شفا مگ

موز برای روده تحریک پذیر

افرادی که دچار سندرم روده تحریک پذیر هستند میوه هایی را که فودمپ پایینی دارند را می توانند مصرف کنند، اما آیا موز برای روده تحریک پذیر مفید است یا خیر

موز برای روده تحریک پذیر

اگر دچار سندرم روده تحریک پذیر هستید ممکن است به دنبال مواد غذایی مفید برای خود می گردید. یکی از میوه هایی که می خواهید بدانید آیا برای سندرم روده تحریک پذیر مفید است یا خیر موز است. ممکن است با خود فکر کنید که آیا می توانید با خیال راحت موز بخورید و علائم شما عود نکند.ایا موز برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر مفید است یا خیر و آیا در صورت داشتن IBS می توان موز بخورید یا خیر؟

سندرم روده تحریک پذیر یک بیماری است که با حملات مکرر یبوست، اسهال یا ترکیبی از هر دو مشخص می شود. اگر جه علت آن هنوز مشخص نیست اما به نظر می رسد بین IBS و عدم تعادل باکتری های روده در روده بزرگ ارتباطی وجود دارد.سندرم روده تحریک پذیر به طور مساوی بر همه تاثیر نمی گذارد و عوامل محرک مشابه ای ندارد.به همین خاطر علائم در هر بیمار متفاوت خواهد بود. آنچه شما باید انجام دهید ارزیابی هر یک از مواد غذایی است که منجر به ناراحتی ناشی از سندرم روده تحریک پذیر می شود تا آنها را در اسرع وقت از رژیم غذایی خود حدف کنید. بنابراین می توانید یک برنامه روزانه با غذاهای مصرفی خود تهیه کنید تا بررسی کنید کدام غذاها بیشتر یا کمتر روی شما تاثیر می گذارند.

صرف نظر از نوع سندرم روده تحریک پذیر شما ، غذاهایی که می خورید می تواند علائم شما را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد و رژیم غذایی نقش مهمی در مدیریت و درمان سندرم روده تحریک پذیر دارد.

برخی از مواد غذایی را که کربوهیدرات آنها به صورت کامل در معده هضم نمی شود را FODMAP می نامیم . کربوهیدرات باقیمانده از این گروه مواد غذایی در روده ی انسان خوراک باکتری ها و در ادامه موجب تولید گاز و تحرکات می شود ،این گاز و تحرکات در افراد معمولی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند اما برای گروهی از افراد به خصوص افراد مبتلا به سندروم روده ی تحریک پذیر(IBS) مشکلاتی مانند یبوست ، حالت تهوع ، دلدرد ، نفخ و ... را ایجاد می کند . حال باید بدانیم که آیا موز فودمپ پایینی دارد یا خیر؟

آیا موز فودمپ بالایی دارد؟

محتوای فودمپ موز بستگی زیادی به میزان رسیده بودن آن دارد. موزهای نارس فودمپ کمی دارند و بنابراین برای افراد مبتلا به IBS انتخاب بهتری است. اگر چه انها به اندازه موز رسیده شیرین یا نرم نیستند. با این حال با رسیدن موز ، موز نوعی فودمپ را در خود جمع می کند. بنابراین موز رسیده یک غذایی با فودمپ بالا محسوب می شود.اما ممکن است بتوانید همزمان با رعایت رژیم غذایی با فودمپ کم یک سوم موز رسیده را به طور همزمان مصرف کنید.

آیا موز برای سندرم روده تحریک پذیر مناسب است؟

به طور کلی رژیم غذایی با فودمپ پایین یک راه مفید برای مدیریت علائم سندرم روده تحریک پذیر است. بسیاری از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر پیروی از رژیم را با موفقیت پایدار گزارش داده اند. با توجه به اینکه موزهای رسیده دارای مقدار زیادی فودمپ هستند، اگر رژیم با فودمپ پایین دارید، خوردن مقادیر زیاد آن ایده خوبی نیست. اگر چه یک وعده کوچک حدود یک سوم موز ممکن است خوب باشد.

از طرف دیگر علائم سندرم روده تحریک پذیر می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اگر می دانید که موز رسیده علائم IBS شما را بدتر نمی کند می توانید به طور منظم آن را بخورید. علاوه بر این سندرم روده تحریک پذیر اغلب با عدم تعادل باکتری های روده همراه است که در رژیم فودمپ کم بهبود می یابد. ممکن است بتوانید غذاهایی با فودمپ بالاتری را بدون تجربه علائم IBS مصرف کنید.

غذاهای مناسب برای روده تحریک پذیر

افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر می توانند همه سبزیجات پخته شده را بخورند، به غیر از کلم، گل کلم و کلم بروکلی که ممکن است باعث ایجاد نفخ و گاز کنند، اما اگر مواد غذایی مورد علاقه شما هست و برای شما مشکلی ایجاد نمی کنند می توانید آنها را حذف نکنید.

میوه های را بدون پوست مصرف کنید. برخی افراد ممکن است با خربزه، سیب و مرکبات مشکل داشته باشند، این افراد باید میوه هایی که باعث تحریک روده آنها می شود را از لیست خود حذف کنند.

از افزایش مواد غذایی حاوی فیبر در رژیم غذایی خود بهرمند شوید. البته توجه داشته باشید فیبر را باید به ارامی در برنامه غذایی خود افزایش دهید و حتما روزانه 1 تا 2 لیتر آب را مصرف کنید. البته ممکن است برخی فیبر ها علائم IBS را تشدید کنند، پس هر گونه مواد غذایی که باعث تشدید علائم شد را از لیست غذایی خود حذف کنید.

معمولاً مبتلایان به IBS می توانند نان ، ماکارونی ، برنج ، نان شیرین و کراکر را در هر نوع مختلفی از جمله چاودار ، گندم کامل ، سفید ، بدون گلوتن و غیره تحمل کنند ، مگر اینکه شما بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن نیز داشته باشید .برخی بذرها ممکن است باعث تشدید علائم شود ، آنها را آزمایش کنید تا ببینید آیا آنها شما را آزار می دهند یا خیر.

لبنیات فقط مشکلاتی را برای افرادی که به لاکتوز تحمل ندارند ایجاد می کند ، بنابراین از این محصولات آزادانه لذت ببرید. در صورت عدم تحمل لاکتوز و همچنین IBS ، می توانید محصولات بدون لاکتوز مصرف کنید.

برای غنی سازی در لیست مواد غذایی خود به دنبال مواد غذایی کم چرب باشید. سعی کنید غذاها را کباب، بخار پز یا آب پز کنید و یا با مقدار کمی روغن یا بدون روغن تهیه کنید.

مطلب مرتبط: مواد غذایی مفید برای سندرم روده تحریک پذیر

مواد غذایی مضر برای روده تحریک پذیر

محصولات لبنی و گندم را از رژیم غذایی خود حذف کنید. ما می دانیم که این دو ماده غذایی بسیار رایج همیشه بخشی از رژیم روزانه ما بوده است، اما اگر می خواهید از ناراحتی های سندرم روده تحریک پذیر جلوگیری کنید بهتر است آنها را کاملا از برنامه غذایی خود حذف کنید. با نخوردن آنها می توانید علائم را کاهش دهید.

اگر می خواهید محصولات لبنی را مصرف کنید سعی کنید از محصولات بدون لاکتوز استفاده کنید ، زیرا آنها ایجاد نفخ نمی کنند که باعث درد روده بزرگ شوند. غذاها و نوشیدنی های تند و کافئین دار را از برنامه خود حذف کنید. همچنین غذاهای فرآوری شده که مواد مغذی تامین نمی کنند بلکه چربی های اشباع شده هستند را نیز از برنامه خود حذف کنید. به هیچ وجه از مصرف غذاهای چرب مانند غذاهای سرخ شده استفاده نکنید.

مواد غذای فروکتوز دار مانند سیب، گلابی، هلو، گیلاس، انبه، گلابی،شیرین کننده ها و محصولاتی با فروکتوز بالا را کمتر مصرف کنید. همچنین مواد غذایی مانند کنگر فرنگی مارچوبه، جوانه بروکسل، کلم بروکلی، چغندر، سیر و پیاز، غلات که حاوی فروکتان هستند را کمتر مصرف کنید.

میوه هایی مانند سیب، زردالو، توت سیاه، گیلاس، شلیل، هلو، الو، هندوانه و سبزیجاتی مانند گل کلم، قارچ و نخود کمتر در لیست غذایی خود قرار دهید.

نکات مهم برای روده تحریک پذیر

در ابتدا سعی کنید مقدار غذا خوردن خود را کم کرده ، اما دفعات را زیاد کنید. هر لقمه را باید حداقل 20 بار بجوید تا غذا به جویده شده به معده برسد و به اندازه کافی برای روده شما خرد شده باشد. مهم است که مقادیر کم باشد زیرا یک وعده غذایی روده را بیش از حد بزرگ می کند و تخمیر غذا منجر به گاز اضافی می شود که با این کار درد بیشتری در رده بزرگ شما ایجاد می شود. علاوه بر این آرام غذا خوردن شما را سیر می کند و بنابراین در این کار زیاده روی نکنید.

بعد از خوردن غذا بلافاصله دراز نکشید، این کار برای افرادی که روده تحریک پذیر دارند اصلا خوب نیست، زیرا باعث می شود به بدن اجازه هضم خوب غذا را ندهید. در صورتی که مجبور به دراز کشیدن هستید، به سمت چپ دراز بکشید. این کار نشان داده شده است که بدن در این موقعیت می تواند به هضم آسان غذا کمک کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.