شفا مگ

آیا زونا خطرناک است

بیماری زونا یک بیماری است که بر اثر فعالیت مجدد ویروسی به نام واریسلا زوستر که عامل ایجاد آبله مرغان است ایجاد می شود. این ویروس پس از بهبود آبله مرغان ممکن است سالیان سال در سیستم عصبی شما زندگی کند. این بیماری به شکل بثورات پوستی قرمز ظاهر می شود که می تواند علائمی چون درد و سوزش را به همراه داشته باشد. زونا معمولا به صورت نورای از تاول ها در یک طرف بدن ظاهر می شود که به طور معمول در قسمت تحتانی بدن، گردن یا صورت ظاهر می شود.بیماری زونا در صورتی که به موقع درمان شود بی خطر است، اما ممکن است در برخی موارد عوارض جانبی این بیماری تا مدت ها با فرد بیمار باشد که البته این عوارض بیشتر در سالمندان دیده می شود. اما درمان به موقع می تواند از بروز این عوارض ها جلوگیری کند.

آیا زونا خطرناک است

زونا خطرناک است؟

زونا با وجود اینکه بیماری مهلکی نمی باشد، اما ممکن است باعث بروز عوارض جانبی جدی مانند از دست دادن بینایی در افرادی که دچار زونای چشمی شده اند شود. اگر بثورات زونا در چشم یا نزدیکی چشم ایجاد شود باید درمان سریع انجام شود و اگر به موقع درمان نشود می تواند به چشم اسیب برساند.اگر درمان تاول های زونا به خوبی انجام نگیرد می تواند باعث عفونت باکتریایی پوستی شود. همچنین با توجه به اعصابی که تاحت تاثیر قرار می گیرد می تواند باعث بروز التهابات مغزی، فلج صورت شود.

طول درمان بیماری زونا

بثورات پوستی که بیماری زونا ایجاد می کند معمولا بین هفت تا ده روز از بین می رود و علائم این بیماری پس از 2 هفته از بین می رود.بثورات اغلب افراد درد ندارد و همچنین جای بثورات روی پوست باقی نمی ماند. اما افرادی که دچار ضعف سیستم اینمی هستند احتمال بر جای ماندن اسکار بثورات وجود دارد.

آیا زونا مسری است؟

بیماری زونا واگیر دار نیست، اما فرد مبتلا می تواند ویروس واریسلا زوستر را به فرد دیگری مبتلا کند. این ویروس عامل ایجاد آبله مرغان است.فردی که به بیماری زونا مبتلا شده است می تواند ویروس واریسلا زوستر را به افرادی که دچار ابله مرغان نشده اند انتقال دهد و این اتقال معمولا از طریق ارتباط مستقیم با زخم های باز بثورات زونا رخ می دهد.زمانی که این بیماریم منتقل شد فرد به آبله مرغان دچار می شود نه بیماری زونا.

پس تا زمانی که بثورات شما بهبود پیدا نکرده است شما ناقل هستید و می توانید به فرد دیگری نیز منتقل کنید. پس تا زمان بهبود با افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، زنان باردار و نوزادان تماس نداشته باشید.

بیشتر بخوانید: زونا تا چند روز قابل سرایت است

چه عواملی خطر ابتلا به زونا را بیشتر می کند

بیماری زونا معمولا در افرادی ایجاد می شود که در گذشته بیماری ابله مرغان مبتلا شده باشند و در واقع خطر ابتله به زونا در این افراد بیشتر است. اما برخی شرایط و عوال هستند که می تواند خطر ابتلا را بیشتر کند که شامل:

  • سن 50 سال به بالا
  • آسیب دیده گی های خاص
  • استرس شدید
  • ضعف سیستم ایمنی
  • سرطان
  • برخی داروهای شیمی درمانی
  • داروهایی که برای پیوند استفاده می شود
  • مصرف طولانی کورتیزون

زونا در کدام قسمت بدن ظاهر می شود

زونا در صورت

زونا معمولا در یک طرف کمر یا سینه ایجاد می شود، اما گاهی در یک طرف صورت نیز می توان بثورات را مشاهده کرد.اگر بثورات نزدیک یا در گوش ایجاد شود احتمال ایجاد عفونت وجود دارد که می تواند باعث کاهش شنوایی و اختلال در تعادل و ضعف در عضلات صورت شود.

زونا ممکن است در داخل دهان نیز مشاهده شود که بسیار دردناک است. اغلب بر روی قدرت چشایی فرد تاثیر می گذارد. بوثرات زونا در پوست سر نیز ممکن است ایجاد شود که باعث ایجاد حساسیت در هنگام شانه زدن یا سشوار کشیدن شود.

بثورات زونا در چشم

زونا در اطراف چشم یا داخل چشم ممکن است ایجاد شود که به آن تبخال چشم یا هرپس گفته می شود و البته درصد پایی از افراد زونا در چشم را تجربه می کنند. بثورات ممکن است در پلک ها، پیشانی و نو یا کنار بینی ظاهر شود. علائم شایع آن سوزش یا ضربان چشم، قرمزی ، تورم و تاری دید می باشد.

پس از برطرف شدن بثورات زونا، ممکن است فرد تا مدتی احساس درد در چشم خود داشته باشد.توجه داشته باشید در صورت عدم درمان زونا در چشم می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی تری مانند از بین رفتن بینایی برای مدت زمان طولانی و زخم های موجود به دلیل تورم قرنیه شود.

زونا و کمر

در حالی که بثورات زونا معمولا در یک سمت کمر ظاهر می شود، ممکن است به صورت نواری از تاول در پایین کمر ظاهر شود.

زونا روی باسن

زونا ممکن است روی باسن نیز مشاهده شود که با توجه به اینکه زونا فقط در یک طرف بدن ظاهر می شود، بدین ترتیب ممکن است فرد بر روی باسن سمت راست خود یا چپ بثورات را مشاهده کند و در طرف دیگر بثوراتی نداشته باشد.

ابتلا به زونا در دوران بارداری

در حالی که بیماری زونا در دوران بارداری غیر معمول است، اما ممکن است زن بارداری که در برابر ابله مرغان واکسینه نشده است در اثر تماس با فردی که زونا دارد دچار آبله مرغان شود که این می تواند منجر به نقص های مادر زادی در نوزاد شود. پس زنان باردار توصیه می شود که حتما واکسن آبله مرغان را بزنند. اگر در دوران بارداری دچار خارش شدید شدید حتما به پزشک مراجعه کنید تا معاینات لازم انجام شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.