شفا مگ

درمان موثر سردرد میگرنی با دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل یک درمان موثر گیاهی است که می تواند سردرد میگرنی و حملات میگرنی را کاهش دهد و برای تاثیر بیشتر این دمنوش آن را با دارچین یا بابونه ترکیب کرد تا اثربخشی بیشتری داشته باشد. زنجبیل دارای خواص ضد التهابی زیادی است و می تواند التهاب، تهوع و همچنین سردرد میگرنی را کاهش دهد.

دمنوش زنجبیل برای میگرن

 دمنوش زنجبیل داروی گیاهی سردرد میگرنی

افرادی که دائما دچار مشکلات میگرنی می شوند، قطعا روش های مختلفی را تست کرده اند تا از علائم میگرن رهایی یابند.یکی از این علائم ها که می تواند باعث اختلال در زندگی روزمره شود سردرد میگرنی است. دمنوش های گیاهی یک راه بدون عارضه برای کاهش سردرد میگرنی می باشند که معروفترین آنها دمنوش زنجبیل می باشد که سال ها از آن در طب سنتی برای کاهش سردرد استفاده می شده است.

دمنوش زنجبیل از موثرترین دمنوش های ضد التهابی طبیعی است که می تواند به کاهش التهاب کمک کند و باعث تسکین سردرد میگرنی شود. زنجبیل از جمله گیاهان دارویی است که خواص درمانی زیادی از جمله کاهش التهاب دارد که می تواند عوامل التهابی را کاهش دهد و باعث تسکین سردرد، تهوع، استفراغ و برخی دیگر از علائم میگرن شود. بهتر است بدانید که زنجبیل علاوه بر کاهش التهاب و سردرد، به رفع سوء هاضمه و مشکلات معده ناشی از میگرن نیز کمک می کند.

خواص زنجبیل از ماده فعال جینجرول و شوگاول است که هر دو باعث می شوند زنجبیل دارای خواص ضد التهابی شود و به کاهش درد کمک کند. البته زنجبیل باعث افزایش سطح سروتونین در بدن می شود که به گفته محققان این ماده با سردرد میرگنی بسیار مرتبط است.

هر زمان که دچار سردرد شدید میگرنی شدید، بهتر است دمنوش زنجبیل را به همراه بابونه یا دارچین امتحان کنید و پس از مدتی متوجه خواهید شد که علائم شما رو به کاهش است و باعث آرام شدن مشکلات معده مرتبط با میگرن نیز می شود.

اگر بخواهید از عوارض جانبی دمنوش زنجبیل صحبت کنیم، بهتر است بدانید که عوارض جانبی بسیار کمتری نسبت به برخی از داروهای تسکین دهنده میگرن و تهوع دارد، تا حدی که برخی متخصصان بیماران را به استفاده از زنجبیل تشویق می کنند به ویژه افرادی که نمی توانند به دلایل خاص دارو مصرف کنند.

چه علت هایی که باعث سردرد میگرنی می شوند

میگرن یک بیماری است که باعث سردرد شدید ضربان دار می شود و معمولا فرد مبتلا احساس نبض در یک طرف سر می کند و در برخی موارد ممکن است دچار علائمی چون حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور شود. به طور معمول علائم میگرن حدود چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد.

اختلالات گوارشی، اختلالات هورمونی، مشکلات چشمی، سینوزیت، فشار خون، عفونت دندان، مشکلات کلیوی می تواند از عوامل مهم حملات میگرنی باشند. با کنترل این عوامل می توانید از بروز حملات میگرنی جلوگیری کنید.

 

طرز تهیه دمنوش زنجبیل برای میگرن

حال که خواص زنجبیل برای درمان سردرد میگرنی برایتان روشن شد، وقت آن است که سری به آشپزخانه خود بزنید و یک دمنوش عالی برای کاهش سردرد تهیه کنید. برای اینکه یک دمنوش زنجبیل عالی درست کنید، باید به زائقه خود توجه کنید و مقدار مشخصی زنجبیل را برای دمنوش استفاده کنید.

اگر می خواهید دمنوشی که تهیه می کنید تاثیر بیشتری بر کاهش علائم داشته باشد می توانید دارچین یا بابونه و لیمو را هم به این دمنوش اضافه کنید که علاوه بر بیشتر شدن خواص درمانی طعم و مزه بهتری هم خواهد گرفت.همچنین برای دمنوش زنجبیل می توانید از زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه دمنوش زنجبیل:

  • یک فنجان آب جوش
  • مقداری زنجبیل تازه رنده شده یا پودر زنجبیل
  • مقداری عسل
  • یک برش لیمو تازه

پس از اماده کردن مواد لازم برای تهیه دمنوش زنجبیل، شروع به درست کردن دمنوش کنید. ابتدا یک لیوان اب جوش آماده کنید و زنجبیل را به آن اضافه نید و بگذارید حدودا 10 دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده و در صورت تمایل مقداری عسل و لیمو به آن اضافه کنید، این کار باعث بهبود در کیفیت و طعم این دمنوش می شود. این دمنوش را روزی 2 بار میل کنید.

روش دوم : تهیه دمنوش زنجبیل

شما می توانید دمنوش زنجبیل را با جوشاندن زنجبیل تهیه کنید، برای این منظور مقداری زنجبیل را پوست بگیرید و آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید، سپس یک قابله آب را روی شعله اجاق قرار دهید و زنجبیل های برش خورده را درون آن بریزید.سپس بگذارید حدود 10 دقیقه بجوشد، البته برای داشتن طعم قوی تر می توانید حدود 20 دقیقه بگذارید بجوشد و همچنین از تکه های بیشتری زنجبیل استفاده کنید.بعد از مدت زمان جوشیدن قابلمه را از روی حرارت بردارید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد آن را از صافی رد کرده و مقداری آب لیمو تازه به آن اضافه کنید و میل نمایید.

روش سوم: دمنوش زنجبیل و دارچین

اگر تمایل دارید که دمنوش زنجبیل را با طعم دارچین میل کنید، باید گفت که دارچین هم خواص ضد التهابی دارد و می تواند خاصیت ضد التهابی زنجبیل را بیشتر کند. همچنی با اضافه کردن دارچین به دمنوش طعم لذیذ تری به آن می دهد.

برای تهیه دمنوش زنجبیل و دارچین می توانید مقداری زنجبیل رنده شده را در یک لیوان آب جوش بریزید و یک تکه چوب دارچین به آن اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس کمی عسل به آن اضافه کنید و آن را میل کنید.

خوردن مقدار کم تا متوسط این دمنوش بی خطر است. اما خوردن زیاد آن ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. دارچین حاوی مقادیر زیادی کومارین است که با بیماری هایی مانند آسیب کبدی و سرطان ارتباط دارد. مقدار مصرف دارچین در طول روز 1 قاشق چایخوری توصیه شده است. استفاده از دارچین در دوز های بالا می تواند خطرناک باشد

احتیاط های مهم

شما نباید زنجبیل را با سایر گیاهانی که بر لخته شدن خون تاثیر می گذارند مصرف کنید.برخی از این گیاهان شامل گلپر، میخک، سیر، شاه بلوط و زردچوبه است.

زنجبیل را نباید با گیاهانی که قند خون را کاهش می دهند مخلوط کنید این شامل سیر، شنبلیله است.

کسانی که باردار یا شیرده هستند باید قبل از نوشیدن چای زنجبیل با پزشک خود صحبت کنند. اگر فشار خون بالا، سنگ کیسه صفرا، سوزش سر دل، رفلاکس اسید یا دیابت دارید، قبل از مصرف منظم آن نیز باید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر بیماری خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف می کنید بهتر است قبل از استفاده از زنجبیل برای درمان میگرن با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی دمنوش زنجبیل

زنجبیل ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی به همراه داشته باشد، اما بسیاری از افراد دمنوش زنجبیل را می نوشند عوارض جانبی ندارد. برخی از این عوارض شامل:

  • سوزش سر دل
  • آروغ زدن
  • سوزش در دهان یا گلو
  • اسهال
  • راش پوستی

زنجبیل می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد و بر لخته شدن خون تاثیر بگذارد. شما باید قبل از استفاده از زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید اگر دچار مشکلات زیر هستید:

  • خونریزی یا اختلال لخته خون
  • دیابت
  • بیماری های قلبی

دیگر خواص دمنوش زنجبیل

بهتر است کمی درباره برخی از خواص دیگر زنجبیل آشنا شوید تا بدانید که این داروی گیاهی علاوه بر کاهش سردرد می تواند برای دیگر درمان ها نیز مفید باشد و خواص زیادی برای بدن خواهد داشت. این داروی طبیعی حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی است که می تواند به کاهش خستگی کمک کند، التهاب را برطرف کند، هضم را بهبود بخشد و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند.

هضم غذا را بهبود می بخشد

دمنوش زنجبیل برای کمک به هضم غذا بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین بسیار موثر است.اگر مشکلات گوارشی و سو هاضمه دارید این ماده غذایی می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. زنجبیل حاوی آنزیم هایی است که می تواند به تخلیه معده کمک کند و باعث تسکین معده می شود.

برطرف کننده تهوع

اگر به طور مرتب دچار تهوع و استفراغ می شوید و یا دچار بیماری صبحگاهی هستید می تواند این داروی مقوی به شما کمک کند تا از این مشکل راهی یابید. زنجبیل باعث می شود سیستم گوارشی تسکین پیدا کرده و به کاهش احساس تهوع کمک کند.

سرشار از انرژی

زنجبیل حاوی ویتامین های زیادی از جمله ویتامین C، ویتامین B و ویتامین E و همچنین بسیاری از مواد معدنی و عناصر کمیاب است که به کاهش خستگی کمک می کند. دم کرده زنجبیل خستگی را از بین می برد، بدن را تقویت می کند و هم چنین بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند تا سالم بماند و می توان با یک تیر سه نشان زد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.