شفا مگ

خواص و طرز تهیه دمنوش رزماری و زنجبیل

رزماری و زنجبیل یکی از شناخته شده ترین داروهای گیاهی می باشند و قرن هاست از آنها برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. امروزه تحقیقات پزشکی بسیاری از این ادعاهای سلامتی را تایید کرده است.نوشیدن دمنوش رزماری و زنجبیل یک راه عالی برای تقویت سیستم ایمنی است و طعم بسیار خوبی هم دارد. دمنوش رزماری و زنجبیل دارای طعم دلپذیر کاج و رایحه معطری است که نیروبخش و جوان کننده است.هر چه از خواص و فواید دمنوش زنجبیل و رزماری برای تقویت سیستم ایمنی بگوییم کم است. این دمنوش را می توانید هر زمان به صورت گرم یا سرد بنوشید.

دمنوش رزماری و زنجبیل

خواص دمنوش رزماری و زنجبیل

کمک به هضم غذا

نوشیدن دمنوش رزماری و زنجبیل می تواند به بهبود فرآیندهای گوارشی کمک کند که روده شما را سالم و شاد نگه می دارد. دمنوش رزماری و زنجبیل دارای خواص ضد اسپاسم است که به کاهش گاز و نفخ کمک می کند. این چای گیاهی همچنین از باکتری های سالم روده حمایت می کند و جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد.

دمنوش رزماری و زنجبیل حاوی اسید کارنوزیک است، ترکیبی که به تعادل میکرو فلور و باکتری های خوب در روده شما کمک می کند. این دمنوش می تواند به بهبود سیستم گوارش شما پس از یک دوره بیماری یا بهبود ناراحتی معده کمک کند .

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی

آنتی اکسیدان های موجود در گیاهان می توانند به محافظت از بدن در برابر آسیب های اکسیداتیو و التهاب که باعث بیماری های مزمن مانن سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 می شود کمک کند. آنتی اکسیدان ها را می توانید از منابع مختلف غذایی به خصوص رزماری و زنجبیل دریافت کنید. دمنوش رزماری و زنجبیل همچنین حاوی ترکیباتی است که ممکن است خواص ضد التهابی و ضد میکروبی داشته باشد و به تقویت سیستم ایمنی کمک زیادی کند.

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

دمنوش رزماری و زنجبیل حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که نشان داده شده است که سلامت سیستم ایمنی را تقویت کرده و از بیماری های ناشی از باکتری ها و ویروس ها جلوگیری می کند. دمنوش رزماری و زنجبیل همچنین دارای غلظت بالایی از ویتامین A، منیزیم، پتاسیم و کلسیم است تا سیستم ایمنی بدن شما را در اوج کار کند.

مبارزه با رادیکال های آزاد

دمنوش رزماری و زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به تقویت سلامت کلی و جلوگیری از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکال های آزاد سلول هایی هستند که با ایجاد استرس اکسیداتیو، که شکل زنگ بدن است، در بدن ویران می کنند. استرس اکسیداتیو با بیماری های جدی از جمله بیماری آلزایمر، پیری زودرس و انواع خاصی از سرطان مرتبط است.

فعالیت آنتی اکسیدانی دمنوش رزماری و زنجبیل به دفع رادیکال های آزاد و جلوگیری از شروع استرس اکسیداتیو کمک می کند. این آنتی اکسیدان های قوی بیشتر از پلی فنول های چای و فلاونوئیدها تشکیل شده اند.

محافظت از کبد

دمنوش رزماری و زنجبیل دارای ترکیبات زیست فعالی است که دارای خواص ضد التهابی و مهار رادیکال های آزاد است.کارنوسول یکی از این ترکیبات است که از سلول های کبد شما در برابر استرس شیمیایی و التهاب محافظت می کند. این دمنوش از تشکیل پراکسیدهای مضر در کبد جلوگیری می کند و یکپارچگی ساختاری سلول های کبدی را حفظ می کند

طرز تهیه دمنوش رزماری و زنجبیل

روش اول: دمنوش رزماری و زنجبیل

مواد لازم:

  • یک شاخه رزماری تازه یا 1 قاشق چایخوری رزماری خشک
  • یک برش زنجبیل یا 1 قاشق چای خوری پودر زنجبیل
  • 1 لیوان آب جوش
  • مقداری عسل

برای تهیه دمنوش رزماری و زنجبیل ابتدا یک فنجان آب جوش آماده کنید و سپس رزماری و زنجبیل را به آن اضافه کنید و روی فنجان خود را بپوشانید. بگذارید حدود 10 الی 15 دقیقه بماند تا دم بکشد و سپس آن را از صافی رد کرده و در صورت تمایل می توانید با مقدار عسل آن را شیرین کنید و میل نمایید.

روش دوم: دمنوش رزماری و زنجبیل و نعناع

مواد لازم

  • 1 قاشق چایخوری پودر زنجبیل
  • ۱ عدد چای سبز کیسه ای
  • رزماری 1 قاشق چایخوری
  • 1 قاشق چایخوری نعنا
  • 1 قاشق چایخوری آب لیمو
  • 1 فنجان آب جوش

برای تهیه این دمنوش ابتدا آب را در یک ظرف بریزید و چای کیسه ای سبز را به آن اضافه کنید و بگذارید 2 تا 3 دقیقه دم بکشد. سپس چای کیسه ای را بردارید و پودر زنجبیل، رزماری، نعناع را به آب اضافه کنید و بگذارید حدود 5 دقیقه با شعله ملایم بجوشد. سپس آب لیمو را به آن اضافه کنید و آن را میل کنید.

نکات مهم قبل از مصرف و عوارض جانبی

رزماری زمانی که در دوزهای پایین مصرف شود بی خطر است، اما اگر در دوزهای بسیار زیاد مصرف شود، می تواند منجر به عوارض جانبی جدی مانند استفراغ، اسپاسم یا حتی ادم ریوی شود. لطفا قبل از گنجاندن رزماری در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

دمنوش رزماری و زنجبیل ممکن است با برخی داروها و گیاهان دارویی تداخل داشته باشد به همین خاطر اگر از داروهای ضد انعقاد خون، داروهای فشار خون بالا، داروهای ادرار آور و داروی لیتیوم استفاده می کنید نباید این دمنوش را مصرف کنید.

اگر به زنجبیل یا گیاه رزماری یا گیاه دیگری از همان خانواده حساسیت دارید، از مصرف این دمنوش خودداری کنید. افرادی که به آسپرین یا داروهای سالیسیلات آلرژی دارند ممکن است به دمنوش رزماری و زنجبیل نیز حساسیت داشته باشند. با احتیاط مصرف کنید و در صورت مشاهده هر گونه علائم واکنش آلرژیک از جمله آبریزش بینی، خارش گلو یا مشکل در تنفس فورا مصرف را قطع کنید.

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، قبل از استفاده از دمنوش رزماری و زنجبیل با پزشک مشورت کنید. ترکیبات موجود در این دمنوش ممکن است باعث دوره های قاعدگی شود و خطر سقط جنین و عوارض را افزایش دهد. دمنوش رزماری و زنجبیل همچنین در صورت مصرف زیاد ممکن است باعث خونریزی رحم شود.

برگ رزماری دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است که ممکن است شرایط خاصی از جمله صرع را بدتر کند. اگر دارو مصرف می کنید یا مشکلات سلامتی جدی دارید، همیشه قبل از نوشیدن دمنوش های گیاهی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.