شفا مگ

قرص زیپتین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص زیپتین ۵۰ ، ۱۰۰ یک داروی کنترل کننده قند خون است که برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به همراه رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی تجویز می شود.

قرص زیپتین

قرص زیپتین برای چیست

قرص زیپتین یک داروی کنترل قند خون است که پزشک به همراه یک رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می کند. همچنین این دارو در برخی موارد به همراه داروهای دیگر برای کنترل قند خون تجویز می شود.
زمانی که قند خون کنترل شود باعث جلوگیری از آسیب به کلیه ها، چشم، عصب ها و عملکرد جنسی می شود.اگر دیابت کنترل شود باعث جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی می شود.

قرص زیپتین یک داروی دیابت است که باعث افزایش سطح اینکرتین در بدن می شود و باعث کنترل قند خون و سطح انسولین در افراد دیابتی می شود.قرص زیپتین در اشکال دارویی قرص زیپتین 25 ، قرص زیپتین 50 و قرص زیپتین 100 میلی گرم در داروخانه ها در دسترس می باشد که پزشک با توجه به شرایط و شدت بیماری شکل دارویی آن را مشخص می کند.

نحوه مصرف قرص زیپتین

قرص زیپتین با توجه به وضعیت پزشکی و عملکرد کبد و کلیه و همچنین پاسخ به درمان مقدار مصرف آن مشخص می شود که معمولا یک بار در روز می باشد. این دارو را می توانید با غذا یا بدون غذا مصرف کرد. این دارو برای کودکان زیر 18 سال منع مصرف دارد.

به طور کلی می توانید قرص را در ساعتی از روز به دلخواه مصرف کنید ، اما بهتر است دوزهای خود را در یک ساعت مشخص از روز هر روز مصرف کنید. می توانید سیتاگلیپتین را قبل یا بعد از غذا مصرف کنیدحتما توجه داشته باشید که دارو را در زمان مشخص شده مصرف کنید و برای به خاطر سپردن مصرف این دارو بهتر است در هر روز در یک زمان مشخص آن را مصرف کنید.
در زمان مصرف و درمان با این دارو حتما رژیم غذایی را باید به خوبی رعایت کنید و همچنین یک برنامه ورزشی مناسب را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
سعی کنید به طور منظم قند خون خود را چک کنید و نتایج را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. حتما در صورتی که قند خون بالا یا خیلی پایین است به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا ممکن است نیاز داشته باشید دوز دارو برایتان تغییر داده شود.

موارد احتیاط و هشدار های مهم

برخی افراد ممکن است به این دارو حساسیت داشته باشند، این گروه از افراد باید حتما به پزشک خود قبل از تجویز اطلاع دهند. همچنین اگر به مواد دیگری نیز حساسیت دارید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این داروها حاوی مواد غیر فعال دیگری نیز می باشند.

اگر سابقه بیماری خاصی از جمله بیماری کلیوی، نارسایی قلبی، بیماری لوزالمعده، سنگه کیسه صفرا دارید حتما قبل از تجویز به پزشک خود بگویید. ممکن است این دارو برای شرایط بیماری شما منع مصرف و یا نیاز به تغییر دوز داشته باشد.

برخی شرایط مانند تب، عفونت، جراحت و یا جراحی باعث می شود کنترل قند خون سخت تر شود. به همین خاطر باید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا افزایش استرس ممکن است نیاز به تغییر در برنامه درمانی، داروها یا آزمایش قند خون داشته باشد.

اگر از این دارو استفاده می کنید و نیاز به عمل جراحی پزشکی یا دندانپزشکی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید و اعلام کنید که از این دارو استفاده می کنید.

در دوران بارداری این دارو باید فقط در صورت نیاز و تشخیص پزشک استفاده شود. بارداری ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن دیابت شود. برای برنامه ریزی برای کنترل قند خون در دوران بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید. پزشک حتما درمان دیابت شما را در دوران بارداری تغییر خواهد داد.

عوارض جانبی قرص زیپتین

هر داروی با توجه به تفاوت عملکرد آن در هر بدن ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند و این عوارض ممکن است شدید یا خفیف باشد. برخی از این عوارض طی چند ساعت یا چند روز از بین می رود، اما اگر عوارض از بین نرفت و یا شدید بود حتما باید به پزشک مراجعه کنید. این نکته را بدانید که پزشک این دارو را برایتان تجویز کرده است و قطعا می داند خواص این دارو بیشتر از عوارض جانبی آن برای شما می باشد. بسیاری از افراد از این دارو استفاده می کنند و هیچ عوارض جانبی جدی ندارند.عوارض جانبی شایع قرص زیپتین شامل ناراحتی معده، اسهال، دل درد، عفونت تنفسی فوقانی، گرفتگی یا آبریزش بینی، سردرد و گلودرد می باشد.

افت قند خون یا هیپوگلیسمی یکی از عوارض جانبی قرص زیپتین می باشد، اگر چه این دارو به خودی خود باعث کاهش قند خون نمی شود، اما در صورتی که با سایر داروهای کنترل دیابت مصرف شود ممکن است قند خون پایین ایجاد شود. اگر دچار این عوارض شدید حتما به پزشک گزارش دهید شاید نیاز به تغییر در دوز داروها باشد.

علائمی که کاهش قند خون ایجاد می کند شامل تعریق ناگهانی، لرزش، ضربان قلب سریع، گرسنگی، تاری دید، سرگیجه یا سوزن سوزن شدن دست و پا است.

علائم قند خون بالا شامل تشنگی، افزایش ادرار، گیجی، خواب آلودگی، گر گرفتگی، تنفس سریع و بوی تنفس میوه ای است. در صورت بروز این علائم فورا به پزشک خود اطلاع دهید ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت باشد.

عوارض جانبی قرص زیپتین شامل مشکلات کلیوی، درد مفاصل، تاول های غیر معمول، علائم نارسایی قلبی مانند تنگی نفس، تورم مچ پا، افزایش خستگی غیر معمول و کاهش وزن ناگهانی می باشد. در صورت بروز این علائم پزشک خود را در جریان قرار دهید.

در صورت بروز عوارض جانبی جدی مانند علائم پانکراتیت، تهوع، استفراغ مداوم، بی اشتهایی، درد شدید معده، درد در معده و کمر فورا به پزشک مراجعه کنید.

یکی دیگر از عوارض جانبی زیپتین واکنش الرژیک به این دارو می باشد. با این که واکنش آلرژیک نادر است، اما می تواند جدی باشد و در صورت مشاهده علائمی چون بثورات پوستی، خارش، تورم در زبان یا گلو، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نمی باشد و در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک که باعث آزار شما می شود با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخل دارویی قرص زیپتین

تداخل دارویی در همه داروها ممکن است اتفاق بیوفتد، اما این تداخل دارویی چیست. ممکن است مصرف دو دارو با هم در دوره درمان باعث تغییر در عملکرد داروها شود و یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. به همین خاطر اگر دارو، مکمل دارویی، ویتامین و یا گیاه دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز قرص زیپتین با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه برخی از داروهایی که ممکن است با زیپتین تداخل داشته باشد آشنا می شوید، اما این لیست کاملی از داروهای در تداخل نمی باشد.

داروهای مسدود کننده بتا مانند تیمولول، متوپورلول، پروپرانولول با قرص زیپتین تداخل دارد. این دارو ها باعث می شود علائم افت شدید قند خون مانند سرگیجه، گرسنگی یا تعریق را احساس نکنید و متوجه نشوید که دچار افت قند خون شده اید.

به طور کلی باید گفت بسیاری از داروها می توانند روی قند خون تاثیر بگذارند و کنترل آن را دشوار کنند. ب به همین خاطر اگر دارویی استفاده می کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.