شفا مگ

اس سیتاور: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص اس سیتاور 10 یک مهار کننده باز جذب سروتونین است که برای درمان افسردگی، اضطراب، حملات ترس، پانیک، بی اشتهایی عصبی، مشکلات پیش قاعدگی تجویز می شود.

قرص اس سیتاور

قرص اس سیتاور ( ESCITOVER ) یک دارو از گروه داروهای ضد افسردگی است که با مهار انتخاب مجدد سروتونین کار می کند و برای درمان افسردگی و حملات ترس تجویز می شود. همچنین از این دارو برای درمان علائم افسردگی، مشکلات پیش قاعدگی، حملات پانیک و بولیمی یا همان اشتهای عصبی استفاده می شود.اس سیتاور نام تجاری داروی اس سیتالوپرام است و اشکال دارویی آن قرص اس سیتاور 10 میلی گرم می باشد و در داروخانه ها در دسترس است.

بهترین زمان مصرف اس سیتاور شب قبل از خواب است تا علائم خواب آلودگی در طول روز ایجاد نشود.نکته ای مهم در مصرف این دارو این است که اگر قبل از غذا یا بعد از غذا مصرف می کنید همیشه به همان شکل آن را مصرف کنید.طول درمان با اس سیتاور معمولا 1 تا 6 هفته می باشد و می بایست در طول درمان داروها را به موقع مصرف کنید و اگر بعد از 4 هفته علائم بهبودی حاصل نشد به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

اس سیتاور در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد و نباید مصرف شود. پس اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید یا درحال شیردهی به نوزاد خود هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض قرص اس سیتاور که بیشتر شایع است شامل سرگیجه، تعریق، احساس لرزش، مشکلات خواب، خشکی دهان، حالت تهوع، یبوست، خمیازه مداوم و ناتوانی جنسی می باشد.این عوارض ممکن است طی چند روز از بین می رود، اما اگر شدید شد یا از بین نرفت باید به پزشک مراجعه کنید.عوارض قطع اس سیتاور شامل اضطراب شدید، تغییر خلق و خو، بی قراری، تغییر خواب، سردرد، تعریق، حالت تهوع و سرگیجه می باشد که اگر این دارو به تدریج و با کمک پزشک قطع شود این عوارض رخ نمی دهد. به همین دلیل است که نباید اس سیتاور را بدون تجویز پزشک قطع کرد.

اس سیتاور چیست

اس سیتاور داروی ضد اضطراب و ضد افسردگی است و با مهار انتخابی مجدد سروتونین علائم افسردگی و اضطراب را درمان می کند. این دارو از طریق دستگاه گوارشی جذب می شود و پس از جذب حدود 4 ساعت طول می کشد تا به اوج اثربخشی خود برسد و نیمه عمر آن حدود 35 ساعت است.این دارو با باز گرداندن تعادل سروتونین در مغز کار می کند و متعلق به گرو دارویی مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین است.

موارد مصرف اس سیتاور

قرص اس سیتاور یک داروی ضد افسردگی و اضطراب است و با مهار انتخاب بازجذب سروتونین باعث درمان علائم افسردگی، اختلال وسواس، حملات ترس و پانیک می شود. همچنین از این دارو برای درمان مشکلات قاعدگی، گرگرفتگی پس از یائسگی، اختلال حراس، ترس از سانحه، حملات پانیک و بی اشتهایی عصبی نیز استفاده می شود.

هشدارها و نکات مهم مصرف

برخی افراد ممکن است در گذشته به این دارو باعث حساسیت در آنها شده باشد. این افراد نباید از این دارو استفاده کنند. همچنین ممکن است در زمان مصرف این دارو دچار حساسیت و واکنش الرژیک شوند و علائم تنگی نفس، تورم صورت، لب، دهان و بثورات پوستی داشته باشند. این افراد باید بلافاصله به فوریت های پزشکی مراجعه کنند.

افرادی که در طی 14 روز گذشته از داروهای MAO استفاده کرده اند نباید از اس سیتاور استفاده کنند، زیرا می تواند عوارض جبران ناپذیری همچون کشندگی را به همراه داشته باشد. حتما قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

اس سیتاور در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری منع مصرف دارد، زیرا ممکن است به نوزان متولد نشده آسیب برساند. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

اس سیتاور به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به شیرخوار آسیب جدی وارد کند، حتما قبل از تجویز اس سیتاور با پزشک خود درباره شیردهی مشورت کنید.شاید لازم باشد شیردهی را تا پایان درمان متوقف کنید.

اگر سابقه بیماری خاصی به خصوص سابقه بیماری های کبدی و کلیوی دارید حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.افرادی که بیماری کبدی یا کلیوی دارند ممکن است دارو به خوبی از بدن پاک نشود و عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

برای اطمینان از بی ضرر بودن اس سیتاور ، در صورت داشتن موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بیماری کبد یا کلیه
  • تشنج
  • سطوح پایین سدیم در خون شما
  • بیماری قلبی ، فشار خون بالا
  • سکته مغزی
  • مشکلات خونریزی
  • اختلال دوقطبی (افسردگی شیدایی)
  • اعتیاد به مواد مخدر یا افکار خودکشی

برخی از جوانان هنگام اولین مصرف داروی ضد افسردگی به خودکشی فکر می کنند. نسبت به تغییرات خلقی یا علائم خود هوشیار باشید. هرگونه علائم جدید یا بدتر شدن آن را به پزشک خود گزارش دهید.

نحوه مصرف اس سیتاور

مقدار مصرف و نحوه مصرف این دارو با توجه به شرایط پزشکی ، شرایط تحت درمان و پاسخ به اولین دوز دارو می باشد. ممکن است پزشک معالج برای نتیجه بهتر از دارو مقدار دوز را تغییر دهند. توجه داشته باشید که حتما دارو را مطابق دستور پزشک مصرف کنید و از مصرف خودسرانه این دارو خودداری کنید.

طول درمان با اس سیتاور معمولا 1 تا 6 هفته می باشد و می بایست در طول درمان داروها را به موقع مصرف کنید و اگر بعد از 4 هفته علائم بهبودی حاصل نشد به پزشک معالج خود مراجعه کنید.بهترین زمان مصرف اس سیتاور معمولا شب و قبل از خواب می باشد تا بیمار با علائم خواب آلودگی در طول روز مواجه نشوند.

نکته ای که در مصرف اس سیتاور باید در نظر داشته باشید این است که سرخود این دارو را قطع نکنید زیرا ممکن است دچار عوارض ترک دارو شوید. حتما توسط پزشک و با کاهش دارو این دارو را باید قطع کرد.

عوارض جانبی اس سیتاور

عوارض جانبی شایع اس سیتاور شامل سرگیجه، خواب آلودگی، تعریق، احساس لرزش، مشکلات خواب، خشکی دهان، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، یبوست، ناتوانی جنسی می باشد.

اس سیتاور ممکن است در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند که علائم آن تورم صورت، لب، زبان یا گلو، راش پوستی، کهیر، تنگی نفس می باشد.

برخی افراد ممکن است در زمان مصرف اس سیتاور دچار تغییرات روحی و رفتاری، اضطراب، حملات هراس، مشکل در خواب یا احساس تحریک، پرخاشگری و بی قراری شوند که در صورت مشاهده این علائم یا هر گونه علائم جدید یا وخیم تر شدن بیماری به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

اس سیتاور ممکن است باعث شود سطح سدیم در بدن برخی افراد پایین آید که در صورت مشاهده علائم سردرد، سردگمی، ضعف شدید، استفراغ و از دست دادن هماهنگی می بایست با پزشک تماس بگیرید.

یکی از عوارض جانبی قرص اس سیتاور سندرم سروتونین است که علائم توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان سریع قلب، سفتی عضلات، از بین رفتن هماهنگی، حالت تهوع، استفراغ به همراه دارد. در صورت مشاهده این علائم بیمار باید حتما به پزشک یا فوریت های پزشکی مراجعه کند.

عوارض قطع مصرف اس سیتاور

عوارض ترک سریع اس سیتاور شامل اضطراب شدید، تغییر در خلق و خو، احساس بی قراری، تغییر عادت خواب، سردرد شدید، تعریق، حالت تهوع، سرگیجه می باشد. در برخی افراد ممکن است احساس لرزش های مکرر و سردرگمی نیز ایجاد شود.

تداخل دارویی قرص اس سیتاور

اس سیتاور با برخی از داروها تداخل دارویی دارد و اگر داروهای در تداخل با اس سیتاور همزمان مصرف شوند ممکن است روی اثر آنها تاثیر بگذارد و ایجاد عوارض جانبی کند.برای جلوگیری از تداخل دارویی ، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند، به همین خاطر اگر داروهای دیگری مصرف می کنید یا گیاهان دارویی استفاده می کنید به پزشک خود بگویید.

اس سیتاور با داروهای رقیق کننده خون تداخل دارد و می تواند خطر خونریزی را بیشتر کند. داروهایی مانند وارفارین اگر مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای غیر استروئیدی مانند دیکلوفناک ایبوپروفن، ایندومتاسین، کتریولاک، ناپروکسن از جمله داروهایی هستند که ممکن است با اس سیتاور تداخل داشته باشد.

برخی از داروهای میگرنی به نام تریپتان ممکن است به طور مشابه با اس سیتاور کار کند و مصرف آنها با اس سیتاور می تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. نمونه داروهای میگرنی شامل ریزاتریپتان، ناراتریپتان، التریپتان، زولمیتریپتان می باشد.

برخی از داروهای افسردگی ممکن است با اس سیتاور تداخل داشته باشند و باعث خطر عوارض جانبی را افزایش دهند. برخی از این داروها عبارتند از:

  • داروهای MAO که نمونه از این داروها عبارتند از ایزوکارباکسید، فنلزین، ترنیل سیپرومین
  • داروی ضد روان پریشی مانند پیموزید
  • داروهای ضد افسردگی مانند سیتالوپرام ، فلوکستین، فلووکساین، پاروکستین، سرترالین
  • داروهایی که بر روی سیستم عصب مرکزی تاثیر می گذارند مانند گاباپنتین
  • قرص های خواب مانند استازولام ، تمازپام ، زولپیدم
  • داروهای بنزودیازپین ها مانند دیازپام ، کلونازپام ، زاناکس ، لورازپام

مصرف داروهای کاهش دهنده اسید معده مانند سایمتیدین، ممکن است سطح اس سیتاور را در بدن افزایش داده و خطر عوارض جانبی را در فرد افزایش دهد.

مصرف داروهای سروتونرژیک همزمان با اس سیتاور ممکن است خطر ابتلا به سندرم سروتونین را افزایش دهد که عوارض خطرناکی به همراه دارد و حتی می تواند کشنده باشد. برخی از این داروها شامل موارد زیر است:

  • مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین مانند فلوکستین
  • مهار کننده های بازگشت مجدد سروتونین - نوراپی نفرین مانند دولوکستین
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند کلومیپرامین
  • لیتیوم
  • تریپتوفان
  • آمفتامین ها
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.