شفا مگ

دیابت در کودکان از چه سنی شروع میشود

دیابت نوع یک معمولا در کودکان و نوجوانان رخ می دهد و ممکن است در دو پیک سنی اتفاق بیوفتد و والدین می بایست نسبت به بررسی علائم فرزندشان هوشیار باشند.

دیابت در کودکان از چه سنی شروع میشود

دیابت یک بیماری رایج و شایعی است که افراد زیادی دچار این بیماری می شود و برای تشخیص اینکه فرد به دیابت مبتلا شده است یا خیر نیاز به تست آزمایش خون است.دیابت نوع یک معمولا در کودکان و نوجوانان رخ می دهد و ممکن است در دو پیک سنی اتفاق بیوفتد و والدین می بایست نسبت به بررسی علائم فرزندشان هوشیار باشند.البته دیابت نوع 1 می تواند در هر سنی ظاهر شود، اما معمولا در سنین پایین اتفاق می افتد. دو پیک قابل توجه برای ظهور دیابت وجود دارد که اولین پیک بین 4 تا 7 سالگی و دومین پیک در کودکان بین 10 تا 14 سالگی رخ می دهد.

 سن ابتلا به دیابت در کودکان

دیابت نوع یک به عنوان دیابت نوجوانان نیز شناخته می شود، زیرا معمولا در سنین پایین اتفاق می افتد.البته ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما در سن کودکی شایع تر است.دو پیک برای دیابت در کودکان وجود دارد که در پیک اول حدود 4 تا 7 سالگی و در پیک دوم حدود 10 تا 14 سالگی می باشد. در این سنین می بایست بیشتر حواستان به علائم دیابت در کودکانتان باشید.

علائم شایع دیابت در کودکان چیست

همانطور که گفته شد دیابت نوع یک در سنین کودکی و نوجوانی معمولا اتفاق می افتد که در این سنین بهتر است مراقبت علائم دیابت در کودکان باشید. زیرا اگر در این سنین علائم تشخیص داده نشود و کودک انسولین دریافت نکند می تواند برای آن خطرناک باشد. پس بهتر است علائم را بدانید تا اگاهی لازم برای شناختن علائم داشته باشید.برخی علائم دیابت نوع یک در کودکان شایع تر است که شامل:

  • افزایش تشنگی و ادرار
  • گرسنگی بیش از حد
  • کاهش وزن شدید
  • خستگی مزمن
  • تحریک پذیری
  • بوی میوه ای دهان
  • در برخی کودکان تاری دید

ادرار مکرر کودکان

البته کار زیاد ساده ای نیست که متوجه شوید کودکان بیش از حد به دستشویی برای تخلیه ادرار می رود یا خیر. اما اگر متوجه ادرار بیش از حد کودک خود شدید و یا کودک از زیاد دستشویی رفتن گله می کند می بایست با یک متخصص کودکان مشورت کنید. میزان بالا رفتن قند در کلیه ها که توسط بدن جذب نشده است، می تواند باعث افزایش دستشویی و دفع ادرار شود.

تشنگی بیش از حد کودک

تشنگی زیاد کودک قطعا به علت بازیگوشی و جنب و جوش هایی که دارد طبیعی است و می بایست آب بیشتری بنوشد.اما اگر کودکتان بیش از حد دفع ادرار دارد و زیاد تشنه می شود می توان یکی از علائم دیابت باشد که باید با پزشک مشورت کنید. پس اگر کودکتان بیش از حد درخواست آب یا آبمیوه می کند، صرفا به دلیل علاقه به نوشیدنی نمی باشد، بلکه بهتر است کمی هوشیار باشید و علائم ها را بررسی کنید.

لاغری در کودکان

اگر در خون کودک انسولین به مقدار نیاز وجود نداشته باشید، بدن آن با استفاده از منابع دیگر تولید انرژی می کند. در نتیجه بدن وی چربی و قند بیشتری می سوزاند. این باعث تغییرات در اندام و ظاهر کودک می شود و می تواند کاهش وزن چشمگیری ایجاد کند.
زمانی که بدن از چربی ها به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده نکند، اسیدهایی در خون تولید می شود که به آن اسیدوکتوز گفته می شود. اگر در کودک خود علائمی مانند تهوع، خستگی یا دل درد مشاهده کردید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

بد خلقی و بی حوصلگی کودک

اگر در طول مدت کوتاه تغییراتی در خلق و خوی کودک خود مشاهده کردید می بایست کمی هوشیار باشید زیرا می تواند این تغییرات خلق و خو یکی از علامت های ثابت نبودن قند خون در بدن آنها باشد.میزان تغییر قند خون می تواند روی کودکان تاثیرات مختلفی بگذارد. بالا بودن قند در کودک می تواند باعث احساس بیماری و بی حوصلگی کند.

ضعف در کودک

یکی از علائم دیگر دیابت خستگی طولانی مدت در کودکان است که می تواند نشان از افت قند خون باشد. حتی در برخی از موارد ممکن است ایجاد لرزش در کودک کند. در هر حال لازم است که هر نوع تغییر غیرعادی در بچه ها جدی گرفته شده و مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد.

علت دیابت در کودکان چیست

دیابت نوع یک یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در کودکان می باشد که در این بیماری لوزالمعده به مقدار کافی یا اصلا انسولین تولید نمی کند. علت شایع این بیماری تا حد زیادی ژنتیک است، اما ممکن است افراد مبتلا به این نوع دیابت هیچ سابقه خانوادگی نداشته باشند. به طور قطع مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد دیابت در کودکان می شود.

مراقبت از کودک دیابتی

پس از تشخیص دیابت نو یک در کودکان می بایست از آنها به طور دائمی مراقبت کرد، زیرا باید مواظب باشید که قند بالا یا پایین نرود، زیرا تغییر در قند خون می تواند خطرناک باشد و در برخی موارد باعث آسیب های جدی مغزی شود.

مقدار انسولین برای این کودکان باید حتما توسط پزشک مشخص شود.نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید اگر کودک شما برای مدت طولانی از انسولین استفاده می کند، حتما باید مرتب توسط پزشک چکاپ شود و هر از چند سال یک بار تست ضد آنتی بادی انسولین از کودک گرفته شود.

یکی از نکاتی که حتما باید انجام شود این است که کودک خود را از شرایط دیابت مطلع سازند و از لحاظ روانی آن را آماده کنند. این کودکان به علت سیستم ایمنی ضعیفی که دارند ممکن است سرما زیاد بخورند، پس باید مراقبت از آنها زیاد باشد. خانواده نقش مهمی در روحیه فرزند دیابتی دارند و نباید این موضوع را زیاد بزرگ کنند زیرا می تواند اثرات بسیار بدی روی روان کودک بگذارد.

نکات مراقبتی کودک دیابتی

نکات مراقبتی از کودک دیابتی بسیار مهم است و پدر و مادر باید حتما به یک سری نکات حتما توجه کنند. یکی از مواردی که ضروری است بالا بردن سطح آگاهی درباره بیماری دیابت است و حتما توصیه پزشک را انجام دهند.

سخت گیری زیاد یا آزادی بیش از حد توسط پدر و مادران می تواند برای کودک دیابتی مشکل ساز شود. همچنن از تبعیض قایل شدن برای این کودکان خودداری کنید.

یکی از مواردی که در کودکان مبتلا به دیابت است، نشانه ها ممکن است به سرعت و ناگهانی بروز کنند و به سرعت ولی به طور موقت از بین بروند که گاهی والدین با مشاهده این وضع تزریق انسولین را متوقف می کنند. اما باید توجه داشته باشید که این دوران بهبود گزارست و نشانه ها دوباره خود را نشان می دهند.در اين دوره وظيفه والدين اندازه گيري منظم قند خون و ادرار و کاهش تدريجي مقدار انسولين است.

زمانی که کودک وقت مدرسه رفتنش شد، باید با اولیای مدرسه و معلم او درباره بیماری اش صحبت کنید تا بدانند که کودک در ساعات خاص نیاز به تغذیه و تزریق انسولین دارد واگر دچار افت قند شد چگونه به او کمک کنند.وقتي کودک به مهماني و مسافرت مي رود، سرنگ و شيشه انسولين و برنامه غذايي اش را نبايد فراموش کند.

مسایل روانی کودک اهمیت زیادی دارد، کودک دیابتی حس می کند با دوستانش تفاوت دارد، به ویژه وقتی از خوردن بستنی و نان خامه ای منع می شود.

تغدیه برای کودکان دیابتی

یکی از نکات بسیار مهم در کنار تزریق انسولین رژیم غذایی متعادل است که بسیار با اهمیت می باشد تا مانع از افت قند خون یا هایپوگلیسمی شود. کودک دیابتی حتما علاوه بر غذاهای اصلی، حدود سه وعده مواد غذایی مناسب به عنوان میان وعده مصرف کند.

میان وعده ها باید حتما مواد نشاسته ای در آن باشد. تغذیه قبل از خواب کودک دیابتی اهمیت خاصی دارد زیرا از افت قند در طول شب جلوگیری می کند.

رژیم غذایی مناسب شامل:

  • مواد نشاسته ای مانند نان
  • سیب زمینی
  • برنج
  • حبوبات
  • لبنیات
  • تخم مرغ
  • گوشت

چربی غذا باید از نوع نباتی باشد و از غذا های پر فیبر بیشتر استفاده شود. مقدار غذای مناسب با توجه به انسولین تزریقی تنظیم می شود که بهتر است از یک مشاوه تغذیه یا پزشک متخصص کمک بگیرید. یکی از موارد مشکل در کنترل کودکان دیابتی ولع شیرینی است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.