شفا مگ

آیا آبسه مقعدی خطرناک است؟

آبسه مقعدی یک عفونت چرکی در اطراف مقعد است که در صورت عدم درمان می تواند خطرناک باشد و عوارض جانبی شدیدی برای بیمار به خصوص در افراد مسن خواهد داشت.

آیا آبسه مقعدی خطرناک است؟

آبسه مقعدی به تجمع چرک در زیر پوست اطراف مقعد گفته می شود که به علت عفونت غدد مقعدی رخ می دهد.این آبسه به نام های دمل چرکی و ورم چرکی نیز شناخته می شود.از علائم شایع آن تب، درد، بی اشتهایی می باشد.اما آیا ابسه مقعدی خطرناک است؟ اگر این عارضه به موقع درمان نشود، عفونت گسترش پیدا می کند و در سراسر بدن پخش می شود و می تواند عوارض جانبی شدید به همراه داشته باشد.

اگر آبسه مقعدی درمان نشود خطرناک است؟

اگر آبسه مقعدی درمان نشود می تواند عفونت به سراسر بدن انتقال پیدا کند و در صورت شد می تواند عارضه جدی به همراه داشته باشد. در صورت درمان نکردن به موقع آبسه مقعدی در سنین بالا می تواند خطر عوارض جانبی شدید را به همراه داشته باشد.

چرا دچار آبسه مقعدی می شویم

علت آبسه مقعدی می تواند متفاوت باشد که یکی از شایعترین علت آن تجمع عفونت به علت باکتری ها و قارچ ها باشد. برخی از بیماری ها که می تواند باعث آبسه مقعدی شوند شامل بیماری کولید، بیماری التهابی لگن، ایدز، بارداری، سل، شقاق مقعدی، بیماری های مقاربتی، دیورتیکولیت و بیماری التهابی روده می باشد.
آبسه مقعدی ممکن است در کودکان نیز رخ دهد.آبسه مقعدی در کودکان به علت وجود برخی باکتری ها مانند استافیلوکوک و ایشرشیاکلی در مقعد بروز خواهد کرد. البته عفونت های قارچی نیز می تواند باعث بروز آبسه مقعدی شود.

علائم شایع آبسه مقعدی چیست

در آبسه مقعدی به طور معمول علائمی شبیه به سرماخوردگی ایجاد می کند که حتی برخی پزشکان متوجه این بیماری نمی شوند زیرا فرد بیمار به درستی علائم خود را نمی گویند. اما اگر علائم از طرف بیمار به خوبی عنوان شود پزشک به راحتی می تواند تشخیص دهد. علائم شایع آبسه مقعدی شامل:

  • درد و سوزش که در هنگام نشستن شدت می یابد.
  • تحریک پوست در اطراف مقعد از جمله تورم، قرمرزی و حساسیت
  • اسهال
  • یبوست
  • تب
  • لرز
  • بی قراری
  • بی اشتهایی
  • بدن درد
  • محل ایجاد آبسه به علت عفونت معمولا گرم است

تشخیص آبسه مقعدی

بیمارانی که به آبسه مقعدی دچار می شوند در موارد اولیه علائم طبیعی دارند و در برخی موارد دچار تب یا لرز می شوند.در معاینه فیزیکی پزشک توده زیر جلدی کوچک در نزدیکی دهانه مقعد و قرمزی بافت مشاهده می شود.
پزشک معمولا می تواند با مشاهده آبسه اطراف پوست مقعد آن را تشخیص داد. اما ممکن است هیچ تورم یا قرمزی دیده نشود و پزشک معاینات دیگری را انجام می دهد و در صورت مشکوک به آبسه مقعدی ، توموگرافی کامپیوتری می تواند وسعت و محل تقیق آن را تعیین کند.
در برخی موارد تشخیص آبسه مقعدی همیشه راحت نمی باشد و پزشک ممکن است نیاز به انجام آزمایشات بیشتری باشد.

درمان عفونت آبسه مقعدی

برای عفونت مقعدی پزشک ممکن است از آنتی بیوتیک یا داروهای ضد قارچ برای درمان استفاده کند و اگر با دارو درمان پیدا نکرد و آبسه تخلیه نشد، شاید نیاز به درمان آبسه و تخلیه آن از طریق برش آبسه باشد. در این روش با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی و توسط جراح انجام می شود.

پس از تخلیه چرک لازم است که بیمار ۳ تا ۴ مرتبه و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه در لگن آب گرم حاوی چند قطره بتادین بنشیند تا محل چرک ضدعفونی شود و پس از خشک کردن موضع، آن را پانسمان کند. این کار تا رفع کامل التهاب که حدود دو هفته است ادامه می یابد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.