شفا مگ

قرص موتیلوور برای چیست و چه عوارض جانبی دارد

قرص موتیلوور 10 میلی گرم یک دارو برای درمان اختلالات ناشی از کاهش حرکت معده و حرکت روده فوقانی، تهوع، استفراغ، رفلاکس معده، سوزش سر دل تجویز می شود.

قرص موتیلوور

داروی موتیلوور 10 میلی گرم برای درمان اختلالات ناشی از کاهش حرکت معده و روده فوقانی (به عنوان مثال ، گاستروپارزی دیابتی ، گاستریت) استفاده می شود. با افزایش تخلیه معده و حرکت روده های فوقانی عمل می کند. درمان این اختلالات می تواند به کاهش علائمی مانند تهوع ، استفراغ ، سوزش سر دل و احساس سیری مداوم کمک کند.این دارو همچنین برای جلوگیری از عوارض جانبی (مانند تهوع ، استفراغ) از داروهای خاصی که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شود (از جمله لوودوپا ، آگونیست های دوپامین مانند پرگلید) استفاده می شود.
عوارض شایع قرص موتیلوور شامل دهان خشک، سردرد، تورم سینه در مردان، گرگرفتگی، خارش پوست، خارش، درد، تورم در چشم، تخلیه شیر مادر، بی نظمی قاعدگی می باشد. در صورت مشاهده هر یک از عوارض با پزشک خود مشورت کنید.

موتیلوور چیست

موتیلوور یک داروی ضد تهوع است که برای درمان تهوع و استفراغ تجویز می شود و همچنین برای درمان درد های معده و رفلاکس معده نیز تجویز می شود. این دارو در گروه داروهای بنزیمیدازول قرار دارد که یک مسدود کننده خاص گیرنده های دوپامین می باشد و باعث سرعت در حرکات دستگاه گوارش می شود.

موتیلوور باعث افزایش فشار اسفنگتر تحتانی مری می شود و باعث افزایش حرکت دستگاه گوارش شده و تخلیه معده را سریعتر می کند. این دارو به سرعت جذب می شود و در کبد متابولیزه می شود، نیمه عمر این دارو 7 ساعت می باشد و حدود 30 دقیقه طول می کشد تا به اوج اثربخشی خود برسد. موتیلوور از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود.

موارد مصرف موتیلوور

موتیلوور برای موارد اختلالات حرکتی دستگاه گوارش به خصوص در افراد مبتلا به ورم معده، دیابت و گاستروپارزی تجویز می شود. همچنین جهت تهوع و استفراغ با عوام ضد پارکینسون اگونیست دوپامین و رفلاکس معده نیز تجویز می شود.
این دارو همچنین ممکن است برای درمان اختلالات حرکتی معده مورد استفاده قرار گیرد ، هنگامی که حرکت غذا از معده بسیار آهسته حرکت می کند، باعث تاخیر در تخلیه می شود. با این حال ، به دلیل افزایش خطر عوارض جانبی شدید ، استفاده از آن در بیمارانی که از خونریزی دستگاه گوارش ، انسداد مکانیکی یا بیماری های سوراخ کننده رنج می برند توصیه نمی شود.

هشدار های مصرف موتیلوور

موتیلوور معمولا برای بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال تجویز می شود، اما برای همه افراد مناسب نمی باشد. در صورت داشتن سابقه بیماری خاص حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است مصرف این دارو برای برخی از داروها منع مصرف داشته باشد.

اگر سابقه خونریزی معده، جراحی اخیر شکم، تومور غده هیپوفیز، مشکلات کبدی یا کلیوی، مشکلات قلبی یا ضربان نامنظم قلب، اسنداد روده، بیماری کرون یا دیورتیکولیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید و حتما با پزشک خود مشورت کنید.

موتیلوور با برخی از داروها تداخل دارد و در صورت مصرف هر یک از داروهای آنتی بیوتیک، داروهای ضد قارچ، داروهای مالاریا، مشکلات قلبی یا فشار خون بالا، داروهای درمان سرطان حتما با پزشک خود مشورت کنید.
این دارو می تواند شما را دچار سرگیجه و خواب آلودگی کند. تا زمانی که مشخص نکرده اید که چگونه بر شما تأثیر می گذارد ، رانندگی نکنید و به هیچ فعالیتی که نیاز به تمرکز ذهنی دارد ، رانندگی نکنید.

به عنوان یک عارضه جانبی ، ممکن است خشکی دهان رخ دهد. شستشوی مکرر دهان ، رعایت بهداشت دهان و دندان ، افزایش مصرف آب و آب نبات بدون قند ممکن است مفید باشد.در صورت بروز اسهال آبکی ، تب یا درد مداوم معده ، پزشک خود را مطلع کنید.

این دارو ممکن است با انواع مختلف داروهای دیگر تداخل داشته باشد و عوارض جانبی جدی داشته باشد. در نتیجه ، قبل از شروع درمان با این دارو ، باید پزشک خود را در مورد تمام داروهای فعلی خود ، از جمله گیاهان و مکمل ها مطلع کنید.

به دلیل افزایش خطر عوارض جانبی جدی ، این دارو باید در بیماران با سابقه اختلالات قلبی عروقی با احتیاط مصرف شود. بر اساس شرایط بالینی ، نظارت دقیق بر عملکرد قلب و علائم حیاتی ، تنظیم دوز مناسب یا جایگزینی با جایگزین مناسب ممکن است مورد نیاز باشد.

با توجه به افزایش خطر بدتر شدن وضعیت بیمار ، این دارو باید در بیماران مبتلا به عدم تعادل الکترولیت حاد یا طولانی مدت در بدن با احتیاط زیاد استفاده شود. هنگام مصرف این دارو ، سطح الکترولیت ها باید به طور منظم بررسی شود. بر اساس وضعیت بالینی ، در برخی موارد یک گزینه درمان جایگزین باید در نظر گرفته شود.

این دارو باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد زیرا ممکن است خطر عدم تعادل پرولاکتین را افزایش داده و منجر به اختلال در چرخه قاعدگی در زنان شود. مردانی که برای مدت طولانی از این دارو استفاده می کنند ممکن است دچار رشد سینه شوند.

نحوه مصرف موتیلوور

نحوه مصرف موتیلوور باید حتما توسط پزشک تجویز شود و نباید سرخود از این دارو استفاده کنید، هرگز مقدار دوز دارو را کم یا زیاد نکنید. این دارو باید در کوتاه ترین فاصله زمانی که ممکن است استفاده شود.بدون مشورت با پزشک ، بیش از 7 روز آن را مصرف نکنید.مقدار مصرف بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان تعیین می شود

هنگام مصرف این دارو از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کنید. گریپ فروت می تواند خطر عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد.

عوارض جانبی موتیلوور

داروی موتیلوور ممکن است در برخی افراد عوارض ناخواسته ای را ایجاد کند. اگر چه همه عوارض جانبی این دارو ممکن است رخ ندهد، اما در صورت بروز آنها ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشید.

برخی از عوارض جانبی این دارو زمانی رخ می دهد معمولا نیازی به مراقبت های پزشکی ندارد. این عوارض ممکن است در طول درمان با تنظیم بدن شما با دارو از بین برود. همچنین ممکن است متخصص مراقبت های بهداشتی شما بتواند راه هایی برای جلوگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی را به شما بگوید. اما اگر عوارض ادامه دار بود و از بین نرفت با پزشک خود مشورت کنید.

از عوارض کمتر شایع می توان به جریان شیر مادر، خشکی دهان، تورم سینه در مردان، گرگرفتگی، خارش پوست، قرمزی، درد یا تورم چشم، قاعدگی نامنظم و درد سینه اشاره کرد.
برخی از عوارض موتیلوور نادر هستند که شامل : تپش قلب، گرفتگی معده، تشنگی، خستگی، ضعف، خواب آلودگی، سوزش سر دل، تحریک پذیری، گرفتگی عضلات پا، کسالت روحی، تغییر در اشتها، یبوست، اسهال، مشکل در صحبت کردن و سرگیجه می باشد.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال ، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی ، فوراً از پزشک کمک بگیرید ، از جمله:

  • راش
  • خارش/تورم (به ویژه صورت/زبان/گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل در تنفس

موتیلوور ممکن است شرایطی ایجاد کند که بر ریتم قلب تأثیر می گذارد (طولانی شدن QT). طولانی شدن QT به ندرت می تواند ضربان قلب سریع/نامنظم جدی و سایر علائم (مانند سرگیجه شدید ، غش) ایجاد کند که فوراً به مراقبت های پزشکی نیاز دارد.

عوارض مصرف بیش از حد موتیلوور

اگر بیش از حد تجویز شده توسط پزشک مصرف کنید ممکن است دچار عوارض جانبی شوید که در صورت مشاهده علائم زیر باید سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

  • مشکل در صحبت کردن
  • گیج و احساس سرگیجه شدید
  • غش کردن
  • ضربان قلب نامنظم
  • سبکی سر
  • عدم تعادل یا کنترل ماهیچه ها

تداخل دارویی موتیلوور

داروی موتیلوور به علت افزایش حرکت دستگاه گوارش، ممکن است بر جذب و عملکرد سایر داروها تاثیر بگذارد. بنابراین مهم است که پزشک خود را در مورد داروهایی که مصرف می کنید مطلع کنید.
استفاده از این دارو با هر یک از داروهای زیر توصیه نمی شود. پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که شما را با این دارو درمان نکند یا برخی از داروهای دیگر را که مصرف می کنید تغییر ندهد.بپریدیل، داروناویر، دروندارون،فلوکونازول، کتوکونازول، مزوریدازین، پیموزید، پیپراکین، پوزاکونازول، اسپارفلوکساسین، ترفنادین، تیوریدازین، زیپراسیدون.

موتیلوور ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، اما ممکن است در برخی موارد پزشک تشخیص دهد باید هر دو دارو با هم مصرف شود. اگر هر دو دارو با هم تجویز شوند، پزشک ممکن است دوز یا تعداد دفعات استفاده از یک یا هر دو دارو را تغییر دهد.

داروهای دیگر می توانند بر حذف قرص موتیلوور از بدن شما تأثیر بگذارند ، که ممکن است بر نحوه عملکرد موتیلوور تأثیر بگذارد. داروهای ضد قارچ آزولی (مانند کتوکونازول ، وریکونازول) ، سایمتیدین ، ​​کوبیسیستات ، داروهای خاصی که برای درمان هپاتیت مزمن C استفاده می شود (مانند بوسیپرویر ، تلاپرویر) ، برخی آنتی بیوتیک های ماکرولید (مانند کلاریترومایسین ، اریترومایسین) ، مهار کننده های پروتئاز HIV (مانند نلفیناویر ، ریتوناویر) ، نفازودون ، ریفامایسین ها (مانند ریفابوتین) ، داروهای خاصی که برای درمان تشنج استفاده می شود (مانند کاربامازپین) ، تلیترومایسین و سایر داروها.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.