شفا مگ

سندروم روده تحریک پذیر و درد پهلو

بسیاری از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر ممکن است علائمی خارج از روده را تجربه کنند که یکی از شایعترین آنها کمر درد، درد پهلو، درد سمت راست شکم و یا درد پایین سمت چپ شکم می باشد. اما چرا سندرم روده تحریک پذیر باعث درد پهلو می شود؟ ارتباط این دو چیست؟اگر علائم سندرم روده تحریک پذیر همراه با درد پهلو یا کمردرد دارید باید به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که علائم شما ناشی از هیچ بیماری زمینه ای دیگری نیست. درد پهلو می تواند نشانه هایی از برخی بیماری های جدی مانند مشکلات کلیوی، آپاندیسیت، مشکلات کبدی، کیسه صفرا نیز باشد.

سندروم روده تحریک پذیر و درد پهلو
  1. سندرم روده تحریک پذیر چیست
  2. سندرم روده تحریک پذیر و درد پهلو
  3. درمان و زندگی با سندرم روده تحریک پذیر
  4. چرا سمت راست شکم احساس درد می کنم؟
  5. چه زمانی به پزشک مراجعه کنم

سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال مزمن است که در قسمت پایین دستگاه گوارش شما رخ می دهد که با درد شکم، اسهال یا یبوست و یا ترکیبی از این دو مشخص می شود. بسیاری از بیماران علائم گرفتگی، گاز و یا نفخ همراه هستند. این علائم ممکن است در برخی افراد خفیف یا شدید باشد و گذرا است و در برخی موارد اصلا علائمی ندارد.

سندرم روده تحریک پذیر در افراد زیر 50 سال شایع تر است و افرادی که سابقه خانوادگی سندرم روده تحریک پذیر راند خطر ابتلا را افزایش می دهد. پزشکان تا به امروز اطلاعات دقیقی از علت ایجاد این بیماری را نمی دانند، اما کثر آنها اعتقاد بر این دارند که ارتباط روده و مغز یا نحوه ارتباط مغز با دستگاه گوارش باعث این درگیری می شود. همچنین اعتقاد بر این دارند که اضطراب، نوسانات هورمونی و برخی غذاهای خاص می توانند علائم این بیماری را بدتر کنند.

هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد، فقط پزشکان با گرفتن سابقه پزشکی بیمار، معاینات فیزیکی و رد کردن سایر بیماری ها به سندرم روده تحریک پذیر می رسند. همچنین هیچ درمانی برای سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد، اگر چه طیف گسترده ای از درمان ها فقط می توانند به کاهش علائم در بسیاری از افراد کمک کنند.

اگر چه سندرم روده تحریک پذیر نمی تواند به طور دائمی به روده آسیب برساند و باعث سرطان شود، اما سندرم روده تحریک پذیر می تواند به شدت عملکرد روزانه شما تاثیر بگذارد.بسیاری از بیماران اضطراب را تجربه می کنند که همه اینها می تواند منجر به کیفیت پایین زندگی شود.

سندرم روده تحریک پذیر و درد پهلو

افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر علاوه بر نفخ و گاز، اغلب علائم خارج روده ای را نیز تجربه می کنند که این می تواند قسمت های خارج از روده را نیز درگیر کند که شامل مشکلات خواب، سردرد، مشکلات دفع ادرار، خستگی، درد کمر، درد عضلانی، درد در لگن یا فک و درد پهلو می باشد.

درد پهلو و کمر درد در میان افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر شایع است که ممکن است نیمی از افراد مبتلا به این اختلال را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از متخصصان بر این باورند که ممکن است این درد یک درد ارجاعی باشد یا دردی که از جای دیگر در بدن منشا می گیرد و در کمر و پهلو احساس می شود. در تحقیقات مشخص شده است که علائم گوارشی مانند نفخ و گاز با این درد ها در ارتباط هستند.
افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر اغلب به طور همزمان شرایط سلامت دیگری نیز دارند که اغلب با کمردرد همراه می باشد. این بیماری می تواند با سایر شرایط التهابی از جمله آرتریت روماتوئید که منجر به کمردرد شود مرتبط باشد.اگر علائم سندرم روده تحریک پذیر همراه با درد پهلو یا کمردرد دارید باید به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که علائم شما ناشی از هیپ بیماری زمینه ای دیگری نیست.

درمان و زندگی با سندرم روده تحریک پذیر

درمان IBS در افراد مختلف متفاوت است، اما به طور کلی درمان برای تسکین علائم و بهبود کیفیت کلی زندگی است. این درمان ها متعدد است و هیچ کدام برای همه مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر کار نمی کند و بهترین درمان ترکیبی از استراتژی ها است.

تغییرات رژیم غذایی می تواند به درمان و کاهش علائم کمک کند. البته رژیم غذایی خاصی وجود ندارد، اما پزشکان توصیه می کنند مصرف فیبر خود را تغییر دهید و یک دفترچه داشته باشید تا مواد غذایی که باعث تحریک شما می شود را مشخص کنید. ممکن است با محدود کردن مرکبات، نوشیدنی های گازدار و غذاهای فودمپ بالا یا غذاهایی که حاوی کربوهیدرات ، گندم، لبنیات و حبوبات علائم شما بهبود یابد. هر یک از مواد غذایی که باعث تحریک می شود را در دفترچه خود یادداشت کنید تا مواد غذایی که باعث تحریک می شوند را بیابید.

یکی دیگر از درمان ها تکنیک کاهش استرس است، افرادی که استرس بالایی دارند اغلب درد را شدیدتر احساس می کنند، خواه درد معده و روده باشد یا درد پهلو. تمرین هایی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن، آرام سازی عضلانی ممکن است به کاهش استرس کمک کند. ورزش کردن، پیاده روی، شنا، دویدن آهسته می تواند به کاهش علائم شما کمک کند.

دارو گزینه دیگری از درمان است که با توجه به علائم پزشک داروهایی را برای کمک به درمان تجویز می کند. به عنوان مثال داروهای ضد افسردگی می تواند درد را برای برخی از بیماران کاهش دهد، در حالی که یک داروی ضد اسهال مانند لوپرامید ممکن است اسهال را در برخی افراد کاهش دهد. با این حال پزشک با توجه به شرایط بیماری شما دارو را تجویز می کند.

برخی از افراد مبتلا به IBS ممکن است با پروبیوتیک ها علائم آنها کاهش یابد.اگر چه شواهدی وجود دارد که پروبیوتیک ها ممکن است به تسکین برخی از علائم IBS در برخی افراد مفید باشد. از پزشک خود سوال کنید که پروبیوتیک می تواند به کاهش علائم شما کمک کند یا خیر.

بیشتر بخوانید: صبحانه برای روده تحریک پذیر

چرا سمت راست شکم احساس درد می کنم؟

درد در سمت راست شکم اغلب جای نگرانی نیست، اما از آنجایی که برخی از این شرایط ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی داشته باشد مهم است که بدانید چه چیزی باعث ایجاد درد در سمت راست شکم می شود.
درد در این ناحیه می تواند از دستگاه گوارش یا معده شما باشد، اما ممکن است به سایر اندام ها نظیر روده کوچک، روده بزرگ، کلیه راست، کبد یا آپاندیس باشد.

مشکلات گوارشی مانند یبوست، بیماری التهبای روده، سندرم روده تحریک پذیر می تواند یکی از علت های این مشکل باشد. اگر مطمئن نیستید که روده یا دستگاه گوارش شما باعث درد شما می شود می توانید برخی از علائم را بررسی کنید.

  • دردی که به صورت موجی می آید و می رود
  • احساس نفخ
  • یبوست
  • سوزش سر دل یا رفلاکس اسید معده

اگر چند مورد از این علائم را داشتید ممکن است درد شما به نفع مشکلات گوارشی باشد. مشکلات گوارشی مزمن یا طولانی مدت حتما باید توسط پزشک درمان شود که رایجترین آنها سندرم روده تحریک پذیر می باشد.
اگر علائم شما برطرف نشد و یا اگر خون در مدفوع، کاهش وزن شدید، بدتر شدن علائم و مشکل در بلع داشتید حتم باید به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات کلیوی

شرایطی که ممکن است باعث درد در پهلو داشته باشید شامل سنگ کلیه، عفونت کلیه و یا سرطان کلیه باشد. اگر دو یا چند علائم زیر را داشته باشید ممکن است دچار مشکلات کلیوی شده باشید.

  • درجه حرارت بالا
  • احساس لرز
  • خون در ادرار

سنگ ها و عفونت های کلیه باعث آسیب طولانی مدت به کلیه می شود، بنابراین حتما برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

آپاندیسیت

آپاندیسیت اندام کوچکی در گوشه سمت راست پایین شکم قرار دارد. اگر آپاندیس شما ملتهب یا متورم شود می تواند باعث درد ناگهانی، تیز یا کوبنده شود که با حرکت در اطراف یا سرفه بدتر می شود.
اگر درد کم کم بدتر می شود و یا به طور ناگهانی درد شدید می شود و در سراسر شکم پخش می شود می تواند نشان از مشکل آپاندیس باشد و حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات در کمر

آرتروز، شکستگی ها و مشکلات ساختاری در ستون فقرات می تواند باعث درد پهلو نیز شود.التهاب ها و فشار های شدیدی که مشکلات دیسک و مشکلات در کمر ایجاد می کنند می توانند باعث اسپاسم عضلانی در پهلو یا پایین کمر شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم

در صورتی که درد پهلو در عرض یک روز از بین نرود یا اگر از برود و مجددا بازگردد می تواند نشان از یک مشکل جدی باشد. همچنین اگر درد به طور ناگهانی و با شدت ایجاد شود باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
درد پهلو که همراه با علائم دیگر رخ می دهد می تواند نشان از مشکل جدی سلامتیباشد. پس اگر درد پهلو دارید فورا به پزشک مراجعه کنید.

  • وجود خون در ادرار یا درد هنگام ادرار
  • اسهال، یبوست یا نفخ
  • تب، لرز یا سرگیجه
  • نیاز مکرر به ادرار
  • سردرد
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • بثورات پوستی

پس اگر درد پهلو دارید و طی چند روز بهتر نشد یا درد شدیدی احساس کردید حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا درد پهلو ممکن است نشان از مشکل جدی باشد، بخصوص اگر با تب یا لرز همراه بود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.