شفا مگ

ایا تب حصبه واگیردار است

تب حصبه یا تب تیفوئید بیماری است که باکتری سالمونلا باعث عفونت می شود و می تواند از طریق تماس مستقیم با مدفوع بیمار پخش شود. این باکتری ها در روده و خون ساکن هستند و انتقال آن از طریق فرد به فرد می باشد. این باکتری توسط خون به سایر اندام ها و بافت های بدن سرایت می کند.

ایا تب حصبه واگیردار است
  1.  راه های انتقال حصبه
  2.  آیا تب حصبه واگیردار است؟
  3.  علائم حصبه چیست
  4. عوارض حصبه

راه های انتقال حصبه

باکتری بیماری حصبه می تواند از راه دهان وارد دستگاه گوارش شود و از آنجا به جریان خون راه پیداکند و به دیگر بافت ها منتقل شود. همچنین این باکتری از راه مدفوع نیز می تواند به فرد دیگری انتقال پیدا کند. حتی در برخی موارد ممکن است بیمار بعد از بهبودی نیز ناقل باقی بماند.

افرادی که از بیماران مبتلا به حصبه مراقبت می کنند می توانند از راه دست های خود آلوده شوند. افرادی که لگن بیمار را برمیدارند و یا لباس ها و ملحفه آنها را عوض می کنند می توانند در معرض آلودگی مستقیم به این بیماری باشند.

یکی دیگر از راه های انتقال غیر مستقیم است که از طریق آب یخ های غیر بهداشتی، محصولات لبنی آلوده است. آب یکی از بهترین منبع آلودگی برای باکتری حصبه می باشد، این باکتری می تواند در لوه های آب ، قنات باشد.
علاوه بر آب مواد غذایی مانند شیر ، پنیر و سبزیجات، مواد غذایی دریایی که ممکن است توسط آب آلوده شده باشند می توانند این بیماری را انتقال دهند.

آیا تب حصبه واگیردار است؟

تب حصبه به علت باکتری به نام سالمونلا تیفی ایجاد می شود و در روده ها و جریان خون زندگی می کنند. بیشتر افراد هنگام سفر مبتلا به باکتری حصبه می شوند و از طریق دهان و مدفوع قابل انتقال است. این باکتری از طریق مدفوع و ادرار فرد آلوده به باکتوری سالمونلا منتقل میشود.

بیماری حصبه می تواند از طریق راه های مختلف مانند پخت پز توسط فرد آلوده، سرویس بهداشتی و توالت به فرد دیگری منتقل شود. البته در برخی کشور ها تب حصبه ممکن است از طریق نوشیدن آب آلوده نیز منتقل شود.

در برخی موارد حتی فرد بیمار حتی با درمان آنتی بیوتیک ممکن است همچنان ناقل باشد. این افراد که عنوان ناقلیت مزمن شناخته می شوند ، دیگر علائمی از بیماری را ندارند، اما می توانند باکتری را به دیگران انتقال دهند.

بیشتر بخوانید: علائم عفونت سالمونلا چیست

علائم حصبه چیست

بیماری حصبه بطور تدریجی علائم خود را نشان می دهد و در مواردی به خصوص در کودکان به طور ناگهانی علائم را نشان می دهد.یکی از علائم مهم این بیماری ضعف و احساس لرز است و سردرد که گاه به طور دائمی می باشد.

در برخی افراد حصبه باعث درد شدید در عضلات و مفاصل و حتی درد شکمی می شود. حتی در برخی موارد درد به حدی است که با درد آپاندیسیت اشتباه گرفته می شود.

سایر علائم شایع حصبه شامل :

  • استفراغ
  • اسهال یا یبوست
  • سرفه و گلودرد
  • درد مفاصل
  • خون دماغ

افرادی که دچار تب حصبه می شوند چند روز پس از درمان با آنتی بیوتیک علائم آنها بهبود پیدا می کند، اما در برخی موارد نادر ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

در این بیماری تب به طور اهسته شروع شده و روز به روز افزایش می یابد پس بیمار دچار سردرد، ضعف و خستگی، تعریق، درد های عضلانی ، دل درد می شود و همچنین ممکن است باعث کاهش وزن و از دست دادن اشتها در بیمار شود.

بیماری حصبه چه عوارض جانبی دارد

افراد مبتلا به بیماری حصبه ممکن است دچار سوراخ شدگی روده به همراه افزایش شدید درد شکم و استفراغ همراه باشند. همچنین عوارض عصبی مانند فشار داخل جمجمه، عدم تعادل حاد مخچه ای، هذیان، سندرم گیلن باره ممکن است در برخی افراد رخ دهد.

خونریزی یا سوراخ شدگی روده: جدی ترین عوارض ناشی از تب حصبه، خونریزی یا سوراخ شدگی روده است که در هفته سوم بیماری ایجاد می شود. روده زمانی سوراخ می شود که روده کوچک یا روده بزرگ دچار حفره ای می شود که محتویات روده را به داخل شکم نشت می دهد و باعث علائم و نشانه هایی مانند درد شدید شکم، تهوع، استفراغ و عفونت های جریان خون (سپسیس) می شود. این عوارض مرگبار به مراقبت های فوری پزشکی نیاز دارند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.