شفا مگ

برای پاکسازی کبد چه بخوریم

اگر غذاهای ناسالم و سرخ شده می خورید، کبد شما بیش از حد کار می کند و باید هر از چند گاهی کبد خود را پاکسازی کنید تا سموم اضافه از بدن دفع شود و کبد سالم بماند.کبد یکی از بخش های مهم بدن است که مسئولیت پاکسازی خون، سنتز پروتئین، هضم و متابولیسم چربی ، کربوهیدرات و پروتئیه ها را بر عهده دارد. پس بهتر است با برخی مواد غذایی و نوشیدنی ها آشنا شوید تا بتوانید کبد خود را پاکسازی کنید.

برای پاکسازی کبد چه بخوریم
  1. دمنوش هایی برای پاکسازی کبد
  2. غذاهایی برای پاکسازی کبد
  3. پاکسازی کبد با تغییر سبک زندگی

دمنوش هایی برای پاکسازی کبد

دمنوش نعناع

برگ های نعناع مملو از روغن های ضروری مانند منتول و منتون هستند که به انجام عملکردهای سم زدایی کمک می کنند و همچنین به هضم غذا کمک می کنند. آب را در ظرفی بجوشانید و 2 قاشق غذاخوری برگ نعناع را اضافه کنید. بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد و شب ها نیم ساعت قبل از خواب بنوشید.

دمنوش زردچوبه

زردچوبه برای قرن ها در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان یک ادویه قدرتمند شناخته می شود. یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن سموم بدن، نوشیدن روزانه دمنوش زردچوبه است. در یک لیوان آب جوش، یک پیمانه زردچوبه اضافه کنید بگذارید تا چند دقیقه بماند تا دم بکشد و سپس مقداری عسل به آن اضافه کرده و میل کنید. توجه کنید که در مصرف این دمنوش زیاده روی نکنید زیرا می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

دمنوش زنجبیل و لیمو

دمنوش زنجبیل و لیمو یک سم زدای قوی است که می تواند به پاکسازی کبد کمک زیادی کند و همچنین خواص ضد التهابی بسیار قوی دارد که نه تنها باعث سم زدایی کبد می شود، بلکه روند کاهش وزن را نیز بیشتر می کند.
این معجون به رفع نفخ کمک می کند، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و از بیماری ها جلوگیری می کند. در یک لیوان آب جوش، آب نصف لیمو و یک تکه زنجبیل را اضافه کنید. مخلوط را هم بزنید و بگذارید 5 دقیقه بماند تا دم بکشد و قبل از خواب بنوشید.

دمنوش شنبلیله

مصرف منظم دمنوش شنبلیله به کاهش وزن و تقویت دستگاه گوارش کمک می کند. از حرکات روده حمایت می کند زیرا سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است. این دمنوش پاکسازی کننده را باید یک ساعت قبل از خواب مصرف کنید زیرا به دفع سموم از بدن کمک می کند.یک قاشق چایخوری پودر شنبلیله را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید. بگذارید 15 دقیقه بماند تا دم بکشد. دمنوش را در یک فنجان صاف کرده و سه بار در روز بنوشید.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه یک آنتی اکسیدان قوی است و دارای خواص آرام بخشی است که به کاهش استرس و بهبود خواب کمک می کند. همچنین به کنترل سیستم عصبی که بافت های ملتهب را آرام می کند کمک می کند. در یک لیوان آب جوش، 1 قاشق غذاخوری گل بابونه را اضافه کنید. سپس یک درب روی لیوان قرار داده آن را به مدت 10 دقیقه بگذارید بماند تا دم بکشد و سپس آن را بنوشید. حداقل به مدت دو هفته آن را هر روز مصرف کنید تا از فواید آن بهره مند شوید.

غذاهایی برای پاکسازی کبد

غذا هایی که در طول روز مصرف می کنیم نقش بسیار مهمی در پاکسازی کبد دارند و برخی از آنها به سم زدایی و پاکسازی کبد کمک فراوانی می کنند که حتما باید در رژیم غذایی خود قرار دهید.

سبد میوه با سیب، انگور و مرکبات

سبد میوه خود را با سیب، انگور و مرکبات مانند پرتقال و لیمو پر کنید، زیرا این میوه ها معروف به دوست های کبد هستند.مصرف روزانه یک عدد سیب می تواند سموم را از دستگاه گوارش پاک کند و عملکرد کبد را تسهیل بخشد. همچنین مرکبات آنزیم هایی برای کبد شما فراهم می کند که به سم زدایی کبد کمک می کنند.

کلم بروکلی، کلم، گل کلم بخورید

این سبزیجات به نام سبزیجات چلیپایی معروف هستند و با مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم و کلم بروکسل، راه را برای افزایش سطح گلوتاتیون، که برای آنزیم های پاک کننده کبد ضروری هستند را هموار کنید. همچنین این سبزیجات چلیپایی تولید گلوکوزینولات را افزایش می دهند که به دفع سموم از بدن شما کمک می کنند.

روغن زیتون مصرف کنید

سطح آنزیم های کبدی خود را با روغن زیتون بهبود بخشید و از مزایای سلامتی دیگر آن نیز بهرمند شوید. شروع هر بیماری کبدی با تجمع چربی مشخص می شود. گنجاندن روغن زیتون به عنوان بخشی از رژیم غذایی شما انتخاب عاقلانه ای است زیرا به حفظ سطوح پایین چربی در کبد کمک می کند.

چای سبز یا قهوه

مطالعات نشان می دهد که قهوه با خواص آنتی اکسیدانی خود یک انتخاب عالی برای سم زدایی کبد است. علاوه بر این، به لطف تأثیر مثبت آن بر آنزیم های کبدی ، از شما در برابر بیماری های مزمن کبد محافظت می کنند. برای دوستداران چای، روی آوردن به چای سبز ممکن است امیدوارکننده باشد زیرا محتوای چربی کلی را کاهش می دهد و شما را در فاصله ایمن از سایر علائم بیماری کبد چرب غیر الکلی نگه می دارد.

میان وعده با آجیل

برای بهبود سلامت کبد خود از میان وعده های سالم مانند آجیل استفاده کنید، زیرا آجیل حاوی مقدار کافی آنتی اکسیدان و اسید های چرب غیر اشباع می باشد که برای محافظت از کبد در برابر کبد چرب بسیار موثر هستند. گردو و بادام دو گزینه بسیار خوب برای میان وعده های شماست، با این حال مقدار آن را برای مصرف رعایت کنید زیرا حاوی مقدار زیادی کالری است.

سیر

سیر سرشار از عوامل آنتی باکتریال و سلنیوم است که وقتی خورده شود آنزیم های سم زدایی کبد را فعال می کند. این آنزیم ها روی دفع سموم از بدن کار می کنند.

چغندر

چغندر به ویژه نوع قرمز آن یکی دیگر از مواد غذایی فوق العاده است که به پاکسازی کبد کمک می کند. چغندر سرشار از فلاونوئیدهای گیاهی، بتاکاروتن، سرشار از آهن، فولات، فسفر، ویتامین C، مس، پتاسیم و منگنز هستند. پ می توانید از آن در سالاد یا یک اسموتی سالم استفاده کنید..

پاکسازی کبد با تغییر سبک زندگی

به طور طبیعی اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید قطعا مواد غذایی که برای پاکسازی کبد مفید هستند را مصرف می کنید. آنها معمولا شامل رژیم های غذایی، چای، آب میوه ها، ویتامین ها، مکمل ها یا ترکیبی از محصولاتی هستند که ظاهراً سموم را از بدن دفع می کنند و به کاهش وزن کمک می کنند.

این پاکسازی ها بر اساس این ایده است که مواد شیمیایی و سموم به طور مداوم در سیستم شما جمع می شوند. اما این یک تصور اشتباه است.در واقع، کبد شما اجازه نمی دهد مواد مضر بالقوه تجمع کنند. هنگامی که یک سم وارد بدن شما می شود، کبد شما به سرعت آن را به چیزی کمتر مضر تبدیل می کند. در نهایت دفع می شود.اگر کبد شما قبلاً این کار را به تنهایی انجام نمی داد، عملکرد بدن شما با مشکل مواجه می شد. داشتن یک سبک زندگی سالم یک استراتژی بسیار بهتری برای ایمن نگه داشتن کبد و عملکرد خوب آن است.

مصرف داروها را کنترل کنید

همه داروها - چه بدون نسخه یا تجویز شده توسط پزشک - در نهایت از کبد شما عبور می کنند و در آنجا تجزیه می شوند.اکثر داروها زمانی که طبق دستور مصرف شوند برای کبد شما بی خطر هستند. با این حال، مصرف بیش از حد یک دارو، یا مصرف چند دارو به طور همزمان می تواند به کبد شما آسیب برساند.

استامینوفن (تیلنول) نمونه ای از داروهای رایج بدون نسخه است که در صورت مصرف نادرست می تواند عواقب جدی برای کبد شما داشته باشد.اگر نگران تأثیر یک دارو بر روی کبد خود هستید، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. همچنین می توانید بخواهید که کبد خود را قبل و بعد از شروع یک داروی جدید آزمایش کنید.

رژیم غذایی متعادل انتخاب کنید

این نباید تعجب آور باشد، اما رژیم غذایی شما نقش مهمی در سلامت کلی کبد شما دارد.برای اطمینان از اینکه رژیم غذایی شما در طولانی مدت برای کبد شما مفید است، موارد زیر را امتحان کنید:

غذاهای متنوع بخورید. غلات کامل، میوه ها و سبزیجات، پروتئین بدون چربی، لبنیات و چربی های سالم را انتخاب کنید . غذاهایی مانند گریپ فروت، زغال اخته، آجیل و ماهی های چرب فواید بالقوه ای برای کبد دارند.

فیبر برای کمک به عملکرد روان کبد شما ضروری است. میوه ها و سبزیجات و غلات کامل منابع عالی فیبر برای گنجاندن در رژیم غذایی شما هستند.

غذاهای چرب، شیرین و شور را محدود کنید. غذاهایی که سرشار از چربی، قند و نمک هستند می توانند به مرور زمان بر عملکرد کبد تأثیر بگذارند. غذاهای سرخ شده و فست فودها نیز می توانند بر سلامت کبد شما تأثیر بگذارند.
قهوه بنوش. قهوه نشان داده شده است منبع مورد اعتمادبرای کاهش خطر بیماری های کبدی مانند سیروز و سرطان کبد . با جلوگیری از تجمع چربی و کلاژن، دو عامل در بیماری کبد، عمل می کند.

ورزش را در برنامه روزانه قرار دهید

فعالیت بدنی فقط برای سیستم اسکلتی عضلانی و قلبی عروقی شما مفید نیست. برای کبد شما نیز مفید است.محققان به این نتیجه رسیدند که هم تمرینات قلبی و هم تمرینات مقاومتی به جلوگیری از تجمع چربی در کبد کمک می کند. تجمع چربی با NAFLD مرتبط است.
برای بهره مندی از مزایای آن نیازی به دوی ماراتن ندارید. شما می توانید شروع پیاده روی سریع،و یا رفتن به یک دوچرخه سواری امتحان کنید.

تماس با سموم را کنترل کنید

کبد شما نه تنها مواد شیمیایی که از طریق دهان وارد بدن شما می شود را پردازش می کند، بلکه مواد شیمیایی که از طریق بینی و پوست وارد می شود را نیز پردازش می کند.

برخی از محصولات خانگی روزمره حاوی سمومی هستند که می توانند به کبد شما آسیب برسانند، به خصوص اگر مرتباً با آنها تماس داشته باشید.

برای جلوگیری از آسیب طولانی مدت به کبد خود، از محصولات و تکنیک های پاک کننده ارگانیک برای تمیز کردن خانه خود استفاده کنید. از استفاده از آفت کش ها و علف کش ها در حیاط خانه خود خودداری کنید یا اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از استنشاق بخارات شیمیایی انجام دهید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.