شفا مگ

آبلیمو و نمک برای اسهال

آبلیمو و نمک می تواند برای اسهال مفید باشد، زیرا این ترکیب خاصیت ضد باکتریایی دارد و همچنین باعث تعادل PH معده و تعادل الکترولیت های بدن می شوند.

آبلیمو و نمک برای اسهال

آبلیمو و نمک می توانند برای اسهال مفید باشند زیرا لیمو تامین کننده انرژی است و خواص ضد باکتریایی دارد و باعث تسکین معده و بازگردانی تعادل در بدن می شود. زمانی که دچار اسهال می شوید بدن مواد معدنی زیادی از جمله سدیم را که یکی از الکترولیت های ضروری محسوب می شود از دست می دهد. در حالی که الکترولیت ها به طور کلی به عملکرد بدن کمک می کنند، سدیم برای عملکردهای عضلانی وعصبی بسیار مهم است. این ماده در تضمین انقباض و شل شدن ماهیچه ها، نورون های عصبی و حتی تنظیم تعادل مایعات بدن نقش زیادی دارد. نمک در آب لیمو به شما کمک می کند تا سدیم از دست داده شده را به بدن بازگرداند. اما مصرف مقدار کمی از آن برای بدن مفید است و هرگز نباید بیش از حد از نمک استفاده شود.

اسهال یکی از شایعترین بیماری هاست که در بسیاری موارد جدی علائم یک بیماری جدی نمی باشد. اسهال به عنوان عبور مکرر مدفوع آبکی و شل توصیف می شود و این زمانی اتفاق می افتد که مقدار بیشتری آب در مدفوع وجود داشته باشد و این آب توسط روده بزرگ جذب نشده است. اسهال به دلیل ویروس آلوده، حساسیت به مواد غذایی، بیماری های روده ای، دارو، پرکاری تیروئید، دیابت و برخی عفونت ها، پرتودرمانی، سوء مصرف ملین ها و جذب نادرس مواد مغذی ایجاد می شود.

زمانی که دچار اسهال می شوید بدن سعی به دفع عفونت و سموم از بدن می کند که این باعث می شود شما مواد مغذی و آب از دست بدهید. مهمولا اسهال دو تا سه روز طول می کشد تا بهبود یابد و در بیشتر موارد با داروهای بدون نسخه یا داروهای خانگی قابل درمان است. یکی از این روش ها استفاده از آبلیمو و نمک است که می تواند به درمان اسهال کمک کند.
آبلیمو و نمک می تواند علاوه بر درمان اسهال، برای افرادی که مشکلات تهوع صبحگاهی دارند مفید باشد. طعم ترش لیمو به کاهش علائم حالت تهوع کمک می کند.

نحوه مصرف آبلیمو و نمک برای اسهال

همانطور که میدانید لیمو با دارا بودن مقادر زیادی ویتامین ث ، خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد. این نه تنها معده شما را ارام می کند بلکه باعث تعادل PH بدن نیز می شود.برای این منظور ،آب یک لیمو تازه را در یک لیوان آب بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس آن را بنوشید.

نکات مهم مصرف آب لیمو

قطعا می دانید هر مواد غذایی در صورت مصرف متعادل آن می تواند برای بدن مفید باشد، اما اگر بیش از حد مصرف کنید می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. نوشیدن بیش از حد آب لیمو می تواند برخی مشکلات را به همراه داشته باشد.لیمو با توجه به خواص و فواید زیادی که برای سلامتی دارد اگر بیش از حد مصرف شود می تواند باعث مشکلات و درد در ناحیه معده شود.

اگر مبتلا به ریفلاکس اسید، زخم معده و مشکلات گوارشی دارید، آبلیمو می تواند شرایط شما را بدتر کند. اگر می خواهید از آب لیمو استفاده کنید حتما باید با مشورت پزشک خود مصرف کنید.

اگر مبتلا به آفت دهانی یا زخم های دهانی هستید بهتر است از آب لیمو استفاده نکنید زیرا می تواند باعث تحریک زخم های دهانی شما شود.

با اینکه نمک می تواند به درمان اسهال کمک کند، اما نوشیدن بیش از حد آبلیمو و نمک می تواند شرایط شما را بدتر کند. نمک زیاد می تواند باعث مشکلات روده ای شود که این می تواند اسهال را بدتر کند.

افرادی که فشار خون بالا دارند نباید آبلیمو و نمک مصرف کنند. مصرف لیموترش به همراه نمک ممکن است باعث افزایش فشار خون شوند. همچنین برای سالمندان و افراد در معرض خطر مانند زنان باردار مناسب نیست.

مصرف چه مواد غذایی برای اسهال مضر است

غذاهای سرخ شده و چرب معمولا برای افراد مبتلا به اسهال خوب نیستند. شما همچنین باید غذاهای دارای فیبر بالا مانند سبوس و همچنین میوه ها و سبزیجاتی که می توانند نفخ را افزایش دهند محدود کنید. غذاهایی که باید اجتناب کنید شامل شیرین کننده های مصنوعی، لوبیا، نخود، ذرت، نخود فرنگی، توت، کلم بروکلی، کلم، گل کلم، قهوه، بستنی و شیر، فلفل، الو و چای می باشد.

اگر چه میوه ها می توانند مقدار قابل توجهی از آب را تامین کنند، هنگام مصرف اسهال نباید هر نوع میوه ای بخورید. دلیل آن این است که میوه های غنی از فروکتوز، سیستم گوارش شما را سخت تر می کند. آلو خشک، هلو خشک، کشمش، زانتی، زردآلو، گیلاس، گلابی، انگور، کیوی، تمشک، هندوانه، از جمله میوه هایی هستند که در زمان اسهال نباید بخورید.

درمان خانگی اسهال

سعی کنید 3 تا 5 روز که طول دوره درمان اسهال می باشد مایعات زیاد بنوشید و از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین، آب سیب و کافئین خودداری کنید. آنها می توانند اسهال را بدتر کنند. حتما اطمینان حاصل کنید که مایعات بیشتری از آنچه که از طریق اسهال از دست می رود نوشیده باشید.

استراحت کنید: در صورت نیاز استراحت می تواند به بهبود شما کمک کند و از انجام تمرینات سنگین خودداری کنید.

رژیم غذایی خود را متعادل با بیماری خود بکنید و از پزشک خود درباره مواد غذایی که می توانید بخورید و
چه غذاهایی برای اسهال بد است و نباید خورد ، مشورت بخواهید.


مطلب مرتبط: داروی گیاهی برای درمان دل پیچه و اسهال


خطرات اسهال برای بدن

کم آبی بدن

کم آبی بدن در اثر از دست دادن مایعات یک خطر قابل توجه اسهال است. اگرچه تشنگی نشانه کم آبی بدن است ، تشنگی معمولاً تنها زمانی رخ می دهد که بدن در حال کم شدن آب است.سایر علائم کم آبی بدن شامل خشکی یا چسبندگی دهان ، بی حالی ، خروجی ادرار کم یا بدون آن و پوست خشک است. اگر کم آبی بدن شدید باشد ، فشار خون کاهش می یابد و منجر به سرگیجه یا غش می شود ، به ویژه اگر ناگهان بایستید.

الکترولیت ها

از دست دادن مایعات ناشی از اسهال شدید نباید با آب خالص درمان شود. اگرچه آب آشامیدنی مایعات از دست رفته را جایگزین می کند ، بدن مواد معدنی مهمی را که به عنوان الکترولیت شناخته می شوند ، از دست می دهد ، که آب دوباره آنها را بر نمی گرداند. الکترولیت ها موادی هستند که هنگام حل شدن در آب دارای بار الکتریکی هستند و برای عملکرد بدن بسیار مهم هستند. اسهال می تواند سدیم و پتاسیم بدن را از بین ببرد ، دو الکترولیت که برای عملکرد همه سلول ها ، به ویژه سلول های ماهیچه ای و عصبی بسیار مهم هستند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.