شفا مگ

از بین بردن نفخ شکم فوری

وقتی شکم دچار نفخ می شود، متورم و ممکن است دردناک باشد. اما روش هایی هستند که می توانند به شما در کاهش نفخ فوری شکم کمک کنند، اما واکنش بدن هر فرد به درمان ها برای کاهش نفخ متفاوت است، پس بهتر است روشی را انتخاب کنید که بهترین تاثیر را برای شما خواهد داشت. اگر بیماری خاصی یا داروی خاصی مصرف می کنید و می خواهید از گیاهان دارویی برای کاهش نفخ استفاده کنید حتما قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

از بین بردن نفخ شکم فوری

چرا دچار نفخ شکم می شویم

وقتی گاز روده که در حین هضم تولید می شود در روده مسدود می شود باعث ایجاد نفخ می شود. البته در برخی موارد نفخ شکم به علت یک مشکل پزشکی و یا خوردن بیش از حد هوا هنگام غذا خوردن اتفاق می افتد که در نتیجه آن احساس سنگینی گوارشی، گاز ، غرغر معده رخ می دهد.

اگر دچار نفخ می شوید با خوردن غذاهایی که باعث ایجاد گاز روده می شوند این مشکل را کاهش دهید.اولین کاری که باید انجام دهید تا بعد از خوردن غذا دچار نفخ معده نشوید این است که از بهداشت مواد غذایی خود مطمئن شوید و رژیم غذایی خود را کمی تغییر دهید. سعی کنید نوشابه های گازدار، آدامس مصرف نکنید و سبزیجات از خانواده کلم، نان و حبوبات را به مقدار کم در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین وعده های غذایی خود را نشسته و بدون عجله میل کنید و حتما قبل از قورت دادن هر لقمه آن را بدرستی بجوید. این باعث می شود که کمتر دچار نفخ شکم شوید.

درمان فوری نفخ با طب سنتی

عرق نعناع بخورید

عرق نعناع به طور سنتی برای اختلالات گوارشی همراه با نفخ یا درد خفیف شکم توصیه می شود.این گیاه دارای خواص ضد اسپاسم دارد و ترشحات صفرا را تحریک می کند. عرق نعناع را روزی 2 بار مصرف کنید.

مصرف گلاب بعد غذا برای نفخ

گلاب مایعی است که از تقطیر گلبرگ های گل محمدی با بخار به دست می آید.مصرف گلاب جریان صفراوی را افزایش و موجب بهبود بیماری های دستگاه گوارش نظیر کاهش نفخ ، دردهای شکمی ، معده درد ، زخم معده و یبوست می شود . برای این منظور یک الی دو قاشق گلاب را در یک لیوان آب بریزید و بعد از هر غذا میل کنید.

زیره سبز برای کمک به هضم غذا

زیره دارای خواص ضد اسپاسم، ضد التهابی و محرک گوارشی است که برای معده مفید است.زیره سبز برای درمان نفخ، سوزش سر دل، یبوست، آئروفاژی، اسپاسم روده و حتی بی اشتهای بسیار مفید است. زیرا با افزایش ترشحات معده از پوشش معده در برابر حملات اسیدی محافظت می کند.

برای درمان آئروفاژی، نفخ، یبوست و هضم مشکل، توصیه می شود 1 تا 2 قطره اسانس زیره را در کمی روغن بادام شیرین یا عسل رقیق کنید و قبل از هر وعده غذا به صورت دایره ای روی شکم ماساژ دهید.این کار را 1 تا 2 بار در روز انجام دهید.اسانس زیره در زنان باردار و کودکان زیر 6 سال منع مصرف دارد. اگر شک دارید، از یک رایحه درمانگر مشاوره بگیرید.

زردچوبه برای کمک به هضم غذا

پودر زردچوبه که به عنوان یک ادویه در غذا بسیار مورد توجه است و عموماً در طب گیاهی استفاده می شود. زردچوبه به تحریک هضم، تسکین علائم سوء هاضمه و درمان زخم معده و همچنین آسیب شناسی کبد کمک می کند. طب سنتی برای چندین قرن از زردچوبه برای افزایش ترشح از کیسه صفرا و در نتیجه تسهیل هضم استفاده می کنند. فضیلت های زیادی که به آن اعطا می شود تا حدی به وجود کورکومینوئیدها نسبت داده می شود. یک کارآزمایی بالینی که روی 116 فرد مبتلا به سوء هاضمه عملکردی انجام شد، اثربخشی زردچوبه (250 میلی گرم، 4 بار در روز) را در تسکین اختلالات گوارشی نشان داد. همچنین گفته می شود زردچوبه توانایی محافظت از مخاط معده، جلوگیری از تشکیل و از بین بردن باکتری هلیکوباکتر پیلوری را دارد.

برای رفع ناراحتی های گوارشی یک فنجان آب را بجوشانید و 1یک قاشق چایخوری زردچوبه به آن اضافه کنید و ده دقیقه بماند تا دم بکشد سپس روزانه حداکثر 2 فنجان از آن را بنوشید.
توجه: در صورت انسداد مجاری صفراوی یا سنگ کیسه صفرا، قبل از مصرف زردچوبه، مشورت با یک پزشک ضروری است.

دم کرده ریشه قاصدک

چای قاصدک را می توان از ریشه، برگ و گلبرگ قاصدک های تازه تهیه کرد. بیشتر تحقیقات بر روی فواید سلامتی چای تهیه شده از ریشه قاصدک متمرکز است. چای قاصدک یک ادرارآور طبیعی است و برای کمک به دفع سموم بدن شناخته شده است. این می تواند به کاهش نفخ ناشی از گاز اضافی کمک کند

دمنوش های گیاهی برای رفع فوری نفخ

برخی از گیاهان مانند رازیانه، نعناع، بادیان سبز، زیره سیاه، گلپر، گل رز خاصیت ضد عفونی کننده و ضد نفخ را دارند و می توانند به دفع هوای مسدود شده در روده کمک کنند و با خواص ضد التهابی خود از درد معده ناشی از انسداد هوا را کاهش دهند.

بعد از غذا دمنوش نعناع بنوشید

نعناع یک گیاه چند ساله است که خواص ضد نفخ، ضد درد و ضد تهوع دارد که می توانید به شکل دمنوش آن را مصرف کنید. این دمنوش می تواند به کاهش نفخ شکم بعد از وعده های سنگین غذایی به شما کمک کند. برای تهیه دمنوش نعناع 150 میلی لیتر آب را با 1 قاشق غذاخوری برگ نعناع خشک به جوش آورده و حدود 10 دقیقه بجوشانید . به منظور پیشگیری یا مبارزه نفخ شکم، 1 تا 2 فنجان در روز بعد از غذا یا بین وعده های غذایی بنوشید.

دمنوش رازیانه بنوشید

دمنوش رازیانه خواص زیادی دارد و یکی از خواص خوب آن درمان مشکلات عملکردی گوارشی از جمله سوء هاضمه و رفع نفخ است. دانه رازیانه حاوی مواد فعال قدرتمندی مانند آنتول است که بوی گیاه رازیانه و خاصیت ضد باکتریایی از آن است و همچنین فنکون که یک ضد اسپاسم قوی که به مبارزه با اسپاسم و درد شکمی کمک می کند. این گیاه چند ساله به دلیل اثر تحریک کننده ی ضد نفخ، اجازه می دهد تا تشکیل گاز روده را محدود کرده و در نتیجه به طور موثر با آئروفاژی مبارزه کند.

در طب گیاهی، از دانه ها و اسانس رازیانه که از دانه ها و سر گل ها استخراج می شود، معمولا برای بهبود هضم و درمان برخی اختلالات گوارشی مانند بی اشتهایی، نفخ، گاز معده، سوء هاضمه، حالت تهوع یا استفراغ و درد شکم استفاده می شود.

برای مبارزه نفخ شکم حداقل 5 دقیقه بین 1 تا 3 گرم دانه رازیانه خشک و له شده را در حدود 150 میلی لیتر آب جوش دم کرده و 2 تا 3 فنجان در روز میل شود.

توجه: به دلیل وجود مواد موثره قوی، اسانس ها در زنان باردار و کسانی که قبلاً از سرطان وابسته به هورمون رنج می برند و همچنین در کودکان خردسال منع مصرف دارد. افرادی که به گیاهانی از خانواده رازیانه حساسیت دارند باید از مصرف رازیانه اجتناب کنند.

دمنوش دانه شوید

شوید در طب گیاهی بسیار استفاده می شود، زیرا حاوی اسانس با مواد موثره تانن، موسیلاژ و آپیول است. شوید دارای خواص ضد نفخ است و همچنین با تحریک ترشح صفرا هضم چربی ها را بهبود می بخشد. این گیاه علاوه بر درمان نفخ، برای ناراحتی های گوارشی، بوی بد دهان و زخم معده مفید است.

برای تحریک هضم یا درمان نفخ شکم، حدود 2 قاشق چایخوری دانه شوید آسیاب شده را در 250 میلی لیتر آب بجوشانید، بگذارید چند دقیقه دم بکشد، سپس 1 الی 2 فنجان در روز، این دمنوش را بنوشید.

نوشیدن دمنوش خارمریم 10 دقیقه قبل از غذا

دمنوش خار مریم دارای خواص ضد التهابی و بهبود عملکرد گوارشی است و برای کاهش علائم سوء هاضمه و مشکلات گوارشی با منشا کبدی و صفراوی مصرف می شود. این دمنوش دارای سه ماده مهم سیلی کریستین، سیلیبین و سیلیدیانین است.

برای کاهش نفخ شکم، درد شکم و تهوع، اسهال، استفراغ می توانید دمنوش خار مریم بنوشید. برای تهیه دمنوش خارمریم 3 گرم دانه خارمریم را به 150 میلی لیتر آب جوش اضافه کنید و بگذارید 10 الی 15 دقیقه بماند و سپس آن را از صافی رد کرده و بنوشید. این دمنوش بهتر است 10 دقیقه قبل از غذا مصرف شود.

توجه: افرادی که به این گیاه یا گیاهان بابونه، گل سرخ، قاصدک حساسیت دارند نباید از این دمنوش استفاده کنند و همچنین اگر مشکلات کبدی دارید حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. این دمنوش برای کودکان و زنان باردار منع مصرف دارد

چای سبز یک ساعت بعد از غذا

چای سبز یکی از چای های مفید برای بهبود گوارش و کاهش وزن است و همچنین به دلیل غلظت بالای کاتچین و آنتی اکسیدان های چای سبز یکی از بهترین درمان های نفخ می باشد.

تحقیقات نشان می دهد که چای سبز حاوی کاتچین است که به تسکین عضلات در دستگاه گوارش کمک می کند. چای همچنین می تواند با از بین بردن تجمع گاز در روده ها به تسکین نفخ کمک کند

چند روش سنتی برای رفع فوری نفخ شکم

اگر بعد از خوردن غذا دچار نفخ می شوید می توانید چند روش سنتی را امتحان کنید. این روش ها به شما کمک می کند از تجمع گاز در روده جلوگیری کنند.
1- آویش یا زردچوبه را به غذاهای خود اضافه کنید یا بع از غذا به صورت دم کرده بنوشید.
2- از دمنوش های بابونه، نعناع، هل، آنیسون، دارچین، رازیانه، شنبلیله، زیره سیاه و زنجبیل کمک بگیرید که همه اینها می توانند به هضم غذا کمک کنند. همچنین می توانید در پایان غذا به جای دمنوش یک قاشق دانه رازیانه، شنبلیله یا زیره را به سلیقه خود بجوید.

3- نوشیدن نصف لیوان آب به همراه مقداری آبلیمو در صبح با معده خالی بدن شما را برای روز آماده می کند. این درمان در مراحل سم زدایی بدن نیز توصیه می شود.
4- استفاده از جوش شیرین می تواند به عملکرد گوارشی کمک کند، روزانه نصف قاشق چایخوری را در یک لیوان آب هل کرده و مصرف کنید.
5- حمام آب گرم بگیرید: حمام آب گرم می تواند درد شکم را تسکین دهد. آرامش می تواند سطح استرس را کاهش داده و به دستگاه گوارش اجازه دهد تا عملکرد موثرتری داشته باشد و این باعث کاهش نفخ می شود. البته اگر بعد از غذا دچار نفخ شدید این گزینه مناسبی نیست و بهتر است یک الی دو ساعت بعد از غذا حمام بروید.

چند روش برای جلوگیری از نفخ بعد از غذا

اگر از دسته افرادی هستید که بعد از غذا شکم شما دچار نفخ می شود، نفخ می تواند باعث ایجاد در در معده یا روده شود.بهتر است برخی موارد را رعایت کنید تا کمتر دچار نفخ شکم شوید

محدود کردن برخی مواد غذایی

وقتی سیستم گوارش ضعیفی دارید و بعد از غذا دچار نفخ و گاز معده می شوید، غذاهای خاصی را نباید مصرف کنید. به عنوان مثال سبزیجات چلیپایی، حبوبات، غذاهای پر چرب، سبزیجات خام، نوشابه های گازدار، محصولات لبنی برای افرادی که در هضم لاکتوز مشکل دارند بهتر است در رژیم غذایی شما محدود شود. اما برخی مواد غذایی مانند برنج سفید، کاهو، آووکادو، کیوی، خربزه، کینوا، آناناس، دارای اثرات ضد نفخ هستند و می توانند نفخ را کاهش دهند.

غذا را بدرستی بجوید

رابطه بین خوب جویدن و عدم نفخ بعد از غذا؟ ساده است: هرچه بیشتر غذا را بجوید، هضم آن آسان تر می شود . در واقع، زمانی که ما به درستی جویده نمی شویم، غذایی که می خوریم طول می کشد تا در روده هایمان تجزیه شود، جایی که آنها یک وعده غذایی انتخابی برای باکتری های آنجا فراهم می کنند. با این حال، هنگامی که باکتری های روده غذا را هضم می کنند، همیشه گاز را در روده بزرگ ما آزاد می کنند. این کار باعث گشاد شدن دیواره شکم و در بهترین حالت نفخ و احساس تورم و سفت شدن معده و در بدترین حالت درد و نفخ می شود.

هنگام غذا خوردن صحبت نکنید

صحبت کردن با دهان پر می تواند باعث ایجاد نفخ بعد از غذا شود.وقتی غذا می خوریم و دهانمان را باز می کنیم، شانس زیادی برای بلعیدن هوا داریم. و هر چه بیشتر هوای بیرون را ببلعیم (که در اصطلاح پزشکی بیشتر به عنوان آئروفاژیا شناخته می شود!) ، روده، معده و در نهایت معده ما بیشتر شروع به متورم شدن می کند.برای جلوگیری از جذب بیش از حد هوا، به افراد مستعد نفخ نیز توصیه می شود از جویدن آدامس و سیگار کشیدن خودداری کنند.

ادویه های معطر را امتحان کنید

زنجبیل، زیره، هل، آویشن، رزماری یا حتی نعناع فلفلی از جمله ادویه ها و مواد معطر ضد نفخ هستند و به این معنی که علاوه بر جلوگیری از ایجاد گاز روده در معده، به بیرون راندن گازهای موجود در آن کمک می کنند.برای بهره مندی از خواص آنها، در هر وعده غذایی،روی غذای خود می پاشیم! اما می توانید پس از صرف غذا، یک دمنوش گیاهی با زنجبیل یا رازیانه نیز بنوشید.

نمک را کم کنید

سدیم بیش از حد باعث می شود بدن آب را حفظ کند. این می تواند باعث احساس تورم و نفخ در شکم و سایر نواحی بدن مانند دست ها و پاها شود.

پروبیوتیک ها را امتحان کنید

مصرف مکمل های پروبیوتیک ممکن است به تنظیم باکتری های روده بزرگ که می توانند گاز تولید کنند و باعث نفخ شوند کمک کند. پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده هستند که می توانند به کاهش نفخ کمک کنند و به شکل قرص یا مصرف برخی مواد غذایی مانند ماست، کفیر، کیمچی می توانید دریافت کنید.

برخی از مطالعات نشان می دهد که پروبیوتیک ها ممکن است با افزایش تعداد و انواع باکتری ها در روده به علائم گوارشی مانند نفخ کمک کنند. به نوبه خود، این ممکن است التهاب و آگاهی شما از تنش و گازهای موجود در روده را کاهش دهد.اگر پروبیوتیک ها را امتحان می کنید، یک نوع را انتخاب کنید و حداقل به مدت 4 هفته مصرف کنید تا مشخص شود که آیا تأثیر مثبت دارد یا خیر.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.