شفا مگ

لوکسور: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص لوکسور ۲۰ ، ۳۰ و ۶۰ میلی گرم داروی ضد افسردگی است که برای درمان استرس، اضطراب، درد عصبی نوروپاتی دیابتی و دردهای مزمن مانند کمردرد تجویز می شود.

لوکسور

کپسول لوکسور ( Loxever ) از جمله داروهای ضد افسردگی می باشد که برای درمان استرس، اضطراب تجویز می شود.همچنین این دارو برای درد های عصبی ناشی از نوروپاتی دیابتی و درد مزمن در عضلات یا مفاصل مانند کمر درد، درد استئوآرتریت نیز استفاده می شود.کپسول لوکسور در دوز های ۲۰ ، ۳۰ و ۶۰ میلی گرم در داروخانه ها موجود می باشد. لوکسور نام تجاری داروی دولوکستین می باشد.لوکسور داروی افسردگی است که باعث مهار باز جذب مجدد سروتونین و نوراپی نفرین می شود و این باعث ایجاد بهبودی و شادی در افراد مبتلا به افسردگی می شود.

عوارض قرص لوکسور ۲۰ که بیشتر شایع است شامل توهم، اضطراب، گیجی، مشکل در تمرکز، سوزش چشم و رفلاکس معده می باشد که این عوارض می تواند طی چند ساعت از بین برود. البته عوارض جانبی جدی ، اما نادر نیز می تواند ایجاد کند که در ادامه به آن می پردازیم.

داروی لوکسور چیست

لوکسور یک داروی ضد افسردگی با مهار باز جذب مجدد سروتونین و نوراپی نفرین باعث تاثیر بر روی مواد شیمیایی در مغز می شود و به بهبود شرایط بیمار کمک می کند. این دارو علاوه بر افسردگی و اضطراب برای دردهایی که منشا آن عصبی هستند نیز تجویز می شود.

لوکسور از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و پس از جدب حدود 90 درصد آن به پروتئین های پلاسما متصل می شود. این دارو از طریق کبد مبتابولیزه می شود و دفع آن از طریق ادرار و مدفوع می باشد.

موارد مصرف لوکسور

داروی لوکسور یک داروی ضد افسردگی است که برای درمان درد های عصبی و رفع مشکلات افسردگی تجویز می شود. موارد مصرف این دارو برای درد های مزمن عضلانی، کمردرد، درد های مفاصل، گر گرفتگی، بی اختیاری ادرار، گر گرفتگی، درد سوماتورم، اضطراب و استرس می باشد.همچنین از این دارو برای خستگی های مزمن، اختلال دو قطبی،گر گرفتگی و بی اختیاری ادرار نیز تجویز می شود.

هشدارها و احیتاط های مصرف لوکسور

افرادی که داروهای MAO را طی 14 روز اخیر مصرف کرده اند نباید از لوکسور استفاده کنند زیرا می تواند عوارض جابران ناپذیری به همراه داشته باشد. اگر از این دارو استفاده می کردید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر سابقه بیماری های روانی، پارکینسون، سردردهای میگرنی، عفونت های جدی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر داروی خاصی مصرف می کنید یا گیاهان دارویی برای درمان افسردگی استفاده می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو متابولیسم کبدی دارد و دفع آن از طریق ادرار است، به همین دلیل افرادی که سابقه بیماری های کبدی یا کلیوی دارند، حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند.

افرادی که سابقه فشار خون یا لخته شدن خون دارند حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند، زیرا این دارو ممکن است برای آنها منع مصرف داشته باشد.

افرادی که به لوکسور یا دولوکستین و یا داروهای مشابه آن حساسیت دارند نباید از این دارو استفاده کنند و حتما قبل از تجویز به پزشک خود بگویند.

جوانانی که برای اولین بار از داروی ضد افسردگی استفاده می کنند، می بایست تغییر روحیه و علائم های رفتاری آنها را زیر نظر داشته باشید، زیرا ممکن است افکار خودکشی در فکر بگذرانند. اگر هرگونه علائم جدید یا بدتر کننده را مشاهده کردید به پزشک خود گزارش دهید.

خواب آلودگی یکی از عوارض جانبی این دارو می باشد که ممکن است در برخی افراد ایجاد شود. پس تا اینکه اطمینان حاصل نکرده اید که این دارو چه تاثیری روی شما دارد از کارهایی که نیاز به هوشیاری است پرهیز کنید.

نحوه مصرف لوکسور

نحوه مصرف لوکسور با توجه به شرایط بیماری، شرایط بیمار، سن بیمار و پاسخ به اولین دوز درمان تجویز می شود. ممکن است در برخی موارد پزشک دوز دارو را برای نتیجه گیری بهتر تغییر دهد.توجه داشته باشید که مصرف لوکسور در دوز های بالا یا مصرف بیش از حد آن هیچ تاثیری در درمان و بهبودی نخواهد داشت و فقط باعث ایجاد عوارض جانبی جدی خواهد شد.

قطع ناگهانی دولوکستین ممکن است باعث علائم ناخوشایندی شود که شامل تعریق، آشفتگی، اسفراغ، سرگیجه، احساس برق گرفتگی می باشد. بهترین روش برای قطع دولوکستین مشورت با پزشک است تا به شما در قطع این دارو کمک کند.

عوارض جانبی لوکسور

برخی از عوارض جانبی شایع لوکسور شامل توهم، اضطراب، گیجی، مشکل در تمرکز، سوزش چشم و رفلاکس معده اشاره کرد که ممکن است طی چند ساعت از بین برود. اما اگر این عوارض ذکر شده برطرف نشدند می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.
عوارض جانبی لوکسور مانند سایر داروها در برخی از افراد ممکن است ایجاد شود، که برخی از این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی مدتی برطرف شود. افرادی که دچار عوارض شدیدی از این دارو می شوند می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنند.

عوارض جانبی جدی لوکسور شامل تهوع، درد معده شدید، خارش، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع و تیره و یرقان می باشد که در صورتی که هر یک از علائم را مشاهده کردید می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

از جمله عوارضی که ممکن است در برخی از افراد ایجاد شود واکنش های آلرژیک می باشد که علائمی چون تورم در صورت، زبان و گلو، بثورات پوستی و تنگی نفس را در شما ایجاد می کند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم می بایست مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

در برخی افراد ممکن است علائم جدید یا وخیم ایجاد شود که می بایست حتما به پزشک گزارش دهید. این علائم شامل تغییر در خلق و خو، اضطراب، حملات هراس، مشکل در خواب، تحریک پذیر، اشفتگی، پرخاشگر، بی قرار و صدمه زدن به خود می باشد.

اگر در زمان مصرف لوکسور دچار عوارض کبدی مانند درد سمت راست معده، خارش، ادرار تیره، زردی پوست یا چشم شدید می بایست سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

لوکسور ممکن است خطر خونریزی یا کبودی را در فرد بیمار افزایش دهد، بخصوص اگر داروهای ضد التهابی وارفارین یا غیر استروئیدی مصرف کنید.

برخی افراد ممکن است دچار مشکلات بینایی شوند که علائم آن شامل چشم درد ، تغییر در بینایی ، تورم یا قرمزی اطراف چشم که اگر شدید بود می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

یکی از عوارض شایع لوکسور بروز علائم سندرم سروتونین است که در صورت مشاهده می بایست به فوریت های پزشکی مراجعه کنید. علائم سندرم سروتونین شامل توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان سریع قلب، سفتی ماهیچه، حالت تهوع و از دست دادن هماهنگی می باشد.

این لیست کاملی از عوارض جانبی لوکسور نمی باشد و در صورت مشاهده هر علائم مشکوک می بایست با پزشک خود تماس بگیرید تا بتواند بررسی های لازم را انجام دهد.

تداخلات دارویی لوکسور

بسیاری از داروها می توانند با لوکسور تداخل ایجاد کنند،البته موارد ذکر شده لیست کاملی از داروها در تداخل نمیباشند.قبل از مصرف این دارو ،تمام داروهایی که مصرف میکنید را به پزشک خود بگویید.از آن جایی که متابولیسم این دارو عمدتا کبدی است با سایر داروهایی که متابولیسم کبدی دارند تداخل دارد.همچنین با داروهای مهارکننده منوآمینواکسیدانت تداخل دارد.
رقیق کننده خون مانند وارفارین، کومادین؛ بوسپیرون. سایمتیدین. ادرار آور؛ فنتانیل. لیتیوم.ترامادول. تریپتوفان ، سیپروفلوکساسین .، سوماتریپتان، ناراتریپتان، ریزاتریپتان، هر گونه داروهای ضد افسردگی دیگر مانند، فلوکستین ، فلووکسامین ، پاروکستین

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.