شفا مگ

زگیل چیست و چگونه بوجود می آید

زگیل به علت ویروسی پوستی پاپیلوما بوجود می آید که می تواند مشکلات پوستی، درد و التهاب را به همراه داشته باشد و قابل سرایت از طریق تماس فردی می باشد.زگیل منشاه ویروسی دارد و معمولا روی دست ها و انگشتان دست به شکل نقطه های مشکی کوچک رنگ نمایان می شود. در مجله شفا قصد داریم درباره زگیل توضیحاتی بدهیم تا بیشتر درباره اینکه زگیل چگونه بوجود می آید اطلاعات بیشتری داشته باشید.

زگیل چیست و چگونه بوجود می آید

زگیل چیست

زگیل یک بیماری شایع پوستی است که به شکل دانه های کوچک روی دست و انگشتان ایجاد می شود و منشا آن ویروسی به نام پاپیلوما است. این ویروس به وسیله تماس فردی بر روی سطح پوست منتقل می شود و زمانی که به ویروس پاپیلوما مبتلا شد حدود 2 تا 6 ماه طول می کشد تا علائم آن بروز کند.

بیشتر زگیل ها بی خطر هستند و بدون هیچ درمانی از بین می روند، اما برخی افراد با پوست های حساس ممکن است برای از بین بردن آن درمان هایی را انجام دهند.

ویروس ممکن است قسمت های مختلفی از بدن را در گیر کند که برخی از انها ممکن است در ناحیه تناسلی و یا مخاط دهان رشد کنند و در برخی موارد نادر ممکن است سرطانی شوند. حال بهتر است با انواع زگیل نیز آشنا شوید.

آشنایی با انواع زگیل

ویروس پاپیلوما بیش از 100 نوع مختلف دارد که این می تواند زائده های مختلفی را روی نقاط مختلف بدن ایجاد کنند. شایعترین محل هایی از بدن که دچار زگیل می شوند پشت دست، انگشتان دست و اندام های تناسلی می باشد.
زگیل به دو دسته پرخطر و کم خطر طبقه بندی می شود. زگیل هایی که پرخطر هستند علاوه بر زگیل در اندام تناسلی و مقعد می توانند باعث بیماری هایی در دهانه رحم، مقعد و واژن شوند. این نوع زگیل ها در افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است بیشتر شایع می باشد.

زگیل معمولی: زگیل معمولی شایعترین نوع زگیل می باشد که بی خطر است و با ظاهری زبر که به صورت تکی روی قسمت هایی از زانو، دست و انگشتان ایجاد می شوند.

زگیل مسطح: زگیل مسطح با ظاهری صاف و پهن روی نواحی صورت، گردن، دست و مچ ایجاد می شود که معمولا به رنگ قهوه ای کمرنگ است. این نوع زگیل ممکن است به صورت پراکنده روی نقاط مختلفی از صورت نیز نمایان شوند.

زگیل پا: زگیل پا معمولا دردناک است که به صورت یک زائده سخت روی پاشنه پا ایجاد می شود. این نوع زگیل ها لکه های سیاهی روی مرکز خود دارند.

زگیل خوشه ای: این نوع زگیل اندازه بزرگی دارد و با رشد و ادغام چند زگیل کوچک به هم ایجاد می شود و به طور معمول روی دست و کف پا دیده می شود.

زگیل تناسلی: زگیل تناسلی نیز یکی از شایع ترین بیماری های عفونی می باشد که در نواحی اندام تناسلی و مقعد ایجاد می شود و نوع انتقال آن از طریق تماس مستقیم با پوست فرد با پوست آلوده می باشد. این نوع زگیل علاوه بر نواحی تناسلی و مقعد در دهان، زبان، لب و گلو هم می تواند ایجاد شود. در زنان ممکن است زگیل تناسلی به نواحی دهانه رحم ، بخش داخلی واژن نیز منتقل شود.

زگیل چگونه بوجود می آید

همانطور که گفته شد زگیل به علت ویروس پاپیلوما ایجاد می شود و می تواند قابل انتقال از فرد به فرد دیگری باشد. البته درصد انتقال زگیل با توجه به نوع آن متفاوت است، به طور مثال احتمال انتقال زگیل های مسطح و زگیل های دست و پا کمتر از سایر زگیل ها می باشد و همچنین زگیل تناسلی بیشتر از سایر نوع زگیل ها می تواند قابل انتقال باشد.

برخی افراد به علت مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن آنها می توانند بیشتر از سایر افراد احتمال ابتلا به زگیل را داشته باشند. همچنین ویروس می تواند از طریق پوست، بریدگی و خراشیدگی یا حتی ریشه ناخن به راحتی فرد را درگیر کند.

از کجا بفهمیم به زگیل مبتلا شدیم

علائم شایعی که می توانید متوجه ابتلا به زگیل شوید، ضایعات پوستی است که در قسمت هایی از کف پا، صورت، انگشتان دست، پشت دست، اندام تناسلی و مقعد ایجاد می شود. زگیل ها شکل ها و اندازه مختلفی دارند، زیرا برخی زگیل ها سریع رشد می کنند و برخی دیگر به همان شکل و اندازه قبلی خود می مانند. زگیل ها در بیشتر موارد درد به همراه ندارند، بجز اینکه در قسمت هایی از کف پا و یا صورت ایجاد شوند.
در برخی موارد ممکن است زگیل ها دارای مایعات چرکی باشند و یا قرمز شده و حساس به لمس باشند، اگر این علائم را مشاهده کردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

چگونه می توان زگیل را درمان کنیم

زگیل توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود و به طور معمول توسط سیستم ایمنی بدن از بین می رود و زگیل بهبود می یابد که این ممکن است چند هفته تا چند سال طول بکشد. اما برخی افراد ممکن است بخواهند این مشکل را سریع درمان کنند. برخی از روش های درمان باید به آن زمان داد تا بهبودی حاصل شود، همچنین روش هایی هستند که سریعتر بهبود می یابند

سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید یک داروی بدون نسخه است که ممکن است اثربخشی آن در افراد متفاوت باشد و هفته ها طول بکشد. این دارو به تحریک پوست کمک کرده و باعث می شود سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن زگیل تحریک شود.

چسب رفع زگیل

درمان با چسب زگیل می تواند یکی دیگر از روش های از بین بردن زگیل باشد و می تواند یکی از درمان های موثر برای زگیل های معمولی باشد. با این وجود مدت زمان زیادی طول می کشد و در برخی از موارد افراد نتیجه مثبتی از این درمان نمی گیرند.

نیتروژن مایع

این روش نیاز به درمان توسط پزشک دارد و پزشک برای از بین بردن زگیل از نیتروژن مایع استفاده می کند و به اصطلاح سرما درمانی می کند.

سوزاندن زگیل

سوزاندن زگیل یکی دیگر از روش های درمان می باشد که ممکن است با کمی درد و زخم در ناحیه زگیل همراه باشد.این روش توسط پزشک و با استفاده از دستگاه لیزر انجام می شود.

ایمی کیمود

ایمی کیمود یک کرم برای تحریک سیستم ایمنی بدن است که برای درمان برخی زگیل ها استفاده می شود.البته این کرم زگیل را درمان نمی کند، اما ممکن است در کنار سایر درمان ها موثر باشد.

سوالات متداول درباره زگیل

آیا زگیل دارای ریشه است؟

برخی تصور می کنند زگیل ریشه دارد، اما اینطور نیست.زگیل ها ریشه ندارند و از لایه بالایی پوست یعنی اپیدرم منشا می گیرند.

زگیل از چه طریقی انتقال می یابد

زگیل های معمولا از طریق لمس پوست فرد آلوده منتقل می شود و پس از اینکه پوست در معرض ویروس قرار گرفت حدود 2 تا 6 ماه طول می کشد تا زگیل ایجاد شود. به طور معمول زگیل ها بی خطر هستند و بیشتر آنها خود به خود ناپدید می شوند.

زگیل های معمولا از طریق لمس پوست فرد آلوده منتقل می شود و پس از اینکه پوست در معرض ویروس قرار گرفت حدود 2 تا 6 ماه طول می کشد تا زگیل ایجاد شود. به طور معمول زگیل ها بی خطر هستند و بیشتر آنها خود به خود ناپدید می شوند.

آیا زگیل را درمان کنیم؟

بجز زگیل تناسلی که حتما باید درمان شود، درمان زگیل های معمولی یا زگیل کف پا تا زمانی که باعث ناراحتی و درد نشده است کاملا فردی است. زگیل ها به طور معمول بی خطر هستند و معمولا طی چند ماه تا چند سال از بین می روند.
اما اگر زگیل گسترش پیدا کرد و یا باعث درد شد و یا ظاهر بدی ایجاد کرد بهتر است آن را درمان کنید. توجه داشته باشید که درمان زگیل همیشه موثر نخواهد بود. درمان زگیل می تواند زمانبر، دردناک و شامل هزینه بالا باشد.

آیا زگیل معمولی بدون درمان مشکلی ایجاد نمی کند

اکثر زگیل های معمولا اگر درمان نشوند، 6 ماه تا 2 سال بیشتر باقی نمی مانند و بدن ویروس را شناسایی کرده و با آن مبارزه می کند و این باعث ناپدید شدن زگیل می شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.