شفا مگ

طریقه مصرف روغن کرچک برای لاغری شکم

شاید همه شما شنیده باشید که روغن ها برای کاهش وزن مضر هستند، اما برخی روغن ها هستند که می توانند به شما در لاغری شکم و کاهش وزن کمک زیادی کنند. روغن کرچک یکی از روغن های مفید برای کاهش وزن و لاغری شکم است که می توان از آن به طریق مختلف برای کاهش وزن استفاده کرد. در ادامه به خواص و طریقه مصرف روغن کرچک برای لاغری شکم می پردازیم.

طریقه مصرف روغن کرچک برای لاغری شکم

روغن کرچک چیست

روغن کرچک یک روغنی است که از دانه های لوبیا کرچک گرفته می شود و در طب سنتی از آن برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می شود.البته امروز از روغن کرچک برای رفع یبوست، رشد مو و خشکی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است و همچنین دارای مواد مغذی مانند ویتامین E است. این روغن گیاهی خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد و از آن برای تحریک رشد مو نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن کرچک حاوی منبع خوبی از اسید ریسینولئیک است که یک چربی خوب است و معمولا در روغن های دیگر یافت نمی شود. این ماده یک عامل ضد چاقی محسوب می شود و همچنین مانند یک ملین عمل میکند و می تواند به سوزاندن چربی کمک کند.

روغن کرچک به مشکل احتباس آب کمک می کند که این احتباس آب یکی از عامل های افزایش وزن است. استفاده از روغن کرچک یا مصرف آن آب اضافی موجود در روده، روده بزرگ و دیواره های دستگاه گوارش را پاکسازی کرده و سیستم متابولیک را تنظیم می کند که در این فرآیند بدن سم زدایی می شود.

روغن کرچک برای کاهش وزن

روغن کرچک در روده کوچک تجزیه می شود که اسید ریسینولئیک، اسید چرب اولیه در روغن را آزاد می کند. روده اسید چرب را جذب کرده و یک اثر ملینی قوی ایجاد می کند.

ملین های محرک، مانند روغن کرچک، اغلب با مصرف بیش از حد، گرفتگی روده پس از مصرف، بثورات پوستی و از دست دادن پتاسیم همراه هستند. درست است که استفاده از ملین ممکن است کاهش وزن را افزایش دهد، اما نتایج آن کوتاه است.

استفاده از ملین ها به عنوان روشی برای کنترل وزن یک افسانه است. ملین ها پس از جذب بیشتر غذا و کالری روی روده ها اثر می کنند. به این ترتیب، حرکات روده حاوی غذای کمی است و باعث از دست رفتن آب، فیبر غیرقابل هضم، مواد معدنی و الکترولیت ها می شود.

اگر استفاده منظم از روغن کرچک به حد سوء مصرف ملین برسد، ممکن است باعث عدم تعادل الکترولیت شود که منجر به عملکرد نامناسب بسیاری از اندام های حیاتی می شود، وابستگی ملین که نیاز به استفاده از ملین در دوزهای بالاتر برای ایجاد حرکات روده، کم آبی شدید و آسیب اندام دارد.

به دلیل این خطرات، بهتر است در صورت عدم نیاز به ملین ها از مصرف آنها خودداری کنید. در عوض، به روش های سالم برای کاهش وزن سریع روی بیاورید ، مانند نوشیدن آب بیشتر و خوردن وعده های غذایی کوچکتر و مکرر. برای کاهش وزن با سرعت مناسب، نباید بیش از یک تا دو پوند در هفته وزن کم کنید مگر اینکه تحت نظارت پزشکی باشید.

دمنوش لاغری شکم و پهلو خانگی

نکات و احتیاط های مهم قبل از استفاده

روغن کرچک یک ملین قوی است و از این رو نباید آن را برای مدت طولانی مصرف کنید زیرا می تواند منجر به عدم تعادل التکرولیت و مایعات در بدن شود
روغن کرچک حاوی اسید ریسینولئیک است که باعث تحریک روده ها می شود، می تواند رحم را نیز تحریک کند و در نتیجه انقباضات رحمی را افزایش دهد و این باعث القای زایمان می شود. زنان باردار باید از استفاده از روغن کرچک خودداری کنند.

روغن کرچک معمولاً باعث اجابت مزاج در 2 تا 3 ساعت می شود . با این حال، ممکن است برای برخی افراد تا 6 ساعت طول بکشد . به دلیل اثرات تاخیری روغن کرچک، از مصرف آن قبل از خواب خودداری کنید.

استفاده موضعی یا استفاده خوراکی روغن کرچک بیش از 6 روز متوالی می تواند عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد.پس از این روغن بیش از 7 روز متوالی مصرف نکنید.

برای مصرف روغن کرچک، روغن کرچک خوراکی را خریداری کنید.

قبل از مصرف روغن کرچک برای کاهش وزن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده طولانی مدت از روغن کرچک مانند استفاده زیاد از سایر ملین ها می تواند باعث عدم تعادل الکترولیت و کم آبی بدن شود.
در موارد نادر ممکن است روغن کرچک در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند که در صورت مشاهده علائمی مانند تنگی نفس، تورم لب یا دهان و زبان، بثورات پوستی سریعا مصرف آن را قطع و به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

طریقه مصرف خوراکی روغن کرچک

روغن کرچک را می توانید به چند طریق برای لاغری شکم و کاهش وزن استفاده کنید، اما قبل از استفاده بهتر است با یک پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که این راه برای شما بی خطر است.

یک قاشق غذا خوری روغن کرچک را در روز مصرف کنید، البته ممکن است طعم آن زیاد مناسب نباشد، به همین دلیل می توانید آن را با مقداری آبمیوه مخلوط کنید. چند دقیقه پس از مصرف متوجه خواهید شد که نیاز به اجابت مزاج دارید، زیرا حرکات روده شما را تسهیل می کند.

این کار را می توانید به مدت یک هفته انجام دهید و سپس وزن خود را بررسی کنید. اما توجه داشته باشید از روغن کرچک نباید طولانی مدت استفاده شود زیرا می تواند باعث مشکلات سلامتی جدی مانند ضعیف شدن روده بزرگ و یبوست مزمن شود.

ماساژ شکم با روغن کرچک

یک قاشق غذا خوری روغن کرچک را روی شعله گرم کنید و وقتی روغن گرم شد، اما داغ نبود، آن را روی شکم خود ماساژ دهید. استفاده موضعی به شما در سوزاندن چربی های اضافی در ناحیه شکم کمک می کند. با این حال برای مدیریت موثر وزن به نوعی فعالیت بدنی نیز احتیاج دارید.این روش علاوه بر کاهش چربی های شکم به سفت شدن و جوانسازی پوست کمک می کند.

طریقه استفاده از روغن کرچک برای لاغری شکم

شما می توانید از روغن کرچک به صورت موضعی برای سوزاندن چربی شکم استفاده کنید.در ادامه روش هایی برای از بین بردن چربی شکم با روغن کرچک اورده شده است.

مواد لازم

  • 3 قاشق غذاخوری روغن کرچک
  • یک پوشش پلاستیکی
  • کیسه آب گرم
  • یک تکه پارچه پشمی
  • یک حوله رو شده

طریقه استفاده

راحت دراز بکشید و پشت خود یک حوله رول شده قرار دهید. سپس روغن کرچک را در نوک انگشتان خود بریزید و با حرکات دورانی روی شکم خود بمالید و ماساژ دهید. این کار را به مدت 10 دقیقه انجام دهید.

پس از ماساژ دادن شکم با روغن کرچک دور شکم خود را با تکه پارچه پشمی بپوشانید و ناحیه شکم را با پلاستیک بپوشانید. سپس کیسه آب گرم را در بالای پوشش پلاستیکی نگه دارید و حدود 10 دقیقه صبر کنید و سپس روکش و پارچه پشمی را بردارید.

سایر خواص شگفت انگیز روغن کرچک

سم زدایی

مصرف روغن کرچک علاوه بر کاهش وزن می تواند به سم زدایی بدن نیز کمک کند. هنگامی که روغن کرچک را مصرف می کنید، شروع به تحریک اندام های گوارشی مسئول دفع مواد زائد می کند. پاکسازی سموم از بدن به حفظ سلامت بدن کمک می کند.

خواص ضد میکروبی

هنگامی که برای کاهش وزن کمی روغن کرچک به رژیم غذایی خود اضافه می کنید، می توانید از خواص ضد میکروبی آن نیز بهرمند شوید. این به جلوگیری از عفونت های قارچی کمک می کند. همچنین ممکن است کاهش قابل توجهی در درد و خارش داشته باشید. این روغن همچنین انسدادهایی مانند توده های غیر طبیعی و لنف را کاهش می دهد.

به کاهش آکنه کمک می کند

روغن کرچک سرشار از ویتامین E است که دارای خواص ضد التهابی است. از آنجایی که آکنه به دلیل التهاب ناشی از عفونت باکتریایی ایجاد می شود، مصرف یا استفاده از روغن کرچک می تواند آکنه را کاهش دهد.

از یبوست جلوگیری می کند

کرچک یک ملین است و می تواند به بهبود حرکت روده و دفع سموم کمک کند. برای کسانی که به طور منظم از یبوست رنج می برند عالی است. صبح ها روغن کرچک را با آب سیب میل کنید.

از ریزش مو جلوگیری می کند

روغن کرچک زمانی که روی موها بمالید از شوره سر، خشکی پوست سر، لکه ها و غیره که از عوامل اصلی ریزش مو هستند جلوگیری می کند. همچنین، ماساژ پوست سر با روغن کرچک باعث ضخیم تر شدن و بلندتر شدن موهای سر می شود. همچنین می توانید روغن کرچک را با روغن نارگیل مخلوط کرده و روی پوست سر بمالید و بگذارید یک شب روی سر بماند. برای نتیجه بهتر هفته ای دو تا سه بار از روغن کرچک استفاده کنید.

پیری پوست را به تاخیر می اندازد

روغن کرچک، زمانی که به صورت موضعی استفاده شود، تولید کلاژن و الاستین را تحریک می کند. همچنین پوست را مرطوب می کند و در نتیجه از ایجاد خطوط ریز و چین و چروک جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان های موجود در روغن کرچک به از بین بردن رادیکال های آزاد اکسیژن کمک می کند که به نوبه خود به حفظ جوانی و سلامت پوست کمک می کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.