شفا مگ

مواد غذایی برای پاکسازی ریه

بعضی از مواد غذایی برای پاکسازی ریه مفید هستند و با مصرف آنها می توانید به بهبود عملکرد ریه، سم زدایی و پاکسازی ریه از آلودگی ها و دود سیگار کمک کنید.

مواد غذایی برای پاکسازی ریه

در دوران همه گیری کرونا بیشتر مردم به دنبال مواد غذایی برای پاکسازی ریه های خود هستند.همچنین افرادی که سیگار می کشند و یا زیاد در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند مصرف مواد غذایی که بتواند ریه های آنها را پاکسازی کند بسیار مفید می باشند. تنفس آلودگی هوا، دود سیگار و سایر سموم می تواند به ریه ها آسیب برساند و حتی شرایط سلامتی را به خطر بیاندازد. حفط سلامت ریه ها برای سالم ماندن بقیه اعضای بدن بسیار ضروری است.

اگر واقعا می خواهید سلامت کلی خود را بهبود بخشید مهم است که به خوبی از ریه های خود مراقبت کنید و یکی از بهترین راه ها این است که مراقب غذاهایی که می خورید باشید.برخی از مواد غذایی می توانند به سلامت و پاکسازی ریه کمک زیادی کنند.

ریه ها یک اندام ضروری برای زندگی انسان ها هستند، زیرا برای وارد کردن اکسیژن و حذف دی اکسید کربن کار می کنند.همه اینها بدون این اتفاق می افتد که ما حتی آگاهانه به آن فکر نکنیم. تأمین مواد مغذی مناسب برای بدن می تواند عملکرد ریه ها و سلامت کلی شما را بهبود بخشد

مواد غذایی با چربی های سالم برای پاکسازی ریه

ماهی قزل الا

ماهی قزل آلا حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است. در حالی که این چربی های سالم به دلیل اثرات کاهنده کلسترول خود به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته اند ، مطالعات نشان می دهد که می تواند به تسکین علائم آسم نیز کمک کند .

ماهی قزل آلا نه تنها برای سلامت ریه مفید است ، بلکه از بیماری های قلبی نیز جلوگیری می کند. البته ماهی قزل آلا تنها ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 نیست. ماهی قزل آلا ، ساردین و آنچوی سرشار از این چربی های سالم نیز هستند.

آجیل

آجیل یکی دیگر از منابع عالی چربی های مفید است. تحقیقات نشان می دهد یک مشت کوچک در روز می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد. برخی مطالعات ادعا می کنند که یک وعده گردو در روز می تواند خطر ابتلا به سرطان را تا 50 درصد کاهش دهد.

دانه کتان

بذر کتان نه تنها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است ، بلکه دارای لیگنان است که مزایای زیادی را ارائه می دهد. در آزمایشی که روی موش هایی که در معرض ترکیبات سمی قرار داشتند ، انجام شد ، حیواناتی که رژیم غذایی آنها شامل دانه کتان بود ، تحت آزمایش میکروسکوپی آسیب کمتری به ریه نشان دادند.

محققان نتوانستند تعیین کنند که آیا اسیدهای چرب امگا 3 یا لیگنان ها باعث این نتیجه شده اند. اما نکته هنوز باقی است - دانه های کتان فواید زیادی برای ریه ها و سلامت کلی شما دارند.

ادویه جات برای کاهش التهاب ریه

علم پزشکی نشان داده است که التهاب مزمن تعداد زیادی از آثار منفی بر سلامتی شما دارد. این بدان معناست که غذاهایی که با التهاب مبارزه می کنند برای ریه های شما نیز مفید هستند. بیایید چند نمونه را بررسی کنیم:

زنجبیل

زنجبیل ادویه ای است که از دیرباز داروی گیاهی آسم بوده است . زنجبیل نه تنها با التهاب مبارزه می کند ، به نظر می رسد که زنجبیل به طور طبیعی باعث آرامش ماهیچه های صاف در مجاری تنفسی ریه می شود که به سهولت تنفس کمک می کند.

زنجبیل از پرکاربردترین گیاهان دارویی برای درمان سرفه، سرماخوردگی است، زیرا خاصیت ضد التهابی قوی دارد و می تواند به دفع سموم و پاکسازی دستگاه تنفسی کمک کند. این گیاه ریشه ای حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی از جمله پتاسیم، منیزیم، بتاکاروتن و روی است.بهترین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با آنفولانزا و عفونت های فصلی این است که یک دمنوش زنجبیل سالم تهیه کنید.

زردچوبه (کورکومین)

زردچوبه دارای آنتی اکسیدان قوی و ضد التهابی می باشد و می تواند برای سلامت بدن بسیار مفید باشد. ماده اصلی و فعال زردچوبه کورکومین می باشد که می تواند به حمایت از عملکرد ریه مفید باشد. مصرف کورکومین می تواند به بهبود عملکرد ریه کمک کند و به علاوه عملکرد ریه افراد سیگاری را می تواند به طور قابل توجهی بهبود بخشد.
در بسیاری از مشکلات تنفسی، تنفس صحیح یکی از دشوارترین قسمت ها می باشد زیرا با تنفس افراد احساس سنگینی عجیبی در قفسه سینه خود می کنند و این به دلیل احتقان مداوم و التهاب در عبور هوا است. مصرف روزانه زردچوبه می تواند به کاهش التهاب در عبور هوا کمک کند. همچنین وجود ماده کورکومین در زردچوبه می تواند به پاکسازی طبیعی ریه ها کمک زیادی کند و بدن را سم زدایی کند. زردچوبه علاوه بر پاسکازی می تواند به تقویت ایمنی بدن نیز کمک کند. شما برای مصرف زردچوبه می توانید آن را در مواد غذایی خود بریزی یا مقداری زردچوبه را به شیر اضافه کنید.

سیر

سیر یکی دیگر از ادویه هایی است که التهاب را در بدن کاهش می دهد. این نه تنها التهاب را کاهش می دهد ، بلکه دارای خواص ضد عفونی کننده است که به بدن در دفع عفونت ها کمک می کند.یک مطالعه نشان داد که مصرف سیر خام می تواند میزان سرطان ریه را در افراد سیگاری تا 40 درصد کاهش دهد

پیاز

بله ، از نظر فنی پیاز سبزیجات است ، اما بسیاری از مردم هنگام پختن از پیاز خشک به عنوان چاشنی استفاده می کنند.مصرف پیاز باعث کاهش التهاب و کاهش سطح کلسترول می شود که می تواند سیستم قلبی ریوی شما را تقویت کند.


مطلب مرتبط: مواد غذایی ترمیم کننده ریه


میوه برای پاکسازی ریه

برخی از میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند که می توانند به پاکسازی و سم زدایی ریه کمک زیادی کنند.آنتی اکسیدان ها به پاکسازی رادیکال های آزاد در بدن کمک می کنند. شناخته شده است که رادیکال های آزاد باعث جهش های ژنتیکی می شوند که می توانند عملکرد مناسب هر اندام در بدن شما ، از جمله ریه ها را مهار کنند.

این جهش ها همچنین می توانند منجر به سرطان شوند ، که بدیهی است چیزی است که ما می خواهیم از آن اجتناب کنیم. به همین دلیل است که خوردن میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان برای سلامت ریه های شما بسیار مهم است.

پرتقال

پرتقال حاوی مقادیر زیادی ویتامین C ، آهن و ویتامین B6 است. آهن و ویتامین ب 6 برای سنتز گلبول های قرمز خون که اکسیژن را در بدن منتقل می کنند ضروری است. مطالعات نشان داده اند که پرتقال می تواند به کاهش فشار خون کمک کند که تأثیر مستقیمی بر عملکرد ریه ها دارد. یک مطالعه متفاوت نشان داد که ویتامین C می تواند از عفونت های حاد دستگاه تنفسی فوقانی پیشگیری و درمان کند.

آناناس

شاید یکی از بهترین غذاها برای سلامت ریه باشد ، آناناس از زمان های قدیم به عنوان بخشی از طب سنتی استفاده می شده است. بروملین ، آنزیم موجود در آناناس ، به دلیل توانایی طبیعی خود در کاهش تورم و التهاب مشهور است.
مطالعات متعدد نشان داد که بروملین می تواند التهاب ریه را کاهش دهد ، حساسیت راه هوایی را نسبت به عوامل محرک کاهش دهد و عفونت سینوسی را بهبود بخشد. مطالعه ای که بیماران سینوزیت بروملین مصرف می کردند ، به این نتیجه رسید که بروملین می تواند مشکلات تنفسی و التهاب آنها را برطرف کند.

گریپ فروت

مطالعات نشان داده است که مصرف آب گریپ فروت می تواند برای درمان سرطان مفید باشد. گریپ فروت همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین C است که همه مزایایی را که قبلاً ذکر کردیم ، فراهم می کند.

انار

انار سابقه طولانی در استفاده سنتی به عنوان غذا و دارو دارد و بسیاری از مزایای بالقوه سلامتی آن توسط علم مدرن پشتیبانی می شود. تعداد زیادی از مطالعات نشان دادند که انار می تواند به جلوگیری یا درمان عوامل خطر مختلف بیماری از جمله فشار خون بالا ، کلسترول بالا ، استرس اکسیداتیو ، هایپرگلیسمی و فعالیت های التهابی کمک کند.تحقیق نشان می دهد که انار ممکن است جایگزین طبیعی موثری برای پیشگیری و درمان سرطان ریه باشد


سیب

سیب از جمله میوه های مفید برای بدن است که گفته می شود هر فردی در روز یک عدد سیب بخورد دیگر نیازی به پزشک ندارد. با توجه به تحقیقات خوردن منظم سیب ممکن است به بهبود عملکرد ریه کمک کند. برخی مطالعات نشان داده است که مصرف 5 عدد سیب در هفته می تواند باعث بهبود عملکرد ریه شود. مصرف سیب همچنین به کاهش خطر ابتلا به اسم و سرطان ریه نیز می شود که این ممکن است به علت غلطت بالای آنتی اکسیدان ها در سیب از جمله فلاونوئید ها و ویتامین ث باشد.

توت

توت ها حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند و مزایای مثبت زیادی برای ریه های شما دارد.برخی از انواع توت های خوشمزه که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید عبارتند از زغال اخته ، زغال اخته و توت فرنگی. یا ، می توانید یک مکمل فوق العاده توت را به برنامه روزانه خود اضافه کنید

سبزیجات مفید برای پاکسازی ریه

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از مواد غذایی بسیار عالی برای ریه ها می باشد زیرا سرشار از آنتی اکسیدان کاروتنوئید و لیکوپن است. مطالعات نشان داده است مصرف گوجه فرنگی می تواند باعث کاهش التهاب مجاری هوایی در افراد مبتلا به آسم و بهبود عملکرد ریه شود. مصرف گوجه فرنگی می تواند به بهبود و پاکسازی ریه کمک کند.


آووکادو

آووکادو مملو از آنتی اکسیدان ها ، چربی های سالم و سایر مواد مغذی است که برای ریه های شما مفید است. به طور خاص ، آنها سرشار از ویتامین E هستند.مطالعات نشان داد که ویتامین E ممکن است به محافظت از ریه ها در برابر آسیب های ناشی از سیگار کشیدن و آلودگی هوا کمک کند.

فلفل دلمه

فلفل سرشار از ویتامین ث است که این ویتامین محلول در آب است و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای بدن می باشد. مصرف ویتامین ث برای افرادی که سیگار می کشند بسیار مهم است. باید توجه داشته باشید که دود سیگار باعث تخریب بافت ریه می شود و با توجه به این شرایط افرادی که سیگار می کشند باید روزانه 35 میلی گرم ویتامین ث اضافی مصرف کنند. با این حال افرادی که ویتامین ث زیادی مصرف می کنند عملکرد ریه بهتری نسبت به افرادی که این ویتامین را کمتر مصرف می کنند دارند.

کلم قرمز

کلم های مختلفی در بازار وجود دارد، اما کلم قرمز سرشار از آنتوسیانین است که باعث قرمزی کلم می شود. مصرف آنتوسیانین می تواند به پاسکازی و بهبود عملکرد ریه کمک کند. علاوه بر این کلم حاوی فیبر است و افرادی که فیبر زیادی مصرف می کنند عملکرد ریوی بهتری نسبت به افرادی که فیبر کم مصرف می کنند دارند.

کدو تنبل

کدو تنبل سرشار از ترکیبات گیاهی مفید برای تقویت ریه است و همچنین این گیاه مفید سرشار از کاروتنوئید ها می باشد که این شامل بتاکاروتن، لوتئین و زاگزانتین است که همه آنها دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند. مطالعات نشان داده است که اگر در خون مقدار قابل توجهی کاروتنوئید باشد می تواند به عملکرد بهتر ریه کمک کند. پس برای پاکسازی ریه از دود سیگار و یا آلودگی های هوا می توان کدو تنبل که حاوی کاروتنوئید است استفاده شود.
شواهد نشان می دهد که افراد سیگاری ممکن است 25٪ غلظت کمتری از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی نسبت به افراد غیرسیگاری داشته باشند ، که می تواند به سلامت ریه ها آسیب برساند

سبزهای برگ دار تیره

سبزیجات سبز تیره مانند کلم پیچ و اسفناج دارای مواد مغذی و اجزای مفید برای ریه های شما هستند.به طور خاص ، آنها حاوی کلروفیل هستند که به افزایش جریان ضربه به سیستم تنفسی کمک می کند. آنها همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به دفع رادیکال های آزاد کمک می کند.

نوشیدنی برای پاکسازی ریه

آب

هیدراتاسیون برای هر اندام بدن از جمله ریه ها مهم است. مقدار کافی آب به حذف مواد زائد کمک می کند ، به انتقال مواد مغذی کمک می کند ، حجم و جریان خون را افزایش می دهد ، به تنظیم دمای بدن کمک می کند و به غشاهای مخاطی از ورود مواد خارجی به بدن جلوگیری می کند.ریه ها حاوی حجم عظیمی از غشاهای مخاطی ظریف هستند که برای عملکرد صحیح به رطوبت نیاز دارند. کم آبی باعث غلیظ شدن مخاط و ترشحات در ریه ها می شود که باعث کاهش خلط می شود. به همین دلیل نوشیدن آب زیاد مهم است

قهوه

به نظر می رسد این مورد کمی خلاف واقع است زیرا پزشکان بیماران قلبی به دلیل اثرات تحریک کننده کافئین توصیه می کنند از قهوه خودداری کنند. با این اوصاف ، قهوه یک گشاد کننده عروق است که جریان خون را در سراسر سیستم گردش خون بهبود می بخشد و به طور بالقوه می تواند برای ریه ها مفید باشد.قهوه همچنین دارای اثرات ضد التهابی و مواد معدنی ضروری است که می تواند به مبارزه با عفونت ها کمک کند. فقط برای یادآوری ، لطفاً قهوه یا کافئین را فقط در صورت تایید پزشک مصرف کنید

چای سبز

چای سبز به دلیل خواص بیشماری که دارد بسیار محبوب شده است و می تواند یکی از چای های سالم برای پاکسازی ریه ها باشد.چای سبز مملو از خواص پلی فنول ، دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است به کاهش التهاب در ریه ها کمک کند.
چای سبز حاوی یک کاتچین غلیظ است که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارد و ثابت شده است که می تواند از فیبروز یا زخم در ریه جلوگیری کند.فیبروز ریوی یک بیماری است که با ایجاد زخم پیشرونده و مختل کننده عملکرد ریه در بافت ریه مشخص می شود. همچنین این نوشیدنی می تواند به پاکسازی و بهبود عملکرد ریه کمک کند.

دمنوش نعناع

نعنا یک درمان قدیمی برای درمان مشکلات تنفسی است. بسیاری از تمدن ها از نعناع برای مزایای دارویی آن استفاده می کردند. یک دمنوش داغ نعناع می تواند با شکستن رسوب مخاط و التهاب ناشی از عفونت ریه و ذات الریه گلودرد شما را درمان کند.

سایر مواد غذایی برای پاکسازی ریه

روغن زیتون

روغن زیتون می تواند به محافظت از بیماری های تنفسی کمک کند، زیرا سرشار از آنتی اکسیدان های ضد التهابی قوی از جمله پلی فنول ها و ویتامین E است. این آنتی اکسیدان ها باعث تقویت فواید غذایی روغن زیتون می شوند. استفاده از روغن زیتون در مواد غذایی می تواند به بهبود عملکرد ریه در افراد سیگاری و افراد مبتلا به بیماری های ریوی شود.

ماست

ماست سرشار از کلسیم ، پتاسیم ، فسفر و سلنیوم است. طبق تحقیقات ، این مواد مغذی ممکن است به تقویت عملکرد ریه و محافظت در برابر خطر انسداد ریوی کمک کند. مصرف کلسیم، فسفر، پتاسیم و سلنیوم باعث افزایش عملکرد ریه می شود.

عسل طبیعی

اگر بخواهیم از خواص عسل بگوییم، می توان گفت که این ماده غذایی غنی شده از خوبی های طبیعت است و به دلیل خواص ضد باکتریایی خود که به کاهش ناراحتی ناشی از مشکلات تنفسی کمک می کند، مشهور است. طبق تحقیقاتی که بر روی عسل انجام داده اند نشان داده است که عسل دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی است. عسل می تواند به بهبود عملکرد ریه و پاکسازی ریه کمک زیادی کند.

جو

جو یک غلات کامل مغذی است که سرشار از فیبر می باشد و رژیم های غنی از فیبر و غنی از غلات کامل دارای اثر محافظتی بر عملکرد ریه ها هستند و ممکن است خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های مرتبط با ریه را کاهش دهند

عدس

عدس سرشار از بسیاری از مواد مغذی منیزیم، آهن، مس و پتاسیم است که می تواند به عملکرد ریه کمک کند.تحقیقات نشان داده است که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند عملکرد ریه را در افراد سیگاری حفظ کند. به علاوه ، خوردن عدس غنی از فیبر ممکن است از سرطان ریه و انسداد ریوی محافظت کند

روش های طبیعی برای پاکسازی ریه

داشتن ریه سالم برای سلامت کلی فرد حیاتی است. ریه ها اندامی هستند که می توانند خود را پاکسازی کنند و آلاینده ها را از بدن دور کنند. به عنوان مثال زمانی که فردی سیگار را ترک می کند، ریه به طور خودکار شروع به ترمیم و بازسازی خود می کند.

زمانی که فردی سیگار می کشد یا در معرض آلودگی قرار می گیرد، قفسه سینه فرد ممکن است دچار احتقان یا التهاب شود. مخاط در ریه ها جمع می شود تا میکروب ها و عوامل بیماری زا را جذب کند و این باعث ایجاد سفتی و سنگینی در قفسه سینه می کند.
افراد ممکن است بتوانند از تکنیک های خاصی برای پاکسازی ریه ها از مخاط و عوامل محرک زا برای تسکین احتقان قفسه سینه و سایر علائم ناراکت کننده استفاده کنند. برخی از روش ها ممکن است راه های هوایی را باز کرده، ظرفیت هریه را بهبود بخشد و التهاب را کاهش دهد.

بخور برای پاکسازی ریه

بخور درمانی یا استنشاق بخار شامل استنشاق بخار آب برای باز شدن مجاری تنفسی و کمک به ریه ها برای تخلیه مخاط است. افراد مبتلا به بیماری های ریوی ممکن است علائم آن را در هوای سر یا خشک بدتر کنند. این آب و هوا می تواند غشاهای مخاطی مجاری هوایی را خشک کرده و جریان خون را محدود کند.برعکس ، بخار گرما و رطوبت را به هوا می افزاید ، که ممکن است تنفس را بهبود بخشد و به تخلیه مخاط داخل مجاری تنفسی و ریه ها کمک کند. استنشاق بخار آب می تواند تسکین فوری داشته باشد و به افراد کمک کند تا راحت تر نفس بکشند.

تخلیه مخاط از ریه

تخلیه وضعیتی شامل دراز کشیدن در موقعیت های مختلف برای استفاده از گرانش برای تخلیه مخاط از ریه ها است. این عمل ممکن است تنفس را بهبود بخشد و به درمان یا جلوگیری از عفونت های ریه کمک کند.

تکنیک های تخلیه وضعیتی بسته به موقعیت متفاوت است:

روش اول:

  • روی زمین یا تخت دراز بکشید.
  • بالش ها را زیر باسن قرار دهید تا مطمئن شوید قفسه سینه پایین تر از باسن است.
  • به آرامی از طریق بینی نفس بکشید و از طریق دهان بازدم کنید. هر بازدم باید دو برابر زمان دم انجام شود که به آن تنفس 1: 2 می گویند.
    چند دقیقه ادامه دهید.

روش دوم:

  • از یک طرف دراز بکشید ، سر را روی بازو یا بالش قرار دهید.
  • بالش ها را زیر باسن قرار دهید.
  • الگوی تنفس 1: 2 را تمرین کنید.
  • چند دقیقه ادامه دهید.
  • همین کار را در طرف دیگر انجام دهید

روش سوم:

  • یک دسته بالش روی زمین بگذارید.
  • با شکم روی بالش ها دراز بکشید. به یاد داشته باشید که باسن را بالای سینه نگه دارید.
  • برای حمایت ، بازوها را زیر سر تا کنید.
  • الگوی تنفس 1: 2 را تمرین کنید.
  • چند دقیقه ادامه دهید.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.