شفا مگ

موز برای کبد چرب مفید است یا مضر

اگر دچار کبد چرب شده اید و به دنبال رژیم غذایی هستید و می خواهید بدانید که آیا موز برای کبد چرب مفید است یا مضر؟ آیا می توانم موز را در رژیم غذایی خود قرار دهم.در این مقاله به بررسی مواد مغذی و خواص و فواید موز می پردازیم تا بهتر بدانید که موز برای کبد شما مفید است یا خیر

موز برای کبد چرب مفید است یا مضر

کسانی که به بیماری مزمن کبدی مبتلا هستند می دانند که هر چیزی که می خورند یا می نوشند بر سلامت کبد آنها تأثیر می گذارد. این تأثیر بسته به میزان عملکرد سلول های کبد و جایگاه غذا یا نوشیدنی شما در مقیاس سلامت کبد می تواند جزئی یا چشمگیر باشد.

موز اغلب مورد توجه منتقدان قرار می گیرد که سلامت این میوه را محکوم می کنند. این در درجه اول به این دلیل است که برای میوه ها، موز دارای قند و نشاسته نسبتا بالایی است. در حالی که رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات به طور مداوم از افزایش وزن جلوگیری می کند، برخی از میوه ها (مانند موز) دقیقاً یک غذای کم قند نیستند. همه میوه ها حاوی قند هستند، اما موز ،به خصوص آنهایی که بیش از حد رسیده اند، بیشتر از سایر میوه ها حاوی قند هستند:

  • بیش از 90 درصد کالری موجود در موز از کربوهیدرات ها تامین می شود.
  • با رسیدن موز، کربوهیدرات ها به قند تبدیل می شوند.
  • موز نارس (سبز) سرشار از نشاسته و نشاسته مقاوم است.
  • موز رسیده (زرد) حاوی قند بیشتری نسبت به نشاسته است.

مخلوطی از چربی ها است

دو نوع چربی وجود دارد، چربی های اشباع و غیر اشباع که دومی بهتر از اولی است. خبر بد این است که یک موز 0.11 گرم چربی اشباع دارد و باید از این نوع چربی ها دوری کنید. این می تواند چربی کبد شما را افزایش دهد.

موز همچنین دارای 0.06 گرم چربی غیراشباع است. یعنی دارای 0.03 گرم چربی تک غیراشباع و 0.03 گرم چربی امگا 3 نیز هست. اینها انواع خوبی از چربی ها هستند که به انتقال انسولین در سطح سلولی کمک می کنند. بنابراین، بار کبد چرب که به انسولین مقاوم می شود، کاهش می یابد. در غیر این صورت، کبد شما این انسولین را به چربی روی کبد شما تبدیل می کرد، یعنی دردسر بیشتر. تا اینجا موز چربی های بد بیشتری نسبت به چربی های خوب دارد.

ویتامین سی

اگر از داروهای کاهش کلسترول بد به همراه مکمل های ویتامین E استفاده می کنید، ویتامین سی موجود در موز می تواند به ترمیم کبد چرب کمک کند.بنابراین فقط ویتامین E موجود در موز به تنهایی کمکی نخواهد کرد و ویتامین سی موز به تنهایی برای کبد چنثی است.

پتاسیم (K)

اگر کبد چرب شما به دلیل الکل نیست، مقدار مناسبی از پتاسیم در بدن به بهبود وضعیت کبد در حال زوال کمک می کند. یک موز معمولاً 358 میلی گرم در هر وعده 100 گرمی پتاسیم دارد. مطالعات نشان داده است که بیماری کبد چرب غیر الکلی با سطوح پایین پتاسیم در بدن ارتباط دارد. افزایش مقدار پتاسیم در بدن می تواند به بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کند.پس پتاسیم برای کبد چرب غیر الکلی مفید است.

ویتامین B6 و پروتئین

خبر بد این است که ویتامین B6 موجود در موز برای کبد چرب مفید نیست. یک موز متوسط ​​این پتانسیل را دارد که یک سوم کل ویتامین B6 مورد نیاز بدن را برای یک روز تامین کند. مصرف بیش از حد ویتامین B6 همراه با مصرف بیشتر پروتئین باعث افزایش چربی در کبد می شود. مصرف 100 گرم موز 1.09 گرم پروتئین نیز دارد. پس این ویتامین موجود در موز برای کبد چرب مفید نیست.

کاتچین

موز دارای مقدار کمی کاتچین است که طبق مطالعه ای که در سال 2013 انجام شد نشان داد بیمارانی که کاتچین بیشتری در رژیم غذایی خود داشتند وزن خود را کاهش دادند.اما کاتچین موجود در موز در مقدار بسیار کمی است که به میزان قابل توجهی کمک می کند. از طرف دیگر چای سبز دارای مقدار موثری کاتچین است.بنابراین مقدار کم کاتچین موز کمک چندانی نمی کند.

نشاسته مقاوم

موز سبز حاوی نشاسته مقاوم است، نشاسته ای که مانند فیبر محلول عمل می کند و از هضم فرار می کند. نشاسته مقاوم به تعدیل سطح قند خون بعد از غذا کمک می کند و با کند کردن تخلیه معده، اشتها را کاهش می دهد. برای کسانی که سعی در پیشگیری یا معکوس کردن بیماری کبد چرب دارند ، تعدیل سطح قند خون و کاهش اشتها هر دو برای حفظ وزن سالم (یک عامل بازدارنده اصلی برای تجمع چربی کبد) مفید هستند. خبر خوب این است که بسیاری از مشکلات کبدی را می توان در صورت تشخیص زودهنگام معکوس کرد. پشتیبانی از کبد بالینی نه تنها به کاهش تجمع چربی در کبد شما کمک می کند، بلکه برای تغذیه، حمایت و محافظت جامع از کبد شما و کمک به تولید سلول های کبدی سالم جدید نیز ساخته شده است.

چه مواد غذایی برای کبد چرب مفید یا مضر است

شاخص گلیسمی

اگرچه موز رسیده 14 گرم شکر دارد که تقریباً برابر با 3.5 قاشق شکر معمولی است. با این حال، موز دارای شاخص گلیسمی پایین تا متوسط ​​است، همچنین در غذاهای بدون کلسترول، بسیار کم چربی و بسیار کم سدیم و دارای مواد مغذی غنی است که برای کبد مفید است.

رتبه بندی موز بر اساس شاخص گلیسمی به ما اطلاعات بیشتری در مورد تأثیر مصرف موز بر قند خون شما می دهد. موز از نظر شاخص گلیسمی در رتبه پایین تا متوسط ​​قرار دارد - معیاری از 0 تا 100 نشان می دهد که غذاها چقدر سریع سطح قند خون را افزایش می دهند. هرچه به 100 نزدیکتر شود، سطح قند خون سریعتر افزایش می یابد، که سلول ها را در معرض خطر مقاوم شدن به انسولین قرار می دهد و راه را برای دیابت و بیماری کبد چرب آماده می کند.

مقدار شاخص گلیسمی موز نارس حدود 30 است،در حالی که موز رسیده حدود 60 است. موز متوسط ​​دارای شاخص گلیسمی 51 است و به این معنی که در آن دسته از سلول هایی که به طور طبیعی به انسولین پاسخ می دهند، باعث افزایش شدید سطح قند خون نمی شوند. با این حال، بیماران دیابتی باید قند خون را به دقت کنترل کنند و معمولاً به آنها توصیه می شود از خوردن مقدار زیادی موز بسیار رسیده خودداری کنند.

هنگامی که به تصویر بزرگ نگاه می کنیم، موز یک انتخاب عالی برای کسانی است که مشکلات کبدی دارند. آنها هنگام تلاش برای حفظ یا کاهش وزن ایده آل هستند زیرا مغذی هستند، سیر کننده هستند و به کاهش اشتها کمک می کنند. مواد مغذی که موز در آنها زیاد است (نشاسته مقاوم، پتاسیم و فیبر) و مواد مغذی آن ها (چربی، کلسترول و سدیم) که در مشخصات تغذیه ای آن ها وجود ندارد به این معنی است که در مقیاس سلامت کبد نسبتاً بالایی دارند. از آنجایی که موز شیرین است (حاوی قند) باید در حد اعتدال مصرف شود. بنابراین، یک عدددر روز کافی است! علاوه بر این، موزهای کم رسیده (نزدیک به سبز روشن تا زرد تیره) را برای یک خوراکی شیرین انتخاب کنید که در مقیاس سلامت کبد امتیاز بالاتری دارد.

 آیا موز برای کبد چرب مفید است؟

موز برای کبد مضر نیست اگر در مقدار مصرف آن زیاده روی نکنید،فقط مطمئن شوید که به طور کلی، در پایان روز، از آستانه کربوهیدرات روزانه خود فراتر نروید. اگر از کبد چرب رنج می برید، باید رژیم غذایی و داروهای توصیه شده را رعایت کنید. مواد مغذی موجود در موز هم به بهبودی شما به سمت یک کبد سالم کمک می کند و هم به آن آسیب می رساند. مواد مغذی موجود در موز را می توانید در مواد غذایی دیگری بیابید که ممکن است هیچ ضرری برای شما نداشته باشد. پس ارزش آن را دارد که به یک رژیم غذایی سخت پایبند باشید تا اینکه با مصرف موز رنج خود را افزایش دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.