شفا مگ

کهیر چیست؟ علت، علائم و انواع کهیر حاد و مزمن

کهیر عارضه پوستی است که در دو نوع حاد و مزمن ظاهر می شود و شایعترین علائم آن لک قرمز به همراه خارش شدید می باشد که به علت های مختلفی ممکن است رخ دهد.

کهیر چیست

ممکن است برخی از شما ناگهان روی پوست خود برجستگی ها یا لکه های پوستی قرمز رنگ مشاهده کرده باشید که باعث ایجاد خارش روی پوست شما شده باشد؟ این برجستگی ها را کهیر گویند.این عارضه پوستی وابسته به سن و یا نژاد خاصی نمی باشد و ممکن است در هر فردی رخ دهد. اغلب کهیر ها مربوط به واکنش بدن به مواد حساسیت زا می باشد و می توان با پیشگیری این عارضه پوستی را کنترل کرد. اما دلیل ایجاد کهیر چیست؟ زمانی که دچار کهیر می شوید از کجا بفهمید که کهیر مزمن است یا حاد؟ برای درمان کهیر چه بخوریم و همچنین خطر کهیر چیست؟ بهترین آنتی هیستامین برای درمان کهیر چیست؟ روش های درمان و پیشگیری از ابتلا به کهیر چیست؟

کهیر چیست؟

کهیر یک عارضه پوستی است که با برجستگی یا لک پوستی روی پوست ظاهر می شود و رنگ آن معمولا قرمز کمرنگ می باشد.این عارضه به صورت اتفاقی روی پوست ظاهر می شود و در تمام سنین و نژادی می تواند ایجاد شود. اغلب کهیر ها مربوط به واکنش بدن به مواد حساسیت زا می باشد و مواردی که باعث استرس به پوست می شود می تواند شرایط کهیر را بدتر کند، اقداماتی مانند اضطراب، خاراندن کهیر می تواند کهیر را تشدید کند.

از عوامل تشدید کننده کهیر می توان به استرس، مواد آلرژی زا و سابقه خانوادگی آلرژی اشاره کرد. ضایعات کهیر غیر قابل پیش بینی است و با توجه به علت کهیر ظاهر می شود. اگر کهیر به علت دارو، عفونت ویروسی ایجاد شود ممکن است عارضه کهیر طی چند ساعت یا چند روز از بین برود.

عارضه کهیر در اکثر موارد نگران کننده نمی باشد، اما اگر بیش از حد دچار کهیر می شوید بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید تا شرایط و علت آن بررسی شود.علت دقیق کهر ناشناخته است، اما به گفته متخصصان با کنترل واکنش های آلرژیک می توان این مشکل را درمان کرد.کهیر به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می شود.

کهیر حاد

کهیر حاد یکی از شایعترین انواع کهیر است و علائم آن معمولا کمتر از چند هفته طول می کشد و بیشتر بر روی گردن، صورت، دست و پا بروز می کنند، اما با این حال ممکن است در هر بخشی از بدن ایجاد شود. برای تشخیص پزشک متخصص با معاینه فیزیکی برجستگی ها می تواند نوع کهیر را تشخیص دهد. همچنین پزشک سوالاتی مانند زمان شروع کهیر، نیش حشرات، ارتباط با مواد شیمیایی آلرژی زا سوابق پزشکی، سابقه خانوادگی از شما پرسیده می شود تا بتواند علت را تشخیص دهد.اغلب علت ها نامشخص است، اما اگر کهیر به علت مواد شیمایی یا غذایی خاصی باشد ممکن است پزشک شما را به مرکز آلرژی ارجاع دهد تا در کلینیک آزمایشات خاصی را برای تشخیص علت انجام دهند.

کهیر مزمن

کهیر مزمن به طور معمول بیش از پنج هفته طول می کشد و دلیل اصلی آن مشخص نیست، اما ممکن است با سیستم ایمنی بدن ارتباط داشته باشد. ویروس ها ممکن است بتوانند کهیر را تشدید کنند و در برخی موارد ممکن است با بیماری های خود ایمنی مانند تیروئید در ارتباط باشد.در این نوع کهیر متخصص آزمایش های حساسیت را پیشنهاد نمی کنند و تست های دیگری را برای بررسی کهیر توصیه می کنند. برخی از این تست ها شامل:

  • آزمایش کم خونی
  • آزمایش انگل
  • مشکلات سیستم ایمنی
  • عملکرد تیروئید
  • تست های عملکرد کبدی

کهیر فیزیکی چیست

کهیر فیزیکی نوعی کهیر مزمن است که عوامل فیزیکی می تواند باعث ایجاد آن شود.عوامل فیزیکی زیادی مانند گرما، سرما، نورآفتاب، ارتعاشات باعث ایجاد این نوع کهیر می شوند.

کهیر فشاری

این نوع کهیر فیزیکی بر اثر فشار بر سطح پوست رخ می دهد و به شکل فوری و اخیری می باشد. کهیر فشاری فوری با نام درموگرافیسم نیز شناخته می شود.این نوع کهیر ظرف 3 تا 5 دقیقه بعد از فشار ، خراش یا مالش روی پوست ایجاد می شود و پس از چند ساعت فروکش می کند. به طوری که می توانید چیزی را روی پوست آن فرد بنویسید و می بینید پس از چند دقیقه به صورت برجسته آن نوشته ظاهر می شود.

نوع دیگر کهیر فشاری تاخیری است و بیشتر در افراد جوان رخ می دهد که این نوع معمولا 12 تا 72 ساعت بعد از فشار روی ناحیه پوست کهیر ظاهر می شود. بیشترین مناطقی که تحت تاثیر کهیر فشاری می شوند باسن، شانه و کتف می باشد.

کهیر کولینرژیک

کهیر کولینرژیک بیشتر در جوانان شایع است و به طور معمول به علت ورزش سنگین کهیر های خارش دار کوچک و متعدد روی پوست ظاهر می شود. این نوع کهیر بیشتر بر روی تنه ایجاد می شود و پس از مدتی خودبخود برطرف می شود.

کهیر سرمایی

کهیر سرمایی نوعی کهیر مزمن است که با قرار گرتفن در معرض سرما و یا آب یخ ایجاد می شود که بیشتر در بزرگسالان شایع است. ممکن است در برخی افراد این نوع کهیر زمانی که بدن خود را پس از سرد شدن گرم می کنند شدت می گیرد.این افراد باید مراقب باشند زیرا ممکن است در استخر های آب سرد دچار انسداد تنفسی و ایست قلبی نیز بشوند.

کهیر تماس با آب

این نوع کهیر حدود چند دقیقه پس از تماس بدن فرد با آب که البته مهم نیست درجه آب چقدر باشد، رخ می دهد.

کهیر آفتابی

کهیر آفتابی همانطور که از اسمش پیداست با قرار گرفتن فرد در معرض نور خورشید دچار کهیر می شود که این بیماری نادری است و ممکن است در سنین مختلف رخ دهد.

به چه علت دچار کهیر می شویم

به طور کلی نمی توان گفت که به چه علت افراد دچار کهیر می شوند، اما بیشترین علت می تواند واکنش بدن شما به آلرژی ها باشد. البته در برخی موارد نمی توان علت دقیق آن را مشخص کرد، زیرا محرک های زیادی وجود دارند که می توانند باعث ایجاد کهر شوند. در بیشتر اوقات فرد باید موارد را بررسی و یادداشت کند تا بتواند ماده و یا خوراکی آلرژی زا را پیدا کند. از متداول ترین علت های کهیر غذا، دارو، عفونت ها و بیماری ها می باشد.

مواد غذایی: بدن هر فردی متفاوت است و برخی از افراد ممکن است به برخی مواد غذایی واکنش آلرژیک نشان دهند که این می تواند منجر به کهیر شود. از جمله مواد غذایی که می توان نام برد، مرکبات، شیر، تخم مرغ، صدف، توت فرنگی، هلو و بادام زمینی می باشند.

دارو: یکی از عوارض جانبی داروها واکنش های آلرژیک می باشد که می تواند باعث بروز کهیر در افراد شود. البته این ممکن است در برخی افراد ایجاد شود و در صورت مشاهده علائم کهیر بعد از مصرف دارو باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

عفونت و بیماری: برخی بیماری ها، باکتری ها و ویروس ها می توانند باعث ایجاد کهیر در افراد شوند. سرماخوردگی، بیماری لوپوس، بیماری های تیروئید، کرونا، آنفولانزا از جمله مواردی هستند که ممکن است در برخی افراد باعث کهیر شوند.

سایر محرک هایی که باعث کهیر می شوند شامل:

  • نیش برخی حشرات
  • شوره حیوانات
  • آلرژی به مواد شیمیایی
  • آلرژی به گرد گل
  • تماس با مواد حساسیت زا
  • نور خورشید
  • تغییر دما
  • استرس
  • فشار روی پوست

کهیر چه علائمی دارد

یکی از علائم شایع کهیر عارضه پوستی قرمز کمرنگ است که ممکن است در هر قست از بدن با هر اندازه ای مشاهده شود و ممکن است در برخی افراد همراه با خارش شدید باشد. این عارضه ممکن است به صورت دسته ای یا تکی در بازو، دست، انگشت، پا ایجاد شوند و در بیشتر موارد در عرض چند ساعت تا چند روز از بین می رود.

کهیر ممکن است منجر به شوک آنالیلاکسی شود که این شوک یک واکنش شدید آلرژیک است که می تواند روی تمام بدن تاثیر بگذارد، همچنین باعث مشکلات تنفسی و از دست دادن هوشیاری شود. این شوک اگر سریعا درمان نشود می تواند مرگبار باشد.کهیر ممکن است علائم بالینی داشته باشد که شامل:

  • ضایعات قرمز کمرنگ روی قسمت های بدن
  • الگو و اندازه کهیر
  • الگوی ناپدید شدن
  • تورم در برخی قسمت های پوست
  • خارش شدید

مواد غذایی مفید برای درمان کهیر

مصرف برخی از مواد غذایی می تواند به مدیریت علائم کهیر کمک کنند، زیرا این مواد غذایی هیستامین کمی هستند. این مواد غذایی شامل:

  • سبزیجات
  • گوشت تازه
  • نان
  • ماکارونی
  • برنج

درمان خانگی کهیر

یکی از روش هایی که می تواند به درمان کهیر کمک کند، شناسایی عامل ایجاد کهیر و پرهیز از آن می تواند به درمان کهیر کمک کند. برای کاهش علائم کهیر بهتر است موارد زیر را رعایت فرمایید

  • پرهیز از داروهای خاص
  • اجتناب از استرس
  • اجتباب از صابون های معطر
  • پرهیز از غذاهای خاص که باعث تولید هیستامین می شوند مانند گوجه فرنگی، توت فرنگی

برخی روش های خانگی می توانند علائم کهیر را کاهش دهند و به طور موقت مفید باشند، البته قبل از استفاده از این موارد حتما با پزشک خود مشورت کنید. این درمان ها شامل، مالش آب کلم پیچ یا برگ کلم روی پوست، مخلوط مغز موز با سرکه و آبلیمو، مالیدن آب تره روی پوست، مالیدن پخته شلغم روی پوست و مالیدن شاه تره روی پوست می باشد.

همچنین برای کاهش علائم برخی نکات می توانند موثر باشند:

  • پوشیدن لباس گشاد
  • نخاراندن محل کهیر
  • استفاده از صابون های پوست حساس
  • دوش آب سرد
  • پرهیز از عوامل محرک

همچنین مصرف مکمل های ویتامین D و ویتامین C می تواند در کاهش علائم بسیار موثر باشد. حتما قبل از استفاده از مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید، زیرا در برخی موارد ممکن است واکنش های نامطلوبی ایجاد کنند.

 

چه داروهایی برای درمان کهیر موثر است

برای درمان کهیر ممکن است پزشک با توجه به شدت و علائم داروهایی را تجویز کند که می توانند علائم را کاهش دهند. در ادامه با برخی داروهای درمانی کهیر آشنا شوید. اما توجه داشته باشید که بدون تجویز پزشک دارویی را مصرف نکنید، زیرا پزشک با توجه به شرایط بیماری شما بهترین دارو را تجویز می کند.

آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها یکی از اصلی ترین داروهای ضد آلرژی می باشند و می توانند به درمان علائم کهیر کمک کنند. این داروها باعث کاهش هیستامین در بدن می شوند که این می تواند علائم حساسیت را کاهش دهند.نمونه ای از این داروها شامل لوراتادین، دس لوراتادین، نئوتادین، فکسوفنادین، سیتریزین می باشند

پردنیزولون

پردنیزولون از دسته داروهای استروئید ها می باشد که باعث کاهش واکنش سیستم ایمنی به عوامل خارجی می شوند و این باعث کاهش شدت علائم کهیر می شود. اما نکته مهم این است که این داروها سیستم ایمنی بدن را در برابر همه عامل های ورودی به بدن( حتی ویروس ها و باکتری ها) کاهش می دهد و این می تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد.

مونته لوکاست

مونته لوکاست برای درمان کهیر و آلرژی های فصلی استفاده می شود و می تواند به کاهش علائم کهیر های شدید و مزمن کمک کند و این دارو حتما باید توسط پزشک تجویز شود و مصرف آن دقیقا باید مطابق تجویز پزشک باشد.

امالیزوماب

امالیزوماب نوعی پادتن است و باعث می شود سیستم ایمنی به مواد حساسیت زا واکنش کمتری بدهد. این دارو در مواقعی تجویز می شود که شما دچار کهیر شدید شده باشید و انتی هیستامین ها و کورتون ها نتوانند علائم را کنترل کنند.
امالیزوماب فقط واکنش بدن به عوامل حساسیت زا را کاهش می دهد،اما باعث کاهش اثر سیستم ایمنی بر روی باکتری و ویروس نمی شود. کورتون ها کل سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند. امالیزوماب بیشتر برای درمان کهیر های مزمن شدید تجویز می شود.

آمپول اپی نفرین

اگر دچار کهیر شدید و ناگهانی شدید، پزشک متخصص ممکن است برای کاهش سریع علائم کهیر آمپول اپی نفرید را تجویز کند. از این آمپول در موارد نادر برای ابتلا به کهیر استفاده می شود.این آمپول در زمانی تزریق می شود که فرد دچار حساسیت شدید به ماده غذایی یا نیش حشرات شده باشد و علاوه بر کهیر علائمی مانند تنگی نفس و بسته شدن راه تنفسی را به همراه داشته باشد. اپی نفرین به سرعت در بدن آزاد می شود و تاثیر آن حداکثر 5 دقیقه پس از تزریق طول می کشد.استفاده از آمپول اپینفرین فقط در بیمارستانها ممکن است زیرا با افزایش یکباره فشار خون و ضربان قلب ممکن است موقعیت خطرناکی ایجاد گردد که نیاز به بررسی پزشک باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.