شفا مگ

ازونیوم: موارد مصرف، طریقه استفاده و عوارض

کپسول ازونیوم ۲۰ و ۴۰ داروی مهار کننده پمپ پروتون و کاهش دهنده اسید معده است که برای درمان رفلاکس معده، زخم معده، سندرم زولینگر الیسون تجویز می شود.

کپسول ازونیوم

ازونیوم داروی کاهش دهنده است معده است و برای درمان رفلاکس معده، زخم معده، سندرم زولینگر الیسون تجویز می شود. ازونیوم نام تجاری داروی اس امپرازول است که در اشکال کپسول ازونیوم 20 و کپسول ازونیوم 40 در داروخانه ها در دسترس است.این دارو مشابه سایر داروهای هم گروه خود مهار کننده پمپ پروتون است.

فرق ازونیوم با امپرازول در مقدار مصرف آن و طول مدت استفاده از ازونیوم می باشد و همچنین ازونیوم در بهبود مشکلات مری و تسکین علائم آن موثرتر از سایر مهار کننده های پمپ پروتون مانند امپرازول عمل می کند.

بهترین زمان مصرف ازونیوم صبح ناشتا و حداقل یک ساعت قبل از مصرف غذا می باشد و اگر دوز مصرف ازونیوم را پزشک 2 بار روز برای شما تجویز کرد یک وعده صبح و یک وعده عصر میل کنید. به طور معمول یک بار در روز مصرف می شود که البته با توجه به شرایط بیماری پزشک دوز مصرفی آن را تغییر می دهد. به طور مثال در بیماری سندرم زولینگر الیسون مقدار 2 بار در روز تجویز می شود.

عوارض جانبی قرص ازونیوم شامل سردرد، یبوست، خشکی دهان و درد شکم است که به طور معمول طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود. عوارض جدی ازونیوم شامل آنژیوادم، عفونت کلستریدوم دیفیسیل و ذات الریه است.مصرف ازونیوم در دوران بارداری در گروه C بارداری قرار دارد و همچنین در دوران شیردهی نباید استفاده شود زیرا ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند.

ازونیوم چیست

کپسول ازونیوم یک داروی بازدارنده یا مهار کننده پمپ پروتون است و باعث کاهش میزان اسید معده می شود. از این دارو برای درمان سوزش معده، رفلاکس معده و درمان زخم معده استفاده می شود.

ازونیوم تولید اسیدهای گوارشی را کاهش داده و اثر آن را روی مری کاهش می دهد. زمانی که دچار بیماری رفلاکس معده و مری باشید ممکن است اسید های معده در تماس با مری قرار بگیرد و باعث سوزش و فرسایش مری شود. تماس طولانی مدت بین اسیدهای معده و مری می تواند باعث آسیب دائمی مری شود.

موارد مصرف ازونیوم

همانطور که گفته شد ازونیوم در موارد درمان رفلاکس معده، نگهداری و درمان ازوفاژیت فرسایشی، درمان زخم اثنی عشر ناشی از هلیکوباکترپیلوری، سندرم زولینگر الیسون، پیشگیری از زخم معده در افرادی که نیاز به مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی دارند و درمان زخم های دستگاه گوارش مرتبط با بیماری کرون استفاده می شود.

کپسول ازونیوم در یک رژیم دارویی به همراه کلاریترومایسین و آموکسی سیلین داروی درمان و مهار هلیکوباکترپیلوری که یکی از عامل های مهم در ایجاد زخم معده و زخم اثنی عشر است

هشدارهای مهم مصرف ازونیوم

اگر بیش از 3 ماه از ازونیوم یا داروهای هم گروه استفاده کنید ممکن است سطح منیزیم در خون شما کاهش یابد و این می تواند باعث احساس خستگی، گیجی، سرگیجه شود و همچنین باعث گرفتگی عضلات، لرزش و ضربان قلب نامنظم شود. در صورت مشاهده هر یک از این علائم با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف ازونیوم بیش از یک سال ممکن است احتمال عوارض جانبی خاصی از جمله شکستگی استخوان، عفونت روده و کمبود ویتامین B12 و احساس سوزن سوزن شدن در پا شود. اگر بیش از 1 سال از ازونیوم استفاده می کنید پزشک باید مرتب شرایط سلامتی شما را بررسی کند.مصرف طولانی مدت این دارو باعث کاهش جذب ویتامین B12 می شود. اگر نگران کمبود ویتامین B12 هستید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر سابقه بیماری خاصی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است مصرف این دارو روی بیماری شما تاثیر بگذارد. اگر سابقه بیماری اسهال، هیپومنیزمی، پوکی استخوان، تشنج، کمبود B12 و بیماری کبدی شدید دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف این دارو ممکن است خطر شکستگی مفصل ران، مچ دست و ستورن فقرات را افزایش دهد. این احتمال در افراد بالای 50 سال بیشتر است. اگر دوزهای بالا استفاده می کنید یا یک سال بیشتر از آن استفاده می کنید و درد استخوان شدید دارید و یا قادر به راه رفتن یا نشستن طبیعی نیستید بلافاصله به پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت تغییر در تعداد دفع ادرار یا مقدار ادرار، خون در ادرار، تب، درد مفاصل، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، بثورات پوستی، تورم بدن، پاها یا مچ پا بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید. خستگی یا ضعف یا افزایش وزن غیر معمول پس از استفاده از این دارو می تواند علائم یک مشکل جدی کلیه به نام نفریت حاد توبولی باشد.

اگر به داروهایی مانند امپرازول، لانزوپرازول، پنتوپرازول و یا داروهای مشابه ازونیوم حساسیت دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر سابقه بیماری شدید کبدی، لوپوس، پوکی استخوان یا تراکم کم مواد معدنی استخوان و سطح پایین منیزیم در خون دارید حتما به پزشک خود بگویید.

نکات مهم در زمان مصرف ازونیوم

اگر در زمان مصرف ازونیوم دچار سردرد شدید ، سعی کنید مایعات زیادی بنوشید و استراحت کنید تا سردرد از بین برود. همچنین اگر احساس تهوع یا استفراغ دارید مصرف ازونیوم را با یا بعد از غذا یا میان وعده مصرف کنید. همچنین در زمان مصرف این دارو غذاهای پر فیبر و پر ادویه نخورید.

یبوست: اگر در زمان مصرف ازونیوم دچار یبوست شدید سعی کنید غذاهای پر فیبر مانند میوه و سبزیجات تازه و غلات بیشتر بخورید و مقدار آب زیادی بنوشید. سعی کنید به طور منظم پیاده روی کنید، اگر مشکل یبوست حل نشد با پزشک خود مشورت کنید.

نفخ شکم: ممکن است برخی افراد با مصرف ازونیوم دچار نفخ و باد شکم شوند این افراد می توانند از غذاهایی که باعث نفخ مانند عدس، لوبیا و پیاز می شوند دوری کنند. همچنین ممکن است با خوردن وعده های غذایی کم حجم و مکرر، آرام غذا خوردن و مایعات زیاد خوردن و ورزش منظم مشکل آنها برطرف شود.
چه مدت ازونیوم را مصرف کنیم

اگر بدون نسخه داروی ازونیوم را مصرف می کنید، اگر بعد از 2 هفته علائم شما بهبود نیافت می بایست مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.اگر پزشک این دارو را برایتان تجویز کرده است ممکن است با توجه به بیماری شما فقط برای چند هفته یا چند ماه آن را تجویز کند. در برخی اوقات ممکن است پزشک توصیه کند آن را برای مدت طولانی تر حتی برای سالهای طولانی مصرف شود.

طریقه استفاده ازونیوم

کپسول ازونیوم را بهتر است حداقل یک ساعت قبل از غذا مصرف شود.قرص را با یک لیوان آب کامل ببلعید و از شکستن و جویدن آن خودداری کنید،اما اگر در بلعیدن قرص مشکل دارید می توانید آن را در باز کرده و در یک لیوان آب بریزید و بلافاصله مصرف کنید.

مقدار مصرف ازونیوم با توجه به تشخیص پزشک و شرایط تحت درمان دارد. اما به طور معمول برای سوزش معده و رفلاکس اسید 20 میلی گرم یک بار در روز و رفلاکس معده و مری 20 تا 40 میلی گرم یک بار در روز و زخم معده 20 میلی گرم یک بار در روز است.پزشک ممکن است با توجه به شرایط درمان شما ممکن است دوز دارویی شما را تغییر دهد تا بهترین نتیجه را از درمان داشته باشد.

ازونیوم برای درمان سندرم زولینگر الیسون مقدار 40 میلی گرم 2 بار در روز می باشد که ممکن است پزشک دوزهای مصرفی شما را در صورت لزوم تنظیم کند.

ازونیوم فقط برای 4 تا 8 هفته تجویز می شود، اما اگر به زمان بهبودی بیشتری نیاز داشته باشید پزشک دوره دوم درمانی را توصیه می کند. این دارو را برای مدت زمان کامل تجویز شده استفاده کنید، حتی اگر علائم شما به سرعت بهبود یابد. در صورت عدم بهبود علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا تغییر سبک زندگی به درمان کمک می کند

ممکن است با ایجاد تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی علائم ناشی از اسید معده بیش از حد به همراه مصرف ازونیوم کاهش یابد.

  • سعی کنید غذاهای سالم بخورید و وزن سالمی داشته باشید.
  • استفاده نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، سیگار را کاهش دهید.
  • اگر شب علائمی دارید سعی کنید حداقل 3 ساعت قبل از خواب غذا نخورید
  • غذاهایی که علائم شما را بدتر می کند مانند ادویه ها، غذای چرب، غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی، مرکبات، سس سالاد و نوشیدنی های گازدار استفاده نکنید.
  • با قرار دادن یک وسیله زیر تخت یا تشک سر خود را 10 تا 20 سانتی متر بلند کنید تا سینه و سر شما بالای کمر باشد.

نحوه مصرف دوز فراموش شده

اگر دوز مصرفی شما یک بار در روز است، دوز فراموش شده را اگر بیشتر از 12 ساعت تا دوز بعدی است آن را مصرف کنید، در غیر این صورت از دوز فراموش شده صرف نظر کنید.

بیمارانی که ازونیوم را دو بار در روز مصرف می کنند، اگر دوز فراموش شده بیشتر از 4 ساعت تا دوز بعدی فاصله دارد آن را مصرف کنند، در غیر این صورت از دوز فراموش شده صرف نظر کنند.به هیچ عنوان برای جبران دوز فراموش شده دو دوز را با هم مصرف نکنید.

اگر دوز ازونیوم را زیاد مصرف کردم چکار کنم

بسیار بعید است که مصرف یک یا دو دوز اضافی به طور تصادفی مشکلی ایجاد کند. با این حال در صورت مصرف بیش از حد و داشتن علائم زیر با پزشک خود مشورت کنید

  • احساس تعریق
  • ضربان سریع
  • خواب آلودگی
  • تاری دید
  • احساس گیجی و آشفتگی

چگونه مصرف ازونیوم را قطع کنم

معمولا می توانید بدون کاهش دوز مصرف ازونیوم را قطع کنید. اما اگر به مدت طولانی ازونیوم مصرف میکنید قبل از قطع مصرف با پزشک خود صحبت کنید. توقف ناگهانی می تواند باعث شود که معده شما اسید بیشتری تولید کند و علائم شما دوباره برگردد. کاهش تدریجی دوز قبل از قطع کامل از بروز این اتفاق جلوگیری میک ند.

عوارض جانبی ازونیوم

عوارض جانبی ازونیوم که شایعتر است و ممکن است در برخی افراد ایجاد شود شامل سردرد، اسهال، حالت تهوع، نفخ شکم، کاهش اشتها، یبوست، خشکی دهان و درد در شکم است. این عوارض ممکن است کوتاه مدت باشند و طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اگر این علائم شدید بود و از بین نرفت حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی شدیدتر مصرف داروی ازونیوم شامل درد قفسه سینه، ادرار تیره، ضربان قلب سریع، تب، گلودرد مداوم، درد شدید معده، کبودی یا خونیریزی غیر معمول، خستگی غیر معمول و زردی چشم و پوست است.اگر بیش از 3 سال از ازونیوم استفاده می کنید می تواند دچار کمبود ویتامین b12 شود، به همین دلیل برای مدیریت این شرایط با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف این دارو ممکن است خطر شکستگی مفصل ران، مچ دست و ستورن فقرات را افزایش دهد. این احتمال در افراد بالای 50 سال بیشتر است. اگر دوزهای بالا استفاده می کنید یا یک سال بیشتر از آن استفاده می کنید و درد استخوان شدید دارید و یا قادر به راه رفتن یا نشستن طبیعی نیستید بلافاصله به پزشک خود تماس بگیرید.

واکنش شدید آلرژیک از دیگر عوارض جانبی این دارو می باشد که در صورت مشاهده علائمی مانند تورم در لب، زبان و گلو، تنگی نفس، کهیر و بثورات پوستی مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نمی باشد و در صورت بروز علائم مشکوک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی ازونیوم

کپسول ازونیوم ممکن است مانند سایر داروها با برخی داروها تداخل داشته باشد و باعث افزایش عوارض جانبی داروها شود و یا عملکرد داروها را کاهش دهد. به همین خاطر اگر هر دارویی استفاده می کنید قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که داروهای مصرفی شما با ازونیوم تداخل نداشته باشد.

برخی از داروهایی که ممکن است با ازونیوم تداخل داشته باشد شامل:

  • دیگوکسین
  • سیلوستازول
  • داروهای ضد قارچ مانند کتوکونازول
  • متوترکسات
  • داروهای پسوریازیس و آرتریت
  • داروهای HIV
  • فنی توئین
  • دیازپام
  • ریفامپیسین
  • داروهای رقیق کننده خون مانند کلوپیدورل، وارفارین
  • داروهای ضد افسردگی مانند سیتالوپرام، ایمی پرامین

البته توجه داشته باشید این لیست نمونه ای از داروهای در تداخل با این دارو می باشد.اگر هر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.