شفا مگ

دمنوش برای سرماخوردگی و آبریزش بینی

اگر به دنبال درمان طبیعی برای کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا هستید می توانید از دمنوش گیاهی برای بهبود سریع سرماخوردگی و آبریزش بینی استفاده کنید.

دمنوش برای سرماخوردگی و آبریزش بینی

سرماخوردگی و آنفولانزا از بیماری های شایع در فصل پاییز و زمستان است که یکی از علائم شایع آن آبریزش بینی می باشد. دمنوش های زیادی هستند که به بهبود سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از آلرژی های فصلی کمک می کنند. از این دمنوش ها را می توانید به عنوان یک درمان خانگی استفاده کنید که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن به کاهش علائم سرماخوردگی کمک می کنند.آبریزش بینی قطعا برای همه افراد اتفاق افتاده است که البته دلایل مختلفی دارد که می تواند باعث آبریزش بینی شود. شایعترین علت آن سرماخوردگی و آنفولانزا است که در فصل پاییز و زمستان شایع است. برای جلوگیری از آبریزش بینی می توانید از برخی دمنوش های گیاهی نیز استفاده کنید. در ادامه این مطلب با دمنوش های مفید برای سرماخوردگی و آبریزش بینی آشنا می شوید.

برخی دمنوش ها به عنوان داروهای ضد ویروسی شناخته شده هستند و از دوران کودکی وقتی دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا می شدید مادرها از این دمنوش ها برای بهبود استفاده می کردند. دمنوش های گرم به تسکین گلودرد و کاهش سریع علائم سرماخوردگی از جمله آبریزش بینی و گلودرد کمک می کنند. البته برخی از دمنوش ها فقط برای تقویت ایمنی بدن و از بین بردن عوامل بیماری زا بهتر عمل می کنند.

بهترین دمنوش برای سرماخوردگی و آبریزش بینی

چای سبز

چای سبز یکی از سالم ترین چای ها شناخته می شود و سرشار از آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. این آنتی اکسیدان ها باعث از بین بردن باکتری های مضر و رادیکال های آزاد که باعث ایجاد سرماخوردگی معمولی، آنفولانزا می شوند کمک می کند.
چای سبز دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به تسکین التهاب و سوزش در زمان سرماخوردگی کمک کند و همچنین می تواند به کاهش التهاب در قفسه سینه که باعث سرفه و احتقان قفسه سینه می شود کمک کند.
طرز تهیه چای سبز برای سرماخوردگی: یکی از روش های مناسب برای دم کردن چای سبز این است که آب را بجوشانید و سپس چند برگ چای سبز را به آب جوش اضافه کنید و اجازه بدهید 3 تا 5 دقیقه دم بکشد. سپس چای را از صافی رد کرده و مقداری عسل طبیعی را به آن اضافه کنید تا خاصیت تسکین دهنده آن افزایش یابد. سپس می توانید آن را میل کنید.

چای سفید

چای سفید یک نوشیدنی ملایم است که می تواند برای مبتلایان به سرماخوردگی بسیار مفید باشد و می تواند به عنوان یک دمنوش طبیعی عالی برای فصل سرما باشد. چای سفید مانند سایر چای ها حاوی آنتی اکسیدان است که می تواند با علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی کمک کند. این دمنوش حاوی کاتچین و اسید امینه است که به جلوگیری از تکثیر عوامل بیماری زا کمک می کند.
طرز تهیه چای سفید: چای سفید طعم ملایمی دارد و به همین خاطر بهتر است آن را نجوشانید. آب جوش می تواند طعم چای را خراب کند، برای اینکار بهتر است آب جوشانده شده را در یک فنجان بریزید و سپس بگذارید تا کمی دمای آن کاهش یابد. سپس چای سفید را درون آن بریزید و بگذارید حدود 5 دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده و میل کنید.

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل به عنوان اکسیر سلامتی شناخته می شود و می تواند به سرعت علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را برطرف کند، این دمنوش از محبوبترین دمنوش های طبیعی است که به دلیل طعم تند و خواص مفیدی که برای سلامتی دارد بسیار محبوب است. طعم تند این دمنوش باعث می شود سینوس ها باز شده و به کاهش احتقان و آبریزش بینی کمک کند.این دمنوش برای درمان تهوع و استفراغ ناشی از سرماخوردگی نیز بسیار موثر است.
نحوه استفاده:برای تهیه دمنوش زنجبیل چند قطع زنجبیل تازه را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید حدود 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده و مقداری عسل و یک تکه لیمو برای بهبود طعم و تقویت خواص ایمنی بدن به آن اضافه کنید.

دمنوش لیمو

دمنوش هایی که حاوی ویتامین سی بالایی هستند می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شوند و به بهبود سرماخوردگی و آبریزش بینی کمک زیادی کنند. یکی از این دمنوش ها دمنوش لیمو است که خواص زیادی برای بدن دارد و حاوی ویتامین سی می باشد. این دمنوش به تسریع در روند بهبود سرماخوردگی کمک زیادی می کند.

برای تهیه این دمنوش یک فنجان آب جوش تهیه کنید و سپس مقداری آب لیمو تازه را به آن اضافه کنید. سپس بگذارید حدود 5 دقیقه بماند و میل کنید. این دمنوش را در طول روز چند بار مصرف کنید تا به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

دمنوش نعناع

نعناع یکی از گیاهان مفید برای باز شدن مجاری تنفسی است و میتواند به بهبود علائم سرماخوردگی کمک زیادی کند. مطالعات نشان می دهد که نعناع می تواند به کاهش علائم درد و کاهش التهاب کمک کند. نوشیدن دمنوش نعناع می تواند به تسکین دردهای بدن ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند و باعث کاهش احتقان و تنفس راحت تر می شود.
دمنوش نعناع دارای خواص ضد ویروسی است که می تواند طول دوره سرماخوردگی یا آنفولانزا را کوتاه کند. ترکیبات موجود در دمنوش نعناع به جلوگیری از تکثیر عوامل بیماری زا و جلوگیری از گسترش عفونت ها کمک می کند.
برای بهبود گلودرد و التهاب می توانید روزانه یک فنجان از این دمنوش را میل کنید. برای تهیه این دمنوش در یک فنجان آب جوش مقداری نعناع بریزی دو بگذارید 5 دقیقه بماند تا دم بشکد.

علاوه بر دمنوش نعناع می توانید از بخور نعناع برای باز شدن و رفع گرفتگی یا آبریزش بینی استفاده کنید. در یک قابلمه آب را بجوشانید و مقداری روغن نعناع و یا چند برگ نعناع به آن اضافه کنید و یک حوله روی سر خود بکشید. به مدت 5 دقیقه نفس عمیق بکشید تا گرفتگی های بینی و ابریزش بینی بهبود یابد.

دمنوش گل ختمی

دمنوش گل ختمی یکی از دمنوش های گیاهی مفید برای سرماخوردگی و آبریزش بینی است. این دمنوش سرشار از ویتامین C می باشد و می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک زیادی کند . دمنوش گل ختمی را روزانه مصرف کنید تا علائم سرماخوردگی و گلودرد را کاهش دهید.مصرف روزانه دمنوش گل ختمی و کمی استراحت می تواند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را به راحتی از بین ببرد.
برای تهیه دمنوش گل ختمی 8 تا 10 برگ ختمی را در یک لیوان آب بجوشانید. پس از جوش آمدن حدود 2 دقیقه بگذارید بماند و سپس آن را از روی حرارت بردارید. دمنوش را از صافی رد کرده و یک برش لیمو را به آن اضافه کنید تا میزان ویتامین سی آن بیشتر شود و آن را میل کنید.

دمنوش شیرین بیان

شیرین بیان دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی است که می تواند به مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. این دمنوش معمولا در طب سنتی زیاد استفاده می شود، زیرا حاوی فلاونوئید هایی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. مطالعات نشان می دهد که ریشه شیرین بیان می تواند از تکثیر عوامل بیماری زای مضر جلوگیری کرده و حتی باعث از بین رفتن برخی از عفونت های ویروسی و ضد باکتریایی نیز می شود.
برای تهیه دمنوش شیرین بیان یک قاشق چایخوری شیرین بیان خشک شده را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید حدود 5 دقیقه بماند تا دم بکشد. در صورت تمایل می توانید مقداری دارچین یا لیمو نیز به آن اضافه کنید. سپس آن را میل کنید.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه یک نوشیدنی گیاهی است که خواص آرامبخشی زیادی دارد و می تواند در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار موثر باشد. در دوران بیماری خوابیدن کمی سخت است بخصوص اگر دچار آبریزش بینی و احتقان شده باشید. دمنوش بابونه به شما کمک می کند تا بتوانید راحتر بخوابید. این گیاه حاوی فلانوئید هایی است که خواص آرامبخشی دارند. همچنین این دمنوش یک ضد التهاب طبیعی است که می تواند فواید زیادی برای بهبود علائم آنفولانزا داشته باشد.

دمنوش سرخارگل

آکیناسه یا سرخارگل از جمله دمنوش های موثر برای بهبود علائم سرماخوردگی و آبریزش بینی است. این دمنوش در طب سنتی به عنوان مکمل برای کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه خواص ضد التهابی زیادی دارد و همچنین می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک زیادی کند و زمان بهبود سرماخوردگی یا آنفولانزا را کوتاه کند.با طرز تهیه دمنوش سرخارگل آشنا شوید.

درمان خانگی آبریزش بینی و سرماخوردگی

در دوران سرماخوردگی ممکن است دچار آبریزش بینی بشوید و یا بینی شما گرفته باشد و مجبور شوید که از دهان خود نفس بکشید و یا بدتر از همه هر دو گزینه را تجربه کنید. این می تواند کمی عذاب آور باشد. در ادامه با برخی درمان های خانگی علاوه بر مصرف دمنوش های گیاهی آشنا شوید.

مایعات زیاد بنوشید: سعی کنید مایعات زیاد بنوشید، مایعات زیاد مانند آب یا آب مرغ می تواند شما را هیدراته نگه دارد و این باعث می شود سینوس های شما سریعتر تخلیه شود.

نوشی داغ بنوشید: مصرف نوشیدنی های داغ مانند دمنوش هایی که در این مطلب مطالعه کردید می تواند به شما کمک کند تا احتقان بینی و ابریزش بینی شما کاهش یابد و علائم سرماخوردگی سریعتر بهبود بخشد.

استراحت کنید: وقتی احساس خوبی ندارید خوابیدن بسیار مهم است تا بدن زودتر بتواند ریکاوری شود و باعث شود سیستم ایمنی بدن بهتر کار کند. در تحقیقاتی نشان داده شده است که پروتئین معروف به نام سایتوکاین که برای مبارزه با عفونت و التهاب مهم است در هنگام خواب تولید و آزاد می شوند.

کمپرس گرم: قرار دادن کمپرس گرم روی بینی یا پیشانی می تواند به تسکین علائم تنفسی فوقانی مانند احتقان بینی کمک زیادی کند.

بخور آب :اگر دچار گرفتگی بینی هستید می توانید از بخور آب گرم استفاده کنید. استنشاق بخار گرم می تواند به تسکین عشاهای مخاطی بینی و نازک شدن مخاط کمک زیادی کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.
مطالب مشابه
  • زنجبیل و عسل برای سرماخوردگی