شفا مگ

تب مالت واگیر دارد

تب مالت بیماری عفونتی است که از طریق شیر، پنیر و محصولات لبنی پاستوریزه نشده، همچنین میوه و سبزیجات ضد عفونی نشده با انسان منتقل می شود. به طور معمول تب مالت از طریق محصولات لبنی پاستوریزه نشده و گوشت خام یا نیم پز قابل انتقال است.واگیر دار بودن تب مالت از فرد به فرد دیگر بسیار نادر است و بیشتر از طریق محصولات لبنی پاستوریزه نشده و گوشت خام، ترشحات مایعات دامها قابل انتقال است.تب مالت با نام های دیگری مانند تب مدیترانه ای نیز شناخته می شود و به عنوان یک بیماری مرتبط با پستانداران است. عامل تب مالت نوعی باکتری با نام بروسلا است که بیشتر در بز و گوسفند وجود دارد.

تب مالت واگیر دارد

آیا تب مالت واگیر دارد؟

واگیر دار بودن تب مالت از فرد به فرد دیگر بسیار نادر است و بیشتر از طریق محصولات لبنی پاستوریزه نشده و گوشت خام، ترشحات مایعات دامها قابل انتقال است.بیماری تب مالت از راه های زیر قابل انتقال است

  • تماس مستقیم با دام آلوده یا بافت های آلوده مانند خون، ترشحات دامی
  • مصرف شیر خام و فرآورده های لبنی آلوده
  • سرنگ آلوده حیوانی
  • استنشاق هوای آغل و اصطبل آلوده

باکتری های بروسلا به راحتی در هوا پخش می شوند. کشاورزان، تکنسین های آزمایشگاه و کارگران کشتارگاه می توانند باکتری ها را استنشاق کنند.

علائم تب مالت چیست

تب مالت ممکن است چند روز تا چند ماه پس از آلودگی ظاهر شود که علائم آن مشابه علائم آنفولانزا می باشد. برخی از علائم شایع آن شامل:

  • تعریق بیش از حد
  • ضعف و خستگی
  • سردرد
  • تب و لرز
  • درد مفاصل، عضله و کمر

در برخی افراد تب مالت ممکن است مزمن شود و علائم آن تا سال ها پس از درمان ادامه یابد.برخی از علائم که ممکن است طولانی مدت با فرد بیمار بماند خستگی، تب های مکرر، ورم مفاصل، اسپوندیلیت می باشد.
تشخیص تب مالت به ویژه در مراحل اولیه می تواند کمی دشوار باشد، زیرا شباهتی با تب مالت دارد. اگر تب شدید یا مداوم، درد عضلانی یا ضعف غیر معمول داشتید حتما با پزشک مشورت کنید.

راه های پیشگیری از تب مالت

برای اینکه به تب مالت دچار نشوید بهتر است برخی نکات را رعایت کنید که باعث پیشگیری و کنترل این بیماری می شود. سعی کنید از شیر ها و محصولات لبنی که پاستوریزه نشده اند مانند پنیر محلی، خامه، کره استفاده نکنید.یکی از روش های پیشگیری از تب مالت از بین بردن عواملی که باعث بیماری می شوند می باشد که این از طریق جوشاندن و پاستوریزه کردن شیر و فراورده های آن می باشد. اگر در منزل از شیر خام می خواهید استفاده کنید شیر را به حالت جوش در آورده و به مدت یک دقیقه آن را هم بزنید و سپس بلافاصله ظرف را در آب سرد بگذارید و آن را خنک کنید.

میوه ها و سبزیجات را حتما ضد عفونی کرده و هرگز آنها را نشسته مصرف نکنید، میوه ها و سبزیجات ضد عفونی نشده می توانند یکی از عوامل مهم در ابتلا به بیماری باشند.

افرادی که با دام سر و کار دارند حتما از واکسیناسیون دام های خود مطمئن شوند و همچنین از واسیل حفاظتی از جمله ماسک، دستکش استفاده کنند. این افراد باید مواظب ترشحات و بافت های آلوده حیوانی مثل خون و ترشحات حاصل از سقط جنین دام باشند.

تشخیص تب مالت

برای تشخیص این بیماری باید به آزمایشگاه و نزد پزشک مراجعه کنید. علائم معمولاً 5 تا 30 روز بعد از ابتلا به ویروس خود را نشان می دهد. شدت علائم بیماری بستگی به نوع ویروس بروسلا دارد.

باکتری بروسلا با نام آبرتوس معمولاً باعث بیماری با علائم ملایم یا متوسط می شود. ولی به احتمال زیاد یک بیماری مزمن و طولانی مدت می شود.

باکتری بروسلا با نام کانیس (سگی) ممکن است در بدن عود کند و دوباره علائمش برطرف شود. علائم آن شبیه ویروس آبرتوس بوده و غالباً با استفراغ و اسهال همراه است.

باکتری بروسلا با نام سویس ممکن است باعث عفونت در اعضای مختلف بدن شود.

باکتری بروسلا با نام ملیتنسیس ممکن است باعث علائم شدیدی شده که در نهایت موجب معلولیت وناتوانی در فرد شود

عوارض تب مالت

زمانی که فردی مبتلا به تب مالت می شود ، تمام اعضای بدن آن از جمله سیستم تناسلی، کبد، قلب و سیستم عصب مرکزی را درگیر می کند. زمانی که فرد دچار تب مالت مزمن شده باشد می تواند باعث عوارض جانبی در برخی تقاط بدن شود.

عفونت جداره درونی قلب یکی از عوارض جدی تب مالت است که در صورت عدم درمان موجب آسیب یا از کارافتادگی دریچه های قلب شده که این عارضه اولین دلیل مرگ ومیر ناشی از تب مالت است.

فونت مفصل با درد، سفتی و تورم مفاصل بخصوص مفصل زانو، لگن، کشکک زانو، کمر و ستون مهره ها همراه است. اسپاندیلیت که التهاب مفاصل بین استخوان (مهره های کمر) و بین نخاع و لگن است، بسختی درمان شده و آسیب های جدی و طولانی مدتی را بهمراه دارد.

باکتری عامل تب مالت می تواند بیضه ها و مجاری متصل به بیضه را درگیر کند. این باکتری به عضله بیضه راه یافته و باعث تورم و درد شدید می شود.

تب مالت می تواند بر طحال و کبد تاثیر بگذارد و باعث بزرگ شدن سایز آنها شود.
این عفونت باعث بروز بیماری های تهدیدکننده و خطرناکی مثل مننژیت که التهاب غشای حول مغز و نخاع و بیماری انسفالیت که التهاب مغز است، می شود.

آزمایش های لازم برای تشخیص بروسلوز

معمولا آزمایش هایی که برای تشخیص تب مالت و یا بروسلوز انجام می شود آزمایش خون و یا انجام نمونه برداری از مغز و استخوان می باشد.
برای تشخیص دقیق تب مالت می توان از تست های زیر استفاده نمود:

سی تی اسکن: با استفاده از سی تی اسکن می توان به وجود التهاب در هر قسمت از بدن که در اثر باکتری بروسلا است پی برد.

اشعه ایکس: با استفاده از اشعه ایکس می توان تمامی تغییرات در مفاصل و استخوان ها را بررسی نمود.

نمونه برداری و کشت مایع نخاع مغزی: با برداشت میزان کمی از مایع نخاع مغزی می توان به وجود و یا عدم وجود عفونت های باکتریایی در بدن پی برد.

درمان تب مالت

بیماری تب مالت می تواند دوره درمان طولانی را دارا باشد از همین جهت درمان بیماری تب مالت کاری دشوار بشمار می رود؛ در درمان تب مالت تنها دارویی که باکتری بروسلا و عفونت را از بین می برد آنتی بیوتیک هستند؛ معمولا برای درمان بیماری تب مالت پزشک آنتی بیوتیک های زیر را تجویز می کنند.

  • داکسی سالیکین
  • فلوکساسین

برای درمان این بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن باید چندین هفته آنتی بیوتیک مصرف کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.