شفا مگ

قرص آتورواستاتین برای چیست و چه عوارض جانبی دارد

قرص آتورواستاتین داروی مهار کننده استاتین ها در بدن می باشد که این باعث می شود کلسترول در بدن کنترل شود.آتورواستاتین به شکل قرص 5، 10، 20، 40 در داروخانه ها در دسترس می باشد و می تواند به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در بدن کمک کند. همچنین از این دارو برای کنترل کلسترول، تری گلیسیرید و پلاک چربی استفاده می شود.قرص آتورواستاتین علاوه بر کاهش کلسترول برای درمان هایپر کلسترولمی فامیلی، هیپرکلسترولمی هموزیگوت فامیلی و افراد با تری گلیسیرین بالا نیز استفاده می شود.

قرص آتورواستاتین
  1. نگاه اجمالی
  2. هشدار و نکات قبل از مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. مدت زمان اثربخشی
  5. فراموشی مصرف
  6. موارد اجتناب
  7. عوارض جانبی
  8. تداخل دارویی

نام ژنریک: آتورواستاتین

نام انگلیسی: Atorvastatin

اشکال دارویی: قرص خوراکی 10، 20، 40 میلی گرم

دسته دارویی: استاتین ها

آتورواستاتین برای چیست

قرص آتورواستاتین یک داروی کنترل کننده کلسترول در بدن است و با مهار استاتین ها در بدن کار می کند.این دارو به همراه یک رژیم غذایی برای کنترل کلسترول، گلیسیرید و چربی خون تجویز می شود.

آتورواستاتین باعث می شود سطح کلسترول بدن یا همان LDL کاهش یابد و در کلسترول خوب یا HDL در بدن افزایش پیدا کند. این دارو را پزشکان برای کنترل و درمان کلسترول بالا و کاهش خطر سکته مغزی، حمله قلبی یا برخی عوارض قلبی در افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند تجویز می شود.قرص آتورواستاتین در برخی موارد پزشکان این دارو را برای کاهش تصلب شرائین و جلوگیری از خطر سکته مغزی نیز تجویز می کنند.

قرص آتورواستاتین علاوه بر کاهش کلسترول ، کاهش سرعت تصلب شرائین و جلوگیری از خطر سکته مغزی برای درمان هایپر کلسترولمی فامیلی، هیپرکلسترولمی هموزیگوت فامیلی و افراد با تری گلیسیرین بالا نیز استفاده می شود.

این دارو به همراه یک رژیم غذایی مناسب و کم چرب توسط پزشک تجویز می شود و حتما باید این رژیم غذایی رعایت شود. همچنین پزشکان توصیه می کنند که حتما سبک زندگی خود را در دوران درمان تغییر دهید. ورزش کنید، اگر اضافه وزن دارید حتما وزن خود را پایین بیاورید و مهمتر از آن اگر سیگار می کشید حتما نسبت به ترک آن اقدام کنید.

اطلاعاتی کوتاه از روند تاثیر و دفع آتورواستاتین

  • اثر بخشی: حدود 1 تا 4 هفته پس از شروع درمان
  • اوج غلظت پلاسمایی: 3 تا 6 ساعت پس از مصرف
  • نیمه عمر: حدود 18 ساعت نیمی از دارو از بدن خارج می شود
  • دفع: نیم بیشتر این دارو از طریق مدفوع دفع می شود

پس از قطع مصرف آتورواستاتین حدود 3 روز طول می کشد تا از بدن شما خرج شود. نیمه عمر این دارو حدودا 14 ساعت است که این مدت زمانی است که طول می کشد سطح دارو در خون به نصف کاهش یابد. البته حذف کامل این دارو از بدن به میزان متابولیسم شما، مقدار مصرف دارو، سن و سلامتی بیمار و توده بدنی بستگی دارد.

هشدارها و نکات مهم قبل از مصرف آتورواستاتین

زنانی که در دوران بارداری قرار دارند نباید از این دارو استفاده کنند و اگر در طی زمان مصرف آتورواستاتین باردار شدند حتما باید مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به پزشک خود اطلاع دهند.

زنانی که در دوران شیردهی هستند نباید از آتورواستاتین استفاده کنند، اما ممکن است پزشک نیاز بداند که این دارو باید مصرف شود در این موارد باید شیردهی تا پایان مصرف این دارو قطع شود.

یکی از مواردی که در زمان مصرف قرص آتورواستاتین بسیار مهم است تداخل دارویی می باشد زیرا این دارو می تواند تداخل دارویی های جدی به همراه داشته باشد، پس اگر دارویی مصرف می کنید حتما قبل ازتجویز با پزشک خود مشورت کنید.

قرص آتورواستاتین در برخی موارد نادر باعث تجزیه بافت عضلانی اسکلتی شده که این مورد باعث ایجاد نارسایی کلیوی می شود که این مورد بیشتر در زنان و افراد بالای 65 سال ممکن است رخ دهد. پس اگر دچار علائمی همچون ضعف عضلانی، حساسیت، درد غیر قابل توضیح و یا تب و خستگی غیر عادی شدید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

برخی افراد ممکن است دچار مشکلات کبدی یا کلیوی باشند و یا به آتورواستاتین حساسیت داشته باشند، این افراد نباید از این دارو استفاده کنند و حتما پزشک خود را در جریان بیماری خود قرار دهند تا بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.

اگر دچار اختلال یا بیماری های زیر هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید:

  • بیماری کبدی
  • درد یا ضعف عضلات
  • بیماری کلیوی
  • دیابت
  • اختلال تیروئید

یکی دیگر از نکات مهم در زمان مصرف قرص آتورواستاتین رژیم غذایی است، شما باید در زمان مصرف این دارو از خوردن غذاهای پرچرب یا کلسترول دار خودداری کنید. اگر پرهیز غذایی انجام ندهید این دارو هیچ اثری نخواهد داشت و باعث کاهش کلسترول نمی شود.کنترل وزن، داشتن رژیم غذایی، برنامه ورزشی از لزومات درمان با آتورواستاتین است. پس حتما این مراحل را با دقت لازم پیگیری و انجام دهید.

قرص آتورواستاتین را چگونه مصرف کنیم

قرص آتورواستاتین با توجه به شرایط پزشکی و شدت بیماری و حتی سن بیمار و به همراه رژیم غذایی مناسب و تغییر سبک زندگی تجویز می شود. به طور معمول این دارو 1 یا 2 بار در روز تجویز می شود که می توانید آن را به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

مصرف آتورواستاتین باید در همان ساعتی که هر روز مصرف می کنید مصرف شود، پس حتما در یک ساعت خاص آن را مصرف کنید تا برای شما یادآوری شود.

در برخی شرایط ممکن است نیاز باشد مصرف قرص آتورواستاتین را برای مدت کوتاهی قطع کنید. این شرایط شامل:

  • تشنج کنترل نشده
  • عدم تعادل الکترولیت
  • فشار خون بسیار پایین
  • عفونت یا بیماری شدید
  • جراحی

تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی

در رژیم غذایی خود حتما باید مقدار چربی خود را کاهش دهید، گوشت بدون چربی، شیر بدون چربی و محصولات لبنی کم چرب را انتخاب کنید. حتما باید سعی شود که مصرف گوشت قرمز محدود شود یا از خوردن آن اجتناب کنید. غذاهای سرخ شده یا پخته شده را محدود یا اصلا نخورید. چربی های ناسالم را با چربی های سالم جایگزین کنید.

غذاحای حاوی چربی های امگا 3 مصرف کنید و از چربی های اشباع شده و چربی ترانس استفاده کنید. می توانید از دانه ها، آجیل و آووکادو که نمونه هایی از چربی های سالم هستند در رژیم غذایی خود استفاده کنید. همچنین غذاهای پر فیبر را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهید، زیرا می تواند به کاهش کلسترول کمک زیادی کنند. سعی کنید روزانه بین 20 تا 30 گرم فیبر ، که این مقدار را میتوانید از میوه ها و سبزیجات دریافت کنید.

مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی قند را محدود کرده و با یک متخصص تغذیه برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب مشورت کنید.
در خصوص تغییر سبک زندگی باید گفت که اگر اضافه وزن دارید حتما باید وزن خود را کاهش دهید. در طول روز فعالیت بدنی داشته باشید که این شامل ورزش کردن نیز می شود، زیرا ورزش می تواند به کاهش سطح کلسترول بد و حفظ کلسترول خوب کمک کند.

اگر سیگار می کشید حتما سیگار را ترک کنید زیرا نیکوتین و سایر مواد شیمیایی موجود در سیگار می توانند سطح کلسترول شما را افزایش دهند.

قرص آتورواستاتین چه زمانی اثر میکند

مدت زمان اثر بخشی آتورواستاتین با توجه به شرایط بیماری از یک تا 2 هفته ممکن است طول بکشد تا سطح کلسترول شما بهبود یابد. در این زمان ممکن است پزشک آزمایش خون را به طور منظم برای شما تجویز کند.

آزمایشات منظم به پزشک کمک می کند تا مشخص کند چه مدت زمانی باید از آتورواستاتین استفاده کنید.با توجه به شرایط بیماری ممکن است مصرف این دارو کوتاه ، طولانی یا مادام العمر باشد.

داروهای آنتی اسید با قرص آتورواستاتین تداخل دارند و باعث می شود جذب دارو مشکل شود. اگر از داروهای آنتی اسید استفاده می کنید توجه داشته باشید که تا 2 ساعت بعد از مصرف آتورواستاتین از داروهای ضد اسید ، بخصوص آنهایی که حاوی منیزیم یا آلومینیوم هستند خودداری کنید.

اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کنم چه باید کرد

در برخی شرایط ممکن است فرد بیمار مصرف دارو را فراموش کند که در این شرایط به محض یادآوری باید آن را مصرف کند. اما این نکته حتما به خاطر داشته باشید که اگر کمتر از 12 ساعت به نوبت بعدی مصرف قرص شما مانده است نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و همان نوبت بعدی خود را ادامه دهید. هرگز برای جبران دوز فراموش شده داروی اضافی مصرف نکنید.

در زمان مصرف آتورواستاتین از چه مواردی باید اجتناب کنیم

در زمان درمان با آتورواستاتین از خوردن غذاهای پرچرب یا غذاهایی با کلسترول بالا خودداری کنید، زیرا اگر از رژیم غذایی با کلسترول پایین پیروی نکنید این دارو تاثیری در کاهش کلسترول نخواهد داشت.

گریپ فروت و آب گریپ فروت با قرص آتورواستاتین تداخل دارد و می تواند باعث خطرات بالقوه شود.پس توجه کنید که در زمان مصرف این دارو گریپ فروت مصرف نکنید.

قرص آتورواستاتین چه عوارض جانبی دارد

قرص آتورواستاتین مانند سایر داروها مممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند. پس اگر علائم خاصی را تجربه کردید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.
واکنش الرژیک به آتورواستاتین از عوارض جانبی این دارو می باشد که ممکن است در برخی افراد رخ دهد و در صورت مشاهده علائمی چون کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت، لب یا گلو حتما مصرف دارو را قطع کرده و به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

در مورادی بسیار نادر، بخصوص در زنان یا افراد بالای 65 سال ممکن است باعث تجزیه بافت عضلانی اسکلتی شود که این می تواند باعث نارسایی کلیوی شود. پس اگر در زمان مصرف علائمی چون درد، حساسیت، ضعف عضلات، تب، خستگی غیر عادی و ادرار تیره تجربه کردید فورا به پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی شایع قرص آتورواستاتین شامل درد مفاصل، گرفتگی بینی، گلودرد، اسهال یا درد در بازوها یا پاها می باشد که این عوارض ممکن است طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اما اگر از بین نرفت یا شدید بود حتما باید با پزشک خود تماس بگیرید.

عوراض جانبی شدید ، اما نادر این دارو شامل:

  • ضعف عضلانی در باسن، شانه ها، گردن
  • مشکل در بلند کردن بازو
  • مشکل در بالا رفتن یا ایستادن
  • تورم در پاها یا مچ پا

اگر علائمی چون درد بالای معده، ضعف، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، زردی پوست یا چشم داشتید این می تواند از مشکلا کبدی باشد که از عوارض جانبی آتورواستاتین می باشد و حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نمی باشد، اگر در زمان مصرف این دارو علائم خاصی را مشاهده کردید حتما با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

قرص آتورواستاتین با چه داروهایی تداخل دارویی دارد

مصرف برخی داروها با آتورواستاتین باعث می شود که فرد دچار عوارض جانبی شدید و یا کاهش اثر داروها شود که این مسئله می تواند بسیار مهم باشد و پزشک باید از داروهایی که مصرف می کنید اطلاع داشته باشد.
مصرف برخی از داروها می تواند خطر ابتلا به مشکلات جدی عضلانی را افزایش دهد، پس حتما اگر دارویی مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید.
برخی از این داروها شامل:

  • داروهای کاهش دهنده کلسترول
  • داروهای آنتی بیوتیک
  • داروهای ضد قارچ
  • قرص های ضد بارداری یا هورمونی
  • داروهای پیوند عضو
  • داروهای ضد اسید
  • داروهای قلبی
  • داروهای HIV
  • داروهای هپاتیت سی

داروهای ضد اسید

داروهای ضد اسید که حاوی آلومینیوم یا منیزیم هستند اگر مصرف می کنید باید توجه داشته باشید که این داروها را باید حداقل 2 ساعت پس از مصرف آتورواستاتین مصرف کنید. داروهای ضد اسید باعث کاهش اثربخشی این دارو در خون می شوند و باعث می شود آتورواستاتین به خوبی عمل نکند

داروهای رقیق کننده خون

مصرف این دارو به همراه داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد. پس برای مدیریت داروها حتما با پزشک خود مشورت کنید و قبل از تجویز لیست داروهایی که مصرف می کنید را به پزشک اطلاع دهید.

سایر داروهای کاهش دهنده کلسترول

اگر از داروهای کاهش دهنده کلسترول دیگری مانند فنوفیبرات یا گلمفیبروزیل استفاده می کنید، حتما به پزشک خود مشورت کنید.این داروها باعث می شود سطح آتورواستاتین در خون افزایش یابد و این باعث مشکلات عضلانی و عوارض جانبی جدی شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.