شفا مگ

درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان

درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان شامل تمرین هایی برای کنترل مثانه ،تقویت عضلات مثانه و لگن، تغییر در شیوه زندگی است که می تواند بسیار موثر باشد.

درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری ادرار زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه ها و اعصاب مثانه دچار مشکل باشند و باعث انقباض غیر ارادی ماهیچه های مثانه شوند. این باعث می شود اسفنکترهای مجاری ادرار به درستی کار نکنند و باعث عدم کنترل ادرار شوند. بی اختیاری ادرار در زنان به دلیل آناتومی آنها بیشتر شایع است، زیرا دریچه ادراری در زنان ضعیف تر از مردان است و همچنین طول مجرای ادرار آنها کوتاه تر است. در برخی موارد ممکن است زنان به دلیل بارداری و زایمان عضلات لگن آنها آسیب ببیند که می تواند باعث تکرر ادرار در آنها شود.

درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان ، در برخی علت ها می تواند موثر باشد و با انجام برخی تمرینات در خانه می توانید به کنترل مثانه و رفع بی اختیاری ادرار کمک کنید. کنترل مثانه، تقویت عضلات کف لگن کمک زیادی به درمان بی اختیاری ادرار در زنان می کند. کنترل مثانه در خانه، کاهش وزن، تغییر رژیم غذایی و درمان یبوست از بهترین راه ها برای درمان بی اختیاری ادرار در زنان می باشد.

پس از گذراندن درمان خانگی کنترل مثانه می توانید بین مراجعه به دستشویی مدت زمان بیشتری را طی کنید و مایعات بیشتری را در مثانه خود نگه دارید. همچنین بر میل به رفتن به دستشویی و تخلیه ادرار کنترل بیشتری داشته باشید. اگر چه احتمالا می خواهید بلافاصله نتایج را ببینید، اما باید صبور باشید، زیرا موفقیت در کنترل مثانه با درمان خانگی معمولا 6 تا 12 هفته طول می کشد.
توجه داشته باشید اگر چندین هفته تمرینات مثانه را انجام دادید و هنوز مشکل داشتید حتما با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است نیاز به درمان ها و داروهای دیگری داشته باشید.

آشنایی با بی اختیاری ادرار در زنان

زنان ممکن است به دلیل شکل اناتومی بدن آنها بیشتر دچار بی اختیاری ادرار شوند که این ممکن است در زمان ورزش، سرفه، خنده یا سایر فعالیت های شدید رخ دهد. برخی دیگر ممکن است با احساس نیاز شدید یا ناگهانی به ادرار کردن بلافاصله قبل از تخلیه ادرار مقدار متوسط ​​تا زیاد ادرار از آنها دفع شود.صرف نظر از نوع بی اختیاری ادراری که از آن رنج می برید، می تواند بر سلامت احساسی شما تاثیرات سوء داشته باشد. شایع ترین نوع بی اختیاری ادرار که زنان را تحت تاثیر قرار می دهد بی اختیاری استرس و بی اختیاری فوری است

زنان بیشتر از مردان به دلیل تفاوت های آناتومیکی ، بارداری و زایمان و یائسگی بی اختیاری ادرار را تجربه می کنند . بی اختیاری ادرار در زنان ممکن است ناشی از بیماری مولتیپل اسکلروزیس ، سکته مغزی ، نقایص هنگام تولد ، اختلالات عصبی یا آسیب ها و عملکرد کلی سن باشد. اگر فکر می کنید ممکن است دچار بی اختیاری ادرار شوید ، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا تشخیص مناسب را دریافت کنید ، هرگونه بیماری زمینه ای را درمان کنید و یک برنامه درمانی مناسب برای شما تجویز شود.

 درمان خانگی بی اختیاری ادرار

قبل از هر چیز برای تشخیص علت بی اختیاری ادرار بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت این بی اختیاری مشخص شود. پزشک ممکن است در ابتدا از شما بخواهد که شیوه زندگی خود را کمی تغییر دهید و برخی داروها را برای درمان برای شما تجویز کند. علاوه بر توصیه های پزشکدرمان خانگی می تواند به بهبود بی اختیار ادرار سرعت بخشد.
تغییر در سبک زندگی می تواند به دو نوع اصلی بی اختیاری ادرار ناشی از استرس و بی اختیاری فوری کمک زیادی کند. بی اختیاری استرس زمانی اتفاق می افتد که حرکاتی مانند عطسه یا زور زدن باعث فشار به مثانه و عدم کنترل ادرار می شود. همچنین بی اختیاری فوری یکی از علائم مثانه بیش فعال است که در این حالت فرد نیاز سریع به تخلیه ادرار دارد.

کاهش وزن

چاقی مشکلات متعددی را به دنبال دارد. این می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن و سرطان را در کنار احتمال بی اختیاری ادرار افزایش دهد. از آنجا که بی اختیاری ادرار اغلب می تواند یکی از علل زمینه ای باشد ، کاهش وزن راهی عالی برای برداشتن گام های سالم است که می تواند تمام زمینه های زندگی شما را تقویت کند. اگر برای کاهش وزن به کمک نیاز دارید ، در مورد همه گزینه های خود با پزشک خود مشورت کنید.

مدیریت مایعات

یکی دیگر از گزینه های درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان ، مدیریت مایعات است. با محدود کردن مصرف مایعات در طول روز ، موارد کمتری از نشت را تجربه خواهید کرد. مگر اینکه در فعالیت بدنی شدید شرکت کنید. اگر در آب و هوای بسیار گرم زندگی می کنید ، یا در حال تمرین شدید هستید ، باید این مقدار مصرف مایعات را افزایش دهید. به غلظت ادرار خود به عنوان نشانه ای از میزان هیدراتاسیون خود توجه کنید. اگر هنگام بیدار شدن از خواب برای استفاده از دستشویی مشکل دارید ، سعی کنید مایعات را حدود دو تا سه ساعت قبل از خواب حذف کنید.

افزایش مصرف فیبر

اگر یبوست پیدا کردید ، ممکن است علائم بی اختیاری ادرار را بدتر کنید. برای جلوگیری از یبوست ، مطمئن شوید که فیبر کافی در رژیم غذایی خود مصرف می کنید. سعی کنید حداقل 30 گرم فیبر در طول وعده های غذایی مصرف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. اگر همچنان مشکل یبوست دارید ، با پزشک خود در مورد کارهایی که می توانید برای تسکین انجام دهید صحبت کنید.

مطلب مرتبط: غذاهای مفید برای بی اختیاری ادرار

درمان بی اختیاری ادرار با کنترل مثانه

در این روش باید کنترل زمان و تعداد دفعات استفاده از دستشویی را داشته باشید. آموزش مثانه معمولا برای درمان بی اختیاری ادرار فوری و از دست دادن غیر ارادی ادرار موثر است. این نوع بی اختیاری بیشتر در زنان به خصوص پس از زایمان و یائسگی شایع است.

قبل از شروع آموزش کنترل مثانه یک دفترچه یادداشت بردارید و در این دفترچه ساعات و تعداد دفعاتی که در یک روز نیاز به تخلیه ادرار دارید و یا هنگامی که بی اراده ادرار نشت می کند را یادداشت کنید. از این دفترچه یادداشته به عنوان راهنما از تکنیک های زیر برای کنترل بیشتر بر دفع ادرار استفاده خواهید کرد.

نیاز به رفتن به دستشویی را برنامه ریزی کنید

بر اساس نوشته های روزانه خود تعیین کنید چند وقت یکبار نیاز به دستشویی رفتن دارید. سپس حدود 15 دقیقه به آن زمان اضافه کنید. به عنوان مثال، اگر هر ساعت به دستشویی می روید، روز بعد این ساعت را به یک ساعت و پانزده دقیقه تغییر دهید. البته ممکن است در آن زمان نیاز به دستشویی رفتن نداشته باشید باز مهم نیست. این زمان را در روزهای بعد به تدریج اضافه کنید.

تاخیر در ادرار کردن

وقتی احساس می کنید که نیاز به دفع ادرار دارید، ان را سعی کنید برای پنج دقیقه نگه دارید. سپس به تدریج مدت زمان را 10 دقیقه افزایش دهید تا بتوانید حداقل سه تا چهار ساعت بدون نیاز به دستشویی بروید.

ممکن است نیاز فوری به دستشویی رفتن داشته باشید در این زمان، با شمارش معکوس از 100 به یک و یا تمرین تکنینک های آرامش بخش مانند تنفس عمیق خواس خود را پرت کنید. وقتی دیگر نمی توانید آن را نگه دارید از حمام استفاده کنید، اما دوباره تا زمان برنامه ریزی بعدی خود صبر کنید تا از برنامه کنترل مثانه خارج نشوید.

تمرینات کگل برای کنترل ادرار

تمرینات کگل ماهیچه هایی را که برای شروع و توقف جریان ادرار استفاده می شود را تقویت می کند. بر اساس تحقیقات تمرینات کف لگن با سایر تکنیک های بازسازی مثانه برای درمان بی اختیاری ادرار در زنان بسیار موثر است. برای انجام مگل، ماهیچه هایی را که معمولا استفاده می کنید فشار دهید تا جریان ادرار متوقف شود. انقباض را به مدت پنج ثانیه نگه دارید و سپس به مدت 5 ثانیه استراحت کنید.به تدریج انقباضات 10 ثانیه ای را با 10 ثانیه استراحت در بین افزایش دهید. هر روز سه ست 10 تایی از انقباضات را انجام دهید.

سایر درمان های بی اختیاری ادرار در زنان

استروژن موضعی واژن

زنانی که در نزدیکی یائسگی دچار بی اختیاری ادرار می شوند ، ممکن است از استروژن موضعی واژن استفاده کنند. یائسگی می تواند باعث آتروفی واژن (خشکی) شود ، که می تواند باعث تشدید علائم بی اختیاری ادرار شود.

پساری های واژن

برای کمک به زنانی که دچار بی اختیاری ادرار هستند ، می توان از دستگاه های خاصی استفاده کرد. پساری واژن یک دستگاه انعطاف پذیر است که از سیلیکون ساخته شده است. این وسیله به منظور کمک به کاهش یا حذف بی اختیاری استرس در واژن استفاده می شود. این به عنوان پشتیبانی از مجرای ادرار عمل می کند و برای استفاده روزانه راحت است.

تحریک عصبی تیبیال

این یک نوع درمان است که شامل قرار دادن سوزن های بسیار نازک در نزدیکی اعصاب خاصی در بدن است. عصب تیبیا از طریق پوست در نزدیکی مچ پای شما قرار دارد و به اعصابی که بر مثانه شما تأثیر می گذارد متصل است. با تحریک این عصب ، می تواند به بهبود علائم بی اختیاری ادرار کمک کند. اگر ناراحتی قلبی دارید یا از هر نوع عفونت رنج می برید یا تورم شدید در مچ پا یا اطراف آن وجود دارد ، نباید از آن استفاده کنید.

نکات مهم در درمان بی اختیاری ادرار

برای بهبودی موفق با درمان خانگی برخی نکات را رعایت کنید. این نکات شامل:

  • نوشیدنی هایی مانند نوشابه، قهوه و چای که کافئین دارند و باعث افزایش ادرار می شوند را محدود کنید.
  • قبل از خواب مایعات کمتری بنوشید
  • قبل از خواب شبانه و همچنین به محض این که صبح بیدار شدید به دستشویی بروید

در حالی که تمرین کنترل مثانه خود را انجام می دهید، نتایج را در دفترچه یادداشت خود بنویسید و در فواصل منظم با پزشک خود دفترچه خود را مرورو کنید تا مطمئن شوید که رو به بهبود هستید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.