شفا مگ

قرص سیتاکسا چیست و در چه مواردی مصرف می شود

قرص سیتاکسا 20 و 40 میلی گرم یک داروی ضد افسردگی است که برای درمان افسردگی، مشکلات پیش قاعدگی و افرادی که مشکلات بی اشتهایی عصبی دارند تجویز می شود.

قرص سیتاکسا

قرص سیتاکسا (CItaxa) یک داروی ضد افسردگی است که در اشکال 20 میلی گرم و 40 میلی گرم می باشد و این دارو را برای درمان مشکلات افسردگی تجویز می شود. همچنین از قرص سیتاکسا برای درمان مشکلات پیش قاعدگی، بی اشتهایی عصبی و افرادی که دچار حملات هراس می شوند نیز تجویز می شود.قرص سیتاکسا نام تجاری داروی سیتالوپرام است . این دارو ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند و همچنین ممکن است با قطع سیتاکسا دچار عوارض قطع دارو شوید. پس حتما توصیه می شود اگر می خواهید سیتاکسا را قطع کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا روش قطع این دارو را برایتان تجویز کند. در ادامه با موارد مصرف، نحوه مصرف قرص سیتاکسا بیشتر آشنا شوید.

قرص سیتاکسا چیست؟

قرص سیتاکسا یک داروی ضد افسردگی است که با مهار انتخاب مجدد سروتونین کار می کند و برای درمان افسردگی و اختلالات افسردگی توسط پزشک تجویز می شود. البته این دارو برای موارد دیگری نیز از قبیل وسواس و مشکلات پانیک، مشکلات پیش قاعدگی و بی اشتهایی عصبی نیز تجویز می شود.
خب شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که سروتونین چیست؟ سروتونین یک ماده شیمیایی در بدن است که توسط مغز تولید شده و در فضای بین نورون ها قرار دارد. این ماده شیمیایی باعث کاهش علائم افسردگی و حملات ترس در افراد می شود.

سیتاکسا زمانی که بلعیده می شود از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و حدود 4 ساعت طول می کشد تا به غلظت پلاسمایی خود برسد و نیمه عمر آن 35 ساعت می باشد. این دارو را می توانید با غذا یا بدون غذا مصرف کنید و مصرف غذا تاثیری در جذب این دارو ندارد.

قرص سیتاکسا در چه مواردی مصرف می شود

قرص سیتاکسا همانطور که گفته شد یک داروی ضد افسردگی است و از آن برای کاهش علائم افسردگی تجویز می شود که با توجه به تشخیص پزشک می باشد.

برخی از موارد مصرف قرص سیتاکسا شامل:

  • اختلالات افسردگی
  • اختلال وسواس
  • حملات ترس
  • مشکلات قاعدگی
  • گرگرفتگی در یائسگی
  • ترس پس از سانحه
  • بی اشتهایی عصبی

نکات مهم قبل از مصرف قرص سیتاکسا

حتما پزشک قبل از مصرف این دارو مواردی از قبیل چه داروهایی مصرف می کنید، چه بیماری هایی دارید، ایا قبلا از این دارو استفاده کرده اید یا خیر، به این دارو حساسیت دارید را از شما می پرسد. حتما به طور دقیق به پزشک خود پاسخ دهید تا دچار عوارض جانبی ناخواسته این دارو نشوید.

ممکن است برخی افراد از این دارو در گذشته استفاده کرده اند و دچار حساسیت شده اند.این افراد نباید از این دارو استفاده کنند و حتما پزشک خود را در جریان حساسیت به این دارو قرار دهند.

اگر از داروهای MAO استفاده می کنید یا 14 روز از مصرف آن نگذشته است، نباید از سیتاکسا استفاده کنید و حتما با پزشک خود مشورت کنید.
این دارو برای افراد بالای 18 سال توصیه می شود و به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده نکنید.

حتما به تجویز پزشک این دارو را قطع کنید تا دچار عوارض قطع این دارو نشوید. پزشک با توجه به مدت زمان مصرف و شرایط شما به تدریج این دارو را قطع خواهد کرد.

ممکن است برخی افراد دچار سابقه خونریزی یا لخته شدن خون داشته باشند این افراد نباید از این دارو استفاده کنند. افرادی که مبتلا به بیماری کبدی یا کلیوی هستند نیز این دارو برای آنها منع مصرف دارد.

همچنین افرادی که شرایط زیر را دارند حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند:

  • گلوکم زاویه بسته
  • تشنج
  • عدم تعادل الکترولیت
  • اختلال دو قطبی

آیا می توانم هنگام مصرف سیتاکسا قهوه بنوشم: مصرف محصولات کافئین ، شکلات و دسر به همراه سیتاکسا می تواند عوارض جانبی خطرناکی را ایجاد کند که منجر به سندرم سروتونین می شود

نحوه مصرف قرص سیتاکسا

قرص های ضد افسردگی از جمله سیتاکسا را حتما باید با دستور و تجویز پزشک مصرف کنید و به هیچ عنوان مقدار آن را کم یا زیاد نکنید. همچنین به فرد دیگری نیز این دارو را معرفی نکنید، حتی اگر شرایط شما را داشته باشند.

قرص سیتاکسا را می توانید همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. مصرف این دارو به همراه غذا منعی ندارد. این قرص را به همراه یک لیوان آب ببلعید.

پزشک در برخی موارد ممکن است مقدار دوز این دارو را تغییر دهد تا دچار عوارض جانبی مصرف این دارو نشوید. حداکثر میزان مصرف سیتاکسا 40 میلی گرم در روز است.

سیتالوپرام برای درمان افسردگی در بزرگسالان مقدار 20 میلی گرم یکبار در روز می باشد.تاثیر این دارو حدود یک تا چهار هفته طول می کشد تا احساس شود.

عوارض جانبی قرص سیتاکسا چیست

قرص سیتاکسا نیز مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند و این عوارض ممکن است خفیف یا شدید باشد و برخی عوارض طی چند ساعت از بین می رود. اما برخی عوارض ممکن است شدید باشد و باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

از عوارض جانبی سیتاکسا که شایعتر از سایر عوارض جانبی این دارو می باشد خواب آلودگی، افزایش اشتها، بی حسی، مشکلات خواب و مشکلات جنسی است. البته برخی از عوارض دیگر این دارو مانند خشکی دهان، افزایش عرق، احساس لرز، احساس خستگی و علائم سرماخوردگی نیز شایع می باشد و این عوارض طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود. اما اگر این عوارض از بین نرفت و ادامه داشت حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت وجود عوارض جانبی زیر حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

  • احساس سبکی، تاری دید، درد چشم یا تورم
  • سردرد با درد قفسه سینه و سرگیجه شدید، ضربان قلب زیاد
  • واکنش شدید سیستم عصبی
  • سطح پایین سدیم در بدن که علائم آن سردرد، سردرگمی، ضعف شدید، استفراغ

همچنین ممکن است در برخی افراد مقادیر زیادی سروتونین در بدن تولید شود که با علائم توهم، تب، ضربان قلب بالا، ریفلاکس بیش فعال، تهوع، استفراغ و اسهال همراه است.

قرص سیتاکسا با چه دارویی تداخل دارد

قرص سیتاکسا با برخی داروها تداخل دارد و مصرف همزمان این دارو با برخی داروها می تواند عوارض جانبی ایجاد کند که ممکن است اثر داروها کاهش یابند و یا عوارض جانبی شدید ایجاد کنند. پس حتما توجه کنید که اگر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تجویز را انجام دهد

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند دیکلوفناک، ناپروکسن، اسپرین، ایبوپروفن ممکن است با سیتاکسا تداخل داشته باشند که می توانند باعث خونریزی یا کبودی شوند.

بسیاری از داروها ممکن است با سیتاکسا تداخل داشته باشند که در صورت مصرف آنها حتما با پزشک مشورت کنید.

اگر از داروهای سایمتیدین، لیتیوم، رقیق کننده خون مانند وارفارین، داروهای ضد افسردگی، داروهای قلبی مانند پورپرانولول، داروهای سردرد میگرنی استفاده می کنید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. این داروها ممکن است با سیتاکسا تداخل داشته باشد.
این لیست کاملی از داروهایی که با سیتاکسا تداخل دارند نمی باشد و حتما قبل از تجویز این دارو با پزشک خود درباره داروهایی که مصرف می کنید مشورت کنید.

آیا سیتاکسا در دوران بارداری منع مصرف دارد

قرص سیتاکسا در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری منع مصرف دارد. این دارو ممکن است به جنین متولد نشده آسیب برساند. اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. پزشک قطعا بهترین تصمیم را برای شما خواهد گرفت.

آیا سیتاکسا در دوران شیردهی منع مصرف دارد؟

سیتالوپرام به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به شیرخوار آسیب جدی وارد کند، حتما قبل از تجویز سیتالوپرام با پزشک خود درباره شیردهی مشورت کنید.شاید لازم باشد شیردهی را تا پایان درمان متوقف کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.