شفا مگ

سولیفناسین سوکسینات چیست و نحوه مصرف آن

قرص سولیفناسین سوکسینات 5 و 10 میلی گرم داروی درمان مثانه پرکار یا بیش فعال است و برای رفع مشکلات تکرر ادرار و ناتوانی در کنترل ادرار تجویز می شود.

قرص سولیفناسین

داروی سولیفناسین سوکسینات یک دارو برای درمان مثانه پرکار است که جهت کنترل تکرر ادرار و ناتوانی در کنترل ادرار تجویز می شود. بیش فعالی مثانه حالتی است که عضلات مثانه به طور غیر قابل کنترل منقبض شده و باعث تکرر ادرار و عدم کنترل در نگهداری ادرار می شود.این دارو در اشکال قرص سولیفناسین 5 میلی گرم و قرص سولیفناسین 10 میلی گرم در داروخانه ها موجود می باشد.عوارض جانبی سولیفناسین سوکسینات که شایعتر است، شامل خشکی دهان، یبوست، خواب آلودگی، ناراحتی معده، تاری دید، خشکی چشم، سردرد یا خستگی می باشد.

به طور معمول ، وقتی مثانه شما با ادرار پر می شود ، منبسط می شود. هنگامی که کاملاً بزرگ شد ، پیامی را به مغز شما می فرستد که به شما می گوید آماده ادرار کردن هستید. هنگام ادرار کردن ، ماهیچه های مثانه منقبض می شوند که این امر باعث شروع جریان ادرار می شود.
هنگامی که مشکل مثانه بیش فعال داشته باشید ، ماهیچه های شما قبل از بزرگ شدن کامل مثانه منقبض می شوند ، که باعث می شود ادرار مکرر انجام شود. سولیفناسین با متوقف کردن انقباضات ناگهانی عضله مثانه و افزایش میزان ادرار که مثانه شما می تواند در خود نگه دارد عمل می کند. این به کنترل ترشح ادرار کمک می کند و علائم شما را کاهش می دهد. در ادامه به جزئیات بیشتری درباره قرص سولیفناسین سوکسینات می پردازیم.

 سولیفناسین چیست

سولیفناسین یک آنتاگونیست گیرنده موسکارینی است که برای درمان مثانه بیش فعال با علائم بی اختیاری ادرار، عدم کنترل ادرار و تکرر ادرار تجویز می شود.سولیفناسین یک آنتاگونیست رقابتی گیرنده موسکارینی است. گیرنده های موسکارینی نقش مهمی در چندین عملکرد عمده واسطه کولینرژیک از جمله انقباض عضلات صاف مثانه و تحریک ترشح بزاق دارند.
سولیفناسین متعلق به گروهی از داروها به نام داروهای آنتی کولینرژیک است. این عمل با تأثیر بر روی سلول های تخصصی باعث کاهش فعالیت مثانه و کنترل مثانه می شود.
سولیفناسین متابولیزه کبدی دارد و اوج غلظت پلاسمایی آن حدود 3 تا 8 ساعت می باشد. نیمه عمر طولانی این دارو حدود 45 تا 68 ساعت است و دفع آن از طریق ادرار و مدفوع می باشد.

نحوه مصرف سولیفناسین

مقدار و نحوه مصرف قرص سولیفناسین با توجه به شدت بیماری، شرایط بیمار ، سن بیمار و تشخیص پزشک تجویز شود، اما به طور معمول مقدار مصرف برای بزرگسالان 5 میلی گرم یک بار در روز است که می توان آن را با یا بدون غذا مصرف کرد. بهترین زمان مصرف این دارو شب می باشد تا از تکرر ادرار در هنگام خواب جلوگیری کند.توجه داشته باشید هرگز مقدار تجویز شده دوز توسط پزشک را کاهش یا افزایش ندهید، زیرا می تواند عوارض جانبی برای شما داشته باشد. همچنین هرگز این دارو را به شخص دیگر حتی با علائم مشابه توصیه نکنید.

قرص سولیفناسین به طور معمول یک بار در روز با یا بدون غذا مصرف می شود.هرگز قرص را خرد نکنید، نجوید یا آن را نشکنید و فقط به طور کامل آن را به همراه یک لیوان پر اب ببلعید.
افرادی که سابقه بیماری خاصی مانند نارسایی کلیوی یا کبدی دارند حتما باید با توجه به تشخیص و تجویز پزشک این دارو را مصرف کنند. مقدار دوز مشخص شده برای برخی بیماران خاص متفاوت است.
این دارو ممکن است باعث سرگیجه ، خواب آلودگی یا تاری دید برخی از افراد شود. تا زمانی که ندانید چگونه این دارو بر شما تأثیر می گذارد ، رانندگی نکنید و هیچ کار دیگری که می تواند خطرناک باشد انجام ندهید .

هشدار های مهم

در صورت داشتن آب سیاه بدون درمان یا کنترل نشده ، انسداد در دستگاه گوارش (معده یا روده) ، یا اگر قادر به ادرار نیستید ، نباید از این دارو استفاده کنید .

اگر به سولیفناسین حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید و حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا داروی دیگری را برایتان تجویز کند.
اگر سابقه مشکلات پزشکی دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید، وجود مشکلات پزشکی ممکن است بر روی این دارو تاثیر بگذارد. ممکن است این دارو برای برخی از بیماری های زیر منع مصرف داشته باشد.

  • گلوکوم زاویه بسته
  • سابقه یا مشکل ریتم قلبی
  • مشکلات معده یا روده
  • اسنداد ادرار
  • گلوکوم زاویه بسته کنترل نشده
  • بیماری کبدی
  • بیماری کلیوی
  • اسنداد روده یا معده
  • مشکلات ادراری مانند احتباس ادرار

این دارو ممکن است باعث شود کمتر عرق کنید و دمای بدن شما افزایش یابد. در حین ورزش یا هوای گرم در حین مصرف این دارو مراقب باشید که بیش از حد گرم نشوید ، زیرا گرمای بیش از حد ممکن است منجر به گرمازدگی شود.

این دارو ممکن است باعث یبوست شود. در صورت درد شدید معده یا یبوست به مدت 3 روز یا بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید.
نشان داده است که این نوع داروها می توانند عوارضی شبیه به داروهای ضد کولینرژیک ایجاد کنند . این می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد .

 عوارض جانبی داروی سولیفناسین

قرص سولیفناسین ممکن است ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که شایعترین عوارض جانبی آن خشکی دهان، یبوست، تاری دید، خواب آلودگی، ناراحتی معده، خشکی چشم و سردرد است. بیشتر این علائم طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود.اما اگر علائم از بین نرفت یا تشدید پیدا کرد باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

برخی از عوارض جانبی سولیفناسین ممکن است جدی باشد و نیاز به مشورت با پزشک داشته باشد. اگر در زمان مصرف این دارو دچار درد شدید معده، یبوست بیشتر از 3 روز، درد یا سوزش ادرار، توهم، تغییر بینایی، کاهش ادرار، گرمای شدید، تعریق شدید، درد قفسه سینه شدید حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض جانبی جدی دیگر این دارو شامل تعریق شدید، پوست گرم و خشک، ضربان نامنظم قلب، از دست دادن حرکت، توهم، چشم درد می باشد که در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

این دارو ممکن است در برخی افراد ایجاد واکنش آلرژیک جدی کند که البته نادر است، اما در صورت داشتن علائمی چون بثورات پوستی، تورم، خارش شدید، تورم صورت، مشکل در تنفس سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

فراموش کردن دوز مصرفی

اگر در زمان مشخص شده داروی خود را مصرف نکردید، دوز فراموش شده را کنار بگذارید و از دوز بعدی خود در زمان مشخص شده استفاده کنید. هرگز از 2 دارو همزمان استفاده نکنید.

تداخل دارویی سولیفناسین

داروی سولیفناسین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و نباید با هم مصرف شوند و در برخی موارد ممکن است نیاز باشد پزشک دوز داروها را تغییر دهد تا از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری کند. زمانی که دارویی مصرف می کنید مهم است که قبل از تجویز سولیفناسین داروهای مصرفی را به پزشک خود بگویید.
استفاده برخی از داروها با سولیفناسین توصیه نمی شود. پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که شما را با این دارو درمان نکند یا داروهایی که مصرف می کنید را تغییر دهد.داروهایی مانند بپریدیل، مزوریدازین، پوزاکونازول، زیپراسیدون، کتوکونازول، ایتراکونازول، ترفنادین، فلوکونازول، اسپارفلوکساسین با داروی سولیفناسین تداخل دارد.

سولیفناسین با برخی داروها ممکن است تداخل داشته باشد و پزشک دوز یا تعداد دفعات استفاده از یک یا هر دو دارو را تغییر دهد. داروهایی مانند پرفنازین، گلاسدگیب، آموکساپین، آمیودارون، پروبوکول، آپومورفین، آریپیپرازول، پرومتازین، هالوفانترین، هالوپریدول، آزیترومایسین، هیدروکینیدین، هیدروکسی کلروکین، هیدروکسی زین، ایمی پرامین، سیپروفلوکساسین ، سرترالین، لوفکسیدین، سوتالول، متادون، مترونیدازول، دانپزیل، دوکسپین، ترازودون، اریترومایسین، اندانسترون ، فلبامات، فلوکستین ، پاپاورین، زوتپین با این دارو تداخل دارویی دارند.

توجه کنید که این لیست کاملی از داروهای در تداخل با سولیفناسین نمی باشد به همین خاطر اگر دارویی مصرف می کنید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.