شفا مگ

علت زیاد شدن جرم گوش چیست

علت های مختلفی وجود دارد که می تواند باعث زیاد شدن جرم گوش شوند که با شناسایی این علت ها می توانید به راحتی آن را درمان کرده و از زیاد شدن آن جلوگیری کنید.

علت زیاد شدن جرم گوش چیست

علت زیاد شدن جرم گوش چیست؟ آیا گوش من جرم ساز است؟ علت ترشح زیاد جرم گوش چیست؟ از کجا بفهمیم که دچار تجمع جرم گوش یا عفونت گوش به علت تجمع جرم گوش شده ایم و اینکه تولید بیش از حد جرم گوش چه علائمی دارند؟ جرم گوش چگونه درمان می شود؟

گوش خارجی به قسمت قیف مانند گوش گفته می شود و مجرای گوش نیز به سوراخی که به پرده گوش می رسد گویند. مجرای گوش شبیه به ساعت شنی است.در گوش خارجی غددی وجود دارد که تولید واکس یا موم می کند که وظیفه آنها جلوگیری از گرد و غبار و ذرات به گوش است. این واکس ها که به شکل جرم می باشند به مرور زمان تجمع پیدا می کنند، خشک شده و سپس از گوش خارج می شوند که باعث می شود کثیفی و گرد و غبار از گوش خارج شوند. جرم ها پس از اتصال به گرد و غبار به آهستگی از قسمت خارجی گوش بیرون می آیند و می توان آنها را پاک کرد. تجمع جرم گوش ممکن است مجاری گوش را مسدود کنند و هنگام خارج کردن آنها واکس ممکن است به داخل هل داده شده و باعث انسداد شود که ممکن است باعث کاهش شنوایی شود. در ادامه با جرم گوش، علائم جرم گوش و عوارض آن بیشتر آشنا شوید.

جرم گوش چیست

ابتدا بدانیم جرم گوش چیست و اصلا چرا تشکیل می شود؟ جرم گوش یک ماده روغنی است که نام اصلی آن سرومن است که بیشتر افراد آن را به نام های جرم گوش، واکس یا موم می شناسند. این ماده به اندازه معمول برای گوش مفید است و باعث می شود مواد خارجی، گرد و غبار، حشرات و میکرو ارگانیزم ها به داخل گوش راه پیدا نکنند.

جرم گوش یک ماده زرد رنگ و مومی شکل در داخل گوش است که این ماده از غدد چربی در مجرای گوش ساخته می شود. این ماده وظیفه محافظت و تمیز کردن لایه مخاطی گوش را به عهده دارد. این وظیفه شامل دفع آب، جلوگیری از خاک و اطمینان از ورود حشرات، قارچ ها، باکتری ها به مجرای گوش و اسیب رساندن به پرده گوش می باشد.

علت زیاد شدن جرم گوش چیست

حال بیاییم درباره علت زیاد شدن جرم گوش چیست؟ گوش برخی از افراد ممکن است بیش از بقیه تولید جرم گوش کنند که از کانال گوش خارج می شود، این جرم گوش به خودی خود منجر به انسداد کانال گوش نمی شود. یکی از شایع ترین علت انسداد گوش خارج کردن سرومن یا همان جرم گوش در منزل است. استفاده از گوش پاک کن ها، گیره یا اشیائی که با آنها سعی بر خارج کردن جرم گوش شود می تواند جرم گوش را به قسمت های عمیق تر فرو کند و این سبب انسداد گوش می شود.

یکی دیگر از علت های انسداد گوش با جرم گوش، استفاده زیاد از هدفون است. استفاده مکرر از هدفون باعث می شود تولید جرم گوش بیشتر شود و صداهای کوبنده می توانند سهوا مانع از بیرون آمدن سرومن گوش شده و این خود باعث انسداد می شود و می تواند باعث کاهش شنوایی در فرد شود. البته کاهش شنوایی فقط به علت تجمع جرم گوش نیست و می تواند علت های دیگری مانند پارگی پرده گوش، عفونت گوش خارجی، عفونت گوش میانی باشد.

تنگ بودن کانال گوش یکی از علت های زیاد شدن جرم گوش است که این تنگی باعث می شود جرم در زمان کوتاهی پر شود و باعث مسدود شدن سریع گوش شود. تنگی کانال گوش ممکن است به علت عفونت های مکرر مجرای گوش اتفاق افتاده باشد.

رشد زیاد مو از علت های دیگر زیاد شدن مو در کانال گوش می باشد که البته زیاد شدن مو در کانال گوش بیشتر ژنتیک است. در برخی موارد ممکن است رویش موها زیاد شوند این باعث می شود که هنگام خارج شدن جرم از گوش به موها بچسبند و باعث تجمع جرم در گوش شوند.

استفاده از اجسام برای خارج کردن جرم گوش می تواند از علت های دیگر زیاد شدن و تجمع جرم گوش باشد. زمانی که با گوش پاک کن سعی بر خارج کردن جرم گوش هستید ممکن است با داخل کردن گوش پاک کن بخشی از جرم را به داخل گوش هدایت کنید و این باعث فشرده شدن آنها می شود و باعث بسته شدن کانال گوش خواهند شد.بدن ما معمولا” به صورت خودکار جرم گوش را خارج می کند، و نیازی به خارج کردن آن به صورت فیزکی ندارد. پزشکان توصیه می کنند که از دستکاری کردن گوش، خودداری کنید و اجازه دهید، بدن روند طبیعی خود را انجام دهد.

استفاده از سمعک و گوش گیر یکی دیگر از علت های زیاد شدن جرم گوش است. استفاده از این وسایل می تواند باعث تحریک بیشتر غدد تولید کننده جرم باشند. تولید زیاد جرم گوش ممکن است باعث تجمع آن در کانال گوش شود و در بعضی موارد موجب بسته شدن کانال گوش شود.

پیری پوست از علت های دیگر زیاد شدن جرم گوش است. افرادی که در سنین بالا قرار دارند غده های گوش آنها ضعیف تر می شود و مومی که تولید می کنند چربی گذشته را ندارند و به همین خاطر به آسانی به سمت خارج گوش حرکت نمی کنند.

علائم زیاد شدن جرم گوش

جرم گوش در حالت عادی رنگ زرد روشن یا قهوه ای تیره است که لزوما رنگ های تیره جرم گوش نشان انسداد و عفونت گوش نمی باشد. با این حال برخی افراد ممکن است گوش آنها جرم گوش زیادی تولید کند که می تواند علائمی را به همراه داشته باشد. کم شنوایی ناگهانی و جزئی از علائم شایع زیاد بودن جرم گوش می باشد که البته این علامت موقتی است و از بین می رود.درد گوش، وزوز گوش و شنیدن صدای اضافی می تواند از علائم زیاد شدن جرم گوش باشد که در صورت برطرف نشدن این علائم بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

عدم تخلیه جرم گوش و انسداد کامل مجرای گوش می تواند ایجاد عفونت کند و در صورتی که سابقه عفونت گوش دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. علائمی که می توانند نشان از عفونت ناشی از جرم گوش باشند عبارتند از:

  • ترشح بدبو گوش
  • تب
  • سرفه
  • کم شنوایی
  • سرگیجه
  • درد شدید گوش
  • درد گوشی که فروکش نمی کند.

توجه به این نکته ضروری است که کاهش شنوایی، سرگیجه و گوش درد دلایل زیادی دارد. اگر هر یک از این علائم مکرر است به ادیولوژیست یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. ارزیابی کامل پزشکی می تواند در تعیین اینکه آیا این مشکل ناشی از مایع اضافی گوش یا مشکل بهداشتی دیگر است، کمک می کند

گرفتگی گوش چه زمانی خطرناک است؟

در اغلب موارد گرفتگی خود به خود و با کمک درمان خانگی تسکین می یابد و نیازی به اقدامات جدی نخواهد داشت اما در صورتی که این مشکل با چنین علائم همراه باشد باید جدی گرفته شود وبرای درمان آن هر چه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه نمود:

  • گرفتگی بیش از یک یا دو هفته طول بکشد و خود به خود برطرف نشود
  • گرفتگی گوش با درد زیادی همراه باشد
  • درد ناشی از گرفتگی با قرص های آرام بخش همچون ایبوپروفن و استامینوفن تسکین نیابد
  • پس از تمیز شدن گوش ها توسط پزشک متخصص هنوز احساس کیپی یا گرفتگی در گوش خود داشته باشید
  • زمانی که گرفتگی، شنوایی را تحت تاثیر قرار دهد
  • گرفتگی گوش با تب همراه باشد.

درمان ترشحات زرد رنگ گوش

در حالی که بعضی از موارد ترشحات زرد رنگ گوش به درمان پزشکی نیاز ندارند اما ممکن است بعضی از درمان های خانگی به تسکین علائم آنها کمک کند.بطور کلی، استراحت و نوشیدن آب فراوان می تواند به بهبود بدن و ترمیم آن کمک کند.بعضی از شستشو دهنده های گوش OTC نیز به از بین بردن جرم گوش و سایر اجرام داخل آن کمک کرده و باعث بهبودی می شوند.با این حال افراد باید فقط با دستور پزشک از این داروها استفاده کنند، زیرا می تواند عوارض جانبی جدی را به همراه داشته باشد.

شستشوی گوش یکی از درمان های خارج کردن جرم گوش می باشد که توسط پزشک انجام می شود.پزشک پیش از شست وشوی گوش به طور دقیق داخل گوش بیمار را معاینه می کند تا مطمئن شود که جرم گوش در نتیجه تولید بیش از حد این ماده است و در نتیجه ی ورود جسم خارجی انجام نگرفته است.پس از معاینه، پزشک با استفاده از وسیله ای موسوم به اتوسکوپ (گوش بین) وارد گوش می شود. این وسیله نور به داخل گوش انداخته و مثل ذره بین به بزرگ نمایی تصویر می پردازد.

برخی دیگر از متخصصان گوش به وسیله ساکشن به شستشوی گوش می پردازند. به این صورت که بیمار به مدت سه تا چهار روز مرتب از قطره «گلیسیرین فنیکه» برای چرب کردن گوش استفاده می کند تا جرم ها حالتی نرم پیدا کنند و تخلیه شان راحت تر شود. سپس پزشک با دستگاه ساکشن جرم نرم شده را از گوش خارج می کند. فشار این دستگاه استاندارد است و به گوش آسیب نمی رساند.

برخی دیگر از پزشکان نیز با استفاده از وسیله سرنگ مانندی آب استریل یا سرم نمکی را وارد گوش می کند تا فشار این آب سبب خروج جرم های اضافه شود. این فرایند درد زیادی بدنبال ندارد اما بدون شک در اثر کنده شدن جرم اضافه از گوش احساس ناراحتی خواهید داشت.این روش در ۱۰ تا ۱۵ درصد از بیماران انجام می شود و اغلب در کسانی صورت می گیرد که بیمار به خوبی از قطره گلیسیرین استفاده نکرده و جرم به خوبی چرب نشده و سفت مانده است و امکان تخلیه با ساکشن وجود ندارد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.