شفا مگ

بهترین ویتامین برای روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی است که 10 تا 15 درصد از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. تا به امروز هیچ علت و درمانی رای این مشکل وجود ندارد، اما برخی تحقیقات بر روی این بیماری انجام گرفته شده است تا بتوانند به کاهش علائم این بیماری کمک کنند.

بهترین ویتامین برای روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر علائمی مانند معده درد، اسهال، نفخ، یبوست و گاز معده ایجاد می گند که می تواند مزمن یا طولانی مدت باشد، اما به روده بزرگ آسیب نمی رسانند. پزشکان معمولا پس از اینکه سایر مشکلات گوارشی را بررسی و رد کردند می توانند سندرم روده تحریک پذیر را تشخیص دهند.در حال حاضر بیشتر تحقیقات بر نقش ویتامین ها در کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر بسیار پر رنگ است.علائم سندرم روده تحریک پذیر در هر فردی متفاوت است، برخی علائم اسهال را تجربه می کنند و برخی دیگر یبوست، حتی برخی از افراد مدتی اسهال و مدتی یبوست را تجربه می کنند. به همین دلیل ویتامین ها بر ای افرادی که مشکل سندرم روده تحریک پذیر دارند تاثیر متفاوتی می گذارد در ادامه با برخی ویتامین ها که می توانند به کاهش علائم کمک کنند می پردازیم.

ویتامین D برای روده تحریک پذیر

ویتامین دی نقش زیادی در بدن دارد و با توجه به تحقیقات انجام شده می توان گفت افزایش سطح ویتامین D در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر می تواند به کاهش علائم آنها کمک کند.

ویتامین D یکی از عامل های مهم در بیماری ها و زیمنه های مختلف سلامت از جمله سلامت روان ، بیماری های روده، سندرم روده تحریک پذیر است.در مطالعه ای که انجام شده است دریافتند که افراد مبتلا به IBS دچار کمبود ویتامین D هستند.مشخص نیست که چرا افراد مبتلا به IBS به نظر کمبود ویتامین D دارند. یک نظریه این است که تاثر سندرم روده تحریک پذیر بر عادات روزانه افراد، ممکن است از دریافت ویتامین D کافی جلوگیری کند.

کلسیم برای روده تحریک پذیر

کلسیم با توجه به نوع سندرم روده تحریک پذیر می تواند اثر ملین یا یبوست بر روی فرد داشته باشد. افرادی که از سندرم روده تحریک پذیر رنج می برند باید تلاش کنند بفهمند چه نوع کلسیمی برای آنها مناسب است.

کربنات کلسیم و اسهال

این کلسیم برای سندرم روده تحریک پذیر حاوی منیزیم نیست و می تواند علائم اسهال را تسکین دهد و بهترین ویتامین برای آن دسته از بیمارانی می باشد که روده تحریک پذیر با اسهال غالب می باشند.

سیترات کلسیم و یبوست

این نوع کلسیم حاوی منیزیم است و بنابراین می تواند علائم اسهال را تحریک کند، پس این نوع برای افرادی که سندرم روده تحریک پذیر با یبوست غالب دارند مناسب است.

نکته مهمی که باید افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر رعایت کنند مقدار مصرفی کلسیم به منظور جلوگیری از علائم می باشد که حداکثر 500 میلی گرم است. همچنین مصرف این ویتامین می تواند به همراه ویتامین D گزینه خوبی است زیرا به جذب این مواد مغذی کمک می کند.

مواد غذایی مفید برای سندرم روده تحریک پذیر

ویتامین E برای روده تحریک پذیر

این ویتامین سرشار از آنتی اکسیدان منحصر به فرد است که ممکن است برای کاهش علائم یبوست در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر موثر باشد و همچنین اثر تسکین دهنده و آرام بخش روده داشته باشد و به کاهش التهاب کمک کند.

ویتامین B6 برای روده تحریک پذیر

ویتامین ب 6 یک ویتامین محلول در آب است که در مواد غذایی مانند لوبیا، موز، آووکادو، گوشت، مرغ و غلات یافت می شود. محققان دریافته اند، افرادی که کمترین میزان ویتامین ب 6 را در رژیم غذایی خود دارند به علائم مکرر و شدید سندرم روده تحریک پذیر دچار می شوند. این ویتامین را به شکل مکمل نیز می توانید مصرف کنید که بهتر است با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید برای علائم شما مناسب است.

ویتامین سی برای روده تحریک پذیر

ویتامین سی یا اسید اسکوربیک دارای خواص ملینی دارد و افرادی مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستند باید در مصرف آن احتیاط کنند، زیرا زمانی که به معده می رسد ممکن است باعث اسهال شود. پس افرادی که در دچار سندرم روده تحریک پذیر با اسهال غالب هستند باید میزان مصرف ویتامین سی خود را با دقت کنترل کنند.

مصرف این ویتامین برای سندرم روده تحریک پذیر ممکن است باعث ایجاد نفخ شود و این زمانی اتفاق می افتد که اسید ویتامین با حالت قلیایی قسمت تحتانی روده واکنش نشان می دهد.

منیزیم برای روده تحریک پذیر با یبوست غالب

منیزیم یک ماده معدنی است که در بسیاری از عملکردهای ضروری بدن از جمله تنظیم عملکرد عضلات، فشار خون و قند خون نقش دارد. منیزیم را می توانید از طریق مکمل ها یا مواد غذایی دریافت کنید.
مکمل های منیزیم به کاهش گرفتگی شکم، اضطراب و یبوست کمک می کند و به همین دلیل افزایش منیزیم و مکمل های منیزیم در رژیم غذایی ممکن است برای کمک به علائمی که معمولا در افراد مبتلا به IBS-C یا سندرم روده تحریک پذیر با یبوست غالب توصیه می شود.

مولتی ویتامین برای سندرم روده تحریک پذیر

مولتی ویتامین ها فقط برای افرادی مناسب است که رژیم غذایی آنها در حال حاضر کمبود مواد مغذی خاصی دارند، چه مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر باشید چه نباشید مهم است مصرف مولتی ویتامین توسط پزشک انجام شود.

نکات مهم در مصرف ویتامین ها برای سندرم روده تحریک پذیر

سعی کنید دوز های متعادل مصرف ویتامین ها را از پزشک خود دریافت کنید و زمان خرید مکمل ها مطمئن شوید که آن مکمل ها مقادیر مناسبی از ویتامین های مورد نیازتان را دارد.

همیشه ویتامین های خود را با غذا مصرف کنید، مهم است که ویتامین های خود را با معده خالی مصرف نکنید. انجام این کار می تواند ناراحتی ناشی از واکنش های شیمیایی ویتامین ها را کاهش دهد، بخصوص ویتامین های اسیدی مانند ویتامین سی

برای مصرف مکمل ها حتما با پزشک مشورت کنید. به یاد داشته باشید که ویتامین ها اثرات متفاوتی بر سندرم روده تحریک پذیر دارند و بهترین تجویز برای ویتامین را پزشک می تواند انجام دهد.

سعی کنید از مکمل هایی استفاده کنید که فقط یک نوع ویتامین را در خود دارد و مکمل هایی که مجموع چند ویتامین را دارند مصرف نکنید، زیرا ممکن است یک ویتامین موجود در این مکمل باعث تشدید علائم شما شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.