شفا مگ

خاکشیر برای اسهال با آب گرم یا سرد

خاکشیر یک گیاه دارویی بسیار مفید است که می تواند برای درمان مشکلات گوارشی و سم زدایی بدن استفاده شود و با روش های مختلف برای درمان های مختلف استفاده می شود. خاکشیر برای اسهال با آب گرم یا سرد؟ این سوالی بسیاری از افراد است.نوشیدن خاکشیر با آب سرد برای درمان اسهال و مصرف خاکشیر با آب گرم یا جوشانده خاکشیر برای درمان یبوست مفید می باشد.زمانی که به اسهال مبتلا می شوید آب زیادی از بدن خارج می شود و بدن دچار بی آبی می شود، نوشیدن شربت خاکشیر با آب سرد می تواند علاوه بر درمان اسهال بدن شما را هیدراته نگه دارد تا دچار کم آبی نشوید. همچنین خاکشیر داروی گیاهی بسیار مفید برای سم زدایی بدن است و می تواند به رفع سموم از بدن کمک کند.

خاکشیر برای اسهال با آب گرم یا سرد
  1. خاکشیر برای اسهال بزرگسالان
  2. خواص خاکشیر با ابلیمو
  3. اطلاعات مفید درباره خاکشیر
  4. سایر خواص خاکشیر
  5. عوارض مصرف خاکشیر
  6. درمان خانگی اسهال
  7. درمان گیاهی برای اسهال

اسهال یکی از بیماری هایی است که در بین افراد رایج است که اگر به علت بیماری مزمن خاصی نباشد می توان به راحتی آن را با روش های خانگی و طب سنتی درمان کرد. البته نکته مهم این است که اگر اسهال در بزرگسالان بیش از 3 روز طول کشید حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

یک درمان رایج برای اسهال مصرف نوشیدنی خاکشیر است که می تواند به درمان اسهال کمک کند، اما حتما باید با آب سرد مخلوط شود که برای درمان اسهال مفید باشد. شاید برایتان سوال باشد، باید گفت که خاکشیر یه گیاه دارویی است که می تواند هم اسهال و هم یبوست را درمان کند. خاکشیر با آب سرد می تواند به درمان اسهال کمک کرده و جوشانده خاکشیر برای یبوست مفید است، اما هر دو باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارشی شده و به سم زدایی بدن کمک می کنند. در ادامه با طرز تهیه خاکشیر برای اسهال،برخی خواص خاکشیر و سایر درمان ها برای اسهال آشنا شوید.

 خاکشیر برای اسهال بزرگسال

اگر دچار اسهال شدید و به دنبال درمان آن هستید، خاکشیر یکی از روش های درمان برای اسهال است. این دانه گیاهی در بیشتر خانه ها موجود است .

برای تهیه خاکشیر برای اسهال در یک لیوان آب سرد مقداری شکر یا عسل بریزید و آن را حل کنید و سپس مقداری خاکشیر به آن اضافه کنید و میل نمایید. برای هیدراته شدن بدن و تاثیر بیشتر شربت خاکشیر می توانید کمی لیموی تازه نیز به آن اضافه کنید.

توجه داشته باشید همانطور که گفته شد خاکشیر با آب سرد برای درمان اسهال مناسب است و مصرف آن با آب گرم خاصیت ملینی دارد و برای درمان یبوست استفاده می شود.

برای تاثیر بیشتر خاکشیر باید 24 ساعت قبل از مصرف آن را در یک ظرف آب ریخته و در یخچال قرار دهید تا خیسانده شود. با این کار خاکشیر آب زیادی در خود جذب می کند و پس از مصرف به شکل آهسته آب را آزاد می کند و باعث هیدراته شدن بدن می شود.

خواص خاکشیر با ابلیمو

ترکیب خاکشیر با آب یخ و آبلیمو می تواند خاصیت قابض کننده پیدا کند و یک داروی مناسب برای اسهال باشد و همچنین از بیماری های عفونی تابستان نیز پیشگیری می کند.لیمو ترش می تواند برای درمان اسهال و استفراغ مفید باشد و همچنین برای کسانی که به علت اسهال آب بدنشان کم شده است موثر است، همچنین آب لیمو بهترین ضد عفونی کننده دستگاه گوارشی است.

بیشتر بخوانید: آبلیمو و نمک برای اسهال

اطلاعات مفید درباره خاکشیر

خاکشیر یک دانه گیاهی است که در طب سنتی برای درمان بسیاری از موارد گوارشی مانند اسهال، یبوست استفاده می شود و همچنین از آن برای دفع کرم، التهاب کلیه مورد استفاده قرار میگیرد. خاکشیر ضد تب بوده و برای درمان و پایین آوردن حرارت بدن بسیار مفید است. طبع خاکشیر در طب سنتی سرد است و و برای افرادی که طبع سرد دارند به خصوص افرادی که دچار بیماری های رماتیسمی هستند باید شربت خاکشیر را با عسل و عرق نعناع بنوشند

دانه خاکشیر حاوی گلوکز اینولات بود که این گلوکوز شامل :

  • آلیل ایزوتیوسینات
  • بوتیل ایزوتیوسیانات
  • اپی تیوبوتان
  • متیل تیوپنتانیتریل

اسید های چرب موجود در خاکشیر شامل:

  • پالمیتیک
  • لینولنیک
  • اولئیک و استئاریک

همچنین این دانه ریز حاوی املاح زیادی مانند گوگرد، کلر، فسفر، آهن، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است و همچنین حاوی پرتئین نیز می باشد.

بیشتر بخوانید: درمان کبد چرب با خاکشیر

سایر خواص خاکشیر

رفع یبوست

خاکشیر در طب سنتی به عنوان یک ملین آرام تجویز می شود، زیرا این گیاه دارویی مفید باعث افزایش حرکات روده می شود و می تواند یبوست را درمان کند. اما جالب است بدانید که این گیاه یک درمانگر دو سویه است که اگر با آب گرم آن را تهیه کنید برای یبوست مفید است و اگر با آب سرد تهیه کنید می تواند اسهال را درمان کند.

درمانگر کبد چرب

خاکشیر برای کبد چرب بسیار مفید است و می تواند به سم زدایی کبد کمک زیادی کند.خاکشیر قاتل کبد چرب است و به علت خواص ادرار آوری که دارد می تواند به سرعت کبد را پاکسازی و سم زدایی کند. بهتر است از این دانه ریز در صبح ناشتا استفاده شود تا بهترین تاثیر را داشته باشد.

درمان التهاب دستگاه ادراری

استفاده از خاکشیر می تواند التهاب های مجاری ادراری و کلیه ها را کاهش دهد، این برای افرادی که دچار سنگ کلیه هستند بسیار مفید است.زیرا افرادی که سنگ کلیه دارند دچار التهاب هایی درون کلیه و مجاری ادراری خود می شوند.

رفع بوی دهان

اگر دچار بوی بد دهان هستید می توانید با شربت خاکشیر به همراه ترنجبین برای رفع بوی بد دهان خود اقدام کنید. روزانه یک لیوان شربت خاکشیر و ترنجبین بنوشید. برای تهیه این شربت ترنجبیل را حدود سه ساعت درون اب خیس کنید و آن را صاف کرده و به همراه 2 قاشق خاکشیر در آب بریزید و میل کنید.

عوارض مصرف خاکشیر

خاکشیر با توجه به خواصی که دارد، اما برای برخی افراد مضر است و نباید مصرف کنند. اگر بیماری خاصی دارید حتما با پزشک خود درباره مصرف خاکشیر مشورت کنید
افرادی که مشکلات معده از قبیل زخم معده دارند بهتر است در مصرف خاکشیر دقت کنند و بیش از حد مصرف نکنند.
مصرف بیش از حد خاکشیر در مدت طولانی می تواند باعث ضعف روده ها و کاهش قدرت طبیعی روده بزرگ شود، پس بیش از حد مصرف نکنید.

درمان خانگی اسهال

اسهال باعث کم آبی در بدن می شود، پس حتما باید توجه داشته باشید که مایعات زیاد بخورید. آب، شربت آب لیمو مناسب برای هیدراته کردن بدن می باشد.

از غذاهای پرچرب و تند و حاوی فیبر بالا خودداری کنید، زیرا باعث التهاب در دستگاه گوارش و بدتر کردن علائم شما می شود.

پروبیوتیک مصرف کنید تا به ترمیم دستگاه گوارش به بدن کمک کند. پروبیوتیک در ماست های غنی از پروبیوتیک مانند ماست یونانی می تواند به درمان اسهال کمک زیادی کند.

برای درمان یبوست می توانید نصف قاشق چایخوری نمک را به همراه سه قاشق چایخوری شکر در یک لیتر آب حل کنید و در طول روز آن را بنوشید. این می تواند به بهبود الکترولیت در بدن کمک کند و اسهال را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید : داروی گیاهی برای درمان دل پیچه و اسهال

درمان گیاهی برای اسهال

علاوه بر خاکشیر شما می توانید از برخی درمان های خانگی و گیاهی برای درمان اسهال استفاده کنید. اما توجه داشته باشید اگر بیماری خاصی دارید حتما با پزشک مشورت کنید. این دمنوش ها برای بزرگسالان می باشد و هرگز بدون تجویز و مشورت با پزشک به کودک خود ندهید.

  • موز کال می تواند باعث سفت شدن شکم شود و زخم های روده را درمان کند.
  • دمنوش یونجه می تواند به درمان اسهال کمک کند.
  • دمنوش چای ریحان گزینه دیگری برای درمان اسهال می باشد.
  • ماست پروبیوتیک به علت باکتری های مفید برای درمان اسهال مفید است.
  • دمنوش پوست انار می تواند به کاهش اسهال کمک کند
  • دمنوش گل خشک شده انبه
  • سیب رنده شده می تواند به درمان اسحال کمک کند.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.