شفا مگ

شیاف بیزاکودیل برای یبوست

اگر دچار یبوست شده باشید پزشک ممکن است شیاف بیزاکودیل را برایتان تجویز کرده باشد تا با استفاده از این دارو باعث تحریک حرکات روده و همچنین افزایش آب و الکترود در روده شده و یبوست شما رفع گردد.مدت زمان اثربخشی بیزاکودیل حدودا بین 10 تا 60 دقیقه پس از استفاده از این دارو می باشد که معمولا توصیه می شود از این دارو صبح ها استفاده شود.اگر می خواهید با موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی شیاف بیزاکودیل آشنا شوید با ما همراه باشید.

شیاف بیزاکودیل برای یبوست
  1. شیاف بیزاکودیل برای رفع یبوست
  2. زمان اثر بخشی
  3. نحوه استفاده
  4. موارد منع استفاده
  5. نکات مهم استفاده
  6. عوارض استفاده طولانی مدت
  7. عوارض جانبی

شیاف بیزاکودیل برای رفع یبوست

شیاف بیزاکودیل داروی درمان و رفع یبوست است که به عنوان یک ملین تحریک کننده شناخته می شود و با تحریک مخاط روده باعث اجابت مزاج و نرم شدن مدفوع می شود. این شیاف پس از استفاده اثر ملینی ایجاد کرده و باعث افزایش مایعات در روده و تغییر میزان الکترود در روده می شود.

اشکال دارویی

  • شیاف بیزاکودیل 5
  • شیاف بیزاکودیل 10

شیاف بیزاکودیل برای رفع یبوست در افراد بالای 18 سال تجویز می شود و به طور معمول برای مدت 5 روز از آن برای درمان استفاده می شود.استفاده بیش طولانی از شیاف بیزاکودیل باعث می شود روده شما همیشه برای اجابت مزاج احتیاج به بیزاکودیل پیدا کند و این میتواند خطراتی را به همراه داشته باشد.

شیاف بیزاکودیل معمولا یک بار در روز استفاده می شود به جز اینکه پزشک با توجه به شرایط بیماری شما تجویز دیگری کرده باشد، زیرا نیمه عمر این دارو حدودا 16 ساعت است و برای یک روز اثرات این دارو در بدن خواهند ماند.

زمان اثر شیاف بیزاکودیل برای رفع یبوست

زمان اثر شیاف بیزاکودیل پس از استفاده حدود 10 تا 45 دقیقه می باشد تا اجابت مزاج صورت گیرد و بهترین زمان استفاده از آن صبح می باشد.توصیه می شود در مدت زمان درمان با شیاف بیزاکودیل مایعات زیاد مصرف کنید و رژیم پر فیبر داشته باشید. رژیم غذایی پر فیبر کمک می کند تا روند درمان بهتر انجام شود.

چگونه از شیاف بیزاکودیل استفاده کنم

شیاف بیزاکودیل برای شرایط بیماری شما تجویز شده است و می بایست با توجه به تجویز پزشک از آن استفاده کنید و توجه کنید این دارو را بیش از تجویز پزشک استفاده نکنید زیرا می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. به طور معمول شیاف بیزاکودیل را برای یک بار در روز و به مدت 3 الی 5 روز تجویز می شود که نباید بیش از این مقدار جز با تشخیص پزشک مصرف شود.

برای استفاده از شیاف بیزاکودیل شیاف ابتدا دستان خود را با آب و صابون بشویید، سپس شیاف را از بسته خارج کنید. دقت فرمایید که قبل از خارج کردن شیاف از بسته مطمئن شوید که شیاف نرم نباشد، در غیر این صورت آن را کمی در یخچال قرار دهید تا سفت شود و سپس استفاده کنید.

برای اینکه شیاف به راحتی فرو برود، نوک شیاف را می توانید کمی روان کننده بمالید یا آن را کمی در آب فرو ببرید. سپس در موقیت مناسب و راحت قرار بگیرید تا بتوانید شیاف را به راحتی فرو کنید.

به پهلو دراز بکشید و یک پا را صاف کرده و سپس پای دیگر را به سمت معده خم کنید و سپس باسن خود را به آرامی باز کرده و شیاف را وارد کنید.پس از وارد کردن شیاف پاهای خود را ببندید و برای مدت 10 دقیقه دراز بکشید تا شیاف به کلی جذب شود. سپس دستان خود را با آب گرم و صابون بشویید. اگر احساس کردید شیاف بیرون می آید ممکن است با اندازه کافی بالا قرار نداده باشید.

شیاف بیزاکودیل در چه شرایطی منع استفاده دارد

شیاف بیزاکودیل جهت درمان یبوست استفاده می شود، اما برخی افراد نباید از شیاف بیزاکودیل استفاده کنند.این دارو برای برخی بیماری ها با شرایط خاص منع مصرف دارد و در صورت استفاده ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد.
افرادی که سابقه بیماری های زیر را دارند حتما به پزشک خود اطلاع دهند تا پزشک تصمیم بگیرد چه دارویی برای شرایط فعلی شما تجویز کند.

  • آپاندیسیت
  • ایلئوس
  • شکاف مقعدی
  • تهوع و استفراغ
  • بیماری های التهابی حاد روده
  • انسداد روده
  • شرایط حاد شکمی
  • درد شدید شکمی
  • حساسیت به بیزاکودیل و داروهای مشابه آن

نکاتی که باید درباره شیاف بیزاکودیل رعایت کنید

اگر پزشک شیاف بیزاکودیل را برای شرایط بیماری شما تجویز کرده است می بایست برخی نکات را رعایت کرده تا دچار مشکلات عوارض جانبی نشوید و حتما به توصیه های پزشکی عمل کنید تا بهترین نتیجه را از شیاف بیزاکودیل بگیرید.

شیاف بیزاکودیل را بیش از مقدار توصیه شده و مجاز در روز استفاده نکنید، زیرا می تواند باعث عوارض جانبی شود و همچنین استفاده طولانی مدت از شیاف بیزاکودیل می تواند باعث عوارض جانبی و عادت کردن روده به این دارو شود.

شیاف بیزاکودیل برای افرادی با بیماری خاص مانند آپاندیسیت، یبوست مداوم، درد یا انسداد روده، کولید اولسراتیو منع مصرف دارد و حتما باید با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از افراد برای لاغری از شیاف بیزاکودیل استفاده می کنند، این کاملا اشتباه است و می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد. شیاف بیزاکودیل باعث لاغری نمی شود. این دارو کالری و مواد مغذی را کاهش نمی دهند، فقط باعث اسهال و کمبود آب بدن می شود و کمبود آب باعث کاهش وزن ظاهری می شود.

عوارض استفاده طولانی مدت شیاف بیزاکودیل

استفاده بیش از حد و طلانی مدت از شیاف بیزاکودیل باعث شروع بیماری کولون آتونیک و غیر فعال می شود. همچنین استفاده بیش از حد ان باعث عدم تعادل مایعات و الکترولیت در بدن می شود. پس از این دارو بیش از پنج روز استفاده نکنید.

شیاف بیزاکودیل چه عوارض جانبی دارد

شیاف بیزاکودیل ممکن است عوارض شایعی مانند نفخ شکم، تغییر رنگ ادرار، سوزش مقعدی ، گرفتگی و ناراحتی شکم در برخی افراد ایجاد شود که بیشتر این علائم پس از چند ساعت از بین می رود. اما اگر عوارض جانبی شدید بود و از بین نرفت حتما با پزشک تماس بگیرید.

شیاف بیزاکودیل ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی جدی ایجاد کند که البته این عوارض ها نادر هستند، اما در صورت مشاهده سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  • اسهال خونی
  • ضعف عضلانی
  • تهوع و استفراغ
  • کاهش غیر معمول وزن
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.