شفا مگ

پروژرا: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص پروژرا ۵ یک داروی هورمون زنانه به نام پروژستین است که برای درمان آمنوره ثانویه، اختلالات قاعدگی، پریودی دردناک و پیشگیری از آندومتر تجویز می شود.

قرص پروژرا

قرص پروژرا 5 نوعی پروژسترون، از هورمون های زنانه است که برای تنظیم تخمک گذاری، قاعدگی و پریود های دردناک تجویز می شود و به بهبود وضعیت دوره های قاعدگی کمک می کند. البته ممکن است از این دارو در موارد های دیگری با تجویز پزشک استفاده شود. قرص پروژرا نام تجاری داروی مدروکسی پروژسترون است و ماده موثره مدروکسی پروژسترون برای درمان تاخیر قاعدگی یا قاعدگی نامنظم یا خونریزی غیر طبیعی رحم استفاده می شود. داروی پروژرا برای کاهش خطر اندومتریوز خفیف تا متوسط و همچنین برای جلوگیری از رشد بیش از حد پوشش رحم در زنان یائسه که تحت درمان جایگزینی هورمون استروژن قرار دارند نیز استفاده می شود.

عوارض جانبی قرص پروژرا که بیشتر رایج است شامل تغییر در دوره قاعدگی، مشکلات خواب، رشد موهای زائد، ریزش موی سر، افزایش وزن، خارش واژن یا ترشح واژن و لکه بینی می باشد. البته برخی از این علائم ممکن است شدید باشد و باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

پروژرا چیست

پروژرا داروی هورمون زنانه پروژستین می باشد که این هورمون که نوعی پروژسترون است و برای درمان اختلالات قاعدگی، قاعدگی دردناک تجویز می شود.این دارو مشابه پروژسترونی است که بدن زنان به طور طبیعی تولید می کند و زمانی که بدن به اندازه کافی از آن استفاده نمی کند، جایگزین هورمون می شود. مصرف این دارو کاربرد های مختلفی دارد. از این دارو برای معالجه خونریزی غیر طبیعی از رحم و بهبود دوره های قاعدگی طبیعی در زنانی که چندین ماه است قاعدگی نداشته اند تجویز می شود. همچنین درمان جایگزینی هورمون ترکیبی با استروژن برای کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی.

موارد مصرف داروی پروژرا

قرص پروژرا برای درمان آمنوره، توقف غیر معمول دوره های قاعدگی، خونریزی غیر طبیعی رحم و همچنین برای جلوگیری از آندومتر یا همان ضخیم شدن پوشش داخلی رحم تجویز می شود.

نحوه مصرف داروی پروژرا

داروی پروژرا یک داروی تجویزی برای شرایط شما می باشد و آن را دقیقا مطابق تجویز پزشک مصرف کنید و هرگز مقدار مصرف این دارو را کم یا زیاد نکنید و مطابق دستور پزشک مصرف کنید.

به طور معمول دارو پروژرا برای یک مدت تجویز می شود و ممکن است لازم باشد مصرف دارو را در یک روز خاص از چرخه قاعدگی شروع کنید که البته این بستگی به علت استفاده از این دارو دارد.

نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که این دارو بر روی آزمایشات پزشکی خاص نتایج غیر معمولی ایجاد می کند و به همین خاطر قبل از آزمایش حتما به پزشک خود بگویید از این دارو استفاده می کنید.

اگر سیگاری هستید باید توجه داشته باشید که نباید در زمان مصرف این دارو سیگار بکشید زیرا سیگار کشیدن می تواند احتمال لخته شدن خون را بسیار افزایش دهد.

هشدارهای مهم قبل از مصرف

در برخی موارد و شرایط پزشکی، داروی پروژرا منع مصرف دارد مانند بیماری کبدی، سرطان مرتبط با هورمون مانند سرطان پستان یا رحم، سابقه سکته مغزی یا لخته شدن خون. همچنین اگر خونریزی غیر طبیعی از واژن دارید و توسط پزشک بررسی نشده است نباید از این دارو استفاده کنید.

اگر سابقه بیماری قلبی، سکته مغزی یا زوال عقل دارید نباید از پروژرا استفاده کنید. این دارو ممکن است خطر ابتلا به این شرایط را افزایش دهد.

داروی پروژرا به طور معمول برای درمان کوتاه مدت تجویز می شود و مصرف طولانی مدت آن ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان، حمله قلبی، سکته مغزی یا لخته شدن خون را افزایش دهد.

برای اطمینان از بی خطر بودن دارو، اگر شرایطی مانند بیماری قلبی، نارسایی احتقانی قلب، سکته مغزی یا حمله قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا یا تری گلیسیرید، مقادیر کم کلسیم در خون، درد شدید لگن، صرع، آسم، سردردهای میگرنی، اختلال تیروئید، بیماری کلیوی، دیابت دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر در دوران شیردهی به نوزاد هستید، توجه داشته باشید که داروی پروژرا به شیر مادر منتقل می شود و می تواند به کودک شیرخواب آسیب برساند. حتما قبل از تجویز با پزشک خود درباره شیردادن به نوزاد مشورت کنید.

داروی پروژرا ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم یا تخمدان را در برخی از زنان افزایش دهد. همچنین استفاده طولانی مدت از این دارو ممکن است خطر حمله قلبی، لخته شدن خون یا سکته مغزی را افزایش دهد.

موارد منع مصرف داروی پروژرا

اگر سابقه حساسیت به این دارو را دارید نباید از آن استفاده کنید و قبل از تجویز، پزشک را شرایط حساسیت خود به این دارو یا داروهای مشابه مطلع سازید.

داروی پروژرا در دوران بارداری منع مصرف دارد و می تواند باعث نقص مادرزادی در جنین شود. در صورت بارداری نباید از این دارو استفاده کنید و یا اگر در حین مصرف این دارو باردار شدید قورا به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت شرایط خاص پزشکی نباید از این دارو استفاده شود. این شرایط شامل:

  • خونریزی غیر طبیعی واژن که تشخیص داده نشده است
  • سرطان پستان یا رحم و یا سرطان های مرتبط با هورمون
  • بیماری کبدی یا سابقه سکته مغزی یا لخته خون

عوارض جانبی دارویی پروژرا

قرص پروژرا ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی به همراه داشته باشد و این عوارض می تواند خفیف یا شدید باشد. برخی از عوارض جانبی این دارو خفیف می باشد و ممکن است طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اما اگر عوارض جانبی از بین نرفت و یا شدید بود باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

یکی از عوارض جانبی داروی پروژرا که باید جدی گرفته شود حساسیت یا واکنش الرژیک به این دارو می باشد. البته این واکنش الرژیک با اینکه نادر است، اما در صورت مشاهده کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت یا گلو سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

عوارض جانبی رایج قرص پروژرا شامل موارد زیر است:

  • لکه بینی یا خونریزی
  • خارش واژن یا ترشح واژن
  • سردرد، سرگیجه و احساس عصبی یا افسردگی
  • کبودی یا تورم رگها
  • علائم پیش قاعدگی
  • مشکلات خواب
  • خارش، رشد مو، ریزش موی سر
  • ناراحتی معده، نفخ، حالت تهوع
  • افزایش وزن

اگر در زمان مصرف قرص پروژرا دچار علائم خونریزی در دوران یائسگی، توده در پستان، علائم افسردگی، مشکلات خواب، سرگیجه، تب، زردی پوست یا چشم، تورم در دست، مچ پا یا پا دشدی سریعا به پزشک مراجعه کنید.

حمله قلبی از عوارض جانبی داروی پروژرا می باشد که در صورت مشاهده درد یا فشار قفسه سینه، درد گسترش یافته در فک یا شانه و بازو، حالت تهوع و تعریق سریعا به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر علائمی چون بی حسی یا ضعف ناگهانی در یک طرف بدن، سردرد شدید ناگهانی، اختلال گفتار، مشکلات بینایی یا تعادل داشتید می تواند از علائم سکته مغزی باشد که سریعا باید به پزشک مراجعه کنید.

قرص پروژرا با چه دارویی تداخل دارد

تداخل دارویی از مواردی است که باید حتما در زمان مصرف داروها به آن توجه داشته باشید، زیرا برخی از داروها را نباید به هیچ وجه با هم مصرف کنید و یا دوز های مصرف آنها توسط پزشک تغییر داده شود.اگر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز این دارو حتما به پزشک بگویید.

قرص پروژرا ممکن است با برخی داروها مانند ریفامپین، داروهای ضد قارچ مانند کتوکونازول، داروهای ضد تشنج خاص مانند کاربامازپین، فنوباربیتال، کلوبازام، بی پروا، فنی توئین و دگزامتازون تداخل دارویی داشته باشد. این داروها نمونه ای از داروهای در تداخل با پروژرا می باشد. به همین خاطر اگر هر دارویی مصرف می کنید می بایست قبل از تجویز پروژرا با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.