شفا مگ

عوارض قطع قرص اسنترا

اگر قرص اسنترا را برای مدت طولانی مصرف کرده باشید ممکن است وابستگی دارویی ایجاد شود و در صورت قطع مصرف آن ممکن است دچار عوارض قطع مصرف قرص اسنترا شوید

عوارض قطع قرص اسنترا

آسنترا یکی از داروهای ضد افسردگی است که نام تجاری دارو سرترالین است و از جمله داروهای کنترل و درمان علائم افسردگی، وسواس، اختلال هراس، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه می باشد. همچنین از این داروی برای مشکلات پیش قاعدگی و درمان بی خوابی نیز تجویز می شود.

عوارض جنبی شایع و معمول قرص آسنترا در زمان مصرف ممکن است در برخی افراد خواب آلودگی ، خستگی، بی خوابی ، سوء هاضمه، حالت تهوع، مشکلات خواب و کاهش میل جنسی ایجاد شود. اما نکته ای که باید حتما رعایت کنید این است که این دارو حتما باید با توجه به تجویز پزشک و تحت نظر پزشک قطع شود، زیرا در غیر این صورت ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد. پزشک با کاهش تدریجی دارو و تغییر در مصرف دارو دارو را قطع کرده تا عوارض جانبی برای شما نداشته باشد.در ادامه با برخی از عوارض جانبی قطع مصرف اسنترا و همچنین عوارض و تداخل دارویی آن اشنا شوید.

وابستگی و اعتیاد اسنترا

از آنجا که اسنترا یک داروی طولانی مدت است، می تواند باعث وابستگی شود. وقتی فردی نتواند احساس عادی کند یا روز خود را بدون اسنترا شروع کند به این دارو وابستگی پیدا کرده است. هیچ شواهدی مبنی بر اعتیاد به این دارو نمی باشد، اما قطع مصرف اسنترا می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.به همین خاطر باید این دارو را زیر نظر پزشک معالج خود و روانپزشک قطع کنید.

پزشک با کاهش دوز مصرف و برخی داروهای مکمل به شما در قطع مصرف اسنترا کمک می کند و باعث می شود شما دچار عوارض قطع مصرف اسنترا نشوید.

عوارض قطع مصرف اسنترا

قطع مصرف استرا ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند و از انجا که نیمه عمر اسنترا ( مدت زمانی که دارو قبل از خروج از بدن در جریان خون باقی می ماند) کوتاه است، زمانی که تصمیم به قطع دارو گرفته می شود، اثرات آن به سرعت از بین می رود. به همین دلیل اگر فردی به طور ناگهانی مصرف اسنترا را متوقف کند، سطح سروتونین وی به طور ناگهانی کاهش می یابد. به همین دلیل است که متخصصان اغلب با کاهش تدریجی مقدار مصرف دارو ، این دارو را قطع می کنند.

مغز با سطح سروتونین پس از مصرف اسنترا سازگار می شود، اما زمانی که دارو مصرف نشود، بدنممکن است باعث کاهش سروتونین شود. علائم سندرم قطع SSRI معمولا یک تا سه هفته طول می کشد. شدت علائم قطع مصرف بسته به مدت زمانی که فرد آسنترا را مصرف کرده است متفاوت خواهد بود.در بسیاری از موارد ، افراد با قطع مصرف دارو ، دچار افسردگی یا اضطراب برگشتی می شوند. سایر علائم احتمالی خروج اسنترا عبارتند از:

  • لرز
  • سرگیجه
  • خستگی
  • سردرد
  • تحریک پذیری
  • بی خوابی
  • عدم تمرکز
  • سبکی سر
  • تهوع و استفراغ
  • کابوس
  • افکار خودکشی
  • احساس سوزن سوزن شدن پوست
  • سرگیجه

با اینکه این علائم ممکن است شایعترین علائم قطع اسنترا باشد، قطع SSRI بر بسیاری از سیستم های بدن تاثیر میگذارد. طیف گسترده ای از علائم احتمالی ترک وجود دارد که شامل وارد زیر است.

دستگاه گوارش: ممکن است تهوع، استفراغ ،گرفتگی، اسهال یا از دست دادن اشتها را تجربه کند.

عدم تعادل: ممکن است در زمان ترک اسنترا دچار سرگیجه یا سبکی سر شوید و گاهی راه رفته را با مشکل مواجه کند.

یکی دیگر از عوارض احتمالی قطع این دارو می باشد. ممکن است در زمان خواب کابوس، رویاهای غیر معمول، رویاهای بیش از حد، یا بی خوابی داشته باشید. همچنین ممکن است علائم شبه آنفولانزا از جمله سردرد، درد عضلانی، ضعف و خستگی داشته باشید.

تغییر حالات روحی: ممکن است در مدت زمان ترک دارد دچار اضطراب آشفتگی، وحشت، افکار خودکشی، افسردگی، تحریک پذیری، عصبانیت، شیدایی یا نوسانات خلقی داشته باشید.

احساست عجیب و غریب: ممکن است در برخی موارد دچار شوک الکتریکی، سوزن سوزن شدن، زنگ زدن در گوش، مزه های عجیب یا حساسیت بیش از حد به صدا شوید.

تحمل گرما. ممکن است دچار تعریق زیاد ، گرگرفتگی یا عدم تحمل دمای بالا شوید.

ممکن است لرزش ، تنش عضلانی ، پاهای بیقرار ، راه رفتن ناپایدار داشته باشید یا در کنترل گفتار و حرکات جویدن مشکل داشته باشید.

علائم ترک در افراد مختلف متفاوت است. برخی از افراد هیچ علائمی ندارند ، در حالی که برخی دیگر علائم آنقدر شدید هستند که در وظایف معمول آنها در خانه ، محل کار یا مدرسه اختلال ایجاد می کند.

مدت زمان قطع مصرف اسنترا

علائم ترک اسنترا ممکن است چند روز تا چند هفته پس از آخرین دوز شما ادامه داشته باشد. رایج ترین علائم شامل شبه آنفولانزا، سرگیجه، تحریک پذیری، تهوع، سردرد، بی خوابی و اختلالات حسی می باشد. برای اکثر مردم ، ترک اسنترا ظرف سه تا چهار روز از آخرین دوز شما شروع می شود. مدت زمان برداشت SSRI می تواند متفاوت باشد ، اما می توانید انتظار داشته باشید که از چند روز تا چند هفته طول بکشد ، اما گاهی اوقات می تواند بسیار بیشتر طول بکشد.

نحوه قطع مصرف آسنترا

یکی از روش هایی که پزشک برای ترک داروهای مهار کننده باز جذب سروتونین استفاده می کنند ترک تدریجی دارویی است. در این روش پزشک با تجویز دوز هایی به تدریج کوچکتر در طول چند هفته یا چند ماه مصرف دارو را کاهش می دهد.

اگر بعد از ترک دارو هنوز مشکلات ترک دارو را داشته باشید ممکن است پزشک روش های کمکی دیگری نیز در نظر بگیرد

روان درمانی

این روش باعث بهبود در خلق و خوی شما می شود و اضطراب شما را کاهش می دهد و به شما کمک می کند با علائم خود بهتر کنار بیایید.

دارو

ممکن است پزشک برای کاهش درد و علائم شبه آنفولانزا داروهای مسکن بدون نسخه و داروهای ضد تهوع تجویز کند.

تغییر روش زندگی

همچنین می توانید کارهایی انجام دهید که ممکن است علائم ترک را کاهش داده یا حداقل مدیریت انها را آسان تر کند. این شامل:

  • ورزش: انجام ورزش حدود 45 دقیقه متوسط سه بار در هفته می تواند خلق و خو را بهبود بخشد و استرس را کاهش دهد.
  • خواب: اطمینان حاصل کنید که هر شب استراحت کافی دارید.
  • رژیم غذایی: با برنامه منظم وعده های غذایی مقوی بخورید و مطمئن شوید که هیدراته هستید. سعی کنید از غذاهایی که ممکن است اضطراب شما را افزایش دهد مانند نوشیدنی های کافئین دارد خودداری کنید.

داروهای طبیعی

ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل های گیاهیی ممکن است مفید باشد. با این حال قبل از مصرف هر گونه مکمل طبیعی یا داروهای خانگی، همیشه باید همه این موارد را با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی آسنترا

قرص آسنترا همانند سایر داروها ممکن است در برخی از افراد عوارض جانبی به همراه داشته باشد که این عوارض ممکن است در هر فرد متفاوت باشد، زیرا عملکرد این دارو در هر بدن متفاوت می باشد. اگر عوارض شدید بود می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

قرص آسنترا می تواند در برخی افراد علائم واکنش آلرژیک داشته باشد که علائم آن شامل بثورات پوستی، کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، لب یا گلو می باشد. در صورت مشاهده علائم حتما به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

اگر در زمان مصرف آسنترا دچار علائم تشنج، تاری دید، درد یا تورم چشم، سردرد، گیجی شدید، مشکلات حافظه، ضعف شدید، افکار خودکشی، رفتار غیر معمول شدید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض شایع و معمول قرص آسنترا خواب آلودگی یا خستگی، بی خوابی، سوء هاضمه، حالت تهوع، اسهال، لرز، مشکلات خواب و کاهش میل جنسی می باشد که این عوارض ممکن است طی چند روز از بین برود. اما اگر عوارض از بین نرفت و شدید تر شد با پزشک خود تماس بگیرید.

یکی از عوارض های شدید قرص آسنترا سندرم سروتونین می باشد که علائمی چون توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان قلب سریع، سفتی عضلات، کشیدگی، از دست دادن هماهنگی، تهوع و اسهال می باشد. در صورت داشتن این علائم می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض دارویی آسنترا نمی باشد و ممکن است عوارض دیگری نیز داشته باشد، زیرا عملکرد دارو در هر فرد متفاوت است و بهتر است در صورت مشاهده علائم مشکوک با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخل دارویی آسنترا

مصرف آسنترا با داروهای دیگر ممکن است تداخل دارویی ایجاد کند که می تواند عوارض جانبی شدید یا خفیف به همراه داشته باشد یا اثر داروها کم یا زیاد شوند.مصرف قرص آسنترا با داروهای دیگری که می تواند ایجاد خواب آلودگی کنند یا داروهای مخدر، شل کننده عضلات یا داروهای اضطراب و افسردگی می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. قبل تجویز این دارو حتما اگر داروهایی را مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند در تجویز مدیریت کند.

آسنترا ممکن است باعث تداخل دارویی جدی با داروهای MAO می شود و اگر این داروها را مصرف می کنید یا در طی 14 روز گذشته آنها را مصرف کردید نباید از آسنترا ساتفاده کنید. حتما در صورت استفاده از داروهای MAO به پزشک خود قبل از تجویز آسنترا اطلاع دهید.

در صورت استفاده از داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین می شوند می تواند خطر سندرم سروتونین را افزایش دهد. برخی از این داروها شامل فلوکستین، داروهای ضد افسردگی خاص مانند دولوکستین می باشد.

اگر از آنتی هیستامین ها مانند سیتریزین یا داروهای خواب یا داروهای گروه بنزودیازپین ها مانند آلپرازولام ، دیازپام یا زولپیدم استفاده می کنید قبل تجویز با پزشک خود مشورت کنید ، این داروها می توانند با آسنترا تداخل داشته باشند.

آسپرین می تواند با آسنترا تداخل داشته باشد و در صورت استفاده با این دارو ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.با این حال باید با پزشک خود قبل از تجویز مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.