شفا مگ

بهترین روغن برای از بین بردن چین و چروک صورت

برای انتخاب بهترین روغن برای از بین بردن چین و چروک روی صورت بهتر است با خواص روغن ها آشنا شوید تا معجزه رفع چین و چروک را روی پوست صورت احساس کنید.زمانی که شروع به پیر شدن می کنیم، کلاژن درون پوست تجزیه می شود که این باعث می شود پوست به تدریج خاصیت ارتجاعی بودن خود را از دست بدهد و وقتی این اتفاق می افتد چین و چروک خود را روی پوست نشان می دهد.شما می توانید برای کاهش ظاهر و میزان چین و چروک صورت و سایر اندام های بدن از روغن های ضروری استفاده کنید.بهترین روغن برای از بین بردن چین و چروک صورت کدامند؟ بهترین روغن ها که می توانید تهیه کنید از روغن اسطوخودوس و آووکادو گرفته تا روغن رزماری، روغن آرگان، روغن سیاه دانه برای رفع چین و چروک مفید هستند.

بهترین روغن برای از بین بردن چین و چروک صورت

روغن ها ترکیبات طبیعی هستند که از گیاهان مختلف استخراج می شوند و زمانی که از گیاه استخراج می شوند بوی گیاه را به همراه دارد.انتخاب روغن بستگی به این دارد که شما کدام را ترجیح می دهید و می خواهید از فواید کدام روغن برای پوست استفاده کنید.
روغن های ضروری جایگزین طبیعی عالی برای کرم های شیمیایی هستند و تاثیرات منفی که کرم های شیمیایی بر روی پوست دارند را نخواهند داشت. قبل از انتخاب بهترین روغن برای از بین بردن چین و چروک صورت این مقاله را بخوانید تا بهترین را برای خود انتخاب کنید.

چه عواملی باعث چین و چروک صورت می شود

قطعا همه ما می دانیم که چین و چروک با افزایش سن ایجاد می شود و یک نشانه طبیعی از پیری است و بیشتر در قسمت هایی از بدن مانند صورت، گردن، پشت دست اتفاق می افتد.این قسمت ها بیشتر در معرض تابش نور خورشید قرار دارند.

قبل از هر چیز بدانید که چین و چروک به دو دسته خطوط ریز و خطوط سطحی و شیارهای عمقی تشکیل می شوند. اول از هر چیز بهترین راه درمان پیشگیری است و بهتر است برای داشتن یک پوست عالی و بدون چین و چروک مراقبت های بهداشتی را به خوبی انجام دهید.
افزایش سن باعث نازک شدن لایه داخلی پوست می شود که باعث می شود کشش و ساختار پوست از بین برود. زمانی که پوست پیر شود، توانایی خود را برای جذب و حفظ رطوبت از دست می دهد و روغن کمتری تولید می کند. اما برخی موارد های دیگری نیز وجود دارد که می تواند در ایجاد چین و چروک نقش بسزایی داشته باشد.

1- قرار گردن زیاد در معرض تابش نور خورشید

2- سیگار کشیدن می تواند باعث پیری زودرس پوست شود زیرا باعث کاهش تولید کلاژن در پوست می شود که این مهمترین ساختار پوست می باشد.زمانی کلاژن کمتر تولید شود پوست شروع به ایجاد چین و چروک می کند. پس اگر سیگار می کشید الان بهترین زمان برای ترک آن است.

3- نوع پوست از مواردی است که می تواند باعث چروک پوست شود، زیرا افرادی که پوست روشنی دارند بیشتر در معرض آسیب نور خورشید هستند که این می تواند نقش زیادی پیری پوست داشته باشد

4- سابقه و ارثی بودن چین و چروک

خب حالا پیش خود فکر می کنید که شاید نتوانید جلوی همه این عوامل را بگیرید، پس باید چکار کنم؟ اما می توانید با برخی مراقبت ها و پیشگیری ها برخی از این عوامل را کنترل کنید تا زمان پیری پوست را به تاخیر بیاندازید.

روغن چگونه باعث کاهش چین و چروک صورت می شوند

روغن های ضروری می توانند به کاهش چین و چروک کمک زیادی کنند. این روغن ها حاوی آنتی اکسیدان های زیادی هستند که می توانند با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه کنند. روغن های ضروری سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند به کنترل فعالیت پاک کنندگی رادیکال های آزاد و کاهش استرس اکسیداتیو روی پوست کمک کنند. این باعث جوان نگه داشتن پوست شما می شود.

خاصت مرطوب کنندگی این روغن ها یکی دیگر از مواردی است که می تواند به چین و چروک پوست کمک کنند. با افزایش سطح کلاژن کاهش می یابد و پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. این امر منجر به ظاهر شدن چین و چروک و خطو ریز می شود. ماساژ دادن صورت و بدن با روغن های ضروری می تواند به بازیابی خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند. این باعث می شود چین و چروک های ظریف را کاهش دهد و پوست خسته و کم آب را روشن کند.

روغن های ضروری باعث از بین رفتن کامل چین و چروک های پوست نمی شوند، اما اگر به طور منظم از آنها استفاده کنید می توانند چین و چروک ها را کاهش دهند.

16 روغن گیاهی برای رفع چین و چروک صورت

روغن های طبیعی زیادی هستند که می توانند به کاهش چین و چروک صورت و پیشگری از ایجاد آنها در صورت جلوگیری کنند. برخی از این روغن ها که خواص بیشتری برای پوست دارند را گرداوری کرده ایم که می توانید با کمی مطالعه روغن مورد نظر خود را انتخاب کنید.

روغن گیاهی رزماری

روغن گیاهی رزماری یکی از معروفترین و محبوب ترین روغن های ضروری می باشد که به دلیل خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. روغن این گیاه را می توانید به شکل های مختلفی خریداری کرده و آن را بر روی پوست خود اعمال کنید.
آنتی اکسیدان هایی که در روغن رزماری هستند پس از استفاده روی پوست باعث کاهش خاصیت ارتجاعی شده و همچنین با رادیکال های آزاد نیز مبارزه می کنند که این باعث رفع چین و چروک روی صورت می شوند. روغن رزماری حاوی کافئن اسید، رزماریسیک اسید و پینن است که این می تواند به کاهش التهاب کمک کند. همچنین استفاده موضعی از روغن رزماری موجب بهبود گردش خون در ناحیه می شود. نتایج استفاده از روغن رزماری روی پوست پس از یک هفته خود را نشان خواهد دارد.

روغن لیمو

لیمو به داشتن مقدار بالای ویتامین سی معروف است و می تواند به عنوان یکی از محبوب ترین روغن های ضروری بشمار بیاید. خوردن لیمو باعث سلامت سیستم ایمنی بدن می شود و به همین ترتیب استفاده از روغن ضروری لیمو روی پوست می تواند به کاهش علائم پیری کمک کرده و ظاهر چین و چروک را کاهش دهد. همچنین این روغن می تواند باعث کاهش آسیب های اکسیداتیو روی پوست شود.
روغن لیمو یک گزینه مناسب برای جلوگیری از آسیب های ناشی از نور خورشید است و این باعث می شود که آسیب های ناشی از آفتاب که باعث چین و چروک می شود را کاهش دهد. ویتامین سی موجود در روغن لیمو از سلول های پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می کند.

روغن کلاری سیج

روغن ضروری کلاری سیج از یک گیاه با نام مریم گلی کلاری گرفته می شود که تفاوت زیادی با گیاه مریم گلی دارد. این روغن خاص به داشتن مقدار مشخصی از اثرات آنتی اکسیدانی معروف است که آن را در کاهش چین و چروک و جلوگیری از تشکیل چروک موثر می کند. در یک مطالعه نشان داده شده که این گیاه می تواند از آسیب دیدن پروتئین ها توسط رادیکال های آزاد که مولکول هایی هستند که می توانند کلاژن را در پوست تجزیه کرده و منجر به ایجاد خطوط چین و چروک و لکه های تیره شوند جلوگیری کند.

روغن هسته انار

روغن هسته انار یکی از روغن ها با آنتی اکسیدان های موضعی قوی می باشد که سرشار از مواد فعال است که دارای خواص ضد التهابی، ضد سرطانی و ضد میکروبی است. این روغن با تحریک سلول های اپیدرمی که کراتین تولید می کنند باعث بازسازی لایه بالایی پوست می شوند. همچنین خاصیت ارتجاعی پوست و پروتئین های کلیدی را افزایش می دهد. این روغن می تواند پوست شما را از پیری نجاد دهد.

روغن هلی کریزوم

این روغن از گیاه هلی کریزوم گرفته می شود که در مدیترانه و جنوب اروپا یافت می شود. اسانس این گیاه خواص ضد میکروبی، ضد التهابی، ترمیم کننده و خواص آنتی اکسیدانی دارد. این روغن می تواند بهترین روغن برای رفع چین و چروک پوست صورت باشد و به مراقبت از پوست کمک زیادی می کند.

روغن چوب صندل

روغن چوب صندل دارای خواص ضد التهابی زیادی است و بوی معطری نیز دارد و در سراسر جهان آن را به عنوان چوب خوشبو می شناسند که معمولا برای درمان برخی از بیماری های پوستی نیز استفاده می شود.
زمانی که روغن چوب صندل روی پوست زده می شود به طور قابل توجهی پوست را مرطوب می کند و از خشک شدن پوست شما جلوگیری می کند. این می تواند به طور قابل توجهی ظاهر هرگونه چین و چروک موجود در پوست را کاهش دهد. روغن چوب صندل خاصیت این را دارد که سلول های مرده پوست به جای تجمع به راحتی حذف می شوند و این می تواند به تقویت چرخه پوست کمک زیادی کند.

روغن مر

روغن مر از طریق تقطیر صمغ درخت مر کوچک و خاردار به دست می آید. روغن های مر و کندر وقتی با هم استفاده می شند به بهبود نفوذ پذیری پوست و جریان خون در پوست کمک زیادی می کنند. هر دو روغن برای هیدراته نگه داشتن پوست و پوستی بدون چین و چروک ضروری هستند. همچنین روغن مر خواص ضد قارچی و میکروبی دارد که می توانید مطمئن شوید که پوست شما عاری از عفونت است.

روغن سرو

روغن سرو از زمان های قدیم خاصیت دارویی داشته است. این روغن با افزایش فعالیت فیبروبلاست به تحریک کلاژن سازی کمک می کند. این به نوبه خود به کاهش چین و چروک و خطوط ریز کمک می کند. روغن سرو همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست مهم است.

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس عطر بسیار دلنشینی دارد و به دلیل این عطر و بوی خوب معمولا در محصولات حمامی و درمانی استفاده می شود. در طی سال های گذشته مطالعات زیادی بر روی اسطوخودوس انجام شده است و دریافتند که روغن اسطوخودوس علاوه بر عطر و بو خواص زیادی دارد.
روغن اسطوخودوس می تواند میزان استرس اکسیداتیو روی مغز را به شدت کاهش دهد و این باعث می شد فرد بتواند یک خواب خوبی داشته باشد. روغن اسطوخودوس وقتی روی پوست مالیده شود ، خطوط و چین و چروک های ظریف را کاهش می دهد. اگر پوست شما کدر و پر استرس به نظر می آید استفاده از این روغن می تواند پوست شما را جوان کرده و ظاهری جوان تر به شما بدهد.

روغن نرولی یا روغن شکوفه های پرتقال

روغن نرولی یک روغن بسیار مفید برای پوست است که از شکوفه های درخت پرتقال یا نارنج تهیه می شود. این روغن می تواند برای انواع بیماری های پوستی مفید باشد. روغن نرولی از گزینه های مفید برای درمان چین و چروک است و می تواند به بازسازی خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند و همچنین باعث تولید سلول های جدید پوست نیز می شود.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یک روغن از گیاه جوجوبا است که در مناطق جنوب کالیفرنیا یافت می شود و از این گیاه صد ها سال است که برای درمان بیماری های پوستی استفاده می شود. دانه های جوجوبا از رطوبت بالایی برخوردار هسند که به راحتی می توان از آن روغن را تولید کرد. روغن جوجوبا علاوه بر کاهش ظاهر چین و چروک، می تواند به کاهش آکنه نیز کمک کند و همچنین التهاب روی پوست را به شدت کاهش دهد. این روغن می تواند با تحریک کلاژن باعث تسریع در روند ساخت کلاژن شود. این روغن سرشار از ویتامین E، ویتامین B و روی است.

روغن ویتامین E

روغن ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی است و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از افراد در جهان قرار گرفته است و یک روغن رایج در تولید بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است. روغن ویتامین E می تواند به تقویت وضعیت و ظاهر پوست شما کمک زیادی کند. این روغن قادر به مبارزه با رادیکال آزاد است که می تواند در جلوگیری از سرطان پوست نیز بسیار مفید باشد. به خاطر داشته باشید که این روغن خاص به عنوان یک روغن حامل برای سایر اسانس هایی که استفاده می کنید شناخته شده است. به این معنی که می تواند اثرات روغن های دیگر را تقویت کند. روغن بادام، روغن زردالو و روغن هسته انگور سه روغن حامل هستند که از نظر قدرت مشابه روغن ویتامین E می باشند.

روغن آووکادو

روغن آووکادو یک روغن فوق العاده است که از میوه آووکادو استخراج می شود که حاوی مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان است و همچنین خواص ضد التهابی زیادی دارد. اگر روغن از دانه آووکاو گرفته شده باشد می تواند کلاژن را در پوست شما تقویت کند که این باعث بهبود در ظاهر و تقویت پوست شما می شود. همچنین به دلیل اثرات ضد التهابی روغن آووکادو این ماده می تواند به بریدگی و خراش نیز کمک کند.با طریقه مصرف روغن آووکادو برای پوست بیشتر آشنا شوید

روغن آرگان

روغن آرگان ماده ای است که از درختان آرگان تهیه می شود که این درختان بیشتر در مراکش یافت می شوند. استفاده از این روغن برای مراقبت های مو، پوست بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از کرم ها و محصولات آرایشی حاوی مقداری روغن آرگان می باشند. روغن آرگان مانند روغن ویتامین E می تواند به عنوان یک روغن حامل مورد استفاده قرار گیرد و باعث افزایش تولید کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست شود.
در مطالعه ای که بر روی روغن آرگان انجام شده است دریافتند که این روغن می تواند خاصیت ارتجای پوست را برای زنانی که پس از یائسگی خاصیت ارتجاعی پوست خود را از دست می دهند افزایش دهد. زنانی که در این مطالعه شرکت کردند به مدت 2 ماه به صورت روزانه از این روغن استفاده کردند.

روغن گل عطری ترکی

روغن گل عطری ترکی یک نو شمعدانی ایست که در ترکیه و هند رشد می کند و این روغن کاربردهای درمانی زیادی دارد. روغن گل عطری ترکی برای درمان مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس، آبسه و آکنه استفاده می شود. این روغن خواص ضد پیری و رفع چین و چروک پوست دارد و می تواند برای علائم اولین چین و چروک مفید باشد.

روغن گل رز

روغن گل رز یکی از محبوب ترین روغن ها به خصوص در ایران است. عصاره گل رز خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی قوی دارد و می تواند باعث کاهش التهاب و اضطراب شود. همچنین این عصاره می تواند به بازسازی و تجدید سلول های پوست کمک کند و همچنین از کدر شدن پوست نیز جلوگیری می کند. از دیگر خواص گل رز خاصیت ضد التهابی است که می تواند به کاهش قرمزی و ظاهری پوست کمک زیادی کند.

بیشتر بخوانید: خواص آلوئه ورا برای چروک پوست صورت

طرز استفاده از روغن های ضروری روی پوست

زمانی که روغن ضروری مورد نیاز خود را انتخاب کردید، زمان آن رسیده که فرایند استفاده از این روغن ها را بهتر بدانید. به خاطر داشته باشید که روغنی که انتخاب می کنید باید ابتدا در یک روغن حامل مانند روغن ویتامین E، روغن آرگان رقیق شوند، در غیر این صورت می تواند به پوست شما اسیب برسانند.
هرگز نباید روغن های ضروری را بدون رقیق کردن آنها با روغن های حامل به پوست بمالید، زیرا باعث تحریک پوست شده و می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. روغن های حاملی که رایج در بازار هستند عبارتند از:

  • روغن آرگان
  • روغن ویتامین E
  • روغن زیتون
  • روغن دانه انگور
  • روغن نارگیل
  • روغن بادام
  • روغن آووکادو

باز تاکید می شود اضافه کردن روغن های حامل با روغن های ضروری باعث می شود که پوست شما تحریک نشود و اگر روغن های ضروری را به تنهایی استفاده کنید می تواند باعث تحریک پوست شما شوند و به پوست شما آسیب برسانند.

قبل از استفاده، مطمئن شوید که دو روغن را در یک کاسه یا بطری مخلوط کرده اید. اگر پوست حساسی دارید توصیه می شود که یک اونس از روغن حامل را با 3 تا 6 قطره از روغن ضروری مخلوط کنید.

آزمایش پچ: یکی از مهمترین کاری که باید انجام دهید آزمایش پچ است تا مطمئن شوید به این ترکیب حساسیت ندارید. برای آزمایش یک مقدار از روغن ترکیب شده با روغن حامل را روی ناحیه کوچکی از پوست بازوی خود بزنید و حدود 24 تا 36 ساعت بگذارید بماند. در صورتی که پوست شما در 24 ساعت اول پس از استفاده همچنان تحریک شود، ممکن است به محلول حساسیت داشته باشید. از طرف دیگر ، عدم تحریک به این معنی است که اسانس انتخابی شما می تواند 1 تا 2 بار در روز روی پوست شما مالیده شود.

روغن های ضروری جایگزین های طبیعی هستند که می توانید بدون نگرانی در مورد آسیبی که توسط مواد شیمیایی موجود در سایر محصولات ضد پیری ایجاد می شود، در برنامه های مراقبت از پوست خود قرار دهید. توجه داشته باشید که هر کدام از روغن هایی که برای پوست مفید هستند را انتخاب کنید می تواند به ظاهر برای چین و چروک روی پوست مفید باشند و می توانند ظاهر شما را بهبود بخشند.

از چه روغن حامل برای پوست صورت استفاده کنم

همانطور گه گفته شد باید برای استفاده از روغن های ضروری آنها را با یک روغن حامل رقیق کنید تا باعث آسیب به پوست شما نشوند. روغن حامل می تواند شدت تحریک روغن های ضروری را کاهش دهد تا به پوست صدمه ای وارد نشود و باعث ماندگاری بیشتر محصول روی پوست شود. روغن حامل همچنین خواص مرطوب کننده بیشتری دارد که یک گزینه برای مبارزه با چین و چروک می باشد. همچنین روغن های حامل خود خواص زیادی برای پوست دارند که می توانید با توجه به خواص آنها و اینکه پوست شما با کدام نوع سازگاری دارد، گزینه مناسب را انتخاب کنید

روغن حامل جوجوبا

روغن جوجوبا سرشار از رطوبت است و می تواند به کاهش چین و چروک نیز کمک کند ، همچنین این روغن حاوی خواص ضد آکنه، ضد التهاب، ضد ضایعات پوستی و تحریک کننده کلاژن نیز می باشد.

روغن حامل دانه انگور

روغن دانه انگور از قدیم برای مصارف دارویی استفاده می شده است و در حال حاضر به علت خواص آنتی اکسیدانی که دارد مورد توجه قرار گرفته است . این روغن سرشار از مواد مغذی مفید برای پوست است و می تواند به کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست کمک کند.

روغن حامل هسته زردآلو

روغن هسته زردآلو مانند روغن ویتامین E و هسته انگور دارای مواد مغذی زیادی برای پوست و جوانسازی پوست دارد. این روغن سرشار از ویتامین E است و از دانه زرد آلو ساخته می شود. دانه ها حاوی سطح بالایی از اسید لینولئیک و اولئیک هستند که اسید های چرب ضروری برای پوست شناخته می شود. اگر هم چین و چروک و هم پوست خشک دارید، این روغن حامل ممکن است فواید بیشتری داشته باشد.

روغن حامل بادام

روغن بادام از نظر مواد مغذی مانند سایر روغن های حامل می باشد و خاصیت جوان کنندگی دارد. این روغن علاوه بر مواد مغذی، خاصیت ضد التهابی قابل توجهی دارد که در بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس استفاده می شود.از این روغن برای ضد پیری استفاده می شود و باعث بهبود رنگ پوست، خشکی پوست می شود.

روغن حامل آووکادو

روغن آووکادو به خاطر چربی های مفیدی که دارد شناخته شده است و می تواند دارویی برای مراقبت های پوستی نیز باشد. این روغن خاصیت آنتی اکسیدانی زیادی دارد و همچنین خاصیت ضد التهابی نیز دارد. اگر می خواهید از روغن آووکادو استفده کنید سعی کنید روغن دانه آووکادو را انتخاب کنید، زیرا اثرات تقویت کننده کلاژن بیشتری دارد.

روغن حامل آرگان

روغن آرگان یک ماده غنی از درختان میوه آرگان است که در محصولات آرایشی و کرم ها زیاد استفاده می شود. روغن حامل آرگان باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می شود و برای چین و چرون بسیار مفید است.

نکات مهم قبل از استفاده روغن برای پوست

قبل از استفاده از روغن های ضروری روی پوست حتما بعد از رقیق کردن آنها با روغن های حامل یک تست پچ انجام دهید. یک قطره از مخلوط روغن را به ناحیه کوچکی از پوست در داخل آرنج خود بمالید و 24 ساعت تا 36 ساعت صبر کنید. اگر هیچ واکنشی نشان نداد، می توانید از مخلوط روغن روی صورت خود استفاده کنید.

حساسیت به نور را حتما بررسی کنید. اگر از روغن های ضروری مرکبات مانند روغن لیمو استفاده می کنید مراقب باشید زیرا این روغن ها پوست شما را حساس به نور می کند. اگر از روغن های مرکبات استفاده می کنید حتما قبل از بیرون آمدن از ضد آفتاب استفاده کنید و حداقل به مدت 12 ساعت از قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید خودداری کنید. بهترین زمان مصرف این روغن ها شب می باشد.

عوارض جانبی استفاده از روغن های ضروری

روغن های ضروری از گیاهان گرفته شده است و به طور طبیعی بی خطر هستند، اما ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کنند که منجر به بثورات پوستی و یا خارش می شود البت ممکن است واکنش آلرژیک علائم های دیگری داشته باشد که شامل:

  • آبریزش بینی
  • بثورات پوستی
  • قرمزی یا تورم
  • برآمدگی ها
  • بزرگ شدن گلو
  • خارش
  • عطسه های مداوم

در برخی موارد یک واکنش آلرژیک می تواند شدید باشد و باعث آنالیلاکسی شود. اگر فردی علائم شدیدی را تجربه کرد یا مشکل تنفسی داشت باید فورا به اورژآنس مراجعه کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.