شفا مگ

درمان ریزش موی سکه ای با سیر

سیر به دلیل خواص زیادی که دارد می تواند با بهبود گردش خون و پاکسازی فولیکول های مو برای رشد مو مفید است و ممکن است برای درمان ریزش موی سکه ای مفید باشد.سیر یکی از موادی است که در آشپزخانه یافت می شود و علاوه بر خواص خوراکی، دارای خواص دارویی است که می تواند به درمان بیماری های مختلف کمک کند. این ماده شگفت انگیز می تواند یک گزینه عالی برای مراقبت و تقویت مو باشد. سیر می تواند به درمان ریزش موی سکه ای کمک کند و همچنین باعث تقویت و رشد مو شود.در مطالعه ای که انجام شده، استفاده از ژل 5 درصد حاوی سیر در مناطقی که ریزش موی سکه ای ایجاد شده است باعث رشد مجدد مو در این نواحی شده است. گوگرد و سلنیوم موجود در سیر می تواند به تقویت ساختار ساقه مو کمک کند، این ماده نه تنها باعث رشد مجدد مو می شود، بلکه موهای موجود را نیز تقویت می کند. اما چرا سیر می تواند به تقویت و رشد مو کمک کند را در ادامه به آن می پردازیم.

درمان ریزش موی سکه ای با سیر
  1. ریزش موی سکه ای
  2. خواص سیر برای ریزش موی سکه ای
  3. عوارض جانبی سیر
  4. طرز تهیه ماسک سیر

ریزش موی سکه ای چیست

ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره آتا یک وضعیتی است که باعث می شود ریزش مو به صورت لکه ای ایجاد شود و در برخی موارد باعث طاسی کامل می شود. معمولا موها پس از چند ماه دوباره رشد می کنند و در برخی موارد ریزش مو دائمی می شود. درمان هایی برای تقویت رشد مجدد مو در برخی موارد کارساز هستند، اما اغلب موها به میل خود دوباره رشد می کنند.

ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های موی سالم حمله می کند و باعث می شود که آنها بسیار کوچک شوند و به شدت سرعت تولید را کاهش دهند تا جایی که ممکن است رشد مو متوقف شود.

الگوی معمولی این است که یک یا چند لکه طاس روی پوست سر ظاهر می شود. اینها به شکل گرد و به اندازه یک سکه بزرگ هستند. آنها به سرعت توسعه می یابند. اغلب فرد مبتلا به آن اصلا متوجه آن نشده است، به خصوص اگر موهای بلندی داشته باشد که لکه های طاس را می پوشاند.

چرا سیر برای ریزش موی سکه ای مفید است

سیر دارای خواص زیادی از جمله خواص ضد میکروبی است که می تواند به از بین بردن میکروب ها و باکتری ها کمک کند، این باکتری ها مسئول آسیب رساندن به پوست سر و مهار رشد مو هستند.

سیر سرشار از ویتامین سی است که می تواند برای تقویت و سلامت مو بسیار مفید باشد و به افزایش و تحریک رشد مو کمک زیادی می کند. همچنین سلنیوم موجود در سیر می تواند به تقویت گردش خون برای رساندن حداکثر تغذیه کمک می کند.

سیر به پاکسازی فولیکول های مو کمک زیادی می کند و آنها را تقویت کرده و از گرفتگی آنها جلوگیری می کند که این باعث مهار ریزش مو می شود.سیر به آرام کردن پوست سر تحریک شده کمک می کند و همچنین مسائلی مانند شوره سر را درمان می کند.

در یک مطالعه نشان داده شده است که افرادی که دچار آلوپسی آره آتا یا همان ریزش موی سکه ای هستند و با استفاده از ژل سیر به نقطه طاسی پوست سر باعث بهبود یافتن و رشد مجدد مو شده اند.

رشد مالاسزیا را مهار می کند و به درمان شوره سر کمک می کند . سیر حاوی آلیسین است، ترکیبی با خواص ضد قارچی که می تواند به جلوگیری از شوره سر کمک کند.

سیر خام به شدت با ویتامین C غنی شده است. استرس اکسیداتیو می تواند باعث ریزش مو شود. ویتامین C موجود در سیر از موهای شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و از نازک شدن و ریزش مو جلوگیری می کند. همچنین باعث افزایش تولید کلاژن می شود که برای رشد مو ضروری است.

عوارض سیر برای ریزش موی سکه ای

توجه داشته باشید که حتما استفاده از سیر برای مو را با مشورت با پزشک انجام دهید زیرا ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

استفاده از سیر مانند سایر داروهای طبیعی برای استفاده از مو یا هر قسمت دیگر از بدن ممکن است عوارض جانبی داشته باشد به ویژه برای افرادی که پوست حساسی دارند. سیر زمانی که بر روی پوست مالیده می شود باعث سوختگی می شود که البته این خطر فقط مربوط به سیر خام نمی باشد، محصولات حاوی سیر مانند روغن های ضروری نیز می توانند پوست و چشم را تحریک کنند. به همین خاطر حتما با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید بی خطر است.

طرز تهیه ماسک سیر برای ریزش موی سکه ای

چندین درمان با سیر برای درمان ریزش موی سکه ای وجود دارد و همچنین برخی روغن های سیر در بازار مخصوص ماسک مو نیز هستند که می توانند به درمان کمک کنند.

توجه : وقتی سیر روی پوست یا پوست سر مالیده شود می تواند باعث سوختگی شود. بنابراین، قبل از اینکه آن را در برنامه مراقبت از موی خود بگنجانید، با پزشک خود مشورت کنید.

شما می توانید با استفاده از مواد موجود در آشپزخانه ماسک سیر را درست کنید. برای کاهش خطر تحریک پوست بسیار مهم است که سیر را با روغنی مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون رقیق کنید که هر دو برای موهای شما مفید هستند. اما چگونه یک ماسک مو با سیر تهیه کنیم که در ادامه به آن می پردازیم

مواد لازم برای تهیه ماسک سیر

  • 8 حبه سیر تازه
  • 2 قاشق غذا خوری روغن نارگیل یا روغن زیتون به ازای هر حبه سیر
  • چنگال یا مخلوط کن
  • تابه کوچک
  • صافی

طرز تهیه

سیر را با استفاده از چنگال یا مخلوط کند خرد کنید، سپس روغن زیتون یا روغن نارگیل را درون تابه بریزید و بگذارید روی حرارت تا گرم شود. توجه داشته باشید باید گرم شود نه داغ شود. سپس سیر را به آن اضافه کنید و با قاشق سیر را درون تابه بچرخانید تا معطر شود. ( توجه داشته باشید که سیر را نمی خواهیم بپزیم)

سپس ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و بگذارید خنگ شود. سپس آن را از صافی رد کرده و پالپ ها را دور بریزید. سپس روغن را در یک شیشه یا بطری شیشه ای نگهدارید کنید.

نحوه استفاده از ماسک سیر

1 قاشق غذا خوری روغن را به ارامی روی پوست سر خود ماساژ دهید و سپس موهای خود را با یک حوله بپیچید و 10 تا 15 دقیقه صبر کنید و سپس موهای خود را با شامپوی ملایم بشویید.برای نتیجه گیری بهتر این کار را دو بار در هفته تکرار کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.