شفا مگ

فرومیلید: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص فرومیلید 500 و 250 یک آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گوش میانی، عفونت گلو، حنجره، لوزه، برونشیت، ذات الریه، زخم معده و عفونت های پوستی تجویز می شود.

داروی فرومیلید

فرومیلید یک داروی آنتی بیوتیک است که برای درمان بسیاری از عفونت های باکتریایی تجویز می شود.فرومیلید نام تجاری داروی کلاریترومایسین است و در اشکال 250 و 500 میلی گرم در داروخانه ها موجود می باشد.نحوه مصرف فرومیلید به طور معمول هر 12 ساعت از راه دهان با یا بدون غذا و یا تجویز پزشک مصرف می شود.فرومیلید در موارد درمان عفونت های باکتریایی، سینوزیت، برونشیت، عفونت مایکوباکتریایی، زخم معده، فارنژیت،تونسیلیت، عفونت بخیه پوستی مصرف می شود.

قرص فرومیلید با جلوگیری از رشد باکتری ها کار می کند و فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند و در درمان عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا موثر نمی باشد. توجه داشته باشید که در صورت عدم نیاز به درمان با آنتی بیوتیک ها و استفاده سرخود از این داروها می تواند در آینده بدن شما دچار مقاومت دارویی شود و به درمان در آینده پاسخ ندهد.

فرومیلید و تلخی دهان: هر دارویی می تواند در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که طعم تلخی در دهان پس از مصرف فرومیلید نیز یکی از عوارض جانبی شایع این دارو می باشد.

عوارض جانبی فرومیلید که شایع است شامل معده درد، تهوع، استفراغ، سردرد، نفخ، اسهال و واکنش های آلرژیک می باشد. تداخل دارویی فرومیلید شامل داروهای ضد قارچ، آنتی بیوتیک ها مانند آزیترومایسین، داروهای ضد استفراغ، ضد مالاریا و داروهای قلب مانند وارفارین تداخل دارویی داشته باشد. برای مشاهده اطلاعات بیشتر از قبیل موارد مصرف، هشدارهای مهم قبل از مصرف دارو، عوارض جانبی، نحوه مصرف و تداخل دارویی فرومیلید با ما همراه باشید.

فرومیلید چیست

فرومیلید یک داروی آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود و این شامل طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی می باشد. این دارو به همراه ترکیبی از داروهای دیگر برای درمان عفونت معده یا هلیکوباکتوپیلوری و همچنین ممکن است برای جلوگیری از عفونت تجویز شود.

فرومیلید یک آنتی بیوتیک ماکرولید است و حاوی یک حلقه بزرگ ماکروسیکلیک لاکتونی می باشد.مکانیسم اثر این دارو با مهار ساختن پروتئین در نتیجه اتصال به زیر واحد 50S ریبوزوم باکتری می باشد.این دارو با مهار رشد باکتری ها کار می کند و فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند.فرومیلید بر روی باکتری های گرم مثبت تاثیر می گذارد. ماکرولید ها مشابه پنی سیلین ها عمل میکنند و بیشتر روی باکتری های گرم مثبت و تا حدی روی باکتری های گرم منفی اثر میگذارند.

موارد مصرف داروی فرومیلید

داروی فرومیلید برای مهار رشد عفونت های باکتریایی تجویز می شود و از آن برای درمان عفونت گوش میانی، لوزه، عفونت گلو، حنجره، برونشیت، ذات الریه و عفونت های پوستی تجویز می شود.این دارو همچنین در درمان عفونت ناشی از مایکوباکتریوم آویوم نیز تجویز می شود و همچنین به همراه امپرازول برای درمان هلیکوباکترپیلوری که باعث زخم معده می شود نیز استفاده می شود.

فرومیلید ممکن است در برخی موارد برای درمان انواع دگیر عفونت ها از جمله بیماری لایم، عفونتی که باعث اسهال می شود، عفونت گزش یا خراش پوست، بیماری لژیودر و سیاه سرفه تجویز می شود.

هشدارهای مهم

توجه داشته باشید اگر قبلا به فرومیلید یا کلاریترومایسین و یا داروهای هم گروه این دارو مانند اریترومایسین، آزیترومایسین حساسیت داشتید حتما با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است در صورت مصرف دوباره این دارو عوارض جانبی شدیدی ایجاد شود.

قبل از استفاده از این دارو اگر سابقه پزشکی خاصی مانند بیماری کبدی، بیماری کلیوی، بیماری قلبی و عروقی، بیماری های عضلانی مانند میاستنی گراویس دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است این دارو برای برخی از بیماری ها منع مصرف داشته باشد.

فرومیلید ممکن است بر روی ریتم قلب تاثیر بگذارد و می تواند در برخی موارد باعث ضربان قلب سریع یا نامنظم شود و علائم دیگری مانند سرگیجه شدید، غش کردن شود.به همین دلیل اگر شرایط پزشکی خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف می کند ممکن است باعث طولانی شدن زمان QT شود و خطر طولانی شدن QT افزایش یابد. قبل از استفاده از این دارو اگر داروی خاصی مصرف می کنید و یا شرایط پزشکی خاصی مانند نارسایی قلبی، ضربان قلب آهسته، طولانی شدن QT در EKG و یا سابقه خانوادگی مشکلات قلبی و سکته قلبی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.اگر از داروهای ادرار آور استفاده می کنید و یا شرایطی مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا سطح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون ممکن است خطر طولانی شدن QT را افزایش دهد.

فرومیلید ممکن است باعث شود که واکسن های باکتریایی زنده به خوبی کار نکند به همین دلیل در حین استفاده از این دارو هیچگونه واکسیناسیونی انجام ندهید مگر اینکه پزشک تجویز کند.

هشدار مشکلات کبدی: این دارو ممکن است باعث مشکلات کبدی شود. اگر علائمی از مشکلات کبدی دارید ، به پزشک خود بگویید. این موارد شامل ادرار به رنگ تیره ، خارش ، درد در قسمت فوقانی معده ، از دست دادن اشتها ، یا زردی پوست یا سفیدی چشم شما است.

هشدار اسهال: تقریباً همه آنتی بیوتیک ها ، از جمله کلاریترومایسین ، می توانند باعث اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسیل شوند. این بیماری ممکن است از ایجاد اسهال خفیف تا التهاب شدید روده بزرگ باشد. این می تواند کشنده باشد (باعث مرگ). اگر در حین یا بعد از درمان با این دارو اسهال داشتید با پزشک خود تماس بگیرید.

نحوه مصرف داروی فرومیلید

نحوه مصرف هر دارویی با توجه به شرایط بیمار توسط پزشک تجویز می شود، اما برخی موارد بهتر است رعایت شود تا بهترین نتیجه را بیمار از دارو بگیرد. برای گرفتن بهترین نتیجه از دارو به خصوص آنتی بیوتیک ها بهتر است در زمان های مشخص شده و با فاصله مساوی مصرف شود. برای یادآوری بهتر است دارو را در زمان های مشخص شده مصرف کنید.

دوز مصرف و طول درمان با فرومیلید با توجه به شرایط پزشکی، وزن بیمار، سن بیمار و پاسخ به درمان مشخص می شود.هرگز دوز مصرفی دارو را که پزشک برایتان تجویز کرده است کم یا زیاد نکنید زیرا می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. اگر این دارو برای درمان عفونت تجویز شده است، حتما آن را تا پایان دوز درمانی تجویز شده توسط پزشک مصرف کنید، حتی اگر علائم شما پس از چند روز بهبود یابد. قطع مصرف زود به هنگام دارو منجر به بازگشت عفونت می شود. همچنین اگر با مصرف دارو بهبود نیافتید و یا وضعیت شما بدتر شد سریعا به پزشک مراجعه کنید.

مصرف دوز فراموش شده

اگر دوز مصرف فرومیلید را فراموش کردید به محض یاد آوری آن را مصرف کنید. اگر زمان یاداوری نزدیک دوز بعدی دارو بود از دوز فراموش شده صرف نظر کنید و دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید. هرگز دوز فراموش شده را با دوز بعدی همزمان مصرف نکنید.

عوارض جانبی داروی فرومیلید

داروی فرومیلید هم ممکن است مانند سایر داروها در برخی افراد عوارض جانبی داشته باشد و این عوارض می تواند خفیف یا شدید باشد.در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از عوارض ایجاد شده سریعا به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که این دارو را پزشک برایتان تجویز کرده است و می داند که سود این دارو بیش از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی ندارند.

شایع ترین عوارض جانبی فرومیلید اسهال، حالت تهوع، استفراغ، سردرد و تغییر در حس چشایی است که اگر این عوارض ادامه دار بود و قطع نشد حتما به پزشک خود تماس بگیرید.

طعم تلخی در دهان پس از مصرف فرومیلید نیز یکی از عوارض جانبی شایع این دارو می باشد. این تلخی بعد از چند روز از بین می رود، اما اگر همچنان تلخی دهان ادامه دار بود و از بین نرفت حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

برخی از عوارض جانبی فرومیلید جدی می باشد و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. این عوارض شامل کاهش شنوایی، تغییرات ذهنی، ضعف عضلانی، مشکلات چشمی، مشکل در تکلم، حالت تهوع، استفراغ مداوم، نفخ شدید معده، ادرار تیره و زردی چشم یا پوست است.

برف دهانی یا عفونت واژن از عوارض مصرف طولانی مدت یا مکرر از داروی فرومیلی دباشد که در صورت مشاهده لکه های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن با پزشک خود تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک عوارض جانبی جدی، اما نادر این دارو می باشد که در صورت مشاهده تورم، بدتر شدن غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خارش، تورم در صورت ، زبان و گلو و یا مشکل در تنفس سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

برخی از عوارض جانبی داروی فرومیلید می تواند جدی باشد. اگر علائمی چون درد قفسه سینه، تنگی نفس، اختلال در تنفس، درد یا ضعف در بدن، اسهال شدید یا خونی، تورم صورت یا گلو، گرفتگی صدا، مشکل در تنفس، زردی پوست یا چشم، خونریزی غیر معمول، کمبود انرژی، بی اشتهایی، ادرار تیره، علائم شبیه آنفولانزا ضربان قلب سریع داشتید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی داروی فرومیلید نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک با پزشک خود مشورت کنید.


تداخل دارویی فرومیلید

داروی فرومیلید ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و باعث شود نحوه عملکرد داروها تغییر کند و یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این لیست شامل همه تداخلات دارویی این دارو نمی باشد و به همین خاطر اگر هر دارویی مصرف می کنید حتما باید قبل از تجویز فرومیلید با پزشک خود مشورت کنید. برخی از داروها ممکن است در زمان مصرف با فرومیلید نیاز به تغییر دوز یا حذف دارو داشته باشند، اما بدون تایید پزشک، دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

برخی داروها مانند آمیودارون، دیزوپرامید، پروکائین آمید، کلونیدین، سوتالول ممکن است در زمان مصرف با کلاریترومایسین باعث تغییر در ریتم قلب شوند.

داروهایی مانند ریفامایسین ها، افاویرنز، نوریراپین، ساکویناویر ممکن است در حذف فرومیلید از بدن و یا در عملکرد فرومیلید تاثیر بگذارند. مصرف برخی داروها مانند دیگوکسین با فرومیلید می تواند بر سرعت حذف داروها از بدن تاثیر گذارد و حذف آن را کاهش دهد که این می تواند عوارض جانبی را به همراه داشته باشد.همچنین داروهای اختلال نعوظ، فشار خون بالا، فشار ریوی، الکالوئیدهای ارگوت مانند ارگوتامین، فلیبانسرین و برخی داروهای استاتین مانند لوواستاتین، تامسولوسین با فرومیلید تداخل دارند و فرومیلید می تواند در حذف این داروها تاثیر بگذارد.

داروهای عفونت ویروس هپاتیت C ، مانند ombitasvir ، telaprevir و paritaprevir. این داروها می توانند در بدن شما جمع شده و یا باعث تجمع کلاریترومایسین در بدن شما شوند. این ممکن است باعث عوارض جانبی بیشتری شود یا باعث شود که هرکدام از داروها به همان اندازه موثر نباشند.

داروهای قارچی ، مانند ایتراکونازول ، کتوکونازول و وریکونازول. این داروها می توانند در بدن شما جمع شده و یا باعث تجمع کلاریترومایسین در بدن شما شوند. این ممکن است باعث عوارض جانبی بیشتری شود یا باعث شود که هرکدام از داروها به همان اندازه موثر نباشند.

بنزودیازپین ها مانند تریازولام و میدازولام . اگر این داروها را با هم مصرف کنید ، ممکن است احساس آرامش و خواب آلودگی بیشتری داشته باشید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.