شفا مگ

طریقه مصرف بذر کتان برای یبوست

بذر کتان یک غذای گیاهی است که چربی سالم، آنتی اکسیدان ها و فیبر را تامین می کند.بذر کتان حاوی لیگنان ها، آنتی اکسیدان ها ، فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه مانند آلفا لینولنیک اسید یا امگا 3 است . مصرف این مواد مغذی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به شرایط مختلف کمک کند.. دانه کتان حاوی فیبر زیادی است که می تواند برای درمان یبوست استفاده شود. در ادامه با خواص و طریقه مصرف بذر کتان برای یبوست آشنا شوید.

طریقه مصرف بذر کتان برای یبوست

بذر کتان برای رفع یبوست

معمولا اگر در یک هفته سه بار دفع مدفوع نداشته باشید، این حالت را یبوست گویند. یبوست یکی از مشکلات شایع دستگاه گوارشی است و علائم آن شامل مدفوع سفت و خشک، درد شکم، احساس سستی و نفخ است. این حالت را می توان با داروها و درمان های طبیعی مانند بذر کتان درمان کرد.

بذر کتان سرشار از مواد مغذی دیگری مانند پروتئین، پتاسیم، منیزیم و فیبر است و در واقع بذر کتان منبع غنی فیبر محلول است. فیبر محلول در آب حل می شود و مدفوع را نرم تر و راحت تر دفع می کند. این به رفع یبوست مرتبط با بی نظمی و شرایط گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر و بیماری دیورتیکول کمک می کند. یک قاشق غذاخوری بذر کتان آسیاب شده حاوی حدود 1.9 گرم فیبر می باشد.
اسیدهای چرب، خواص آنتی اکسیدانی و فیر موجود در دانه کتان ممکن است قند خون، کلسترول و فشار خون را بهبود می بخشد. همچنین بذر کتان ممکن است دفعات و شدت گرگرفتگی را در زنان یائسه کاهش دهد و می تواند به مدیریت وزن نیز کمک کند.

اگرچه اکثر مطالعات روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده است، یک مطالعه کوچک قدیمی روی 55 انسان مبتلا به IBS غالب یبوست نشان داد که بذر کتان نه تنها ممکن است به کاهش یبوست کمک کند، بلکه ممکن است به کاهش نفخ و درد شکم نیز کمک کند.دانه کتان در تسریع حرکات روده موثر است و در نتیجه دفعات دفع مدفوع افزایش می یابد.

طریقه مصرف بذر کتان

اگر میخواهید بذر کتان را برای رفع یبوست مصرف کنید می توانید بذر کتان را کامل، یا آسیاب شده و حتی به صورت روغن مصرف کنید.

اما برای رفع یبوست باید 1 تا 4 قاشق غذخوری بذر کتان آسیاب شده در روز مصرف کنید. روغن بذر کتان و دانه های کامل ممکن است به اندازه کافی موثر نباشد.

برای فیبر اضافه می توانید دانه کتان را با بلغور جو دوسر، سوپ یا غلات مخلوط کنید. یا دانه کتان آسیاب شده را به ماست یا اسموتی اضافه کنید. همچنین می توانید 1 قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده را به یک لیوان آب اضافه کنید و یک یا دو بار در روز بنوشید.

روش دوم مصرف

12 گرم کتان آسیاب شده (1.5 قاشق غذاخوری) را در 150 میلی لیتر (5 اونس مایع) آب، شیر یا آب میوه مخلوط کرده و بنوشید. 2 تا 3 بار در روز مصرف کنید و حتماً مایعات بیشتری بنوشید تا از ناراحتی روده جلوگیری کنید. انتظار نتایج را در 12 تا 24 ساعت داشته باشید. بذر کتان ممکن است در جذب داروها اختلال ایجاد کند، بنابراین از مصرف آن در یک ساعت قبل یا بعد از مصرف هر دارویی خودداری کنید.

طعم بذر کتان

مانند بسیاری از دانه ها، دانه های کتان نیز طعمی ملایم و آجیلی دارند، بنابراین برای افزودن به غذاهای شیرین و شور ایده آل هستند. اگر تعجب می کنید، کودکان و افرادی که به غذا می خورند ممکن است متوجه کمی غذای بذر کتان وقتی در مقادیر کم به غذاهای مورد علاقه شان اضافه می شود، نشوند.

عوارض جانبی دانه کتان

بذر کتان عموماً برای استفاده بی خطر است و عوارض جانبی گزارش شده کمی دارد.با این حال، فقط مقدار توصیه شده را در روز مصرف کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. مصرف بیش از مقدار توصیه شده یا نوشیدن آب کم می تواند یبوست را بدتر کرده و باعث انسداد روده شود. همچنین مصرف زیاد بذر کتان می تواند باعث اسهال شود.

بذر کتان حاوی لیگنان است، یک پروتئین گیاهی که مانند استروژن عمل می کند، اما اطلاعات متناقضی در مورد بی خطر بودن مصرف آن در دوران بارداری یا شیردهی وجود دارد .

مصرف دانه کتان در سه ماهه دوم یا سوم بارداری ممکن است خطر زایمان زودرس را افزایش دهد. اگر باردار هستید، برای راهنمایی با پزشک خود صحبت کنید.
اگر دارو یا مکمل های دیگر مصرف می کنید، قبل از استفاده از دانه کتان نیز با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است با داروهای انعقاد خون، فشار خون، و داروهای دیابت و همچنین داروهای ضد بارداری خوراکی تداخل داشته باشد.

بذر کتان آسیاب شده بهتر است یا بذر کتان کامل

اکثر متخصصان تغذیه توصیه می کنند که دانه کتان کامل آسیاب شود زیرا هضم آن آسان تر است. دانه کتان کامل ممکن است هضم نشده از روده شما عبور کند، به این معنی که شما از تمام فواید آن بهره مند نخواهید شد.

فواید بذر کتان برای سلامتی از این واقعیت ناشی می شود که سرشار از فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 و همچنین فیتوکمیکال هایی به نام لیگنان است. یک قاشق غذاخوری (7 گرم) دانه کتان آسیاب شده حاوی 2 گرم اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (شامل امگا 3)، 2 گرم فیبر غذایی و 37 کالری است.
دانه کتان معمولاً برای بهبود سلامت دستگاه گوارش یا رفع یبوست استفاده می شود. دانه کتان همچنین ممکن است به کاهش کلسترول خون و سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا "بد") کمک کند، که ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.