شفا مگ

درمان خانگی بواسیر

درمان خانگی بواسیر روش هایی است برای درمان و کاهش علائم نظیر درد، خارش و تورم استفاده می شود که شامل مراقبت های خانگی، تغذیه و گیاهان دارویی می باشد.

درمان خانگی بواسیر

بواسیر ها بالشتک هائی از بافت زیر مخاطی، حاوی شریانچه هاو فیبرهای عضله صاف و وریدهای کوچک هستند که در کانال آنال قرار دارند سه بالشتک هموروئیدی در موقعیت(چپ و جانبی) (راست و قدامی) (راست و خلفی)یافت می شوند. هموروئید ها بخشی از مکانیسم کنترل دفع هستند و یک قسمت طبیعی از آنورکتال می باشد. به همین دلیل فقط زمانیکه بواسیر علامت دار شود نیاز به درمان پیدا میکند. به زبان ساده به اتساع و گشاد شدن زیاد سیاهرگ ها در انتهای کانال آنال و مقعد، بیماری بواسیر گفته می شود.

بواسیر یا هموروئید یکی از بیماری های شایع در زنان و مردان است که با افزایش سن احتمال برای ابتلا به بواسیر بیشتر خواهد شد. خوشبختانه این عارضه می تواند با برخی درمان های خانگی از جمله روغن زیتون درمان شود.بواسیر داخلی و بواسیر خارجی دو نوع شایع این بیماری می باشند که بواسیر داخلی زیر پوست و داخل مقعد ایجاد می شود و بواسیر خارجی به صورت بیرون زدگی در خارج مقعد می باشد که قابل لمس است.در صورت مشاهده خون در هنگام اجابت مزاج برای تشخیص بواسیر خونی به پزشک مراجعه کنید.

این بیماری برای نخستین بار به وسیله بقراط پدر علم پزشکی Hemorrhoids به معنی خونریزی خوانده شد، ولی با توجه به اینکه خونریزی فقط در ۲۸ تا ۴۸ درصد بیماران دیده شده است، اصطلاح هموروئید تنها شامل قسمتی از واقعیت مرتبط با این بیماری است

انواع بواسیر

بواسیر انواع مختلفی دارد، اما شایع ترین آن بواسیر داخلی و بواسیر خارجی است. بواسیر خارجی دردناک تر است و علائمی نظیر درد، خارش شدید و مشکل در نشستن را به همراه دارد.

بواسیر داخلی

بواسیر داخلی، راست روده را درگیر می کند و همیشه قابل مشاهده و شناسایی سریع نیست، چرا که در نواحی عمیق راست روده ایجاد می شود و چون هیچ عصبی در رکتوم یا روده راست وجود ندارد، افراد مبتلا به بواسیر داخلی اغلب متوجه وجود آن نمی شوند و بدین ترتیب قادر به تشخیص بیماری نخواهند بود.بواسیر داخلی با مدفوعی که از روده راست می گذرد، اغلب تحریک شده و ممکن است باعث خونریزی شود. اگر بواسیر داخلی درد یا ناراحتی زیادی ایجاد کند، حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

اگر بواسیر داخلی شدیدتر شود، ممکن است تورم به حدی برسد که به شکل بیرون زدگی از مقعد خارج شود و درد و ناراحتی ایجاد کند. در چنین شرایطی، به این نوع بواسیر، خارجی می گویند و علائم درد ، خارش، سوزش و متورم شدن آن نزدیک به مقعد را به همراه دارد.

بواسیر پرولاپس

هنگامی که بواسیر داخلی متورم شده و از مقعد خارج شود، بواسیر پرولاپس (hemorrhoid prolapse) ایجاد می شود. پزشک ممکن است بر اساس چسبندگی بواسیر، چندین حالت را در نظر بگیرد:

  • حالت اول: بواسیر اصلا پرولاپس نیست.
  • حالت دوم: بواسیر پرولاپس است، اما خود به خود جمع می شود.
  • حالت سوم: پرولاپس است و فرد باید بواسیر را فشار داده و آن را به عقب بازگرداند.
  • حالت چهارم: پرولاپس است و فرد قادر به فشار دادن و بازگرداندن بواسیر به عقب نیست.

بواسیر پرولاپس مانند توده های قرمز متورم یا برجستگی هایی در خارج از مقعد هستند. اگر فرد از آینه برای بررسی این ناحیه استفاده کند، به راحتی قادر به دیدن آنها خواهد بود. پرولاپس ممکن است علائم دیگری به جز برآمدگی نداشته باشد، با این حال ممکن است درد یا ناراحتی، خارش یا سوزش هم ایجاد کند. در برخی موارد، برای برداشتن یا اصلاح پرولاپس امکان دارد فرد به جراحی نیاز داشته باشد تا درد و عارضه ای برای وی ایجاد نشود.

بواسیر خارجی

بواسیر خارجی در مقعد، دقیقاً در محل حرکات روده ایجاد می شود. این نوع از بواسیر همیشه قابل مشاهده نیست، اما گاهی اوقات به صورت توده هایی در سطح مقعد دیده می شوند. همچنین در هنگام تورم مشاهده آنها آسان تر است و رنگی مایل به آبی با رگ های متورم در زیر سطح پوست مقعدی هستند.لازم است بدانید، بواسیر خارجی معمولاً یک مسئله حاد پزشکی نیست. اما اگر باعث درد یا ناراحتی در زندگی روزمره می شود، باید به پزشک مراجعه کرد.
علائم بواسیر خارجی اساساً همان علائم داخلی است. اما از آنجا که آنها در خارج از ناحیه رکتوم قرار دارند، ممکن است هنگام نشستن، انجام فعالیت های بدنی یا حرکات روده، درد یا ناراحتی بیشتری احساس شود. اگر بواسیر خارجی باعث درد و ناراحتی بسیار شدید می شود باید به پزشک مراجعه کرد.

بواسیر ترومبوز

بواسیر ترومبوز دارای لخته خون (ترومبوز) (hemorrhoid trombose) در بافت بواسیر است. این بواسیر ممکن است به صورت تورم در اطراف مقعد قابل مشاهده باشد. ترومبوز در واقع یک عارضه است که در بواسیر، منجر به ایجاد لخته خون می شود. البته، لخته شدن خون ممکن است در بواسیر داخلی و خارجی نیز اتفاق بیفتد و علائم آن شامل درد شدید و خارش، تورم و قرمزی، رنگ مایل به آبی در اطراف ناحیه بواسیر است.
در صورت افزایش درد، خارش یا التهاب در اطراف ناحیه مقعد لازم است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد. برای جلوگیری از بروز عوارضی مانند کمبود خونرسانی به بافت مقعدی، بواسیر ترومبوز باید سریع درمان شود.

علت بواسیر چیست

اگر بخواهید از بروز بواسیر پیشگیری کنید بهتر است با دلایل و علت های ایجاد بواسیر داخلی و خارجی بیشتر آشنا شوید.یکی از مهمترین علت های ایجاد بواسیر فشار بیش از حد به رگ های اطراف مقعد است که این فشار می تواند بر اثر نشستن های طولانی، عدم فعالیت ورزشی ، عدم مصرف فیبر های غذایی و یبوست های مکرر باشد. شاید برخی افراد به این فکر کنند که این دلایل به خصوص عدم مصرف فیبر و یبوست چگونه می تواند باعث بواسیر شود؟

فردی که دچار یبوست می شود ، زمانی که می خواهد دفع داشته باشد ممکن است فشار زیادی بر دیواره مقعد ایجاد کند که این می تواند به مرور زمان باعث التهاب به رگ ها شود. پس اگر دچار یبوست هستید سریعا به دنبال درمان آن باشید تا هم یبوست را درمان کرده و هم از بروز بواسیر جلوگیری کنید. مصرف ملین ها می تواند برای درمان موقتی یبوست مفید باشد، اما درمان اصلی یبوست نمی باشد. اگر یبوست به علت بیماری مختلفی نباشد با مصرف فیبر های غذایی، گیاهان و سبزیجات می توانید به راحتی آن را درمان کنید.

ورزش این روز ها در برنامه روزانه افراد کمرنگ شده است و بیشتر افراد ممکن است فعالیت زیادی در طول روز نداشته باشند و این باعث ایجاد یبوست و در مراحل بعدی دچار بواسیر می شوند. سعی کنید حداقل 20 دقیقه زمان خود را به ورزش اختصاص دهید.
البته علت های مختلف دیگری به غیر از یبوست وجود دارد که می تواند باعث ایجاد بواسیر در زنان و مردان شود.محققان بر روی بواسیر یا هموروئید تحقیقات بیشتری انجام می دهند تا علت های دیگر ایجاد یبوست را بررسی کنند. برخی از علت های بواسیر شامل:

  • داشتن یبوست مزمن
  • داشتن اسهال مزمن
  • فشار آوردن بیش از حد هنگام دفع مدفوع
  • تحلیل رفتن توان عضلانی در سنین بالا
  • عوامل ارثی و ژنتیکی
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • کم تحرک بودن و نشستن های طولانی مدت
  • دوران بارداری و حتی فشار آوردن هنگام زایمان های طبیعی
  • بالا بودن فشار خون
  • رابطه جنسی ​مقعدی
  • ایجاد سرطان روده بزرگ
  • داشتن بیماری های کبدی

علت بواسیر در زنان

بیشترین دلایلی که در علائم بواسیر در زنان نقش دارند شامل این موارد است:

نشستن بر روی صندلی به مدت طولانی می تواند عضلات لگن را تحت فشار قرار دهد.

از دیگر دلایل بروز بواسیر در زنان، یبوست و اسهال مکرر است. تغییرات هورمورنی در زنان می تواند زنان را تا چند روز بعد از دوره پریود دچار اسهال کند.

جابه جا کردن اجسام سنگین هم موجب تحریک عضلات لگن در زنان می شود و ممکن است موجب بروز علائم بیماری بواسیر در زنان شود.

بارداری و انجام عمل زایمان طبیعی، موجب تغییرات هورمونی و در نهایت بروز علائم بواسیر در زنان می شود.

نکات مهم برای کاهش علائم بواسیر

برخی درمان ها و مراقبت های خانگی هستند که به شما کمک می کند تا علائم بواسیر کاهش یابند و با کمک درمان های پزشکی بواسیر سریعتر درمان شود. این درمان ها شامل:

  • زمان نشستن در توالت را به حداقل برسانید.
  • اجابت مزاج را عقب نیندازید. این موضوع می تواند باعث ایجاد فشار بیشتر و شدید تر شدن بیماری بشود.
  • از روغن های معدنی برای نرم شدن مدفوع استفاده کنید.
  • به صورت سر خود و بدون داشتن اطلاعات مناسب از داروها استفاده نکنید.
  • در صورتی که باردار هستید، به پهلو بخوابید.
  • اطراف مقعد را تمیز نگه داشته و مرتب دوش بگیرید

از داروهای ضد التهاب بدون تجویز پزشک استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث نازک و زخم شدن پوست اطراف مقعد بشوند.
در طول درمان و پس از آن حتما از غذاهای فیبر دار و آب فراوان استفاده کنید.

راه های پیشگیری از بواسیر

اگرچه راه قطعی برای پیشگیری از ابتلا به بواسیر وجود ندارد، اما رعایت موارد زیر می تواند احتمال ابتلا به این مشکل را تا حدی کاهش دهد:

مراقب باشید یبوست نگیرید: در رژیم غذایی خود مواد فیبردار مثل غلات سبوس دار، لوبیا، میوه و سبزیجات بگنجانید، به میزان زیاد آب بنوشید و به شکل منظم ورزش کنید، حتی اگر فقط یک پیاده روی سریع و کوتاه باشد. اگر یبوست دارید از پزشک خود دربارۀ مصرف مکمل های فیبردار یا ملین مشورت بگیرید.

مدفوع خود را نگه ندارید: هنگام احساس نیاز به دفع، رفتن به دستشویی را به تأخیر نیندازید، به ماهیچه های مقعد خود زیاد فشار نیاورید و زیاد در دستشویی نمانید، زیرا این کار باعث وارد شدن فشار به مقعد می شود.

از نشستن و ایستادن طولانی پرهیز کنید: از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی بپرهیزید. اگر شغل شما این طور ایجاب می کند، هر یک ساعت به مدت چند دقیقه بایستید و حرکت داشته باشید. در منزل هنگام خوابیدن، مطالعه یا تماشای تلویزیون به پهلوی چپ دراز بکشید تا فشار از روی وریدهای مقعد برداشته شود و بازگشت خون از نیمۀ پایینی بدن افزایش یابد.

درمان خانگی کاهش علائم بواسیر

ورزش کنید

ورزش کردن روش مؤثری برای افزایش جریان خون در بدن می شود. با این حساب خون در مقعد هم به گردش در می آید و از تورم ناشی از حبس خون جلوگیری می کند. برای درمان یبوست ورزش خاصی پیشنهاد نمی شود. هر فعالیتی مانند پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری برای درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری مؤثر است.

حمام سیتز

حمام سیتز یا نشیمن روشی برای تسکین درد و التهاب است. برای این منظور نیاز به یک لگن یا وان آب داغ است، تا ناحیه کفل و ران ها به طور کامل در آب گرم قرار گیرد. به منظور بازدهی بالاتر می توانید مقداری نمک اپسوم یا جوش شیرین به این آب بیافزایید.

کمپرس سرد

از آنجایی که آزار دهنده ترین علامت این بیمار درد شدید است، کمپرس سرد می تواند تا حد قابل توجهی درد این بیماری را تسکین دهد.

فیبر غذایی مصرف کنید

فیبر ماده ای مغذی در انواع میوه ها و سبزیجات است که در بدن انسان ها قابل هضم و جذب نیست، در نتیجه در روده تجمع می کند. دریافت فیبر کافی با افزایش حجم مدفوع و درمان یبوست، به بهبود این بیماری کمک می کند.

آب بنوشید

نوشیدن آب و مایعات از طریق نرم نمودن مدفوع در بهبود یبوست و هموروئید موثر است. حداقل روزانه 8 لیوان آب بنوشید.

درمان خانگی بواسیر

درمان بواسیر در مراحل اولیه بیماری با روش های خودمراقبتی و خانگی امکان پذیر است. این روش ها اگر طی مدت ۷ تا ۱۰ روز مشکل بواسیر را حل نکرد باید نزد پزشک مراجعه کنید.

ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا یکی از روش های درمانی مفید برای درمان بواسیر است که می توان آن را صورت ژل یا ساقه آلوئه ورا خریداری کرد. اگر ساقه آلوئه ورا را خریداری کردید ژل آن را از وسط آن جدا کرده و قبل از استفاده تست پچ انجام دهید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید. آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است که می تواند برای مشکلات التهابی پوست مفید باشد.برای آنکه متوجه شوید به آلوئه ورا حساسیت دارید یا نه، مقدار کمی از ژل آن را روی ساعدتان بمالید و ۲۴ تا ۴۸ ساعت صبر کنید. اگر هیچ گونه واکنش و حساسیت پوستی اتفاق نیفتاد، یعنی به آلوئه ورا حساسیت ندارید و می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

وان آب گرم با نمک اپسوم

وان آب گرم می تواند به تسکین سوزش و ناراحتی ناشی از هموروئید کمک کند. شما می توانید از sitz bath استفاده کنید. این وسیله یک تشت پلاستیکی کوچک است که روی صندلی توالت فرنگی قرار می گیرد. یا می توانید درون وان آب گرم بروید. با توجه به «سلامت هاروارد»، قرار گرفتن در وان آب گرم به مدت ۲۰ دقیقه پس از هربار اجابت مزاج، بیشترین تأثیر را در کاهش علائم بواسیر خواهد داشت. اضافه کردن نمک اپسوم به آب وان با کاهش درد در آن ناحیه، باعث تسکین بیشتر علائم می شود.

پمادهای بدون نیاز به نسخه

کرم ها و پمادهای بدون نیاز به نسخه مانند Preparation H تقریبا در هر داروخانه ای موجودند و می توانند باعث تسکین فوری علائم هموروئید شوند. برخی از آنها حتی می توانند تورم را کاهش دهند و به هموروئید شما کمک کنند که زودتر بهبود یابد. باوجود این، اگر از یک کرم حاوی هیدروکورتیزون استفاده می کنید، هر بار بیش از یک هفته ی متوالی از آن استفاده نکنید.

دستمال های مرطوب

استفاده از دستمال توالت بعد از اجابت مزاج می تواند هموروئیدهای موجود را بدتر کند. درعوض استفاده از دستمال های مرطوب می تواند بدون تحریک هموروئیدها به تمیز نگه داشتن شما کمک کند. برای بهره مندی از مزایای اضافه می توانید دستمال های مرطوبی پیدا کنید که حاوی مواد تسکین دهنده و ضدهموروئید مانند فندق افسونگر یا آلوئه ورا هستند. حتما دقت کنید که دستمال مرطوب موردنظر شما فاقد الکل، عطر یا سایر مواد تحریک کننده باشد. این مواد می توانند به جای تسکین علائم باعث تشدید آنها شوند.

کمپرس سرد

برای کاهش ورم در ناحیه ی مقعد، هربار به مدت ۱۵ دقیقه روی آن یک بسته ی یخ یا کمپرس سرد قرار دهید. این می تواند درمانی بسیار مؤثر برای هموروئیدهای بزرگ و دردناک باشد. همیشه یخ را داخل یک پارچه یا حوله ی کاغذی بپیچید و هرگز یک چیز منجمد را مستقیما روی پوست تان قرار ندهید.

لباس پنبه ای و گشاد

به جای لباس های تنگ از جنس پلی استر از لباس های پنبه ای (به ویژه لباس زیر پنبه ای) استفاده کنید. این کار می تواند به تمیزی و خشک نگه داشتن ناحیه ی مقعد کمک کند و به طور بالقوه علائم بواسیر را کاهش دهد. برای کاهش تحریک پوست از شوینده های معطر یا نرم کننده های پارچه اجتناب کنید.

درمان بواسیر با روغن زیتون

درمان با روغن زیتون یکی از روش های طبیعی برای درمان و کاهش علائم بواسیر در خانه است. اما قبل از استفاده بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید برایتان بی خطر است. و همچنین قبل از استفاده ازمایش پچ انجام دهید تا مطمئن شوید که به روغن زیتون حساسیت نداشته باشید.

روغن زیتون و برگ درخت آلو

این ترکیب درد، تورم و ناراحتی های ایجاد شده توسط بواسیر رو کاهش می ده؛ اما راه درمان چیه؟ چند برگ درخت آلو رو خرد و له کنین. بعد اون ها رو فشار بدین تا آبشون خارج بشه. حالا روغن زیتون رو به این عصاره اضافه و خوب مخلوط کنین. داروی شما آماده هست! کافیه محلول رو دو بار در روز روی بواسیر بمالین و شاهد اثرات شگفت انگیزش باشین.

روغن زیتون برای بواسیر

راه اول درمان بواسیر با روغن زیتون اینه که هر روز با معده خالی ۱ قاشق چای خوری از انواع باکیفیت فرا بکر این روغن رو میل کنین. همچنین می تونین پد پنبه ای رو به روغن زیتون آغشته کنین و روی بواسیر بمالین. البته برای اثربخشی بیشتر باید روزی دو بار این کار رو تکرار کنین.

روغن زیتون و زردچوبه

زردچوبه دارویی طبیعی است که خون ریزی رو متوقف می کنه و التهاب رو کاهش می ده. از این رو به عنوان عامل بهبوددهنده شناخته می شه. علاوه بر این از تشکیل بیشتر هموروئید جلوگیری می کنه. بنابراین درمان بواسیر با روغن زیتون و زردچوبه راهکاری آسان و در دسترس برای شما هست.پس روغن زیتون خالص رو با زردچوبه مخلوط کنین تا زمانی که مخلوط به صورت خمیر غلیظ در بیاد. بعد این خمیر رو به ناحیه مقعد بمالین و اجازه بدین که به طور کامل خشک بشه. هر زمان که لازم می بینین این دستور رو تکرار کنین که سرعت بهبودی بیشتر بشه.

روغن زیتون و آب لیمو

بسیاری از مواد مغذی موجود در آب لیمو علائم درد رو تسکین می ده که برای درمان بواسیر با روغن زیتون هم موثر هست. بنابراین مقدار کافی روغن زیتون و آب لیمو تهیه و بعد با هم ترکیب کنین. با استفاده از پنبه مقداری از دارو رو به قسمت مقعدی بمالین و اجازه بدین که خشک بشه. این روش رو باید ۳ بار در روز تکرار کنین که اثربخش باشه.

درمان خانگی بعد از عمل جراحی بواسیر

در صورت انجام جراحی، رژیم غذایی پس از جراحی بسیار حائز اهمیت است. یک رژیم غذایی حاوی مایعات و غنی از فیبر تا زمانی که بیمار به شرایط طبیعی خود پس از جراحی باز می گردد، توصیه می شود. مشاوره با پزشک در ارتباط با نوع رژیم غذایی ضروری است.

مایعات زیاد بنوشید

پس از جراحی مصرف مایعات و غذاهای آسان هضم در اولویت رژیم غذایی قرار دارند. گنجاندن سیب، آب آلبالو، ژلاتین، چای و غذاهای کم کالری و مغذی برای یک مدت زمانی کوتاه پس از جراحی در بین غذاهای مصرفی ضروری است.
نوشیدن مقدار زیادی مایعات، حداقل 8 لیوان در روز توصیه می شود. آب، آب میوه های طبیعی و چای را فراموش نکنید.

مصرف غذاهای پر فیبر

از یک روز پس از جراحی و تا زمانی که شما حالت تهوع و یا استفراغ را تجربه نکرده اید، رژیم غذایی معمول خود را که حاوی میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار است ادامه دهید.

غذاهای پر فیبر عملکرد روده را بهبود بخشیده و از خطر ابتلا به هموروئید پیشگیری می کنند. زنان روزانه به 21 تا 25 گرم فیبر و مردان نیز به 30 تا 38 گرم فیبر نیاز دارند. با مصرف فیبر درد شکم کاهش می یابد.
محتوای فیبر در میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار متفاوت است. غلات پرفیبر، کنگر، تمشک و آلو در هر وعده غذایی دارای حداقل 4 گرم فیبر هستند. لوبیا و نخود دارای بیشترین میزان فیبر و نان سبوس دار، سیب، پرتقال، گلابی، کلم بروکلی پخته شده، اسفناج، هویج، گل کلم، ذرت و گوجه فرنگی نیز منابع غنی از فیبر می باشند.

سایر روش های درمان بواسیر خارجی

روش های درمانی متعددی برای درمان بواسیر خارجی وجود دارد که شامل روش های خانگی و مرتبط با سبک زندگی، مصرف دارو و انجام برخی جراحی‎ ها می باشد.

تجویز دارو

اگر همورئید شما حاد نبوده و سبب ایجاد ناراحتی مختصری برای شما شده است، پزشک شما تعدادی کرم بدون نسخه، پماد و یا شیاف برای شما تجویز خواهد کرد. این محصولات شامل ترکیباتی نظیر هیدروکورتیزون و لیدوکائین هستند که باعث رفع خارش و درد می شوند.
پماد ام جی از گیاهی به نام مورد تولید شده و دارای اثرات ضد التهاب و قابض است. به طور معمول 2 بار در روز از این پماد استفاده می شود.

تروبکتومی (thrombectomy) همورئید خارجی

اگر یک لخته خونی دردناک در همورئید خارجی شکل گرفته باشد، پزشک به سادگی و با ایجاد یک برش آن را از بین می برد. استفاده از این روش 72 ساعت پس از ایجاد لخته خون مؤثرتر خواهد بود.

روش های کمی تهاجمی

این روش ها برای همورئید های دردناک و خونریزی دهنده مورد استفاده قرار می گیرند و معمولاً هم نیازی به بیهوشی ندارند. این روش ها که شامل اسکلروتراپی، اشعه و لیزر هستند، در درمان همورئید داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.

روش های جراحی

اگر هیچ یک از روش های ذکر شده در بالا مؤثر واقع نشد، پزشک روش جراحی را پیشنهاد خواهد داد. جراحی شما بسته به نوع آن می تواند سرپایی باشد و یا نیاز به یک شب استراحت در بیمارستان داشته باشد.
برداشتن همورئید: در این روش که در درمان همورئید خارجی هم مورد استفاده قرار می گیرد و اصطلاحاً hemorrhoidectomy نامیده می شود، جراح بافت اضافی را که موجب خونریزی شده است، برمی دارد. این روش در درمان همورئیدهای حاد و عود کننده مؤثر است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.