شفا مگ

آیا فیبروآدنوم درد دارد

فیبروادنوم یک توده غیر سرطانی است و خطرناک نمی باشد،این توده به صورت متحرک، غضروفی است که درد ندارد و در برخی موارد حتی بدون درمان از بین می رود.

آیا فیبروآدنوم درد دارد

فیبروآدنوم یک توده غیر سرطانی است که به صورت یک توده متحرک و غضروفی می باشد و در سنین جوانی شایع است. فیبروآدنوم به طور معمول درد ندارد و در شصت درصد موارد بدون درمان کوچک و ناپدید می شوند.برخی از آنها به مرور زمان بزرگ می شوند و برخی دیگر نیز رشدی نمی کند. فیبروآدنوم به ندرت بیش از 1 تا 2 سانتی متر رشد می کند.آیا فیبروآدنوم خطرناک است؟ باید گفت این توده نگران کننده نیست، زیرا توده غیر سرطانی است و در بیشتر موارد با گذشت زمان کوچک شده و در برخی موارد بدون درمان نیز از بین می رود.

فیبروآدنوم چیست

فیبرو آدنوم یک توده غیر سرطانی است که به شکل توده متحرک و غضروفی است که در هر فرد به یک اندازه مختلف ظاهر می شود. ظهور این توده در سنین جوانی شایعتر می باشد و در 60 درصد موارد بدون درمان کوچک و از بین می رود.اما برخی دیگر ممکن است به همان اندازه باقی بماند و یا در موارد نادر 1 تا 2 سانتی متر رشد کند.فیبروآدنم دو نوع دارد که باعث می شود نوع درمان برای این توده متفاوت باشد.
فیبروآدنوم ساده: در این نوع فیبروآدنوم معمولا در یک مرز مشخص و یک سلول بسیار ساده است و این نوع توده خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد.

فیبروآدنوم پیچیده: این نوع توده زیاد شایع نیست و ممکن است مرز مشخصی داشته باشد و همین باعث می شود فیبروآدنوم ها متفاوت باشند. فیبروآدنوم های پیچیده با اینکه سرطانی نیستند، اما ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • مجموعه ای از کیست های کوچک
  • کلسیفیکس
  • لوبول های پستان بزرگ
  • پاپیلوم ها
  • انواع مختلف هیپرپلازی

آیا فیبروآدنوم درد دارد

همانطور که گفته شد فیبروآدنوم می تواند منحصر به فرد یا متعدد باشند. این توده ها در بیشتر موارد کوچک و بدون درد هستند.توده های کوچک قابل لمس نیستند و فقط در تصویر برداری مشخص می شود، اما توده های بزرگ می توانند قابل لمس باشند.
علائم شایع فیبروآدنوم شامل:

  • توده های معمولا گرد
  • بافت لاستیکی
  • متحرک
  • بدون درد

آیا فیبروآدنوم خطرناک است

فیبروآدنوم توده غیر سرطانی است که معمولا بدون درد و به شکل غضروفی ظاهر می شوند و جای نگرانی نیست، زیرا این توده غیر سرطانی است و با درمان و یا خود بخود از بین می رود. اما اگر با گذشت زمان از بین نرفت می بایست به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا نسبت به درمان آن اقدام شود.

علت فیبروآدنوم چیست

علت دقیق ابتلا به توده غیر سرطانی فیبروادنوم مشخص نیست، اما برخی از پزشکان معتقد بر این مسئله هستند که افزایش حساسیت هورمون استروژن باعث ایجاد این توده می شود. سینه با بافت های فیبری، غده ها و چربی ها شکل و اندازه میگیرد. فیبروادنوم ها از غدد تولید شیر بوجود می آیند و بافت دایره ای و مجراهای شیررسان دور این غده ها رشد می کنند و یک توده مجزا شکل می دهند.

فیبروآدنوم چگونه تشخیص داده می شود

متخصص زنان ابتدا پستان و زیر بغل را معاینه کرده تا سایز توده، شکل و حالت نرمی آن را بررسی کند. زمانی که پزشک تشخیص به داشتن توده فیبروآدنوم دهد ممکن است برای اطمینان از تشخیص ، برخی تصویر برداری ها مانند سونوگرافی یا ماموگرافی را تجویز کند.در بیشتر موارد و در دختران جوان تشخیص از طریق سونوگرافی انجام می شود.
در سونوگرافی سینه،متخصص سونوگرافی دستگاهی به نام مبدل روی سینه حرکت می دهد تا تصویری از داخل سینه بر روی مانیتور ظاهر شود و آن را بررسی کند.مامو گرافی نیز نوعی تصویربرداری با اشعه ایکس است که سینه ها میان دو سطح مسطح فشرده می شود.

چه زمانی نیاز به جراحی می باشد؟

فیبروادنوم در بیشتر موارد نیاز به درمان ندارد و پس از مدتی کوچک شده و از بین می رود. البته حتما باید توسط پزشک زنان و متخصص جراح سینه معاینه شود و با انجام آزمایش اندازه و نوع فیبروادنوم مشخص شود. در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد که شامل:

  • سایز توده بیش از 3 سانتی متر
  • بیش از پنج عدد توده وجود داشته باشد
  • اگر بیمار مقدور نباشد مرتب پیگیری نماید

برخی از پزشکان توصیه می کنند که اگر قصد بارداری دارید بهتر است این توده ها پیش از بارداری جراجی شوند زیرا ممکن است در طی بارداری اندازه آن تغییر کند. اما پزشک متخصص می تواند تشخیص دقیق را بدهد که آیا نیاز به جراحی دارد یا خیر.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.