شفا مگ

خواص شیرین بیان برای میکروب معده

شیرین بیان گیاهی دارویی است خواص زیادی برای دستگاه گوارش دارد و از آن برای درمان مشکلات گوارشی از جمله درمان میکروب معده و زخم معده نیز استفاده می شود.

خواص شیرین بیان برای میکروب معده

ریشه شیرین بیان به طور گسترده ای به عنوان داروی گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد که قدمت آن حداقل به 500 سال قبل می رسد. در طب سنتی از این گیاه دارویی به عنوان یک تسکین دهنده و ضد التهاب، اغلب برای تسکین علائم تنفسی یا گوارشی، استفاده می شودشود. عصاره حاوی گلابیدین و گلابرن که در فلاونوئیدهای موجود در ریشه شیرین بیان وجود دارد می تواند برای رفع ناراحتی های معده موثر باشند. این عصاره ها می توانند تهوع، درد و سوزش سر دل را کاهش دهند. تحقیقات نشان می دهد که عصاره شیرین بیان ممکن است به از بین بردن میکروب معده کمک کند.

شیرین بیان برای میکروب معده

شیرین بیان یک گیاه دارویی بسیار مفید برای ریشه کنی میکروب معده یا همان هلیکوباکتر پیلوری می باشد که می توان در رژیم چهارگانه درمان آن را قرار داد.این گیاه دارویی را می تواند جایگزین داروی بیسموت در افرادی که عدم تحمل یا منع مصرف این دارو را دارند شود.

ریشه شیرین بیان یک درمان طبیعی برای زخم معده است و همچنین از آن می توان برای درمان و مبارزه با میکروب معده نیز استفاده کرد. در مطاله ای که بر روی ریشه شیرین بیان و تاثیر آن بر روی میکروب معده انجام شده است، دریافتند که ریشه شیرین بیان به تنهایی قادر به حذف میکروب معده یا همان هلیکوباکتر پیلوری می باشد، اما می تواند از چسبیدن این میکروب به دیواره سلولی جلوگیری کند و باعث شود درمان دارویی که پزشک تجویز می کند موثرتر عمل کند. البته باید قبل از آن با پزشک درباره مصرف شیرین بیان مشورت کرد تا مطمئن شوید با داروهایی که برایتان تجویز شده تداخل نداشته باشد.

میکروب معده چیست

میکروب معده یا هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری است که می تواند در جداره معده رشد و تکثیر یابد. این باکتری به راحتی می تواند در محیط اسیدی زنده بماند و زنده ماندن آن در محیط اسیدی باعث اسیب به جداره معده می شود.هلیکوباکتر پیلوری می تواند یکی از عامل های مهم التهاب مزمن بافت تولید کننده موکوس معده، زخم معده، سرطان معده و التهاب آتروفیک معده باشد.

علائم شایع افراد مبتلا به میکروب معده شامل درد شکم، خستگی، سوزش سر دل، تهوع و استفراغ، مدفوع تیره، اسهال، بوی بد دهان، کم خونی، کاهش یا از دست دادن اشتها، زخم های گوارشی می باشد.

سایر خواص شیرین بیان

شیرین بیان در درمان زخم معده: عصاره حاوی گلابریدین و گلابن که فلاونوئید ها موجود در ریشه شیرین بیان است در کاهش ناراحتی معده و زخم های معده بسیار موثر است.شیرین بیان به درمان تهوع ، درد معده و سوزش سر دل بسیار موثر است.

شیرین بیان در درمان قاعدگی: از این دارو برای قاعده اور و تنظیم قاعدگی به کار میرود. این ریشه به همراه گیاه بومادران به صورت دم کرده در باز نمودن جریان خون قاعدگی تاثیر به سزایی دارد.

شیرین بیان در پوسیدگی دندان: تحقیفات نشان داده است که شیرین بیان میتواند باعث کشتن باکتری هایی در دهان شود که باعث پوسیدگی دندان میشود.

شیرین بیان در درمان گلو درد: ریشه شیرین بیان از قدیم به عنوان یک داروی موثر برای درمان گلو درد استفاده شده است.

احتیاط و نکام مهم مصرف شیرین بیان

شیرین بیان ممکن است مانند استروژن در بدن عمل کند، به همین خاطر اگر شرایطی مانند سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، آندومتریوز یا فیبروم رحم دارید نباید از شیرین بیان استفاده کنید.

فشار خون بالا : شیرین بیان می تواند فشار خون را افزایش دهد. اگر فشار خون بالا دارید مقدار زیادی از آن را مصرف نکنید.
بیماری عضلانی ناشی از مشکلات عصبی (هایپرتونی) : شیرین بیان می تواند باعث کاهش سطح پتاسیم در خون شود. این می تواند فشار خون بالا را بدتر کند. در صورت داشتن فشار خون بالا از شیرین بیان اجتناب کنید.

سطوح پایین پتاسیم در خون (هیپوکالمی) : شیرین بیان می تواند پتاسیم را در خون کاهش دهد. اگر پتاسیم شما در حال حاضر کم است ، شیرین بیان ممکن است آن را بسیار کم کند. در صورت داشتن این شرایط از شیرین بیان استفاده نکنید.

بیماری قلبی : شیرین بیان می تواند باعث ذخیره آب در بدن شود و این می تواند نارسایی احتقانی قلب را بدتر کند. شیرین بیان همچنین می تواند خطر ضربان قلب نامنظم را افزایش دهد. اگر بیماری قلبی دارید شیرین بیان مصرف نکنید.

بیماری کلیوی : استفاده بیش از حد از شیرین بیان می تواند بیماری کلیوی را بدتر کند. از آن استفاده نکنید.

عوارض جانبی مصرف شیرین بیان

ریشه شیرین بیان هنگامی که به عنوان مکمل یا دمنوش شیرین بیان مصرف می شود، بی خطر است. البته مکمل های ریشه شیرین بیان تنها برای استفاده کوتاه مدت تجویز می شود. صرف روزانه شیرین بیان به مدت چند هفته یابیشتر می تواند عوارض جانبی شدیدی را ایجاد کند.

با این حال اگر ریشه شیرین بیان به مقدار زیاد مصرف کردید، ممکن است دچار عوراض جانبی شوید و این به علت تجمع بیش از حد اسید گلیسیریزینک است که باعث افزایش غیر طبیعی هورمون استرس کورتیزول می شود. این می تواند به عدم تعادل شدید در مایعات و الکترولیت بدن منجر شود، برخی از این علائم شامل:

  • خستگی
  • سردرد
  • احتباس مایعات و تورم
  • فشار خون بالا
  • ضعف یا گرفتگی عضلات

موارد شدید تر می تواند منجر به مسمومیت شیرین بیان و ایجاد نارسایی کلیه، نارسایی احتقانی قلب و ادم ریوی شود.
تحقیقات نشان می دهد که مصرف ریشه شیرین بیان در دوران بارداری یا شیردهی منجر به عوارض عصبی نامطلوب در کودک می شود. به همین خاطر هرگز نباید توسط کودکان، زنان باردار یا مادران شیرده مصرف شود.

تداخل دارویی شیرین بیان

شیرین بیان می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد و یا باعث کاهش اثر بخشی آنها یا باعث افزایش اثربخشی داروها شود. برخی از این داروها عبارتند از:

  • داروهای ضد آریتمی مانند لانوکسین
  • داروهای ضد فشار خون مانند لوزارتان
  • داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین
  • داروهای پیشگیری از بارداری
  • دیکلوفناک و سلوکسیب
  • داروهای ضد کلسترول
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن
  • داروهای دیورتیک مانند فروزماید

قبل از مصرف شیرین بیان برای اینکه مطمئن باشید ریشه شیرین بیان با داروهای شما تداخل دارویی دارد یا خیر، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.