شفا مگ

تشخیص کبد چرب از روی زبان

زبان می تواند نشانگر سلامت دستگاه گوارش و کبد باشد و با تغییرات در شکل ظاهری و رنگ زبان می توان برخی بیماری ها از جمله بیماری کبد چرب را تشخیص داد.

تشخیص کبد چرب از روی زبان

آیا اخیرا به زبان خود نگاه کرده اید؟ اگر نه، یک آینه جلوی خود بگیرید و زبان خود را بیرون بیاورید. چه می بینید؟ در حالت ایده آل، زبان شما باید صاف و صورتی باشد. اگر اخیرا در مصرف غذا افراد کرده اید، ممکن است زبان شما دارای یک پوشش سفید، زرد یا قهوه ای باشد. این رنگ به نظر جذاب نیست، اما کارهای زیادی می توانید برای تمیز کردن آن انجام دهید.

زبان شما نشانگر سلامت دستگاه گوارش و کبد شماست. داشتن یک زبان پوشیده معمولا به این معنی است که شما هضم ضعیفی دارید یا تعدادی زیادی باکتری های بد در روده قرار دارد یا کبد ضعیفی دارید. همچنین ممکن است باعث بوی بدن دهان شود که ممکن است از آن بی خبر باشید. خوشبختانه کاراهی زیادی وجود دارد که می توانید برای حل این مشکلات انجام دهید.

داشتن یک زبان روکش دار معمولا نشان می دهد که شما غذا را به خوبی هضم نمی کنید و به همین دلیل، باکتری های بد روده و مخمر مانند کاندیدا رشد بیش از حد انجام می دهند. کبد شما با تولید صفرا به شما در هضم چربی کمک می کند. اگر مشکلات کبدی یا کیسه صفرا دارید، ممکن است نتوانید صفرا را برای هضم کافی تولید کنید. این می تواند باعث ایجاد نفخ و خستگی جسمی و روحی در شما شود. تمام این مواردی که گفته شد، فقط یک ارزیابی برای سلامت بدن می باشد و به هیچ عنوان نمی تواند یک نتیجه گیری برای تشخیص یک بیماری یا کبد چرب باشد. نتیجه تشخیص بیماری حتما باید توسط پزشک و آزمایشات دقیق مشخص شود.

پوشش دهان و بوی بد دهان نیز می تواند نشانگر این باشد که معده شما به اندازه کافی اسید تولید نمی کند. این می تواند شما را در هضم غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، غذاهای دریایی ، تخم مرغ ناتوان کند. بنابراین غذا می تواند برای مدت طولانی در معده شما باشد و باعث احساس نفخ و سنگینی بیش از حد شود. اسید معده همچنین یک ضد عفونی کننده است و باعث از بین بردن باکتری های بد در دستگاه گوارش می شود. اگر به اندازه کافی اسید معده تولید نشود، این مزایای ضد عفونی کننده را تجربه نخواهید کرد. این نیز در افرادی که از داروهای سرکوب کننده اسید برای سوء هاضمه یا سوزش سر دل استفاده می کنند بسیار اهمیت دارد.

از آنجا که باکتری های بد و مخمرها در افراد مبتلا به گوارش ضعیف تمایل زیادی به رشد دارند ، سمومی که آنها تولید می کنند می توانند منجر به نفخ ، گاز و سوء هاضمه و همچنین بوی بد دهان شوند.

تقریباً افرادی که دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا می شوند یا اگر سیگاری و یا آب بدنشان کم شده است ، یک زبان روکش دار خواهند داشت. این طبیعی است زیرا در این شرایط سموم تجمع پیدا می کنند.همچنین افرادی که مشکلات سینوسی مزمن دارند نیز ممکن است زبان روکش دار داشته باشند. این افراد مستعد ابتلا به عفونت های مزمن و یا مکرر هستند.

زبان ما درباره کبد چه می گوید

نوک زبان شما نشان دهنده سلامت قلب و ریه ها است. وسط طحال و معده شما را نشان می دهد. ریشه (پشت) نشان دهنده کلیه ها و مثانه شما است. و کناره های زبان شما نشان دهنده کبد ( سمت چپ ) و کیسه صفرا (راست) است.

هنگامی که نوبت به ارزیابی سلامت کبد فرد می رسد ، نشانه های مختلفی برای زبان وجود دارد که می تواند درباره سلامت کبد به شما بگوید.بیشتر اوقات ، زبان زرد نشانه اولیه یک اختلال است که به آن زبان موی سیاه می گویند. به ندرت ، زبان زرد ممکن است نشانه زردی باشد ، زردی چشم و پوست ، که گاهی اوقات نشان دهنده مشکلات کبدی یا کیسه صفرا است .البته زبان برای تشخیص سلامت کبد نمی تواند زیاد دقیق باشد، بلکه از آن به عنوان ابزاری در کنار سایر روش های تشخیصی برای ارائه تصویر کامل از سلامت فرد استفاده می شود.

کناره های زبان در طب چینی با سیستم کبد مرتبط هستند. وقتی نوبت به یافتن سرنخ هایی درباره میزان متعادل و سالم بودن سیستم کبدی می رسد، علائم زیر بر روی زبان می تواند به عدم تعادل اشاره کند.

علائم دندان های کناری نسبتا شایع هستند و معمولا به حفظ رطوبت در بدن مربوط می شوند. این می تواند مربوط به کندی، خستگی، التهاب کبد، دیابت یا کبد چرب باشد.

رنگ تیره در طرفین زبان - لکه های آبی ، سبز یا بنفش در کناره های زبان نشان دهنده رکود قابل توجهی در سیستم کبدی است. اگرچه این می تواند به استرس شدید مرتبط باشد ، اما ممکن است نشان دهنده موارد جدی تری مانند سرطان کبد یا سیروز باشد.

قرمز روشن و متورم در طرفین زبان: قرمز روشن و متورم طرفین زبان، تشخیص آتش کبد را نشان می دهد. آتش کبد می تواند با فشار خون بالا یا التهاب کبد ارتباطداشته باشد، همانطور که در هنگام بروز هپاتیت رخ می دهد.

جمع شدن طرفین زبان: طرفین پیچ خورده زبان نشان دهنده احتقان انرژی در کبد است. تشخیص این نوع بسیار مشکل است، زیرا می تواند این حالت به دلیل افسردگی، اضطراب، نا امیدی یا مشکلات قاعدگی نیز باشد. برای کسانی که نگرانی های کبدی دارند، احتقان انرژی کبدی پیش زمینه ای مکرر برای آسیب کبدی است.

زبان زرد و چرب ضخیم: یک زبان ضخیم و زرد می تواند نشان دهنده یک مشکل گوارشی با نفخ و خستگی مرتبط باشد. کبد با تولید صفرا به هضم چربی کمک می کند. بنابراین، مشکل کبد یا کیسه صفرا می تواند مانع تولید صفرا شود و باعث تجمع رطوبت می شود. این نوع پوشش زبان را می توان در افرادی با انسداد صفراوی یا کبد چرب مشاهده کرد.

تمام این مواردی که گفته شد، فقط یک ارزیابی برای سلامت بدن می باشد و به هیچ عنوان نمی تواند یک نتیجه گیری برای تشخیص یک بیماری یا کبد چرب باشد. نتیجه تشخیص بیماری حتما باید توسط پزشک و آزمایشات دقیق مشخص شود.


مطلب مرتبط: تشخیص کبد چرب در منزل


چگونه زبان خود را تمیز کنیم

ابتدا باید از خوردن غذاهایی که باعث هضم کند و رشد بیش از حد فلور بد روده می شوند ، خودداری کنید. قند برای بدن مانند یک سموم بد می باشد. افراد دیابتی بسیار مستعد ابتلا به انواع عفونت ها هستند ، اما نیازی نیست که دیابتی باشید تا از خوردن بیش از حد شکر ، باعث افزایش بیش از حد باکتری های بد روده شوید. شکر در بسیاری از غذاهای فرآوری شده وجود دارد که حتی طعم شیرینی ندارند. همچنین توصیه می شود هنگام تلاش برای بهبود سیستم گوارش ، خوردن مخمر را متوقف کنید. مخمر بیشتر در نان ، قارچ یافت می شود.

مطمئن شوید مدفوع منظم دارید. اکثر افراد حداقل سه بار در روز غذا می خورند، بنابراین باید حداقل یک بار در روز مدفوع داشته باشند. اگر مدفوع منظمی ندارید، مواد زایدی که از بین نمی روند به غذای باکتری های بد، مخمر و کاندیدا تبدیل می شود. نوشیدن هشت تا 10 دلیوان آب یا چای گیاهیی در هر روز مفید است و ورزش به ترویج انقباضات روده ای کمک می کند، زیرا ورزش می تواند غذا را در طول دستگاه گوارش حرکت می دهد.

آب سبزیجات خام بنوشید زیرا اینها کبد شما را سم زدایی می کنند. از خوردن آب میوه خودداری کنید زیرا مقدار زیادی قند دارد. بهترین سبزیجات سبزیجات برگ دار مانند کلم پیچ و کاهو ، گیاهان تازه مانند گشنیز ، ریحان هستند. کرفس ، پیاز قرمز ، فلفل دلمه ای ، هویج و خیار.اگر زبان شما روکش دار است، کبد شما قطعا به کمک نیاز دارد. تمیز کردن و سم زدایی کبد با رژیم غذایی امکان پذیر است.
از غذاهایی بستنی، خامه، پنیرهای خامه ای، غذاهای سرخ شده و شکر باعث ایجاد خلط می شوند و باید برای سم زدایی کبد و دستگاه گوارش از مصرف آنها بپرهیزید. این مواد غذایی باعث ایجاد خلط اضافی در بدن می شود و همچنین غذاهایی که به آن حساسیت دارید نیز باعث تولید بیش از حد مخاط می شود.

این نکات باید به شما کمک کند تا زبان شما صورتی و تمیز به نظر برسد. پاکسازی روده و کبد به مدت 4 تا 6 هفته می تواند برای زبان ، تنفس و رنگ صورت بسیار مفید باشد و به شما کمک می کند احساس شادی و اعتماد به نفس داشته باشید

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.