شفا مگ

قرص متروماکس برای عفونت واژن

قرص متروماکس آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود که با توجه به شرایط بیمار برای درمان عفونت واژن و عفونت لگنی تجویز می شود.

قرص متروماکس برای عفونت واژن

قرص متروماکس که نام تجاری قرص مترونیدازول است برای درمان عفونت های باکتریایی از جمله عفونت واژن تجویز می شود. این دارو در دسته داروهای آنتی بیوتیک قرار دارد و با مهار باکتری ها باعث درمان عفونت می شود. این دارو در اشکال دارویی قرص 250 میلی گرم و 500 میلی گرم در دارروخانه ها در دسترس می باشد.

قرص متروماکس همچنین برای درمان عفونت های التهابی لگنی نیز تجویز می شود، که البته ممکن است پزشک معالج شما جایگزین قرص متروماکس، ژل یا شیاف متروماکس را برایتان تجویز کند. این تجویز با توجه به شرایط بیماری و تشخیص پزشک انجام می گیرد.این دارو را پزشک برای درمان عفونت واژن برای شما تجویز کرده است و به طور معمول برای 7 روز که البته با توجه به شرایط بیماری و تشخیص پزشک مقدار مصرف آن متفاوت خواهد بود.

توجه فرمایید داروی متروماکس را سرخود به هیچ عنوان مصرف نکنید زیرا می تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد. این دارو با توجه به شرایط پزشکی شما تجویز می شود و ممکن است نیاز باشد دوز مصرف این دارو را پزشک تغییر دهد و یا به همراه داروی دیگر تجویز کند.
عوارض جانبی متروماکس برای عفونت واژن شامل درد پستان، درد قاعدگی، ترشح واژن، خارش واژن، احساس خستگی، تهوع و استفراغ است.

این دارو را پزشک برای شما تجویز کرده است و ممکن است شما بخواهید اطلاعاتی درباره نحوه مصرف، نکات مهم در زمان مصرف و عوارض جانبی این دارو آشنایی پیدا کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

اطلاعات دارویی متروماکس

مترونیدازول یک داروی آنتی بیوتیک است که با مهار رشد باکتری ها و انگل ها باعث درمان عفونت می شود .این دارو یک آنتی بیوتیک تک یاخته است که جهت درمان آمیبیاز خارج روده ای نیز کاربرد دراد و در مواردی جهت مهار انگل های روده ای و عفونت تجویز می شود.مترونیدازول به شکل قرص مترونیدازول 250 میلی گرم و 500 میلی گرم می باشد.

داروی متروماکس به راحتی از راه خوراکی جذب می شود و غلظت سرمی آن حدود 2 ساعت پس از مصرف نوع خوراکی آن به اوج خود می رسد. این دارو در بزرگسالان نیمه عمری حدود 8 ساعت دارد و دفع آن بیشتر از طریق کلیه می باشد، که البته 15 درصد آن در برخی موارد از راه مدفوع دفع می شود.

هشدارهایی قبل از مصرف متروماکس

قرص متروماکس با داروهای ضد بارداری هورمونی تداخل دارویی دارد و باعث می شود که اثر داروی ضد بارداری کاهش پیدا کند. حتما قبل از تجویز متروماکس با پزشک خود درباره روش های دیگر پیشگیری صحبت کنید.

داروی متروماکس برای برخی بیماری ها مانند کلیوی یا کبدی منع مصرف دارد و اگر سابقه بیماری خاصی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید،شاید لازم باشد پزشک داروی شما را تغییر دهد.

این دارو ممکن است با برخی داروهای دیگر تداخل دارویی داشته باشد و اثر داروها را کم یا زیاد کرده و یا باعث عوارض جانبی شود. پس اگر دارویی مصرف می کنید حتما قبل از تجویز متروماکس با پزشک خود مشورت کنید.

ممکن است برخی افراد مبتلا به بیماری قلبی از داروی وارفارین استفاده کنند. وارفارین با متروماکس تداخل دارویی دارد و نباید با هم مصرف شوند، زیرا می تواند عوارض جدی مانند خونریزی ایجاد کند.

اگر به کودک خود شیر می دهید و در دوران شیردهی قرار دارید نباید از متروماکس استفاده کنید زیرا ممکن است به کودک شیرده آسیب برساند.قبل از تجویز با پزشک درباره شیردهی صحبت کنید شاید لازم باشد شیردهی را در طول درمان قطع کنید.

اگر در زمان مصرف قرص متروماکس دچار تاخیر در پریودی شدید، تا چند روز طبیعی است و ممکن است علت های مختلفی از جمله استرس، تغیر آب و هوا و نوسان وزن داشته باشد. قرص متروماکس روی هورمون ها تاثیری نمی گذارد.

عوارض جانبی

متروماکس ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند و این عوارض می تواند طی چند ساعت و چند روز از بین برود. برخی عوارض شایع متروماکس احساس خستگی، تهوع و استفراغ می باشد که به طور معمول خفیف هستند و از بین می روند. اما اگر عوارض جانبی از بین نرفت و یا شدید تر شد سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

متروماکس ممکن است در برخی افراد ایجاد واکنش آلرژیک کند که علائم آن شامل خارش، کهیر، تنگی نفس، تورم صورت می باشد. در صورت مشاهده این علائم سریعا با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

قرص متروماکس در برخی موارد ممکن است باعث خارش واژن یا ترشح واژن، درد قاعدگی، درد پستان، سردرد و راش پوستی شود. در صورت مشاهده این علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

برخی از عوارض شایع متروماکس شامل کرامپ های شکمی، تهوع، استفراغ و بی اشتهایی، تیرگی و سوزش ادرار، طعم فلز ، تب و احتقان بینی می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.