شفا مگ

خواص گشنیز برای مو، رشد مو، ریزش مو و تقویت مو

گشنیز سرشار از ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز مو است و به همین دلیل خواص زیادی برای مو دارد و می تواند به درمان ریزش مو، تقویت مو و رشد مو کمک کند.

خواص گشنیز برای مو

مو بخشی از زیبایی هر انسان است و همه افراد به دنبال موهای ضخیم و زیبا هستند، اما حفظ سلامت مو در این دوران کار آسانی نیست. آلودگی، استرس و رژیم غذایی نامناسب باعث شده مو های افراد دچار آسیب شوند. بیشتر مردم از مشکلات مختلف مو مانند ریزش مو، شوره سر، کم پشت شدن مو و غیره شکایت دارند. الان از خود می پرسید که راه حل چیست؟ راه حل این مشکلات در آشپزخانه شما یافت می شود و آن استفاده از خواص گشنیز برای مو می باشد.

گشنیز یکی از گیاهان خوش طعم و بو است که در پخت و پز استفاده می شود، در ادامه می خواهیم به این موضوع بپردازیم که گشنیز علاوه بر استفاده در پخت و پز، می تواند خواص درمانی و سلامتی زیادی برای بدن به خصوص مو داشته باشد.

گشنیز یک گیاه از خانواده جعفری است و سرشار از مواد معدنی مختلفی از جمله آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و ویتامین های K، C، A می باشد که تمام این این مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت مو می باشد.گشنیز سرشار از انتی اکسیدان است که می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند و همچنین ضد عفونی کننده، ضد باکتری ، ضد قارچ، سم زدا، ضد عفونی کننده و ضد التهاب است. این گیاه فوق العاده بدون شک یکی از گیاهان بسیار مفید برای مو می باشد، اما بسیاری از مردم نمی دانند که گشنیز برای بهبود کیفیت مو بسیار مهم است.

سلامت مو به فاکتورهای زیادی مانند استرس، رژیم غذایی نامناسب، عدم تعادل هورمونی و موارد دیگر بستگی دارد و عدم تعادل در هر یک از آنها باعث ریزش مو در افراد می شود. دانه های گشنیز باعث نشاط بخشیدن به فولیکول های مو می شوند و از ریزش مو جلوگیری می کند. شما می توانید به طور منظم پوست سر خود را با روغن مو که حاوی پودر دانه های گشنیز است ماساژ دهید و شاهد رشد مجدد موهای خود شوید.

خواص گشنیز برای مو

برای اینکه اطمینان حاصل کنید که پوست سر و موی سالمی دارید باید مواد مغذی مناسب برای فولیکول های مو را تامین کنید. گشنیز می تواند بیشترین نیاز های فولیکول مو را فراهم کند.این گیاه معطر دارای خواص ضد حساسیت، آنتی اکسیدانی، ضد قارچ و ضد عفونی کننده است و آنتی اکسیدان های موجود در آن به سلامت مو کمک می کند.

پیشگیری و درمان ریزش مو

گشنیز سرشار از پروتئین و مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای مو است و برای تحریک رشد مو و جلوگیری از ریزش مو درمانی بسیار مناسب است.

تقویت ریشه مو

گشنیز باعث پرپشت شدن و حجیم شدن مو می شود ، زیرا سرشار از ویتامین K، ویتامین C و ویتامین A است که برای سلامت نگه داشتن مو بسیار ضروری هستند و همچنین باعث تقویت ریشه مو می شود و از ریزش مو جلوگیری می کند.

طرز استفاده گشنیز برای مو

برای بهرمندی از خواص گشنیز برای مو می توانید آب دانه گشنیز را صبح ها ناشتا میل کنید. برای تهیه آب گشنیز تنها کاری که باید انجام دهید این است که حدود 1 قاشق غذا خوری دانه گشنیز را در یک لیوان آب بریزید و بگذارید یک شب تا صبح خیس بخورد. صبح روز بعد این معجون را صاف کرده و آب آن را بنوشید.

گشنیز برای ریزش مو

گشنیز سرشار از ویتامین ها و پروتئین های ضروری برای مو است که می تواند به کاهش ریزش مو کمک زیادی کند. برای بهرمندی از خواص گشنیز برای درمان ریزش مو می توانید مقداری گشنیز را با آب مخلوط کرده و به شکل خمیر درست کنید. سپس آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید و بعد از یک ساعت موهای خود را با شامپو بشویید. این کار را دو بار در هفته به مدت 3 هفته تکرار کنید و نتیجه آن را بعد از 3 هفته مشاهده کنید.

گشنیز برای تقویت ریشه مو

اگر می خواهید از گشنیز برای تقویت موهای خود و ریشه مو استفاده کنید می توانید از روغن دانه گشنیز به همراه روغن های حامل برای موی خود استفاده کنید. همچنینمی توانید برگ های خشک شده گشنیز را به روغن مناسب برای مو اضافه کرده و موهای خود را با آن ماساژ دهید و بعد از مدتی بشویید.

شما می توانید این کار را با روش دیگری نیز انجام دهید، مقداری برگ گشنیز را در آب بریزید و بگذارید بجوشد و سپس آب آن را جدا کنید و بگذارید خنک شود. پس از خنک شدن می توانید موهای خود را با آب گشنیز شستشو دهید.

گشنیز برای نرم کردن مو

گشنیز سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی ضروری برای مو است که می تواند برای تقویت مو بسیار حیاتی باشند. شستشوی مو با آب گشنیز برای موهای شما بسیار مفید است و می توانید از آن به عنوان نرم کننده استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید جوشاندن چند برگ گشنیز در آب است. سپس آب را صاف کرده و بگذارید خنک شود و سپس موهای خود را با آن بشویید.

سایر خواص گشنیز برای سلامتی بدن

بهبود سیستم گوارشی

این روز ها بسیاری از افراد در هضم غذا مشکل دارند و گشنیز و دانه گشنیز می تواند به راحتی مشکلات هضم غذا، نفخ، گاز و سوء هاضمه را برطرف کند. همچنین به روده اجازه می دهد مواد مغذی بیشتری را جذب کند.خواص آنتی اکسیدانی گشنیز باعث می شود ترشح اسید معده تنظیم شود و علاوه بر آن دانه های گشنیز ماهیچه های معده را تقویت می کند و مشکلاتی از قبیل نفخ و درد را تسکین می دهد.

مبارزه با دیابت

با مصرف منظم دانه گشنیز می توانید با کاهش همزمان سطح گلوکز، فعالیت انسولین را در خون کنترل کنید. دانه گشنیز به دلیل اثر ترمیمی بر غدد درون ریز می تواند به راحتی ترشح انسولین در لوزالعمده را بالا ببرد که این به کاهش سطح قند خون کمک می کند.

پوست سالم

دانه های گشنیز به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی که دارد می تواند در بهبود بیماری های پوستی مانند بثورات، اگزما، خارش پوست و التهاب بسیار موثر باشد. این دانه نه تنها خارش پوست و التهاب را درمان می کند ، بلکه به بهبود زخم های دهان و زخم های پوستی کمک می کند.

خواص ضد پیری

گشنیز منبع غنی آنتی اکسیدان ، ویتامین A و ویتامین C است که می تواند از آسیب سلول های پوستی جلوگیری کرده و با رادیکال های آزاد مقابله کند ، بنابراین از بروز علائم اولیه پیری مانند چین و چروک ، رنگدانه و افتادگی پوست جلوگیری می کند.

سلامت دهان و دندان

در زمان های قدیم دانه گشنیز را می جویدند تا از بوی بدن دهان خلاص شوند.گشنیز دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است و می تواند به درمان زخم های دهان و آفت کمک بسیاری کند.

بهبود سلامت استخوان ها

دانه های گشنیز حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی کلسیم، منیزیم و منگنز است که برای استخوان ها بسیار مفید می باشند. اینها به تقویت استخوان ها، بهبود سریع و همچنین جلوگیری از مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان جلوگیری می کند.

پیشگیری از ارتروز

با وجود مواد مغذی مانند نیاسین، ریبوفلاوین، کاروتن، اسید فولیک و کلسیم موجود در گشنیز می تواند استخوان ها را تقویت کرده و به طور طبیعی از آرتروز جلوگیری کند.

بهبود مشکلات قاعدگی

گشنیز به دلیل نقش آن در بهبود سلامت قاعدگی بسیار معروف است. دانه های این گیاه حاوی ترکبیاتی هستند که غدد درون ریز را تحریک می کند و آنها را ترغیب می کند تا تعادل مناسب هورمون ها را حفظ کنند. این به نوبه خود نفخ، گرفتگی های قاعدگی، درد و چرخه قاعدگی را بهبود می بخشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.