شفا مگ

سندرم روده تحریک پذیر: علائم، علت، تشخیص و درمان

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال شایع گوارشی با علائم گرفتگی شکم، نفخ، گاز، اسهال و یبوست است که این علائم می تواند در هر فرد شدید یا خفیف باشد.

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یا با اختصار (IBS) یک اختلال شایع است که روده بزرگ را درگیر می کند و علائم گرفتگی عضلات روده ، درد شکمی، نفخ، گاز، اسهال، یبوست را به همراه دارد. این بیماری یک بیماری مزمن است که باید برای مدت طولانی مدیریت شود. البته این بیماری فقط در تعداد محدودی علائم شدیدی به همراه دارد و برخی دیگر می توانند با تغییر در شیوه زندگی، کنترل استرس و رژیم غذایی آن را کنترل کنند. اگر علائم شدید در بیمار رخ دهد پزشک با تجویز دارو و مشاوره علائم را درمان و کنترل می کند. علائم سندرم روده تحریک پذیر به مرور می آیند و می توانند روزها، هفته ها یا ماه ها ادامه داشته باشند و معمولا یک مشکل مادام العمر است.

با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی دستگاه گوارش برخی معتقد هستند که این اختلال به دلیل نقص در رابطه بین مغز و روده می باشد. در افراد مبتلا به IBS ممکن است روده آنها به استرس یا برخی غذاها حساس شده باشد.این بیماری زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می دهد.

من سندروم روده تحریک پذیر دارم: تشخیص سندرم روده تحریک پذیر کمی دشوار است و به همین خاطر پزشک ترکیبی از سوابق پزشکی، معاینات فیزیکی و آزمایشات مختلفی از جمله اندوسکوپی، عکسبرداری، تست های آزمایشگاهی را انجام می دهد تا بتواند سندرم روده تحریک پذیر را تشخیص دهد. در ادامه به علائم، علت، تشخیص و درمان سندرم روده تحریک پذیر می پردازیم.

سندرم روده تحریک پذیر چیست

سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال گوارشی است که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد و علائم نفخ، گاز، اسهال، یبوست، گرفتگی عضلات روده، درد شکمی را به همراه دارد. البته شدت و مدت زمان علائم در هر فردی متفاوت است. IBS ممکن است در برخی موراد باعث آسیب به روده شود که البته این مورد نادر است. سندرم روده تحریک پذیر خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش را افزایش نمی دهد، اما می تواند تاثیر زیادی بر زندگی روزمره داشته باشد.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال است که با درد یا ناراحتی شکمی و تغییر عادت روده (اسهال مزمن یا مکرر ، یبوست یا هر دو - مخلوط یا متناوب) مشخص می شود.
در سراسر جهان حدود 10 الی 15 درصد از مردم دچار سندرم روده تحریک پذیر هستند.اکثر افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر زیر 50 سال سن دارند. اما بسیاری از افراد مسن نیز از این مشکل رنج می برند.

علت دقیق سندرم روده تحریک پذیر مشخص نیست. علائم ممکن است ناشی از اختلال در نحوه عملکرد روده ، مغز و سیستم عصبی باشد. این می تواند باعث تغییر در حرکت و احساس طبیعی روده شود. استرس باعث IBS نمی شود، با این حال ، به دلیل ارتباط بین مغز و روده ، استرس می تواند علائم را بدتر یا ایجاد کند.

تأثیر IBS می تواند از ناراحتی خفیف تا شدید تغییر کند، این می تواند بسیاری از جنبه های زندگی عاطفی ، اجتماعی و حرفه ای فرد را تحت تاثیر قرار دهد. افراد مبتلا به IBS متوسط ​​تا شدید باید با علائمی دست و پنجه نرم کنند که اغلب بر روی روابط عاطفی، اقتصادی ، آموزشی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد.

سندرم روده تحریک پذیر غیرقابل پیش بینی است. علائم متفاوت است و گاهی متناقض است. اسهال می تواند با یبوست متناوب باشد. علائم طولانی مدت می توانند فعالیتهای شخصی و حرفه ای را مختل کرده و پتانسیل فردی را محدود کنند.درمان هایی برای IBS در دسترس است تا به مدیریت علائم کمک کند. همه درمانها برای همه افراد موثر نیست.

انواع سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر به چهار حالت می باشد.

  • IBS-C : سندرم همراه با یبوست
  • IBS-D : سندرم همراه با اسهال
  • IBS-M: سندرم همراه با الگوی متناوب یبوست و اسهال
  • IBS-U: سندرم با علائم غیر از علائم ذکر شده در بالا

علائم سندرم روده تحریک پذیر

علائم سندرم روده تحریک پذیر معمولاً شامل گرفتگی، درد شکم، نفخ و گاز، یبوست، اسهال و یا یبوست با اسهال می باشد.غیر معمول نیست که افراد مبتلا به IBS دچار یبوست و اسهال شوند. علائمی مانند نفخ و گاز معمولاً بعد از مدفوع از بین می روند.

درد سندرم روده تحریک پذیر ممکن است شبیه گرفتگی باشد. با این گرفتگی ، حداقل دو مورد از تجربیات زیر را خواهید داشت:

  • مقداری تسکین درد پس از دفع مدفوع
  • تغییر در دفعات دفع مدفوع
  • تغییر در ظاهر مدفوع شما

درد و گرفتگی

درد شکم شایع ترین علامت و عامل کلیدی در تشخیص است.به طور معمول ، روده و مغز شما برای کنترل هضم با هم کار می کنند. این امر از طریق هورمون ها ، اعصاب و سیگنال های منتشر شده توسط باکتری های خوب موجود در روده شما اتفاق می افتد.شایع ترین علامت IBS درد پایین شکم است که بعد از مدفوع درد کاهش پیدا می کند. اصلاح رژیم غذایی ، درمان های کاهش استرس و داروهای خاص می تواند به کاهش درد کمک کند. ممکن است بعد از صرف غذا دچار گرفتگی معده شوید. ممکن است بعد از مدفوع بهتر شود.این درد یا ناراحتی ممکن است ناشی از اعصاب بسیار حساس در روده شما باشد. اگر IBS دارید ، مغز شما ممکن است علائم درد روده را متفاوت از حالت عادی پردازش کند.

تغییرات در حرکات روده

IBS زمان باقی ماندن مدفوع در روده شما را تغییر می دهد. این باعث تغییر مقدار آب در مدفوع می شود و طیف وسیعی از شل و آبکی تا سخت و خشک می دهد.

گاز و نفخ

گاز و نفخ از شایع ترین و خسته کننده ترین علائم IBS هستند. پیروی از رژیم غذایی کم فود مپ می تواند به کاهش نفخ کمک کند.سندرم روده تحریک پذیر اغلب باعث ایجاد گاز یا نفخ می شود. برخی غذاها و نوشیدنی ها می توانند این علامت را بدتر کنند. به عنوان مثال ، ممکن است بعد از خوردن غذا گاز بگیرید:

  • لوبیا
  • کلم
  • هر نوع فرآورده شیر
  • غذاهای پرچرب مانند چربی های حیوانی ، پنیر و محصولات سرخ شده
  • نوشیدنی هایی که حاوی کافئین ، الکل یا شیرین کننده های مصنوعی هستند

خوردن غذاهای غنی از فیبر نیز می تواند باعث ایجاد نفخ شود. از سوی دیگر ، فیبر می تواند به تسکین برخی علائم IBS ، از جمله یبوست کمک کند. اگر پزشک شما را به خوردن فیبر بیشتر تشویق می کند ، مصرف فیبر خود را به تدریج افزایش دهید. این می تواند به کاهش گاز و نفخ شما کمک کند.

تغییر در مدفوع شما

سندرم روده تحریک پذیر می تواند باعث تغییر در عادات روده و مدفوع شما از جمله یبوست و اسهال شود . همچنین می تواند باعث ایجاد مخاط در مدفوع شما شود. ممکن است اسهال یا یبوست داشته باشید یا ممکن است متناوب باشند.

یبوست

شما ممکن است یبوست مرتبط با IBS داشته باشید اگر برای دفع مدفوع باید فشار بیاورید، کمتر از چهار بار اجابت مزاج در هفته داشته باشید یا مدفوع سفت ، برآمدگی و خشک را دفع کنید.
یبوست می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. یبوست مزمن می تواند منجر به عوارضی مانند هموروئید ، شقاق مقعدی و اختلال در مدفوع شود.

اسهال

در صورت دفع مدفوع شل چند بار در روز ، ممکن است اسهال مرتبط با IBS داشته باشید. همچنین در صورت نیاز به دفع مدفوع می تواند باعث احساس فوریت شود.

مخاط

مخاط موجود در مدفوع یکی دیگر از علائم بالقوه IBS است. مخاط یک مایع شفاف است که از بافتهای دستگاه گوارش شما محافظت و پوشش می دهد. با IBS ، ممکن است همراه با مدفوع ، مخاطی را در حرکات روده دفع کنید.

اضطراب و افسردگی

IBS می تواند یک چرخه معیوب از علائم گوارشی ایجاد کند که اضطراب و اضطراب را افزایش می دهد و علائم گوارشی را افزایش می دهد. مقابله با اضطراب می تواند به کاهش سایر علائم کمک کند.

علائم سندرم روده تحریک پذیر در زنان و مردان

زنان ممکن است در دوران قاعدگی علائم داشته باشند یا علائم بیشتری در این دوران داشته باشند. علائم یائسگی در زنان یائسه کمتر از زنانی است که هنوز قاعدگی دارند. برخی از زنان نیز گزارش داده اند که علائم خاصی در دوران بارداری افزایش می یابد.

علائم سندرم روده تحریک پذیر در مردان مشابه علائم در زنان است. با این حال ، مردان بسیار کمتری علائم خود را گزارش کرده و به دنبال درمان هستند.

عوامل تشدید کننده سندرم روده تحریک پذیر

برخی از غذاها مانند لبنیات، گندم، مرکبات، انواع لوبیا، کلم و نوشیدنی های حاوی کربنات می تواند باعث شروع علائم سندرم روده تحریک پذیر شوند. البته همه این موارد در هر فردی یکسان نمی باشد و به همین خاطر باید با بررسی هر مواد غذایی بتوانید تشخیص دهید که کدام از این مواد غذایی می توانند باعث تحریک و تشدید علائم شوند.افراد مبتلا ممکن است با برخی از این غذاها و یا غذاهایی خارج از این لیست مشکل داشته باشند. چگونگی تاثیر این غذاها بر شروع علائم این افراد ناشناخته است.

افزایش استرس می تواند باعث شروع یا بدتر شدن علائم در اکثر مبتلایان به IBS گردد. به عنوان مثال بسیاری از این افراد ممکن است در هنگام امتحانات، مصاحبه ها و سایر مناسبت ها و مراسم مهم دچار درد گوارشی، نفخ و اسهال شوند. باید توجه داشت که استرس دلیل ایجاد IBS نمی باشد.

زنان مبتلا به IBS، علائم بیشتری را در هنگام دوره های عادت ماهیانه تجربه می کنند که می تواند نشانگر نقش تغییرات هورمونی در افزایش علائم IBS باشد.

تشخیص سندرم روده تحریک پذیر

تشخیص سندرم روده تحریک پذیر ممکن است کمی دشوار باشد و برای تشخیص پزشک باید علاوه بر علائم بالینی موارد دیگری را در نظر بگیرد و آزمایش هایی را انجام دهد تا پس از تمام تست ها و رد برخی موارد بتواند سندرم روده تحریک پذیر را تشخیص دهد. تستهایی که برای تشخیص انجام می شود شامل برخی آزمایشات، عکس برداری، آندوسکوپی یا کلونوسکوپی می باشد.

آزمایش خون

یکی از روش های تشخیص آزمایش خون، تست آنتی بادی است که می تواند برای تشخیص سندرم روده تحریک پذیر اسهالی و سندرم روده تحریک پذیر متناوب که فرد دچار اسهال و یبوست است استفاده شود. در این نوع آزمایش خون آنتی بادی های anti-CdtB و anti-vinculin را در خون تشخیص می دهند که این دو آنتی بادی پس از ابتلای فرد به گاستروانتریت حاد در اثر باکتری های مختلف در بدن ایجاد می شود.به نظر می رسد که این تست برای تشخیص سندرم روده ی تحریک پذیر اسهالی (IBS-D) موفق بوده ولی برای تشخیص سندرم روده ی تحریک پذیر همراه با یبوست (IBS-C) کارایی نداشته باشد.

آزمایش سلیاک

آزمایش خون می تواند احتمال ابتلا به بیماری سلیاک را مشخص کند. این عارضه نوعی آلرژی به گندم است که علائمی مشابه سندروم روده تحریک پذیر به وجود می آورد.

آزمایش مدفوع

انجام آزمایش مدفوع، وجود خون و انگل را بررسی می کند که می تواند نشانگر عفونت باشد.

آزمایش باریم انما

این آزمایش برای تصویربرداری با اشعه ایکس از روده ها برای بررسی گرفتگی های احتمالی انجام می شود. پیش از آزمایش، مایعی به نام «باریم» از طریق یک لوله و از راه مقعد به درون روده ها تزریق می شود تا تصویربرداری روده ها با اشعه ایکس واضح تر شود.

سی تی اسکن

انجام سی تی اسکن ناحیه لگن می تواند وجود برخی از مشکلات احتمالی که باعث ایجاد علائم این سندروم شده است را مشخص کند، از قبیل مشکلات پانکراس یا کیسه صفرا.

آزمایش تشخیص عدم تحمل لاکتوز

اگر قادر به هضم مواد لبنی نباشید ممکن است علائمی شبیه به سندروم روده تحریک پذیر مانند نفخ شکم، اسهال و گاز روده را تجربه کنید. این مسئله از طریق آزمایش هیدروژن بازدمی، و یا حذف لبنیات از رژیم غذایی شما به مدت چند هفته قابل تشخیص است.

درمان سندرم روده تحریک پذیر

هیچ درمانی برای سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد. درمان با هدف تسکین علائم انجام می شود. در ابتدا ، پزشک ممکن است از شما بخواهد تغییراتی در شیوه زندگی خود ایجاد کنید.

درمان سندرم روده تحریک پذیر بر تسکین علائم متمرکز است تا بتوانید تا حد ممکن عادی زندگی کنید.علائم و نشانه های خفیف را اغلب می توان با مدیریت استرس و تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی کنترل کرد. سعی کنید:

  • از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد علائم شما می شوند خودداری کنید
  • غذاهای پر فیبر بخورید
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید
  • به طور منظم تمرین کن
  • به اندازه کافی خوابیدن

پزشک ممکن است پیشنهاد کند که رژیم غذایی خود را حذف کنید:

غذاهای پر گاز اگر دچار نفخ یا گاز شدید ، ممکن است از مواردی مانند نوشابه های گازدار و الکلی و برخی غذاها که ممکن است منجر به افزایش گاز شود اجتناب کنید.

گلوتن تحقیقات نشان می دهد که برخی از افراد مبتلا به IBS در صورت قطع مصرف گلوتن (گندم ، جو و چاودار) حتی در صورت عدم بیماری سلیاک ، علائم اسهال را بهبود می بخشند.

فودمپ ها برخی از افراد نسبت به کربوهیدراتهای خاصی مانند فروکتوز ، فروکتان ، لاکتوز و دیگران که به فود مپ معروف هستند حساس هستند - الیگوساکاریدهای تخمیری ، دی ساکاریدها ، مونوساکاریدها و پلیولها. FODMAP ها در غلات ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی خاصی یافت می شوند.

درمان دارویی سندرم روده تحریک پذیر

ضد اسپاسم ها

یک داروی ضد اسپاسم می تواند به آرامش عضلات دستگاه گوارش و تسکین کرامپ های ناشی از سندرم روده تحریک پذیر کمک کند. بنتیل (Benty) و لوسین (Levsin) از جمله داروهای رایج در این زمینه هستند.

داروهای یبوست

برخی داروها می توانند به دریافت مایع بیشتر در روده کمک کنند که این شرایط می تواند به تسکین یبوست برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر با یبوست یا IBS-C کمک کند. آمیتیزا (Amitiza) و لینزس (Linzess) از جمله داروهای رایج در این زمینه هستند.

داروهای اسهال

اگر اسهال شما قابل کنترل نباشد، برخی داروها می توانند به کند کردن حرکت مواد زائد در روده بزرگ کمک کرده و همچنین انقباضات روده ها را کاهش دهند. دو گزینه رایج در این زمینه ویبرزی (Viberzi) و لوترونکس (Lotronex) هستند. داروهای بدون نسخه ضد اسهال مانند ایمودیوم (Imodium) نیز قابل استفاده هستند.

داروهای ضد افسردگی

در موارد سندرم روده تحریک پذیر که مولفه اضطراب وجود دارد و استرس محرکی اصلی برای اپیزودهای محسوب می شود، ممکن است داروهای ضد افسردگی تجویز شوند. داروهای ضد افسردگی تنها برای درمان افسردگی کاربرد ندارند و برای درمان اضطراب نیز استفاده می شوند. کنترل اضطراب می تواند عاملی کلیدی در کنترل علائم سندرم روده تحریک پذیر باشد.

داروهای آنتی کولینرژیک

داروهایی مانند دی سیکلومین می توانند به تسکین اسپاسم دردناک روده کمک کنند. گاهی اوقات برای افرادی که دچار اسهال هستند تجویز می شود. این داروها به طور کلی بی خطر هستند اما می توانند باعث یبوست ، خشکی دهان و تاری دید شوند.


بیشتر بخوانید: مواد غذایی مفید برای سندرم روده تحریک پذیر


درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر

مشکلات سندرم روده تحریک پذیر می تواند در برخی افراد ناراحت کننده باشد. برای رفع و کاهش علائم این بیماری روش های دارویی و درمانی نیز وجود دارد.یکی از این روش ها درمان گیاهی می باشد که می توانند به مشکلات ناشی از این بیماری را رفع کنند.

با استفاده از داروهای گیاهی می‎توان شدت علائم سندرم روده تحریک پذیر را کاهش داد. البته پیشنهاد می‎شود قبل از هر اقدامی، با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت نمایید. استفاده از هر غذا و یا گیاه، درمان مناسبی برای همه افراد نیست. برای این منظور باید کنترل خوبی بر روی رژیم غذایی خود داشته باشید تا دریابید مصرف چه غذاهایی شدت بیماری را در شما افزایش خواهد کرد و چه غذاهایی باعث تسکین شما خواهند شد.

 دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل یکی از دمنوش های موثر در درمان بسیاری از بیماری های گوارشی از جمله سندرم روده تحریک پذیر است و می تواند به کاهش نفخ و گاز معده کمک کند. زنجبیل التهاب در روده ها را کاهش می دهد و با شل کردن عضلات روده باعث کاهش علائم می شود.

دانه رازيانه

استفاده منظم از دانه رازیانه برای درمان اختلالات گوارشی همچون مشکلات ناشی از روده تحریک پذیر موثر است. این به علت روغن های فرار در دانه رازیانه است که باعث تحریک صفرا برای هضم بهتر و نتیجه کمک به کاهش ناراحتی های گوارشی می شود.

مطلب مرتبط: طریقه مصرف رازیانه برای نفخ معده

بدر کتان

بذر کتان منبع عالی از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و همچنین فیبر می باشد که با اضافه کردن آن به رژیم غذایی و برنامه تغذیه خود باعث تقویت سیستم ایمنی و گوارشی می شود. این بذرها برای درمان اسهال بسیار موثر و مفید می باشد.

نعناع

نعنا فلفلی در کاهش شکم درد بسیار موثر است. نعنا فلفلی می تواند عضلات روده را آرام کرده و در نتیجه از اسپاسم هایی که منجر به شکم درد می شوند کم کند.استفاده ی بیش از اندازه از نعنا فلفلی می تواند نتیجه ی معکوس داشته باشد و سبب تهوع، اسهال، استفراغ و شکم درد همراه با سرگیجه و کاهش ضربان قلب شود. برای استفاده از نعناع برای درمان IBS یک قاشق چایخوری نعناع خشک شده را در یک لیوان آب جوش بریزید و حدود 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد، سپس آن را میل کنید. این کار را می توانید 2 بار در روز انجام دهید. توجه داشته باشید که هنگام نوشیدن چای نعناع باید از مصرف بیش از آندازه آن بپرهیزید. زیرا ممکن است باعث تهوع، گرفتگی یا بی اشتهایی شود.

آلوئه ورا

آب آلوئه ورا اغلب به عنوان راهکاری برای IBS معروف است. اما تحقیقات انجام شده در این مورد، ضد و نقیض اند. برخی مطالعات نشان داده اند آب آلوئه ورا هیچ تاثیری در کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر ندارد، اما شواهد علمی دیگر، عکس این نتیجه را اعلام کرده اند. شما می توانید خودتان امتحان کنید و نتیجه را ببینید.آلوئه ورا می تواند سبب افت قند خون شود و افرادی که داروی دیابت مصرف می کنند باید در مصرف آلوئه ورا محتاط باشند.

درمان خانگی سندرم روده تحریک پذیر

ورزش کنید

برای خیلی از افراد، ورزش کردن راهی درست و آزموده شده برای تسکین استرس، افسردگی و اضطراب است، مخصوصا اگر به طور منظم انجام شود. هر چیزی که استرس تان را تسکین بدهد می تواند با بهبود انقباضات منظم روده، علائم تان را نیز تسکین بدهد. اگر عادت به ورزش کردن ندارید، کم کم شروع کنید. سی دقیقه در روز و پنج روز در هفته ورزش کردن کافیست.

ریلکس کنید 

به کار بردن تکنیک های ریلکسیشن در روتین روزانه می تواند برای همه ی افراد مفید باشد، خصوصا برای کسانی که با IBS دست و پنجه نرم می کنند. پژوهش ها نشان داده اند سه تا از تکنیک های ریلکسیشن در کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر موثرند: تنفس شکمی. آرام سازی پیش رونده ی عضلات.

بیشتر فیبر بخورید

فیبر برای افرادی که از سندرم روده تحریک پذیر رنج می برند تا حدودی چالش برانگیز است؛ از طرفی به تسکین برخی از علائم از جمله یبوست کمک می کند، اما از آن سو، در واقع می تواند سایر علائم مانند گرفتگی ها و نفخ را تشدید کند.اما با این وجود، غذا های فیبر دار مانند میوه ها و سبزی ها و حبوبات به عنوان یک راهکار درمانی برای IBS توصیه می شوند به این شرط که تدریجا و طی هفته ها در رژیم غذایی جای بگیرند. در برخی موارد، پزشک شما ممکن است توصیه کند مکمل فیبر مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: کاهو برای روده تحریک پذیر

مصرف لبنبات را محدود کنید

برخی از افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند دچار سندرم روده تحریک پذیر نیز هستند. اگر شما هم جزو این دسته اید، می توانید به جای شیر، ماست بخورید یا از یک محصول آنزیم دار برای کمک به هضم لاکتوز استفاده کنید. پزشک تان ممکن است توصیه کند به طور کل از مصرف لبنیات خودداری کنید، بنابراین لازم می شود کلسیم و پروتئین خود را از دیگر منابع تامین نمایید. در این مورد از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

دارو های ملین را با احتیاط مصرف کنید

دارو های بدون نسخه ای که استفاده می کنید می توانند علائم IBS تان را بهتر یا بدتر کنند که بستگی به نحوه استفاده شما دارد. برخی از پزشکان توصیه می کنند به شیوه ی مصرف هر دارویی خوب دقت کنید. مثلا بعضی از دارو ها را باید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از غذا خوردن مصرف کنید تا از بروز علائم پیشگیری شود.

غذاهایی مضر برای سندرم روده تحریک پذیر

محصولات لبنی و گندم را از رژیم غذایی خود حذف کنید. ما می دانیم که این دو ماده غذایی بسیار رایج همیشه بخشی از رژیم روزانه ما بوده است، اما اگر می خواهید از ناراحتی های سندرم روده تحریک پذیر جلوگیری کنید بهتر است آنها را کاملا از برنامه غذایی خود حذف کنید. با نخوردن آنها می توانید علائم را کاهش دهید.

اگر می خواهید محصولات لبنی را مصرف کنید سعی کنید از محصولات بدون لاکتوز استفاده کنید ، زیرا آنها ایجاد نفخ نمی کنند که باعث درد روده بزرگ شوند. غذاها و نوشیدنی های تند و کافئین دار را از برنامه خود حذف کنید. همچنین غذاهای فرآوری شده که مواد مغذی تامین نمی کنند بلکه چربی های اشباع شده هستند را نیز از برنامه خود حذف کنید. به هیچ وجه از مصرف غذاهای چرب مانند غذاهای سرخ شده استفاده نکنید.

مواد غذای فروکتوز دار مانند سیب، گلابی، هلو، گیلاس، انبه، گلابی،شیرین کننده ها و محصولاتی با فروکتوز بالا را کمتر مصرف کنید. همچنین مواد غذایی مانند کنگر فرنگی مارچوبه، جوانه بروکسل، کلم بروکلی، چغندر، سیر و پیاز، غلات که حاوی فروکتان هستند را کمتر مصرف کنید.

میوه هایی مانند سیب، زردالو، توت سیاه، گیلاس، شلیل، هلو، الو، هندوانه و سبزیجاتی مانند گل کلم، قارچ و نخود کمتر در لیست غذایی خود قرار دهید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.