شفا مگ

برای پاکسازی معده و روده چه بخوریم

آیا دچار یبوست شده اید؟ آیا احساس پری در شکم دارید؟ این ها ممکن است به علت وجود مشکلاتی در روده بزرگ شما باشد. پاکسازی روده و معده یکی از راه های طبیعی برای خلاص شدن از شر مواد زائد و سم زدایی بدن است.ایده این پاکسازی به این شکل است که باعث می شود مدفوع نرم شده و در روده بهتر حرکت کند و این باعث بهبود روند دستگاه گوارش شما خواهد شد. در ادامه به روش های طبیعی برای پاکسازی روده و معده می پردازیم تا بتوانید با چند درمان خانگی به سادگی روده و معده خود را پاکسازی کنید.

برای پاکسازی معده و روده چه بخوریم

پاکسازی روده و معده چه فوایدی دارد

اگر تصمیم به پاکسازی روده و معده خود کرده اید بهتر است بدانید مهمترین فواید این کار دفع سموم اضافی از بدن و پیشگیری و درمان یبوست است. البته پاکسازی روده می تواند به کاهش وزن و داشتن یک وزن ایده آل کمک کند.
پاکسازی روده باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده و همچنین بهبود سطح انرژی در فرد می شود و همچنین مواد غذایی جذب بهتری پیدا خواهند کرد. زمانی که بدن شما از سموم پاک شد سطح PH خون نیز متعادل شده و این به بهبود سلامت کلی بدن کمک خواهد کرد.

چرا پاکسازی روده مهم است؟ روده نقش مهمی در سیستم گوارش دارد زیرا وظیفه اصلی آن جذب آب، مواد معدنی، ویتامین ها، الکترولیت ها از مواد غذایی هضم شده است. روده همچنین مواد زائد متابولیک و سموم را از سیستم گردش خون دریافت می کند و ارگان اصلی دفع است.

روده تمیز و سالم به شما امکان می دهد میکروارگانیسم های عامل بیماری را از بین ببرید. این به شما امکان می دهد تمام غذای خود را هضم کنید و اجازه دهید ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مهم جذب کل بدن شما شوند. از این رو، برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری، تمیز کردن روده از طریق رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و استفاده از آب مقطر و مکمل ها بسیار مهم است.

برای پاکسازی روده و معده چه مواد غذایی بخوریم

ماست پروبیوتیک بخورید

ماست کم چرب و تازه معروف می تواند به سیستم سلامت روده کمک کند. پروبیوتیک موجود در ماست می تواند به پاکسازی میکروب های بد از سیستم روده بزرگ و همچنین حذف مواد زائد و سموم از بدن کمک کند. این نه تنها عفونت های سیستم روده بزرگ را درمان می کند، بلکه مشکلات نفخ، سوء هاضمه و مواردی از این قبیل را کنترل و درمان می کند. پس در رژیم غذایی خود ماست قرار دهید.

غذاهای پر فیبر بخورید

فیبر برای تحریک کننده سیستم گوارش و همچنین تنظیم کننده حرکات روده است، همچنین به پاکسازی تمام مواد زائد و سموم از سیستم روده بزرگ کمک می کند و انواع مشکلات روده را درمان می کند. میوه ها و سبزیجات به همراه غلات کامل از بهترین غذاهای غنی از فیبر هستند .

مصرف لیمو را فراموش نکنید

سطوح بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان ها در لیمو اولین چیزی است که به سیستم روده بزرگ کمک می کند. آب یک لیموترش در یک لیوان آب با کمی نمک دریا و عسل یک انتخاب عالی برای پاکسازی سیستم روده بزرگ است. این کار باید صبح با معده خالی انجام شود که برای پاکسازی ایمن روده بزرگ استفاده می شود.

دانه کتان روی غذایتان بپاشید

آنتی اکسیدان ها، فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه کتان بسیار مفید هستند و به عنوان یک ملین عمل می کنند. هر روز دانه های کتان پودر شده را روی غذای خود بپاشید یا ½ تا 1 قاشق چای خوری پودر دانه کتان را با آب میل کنید تا از پاکسازی مناسب روده اطمینان حاصل کنید.

بیشتر گردو بخورید

گردو نه تنها دو گرم فیبر در هر اونس (14 نصف) تامین می کند، بلکه حاوی اسیدهای چرب امگا 3 به شکل اسید آلفا لینولنیک است، . تحقیقات حیوانی نشان می دهد که مصرف گردو محیط روده سالم تری ایجاد می کند و ممکن است توسعه تومورهای سرطانی روده بزرگ را کاهش دهد. همچنین فواید سلامتی فراوان دیگری از گردو وجود دارد که از خوردن آنها دریافت خواهید کرد.

مصرف زنجبیل را فراموش نکنید

زنجبیل علاوه بر بهبود هضم و درمان احساس نفخ، به پاکسازی مواد زائد و سموم نیز کمک می کند . برای این منظور می توانید دمنوش زنجبیل میل کنید یا زنجبیل را در پخت و پز استفاده کنید. همچنین می توانید اب زنجبیل را به همراه آب لیمو مصرف کنید. زنجبیل یکی از بهترین درمان خانگی برای پاکسازی روده و معده است.

رازیانه بخورید

مصرف رازیانه می تواند یکی از درمان های خانگی برای پاکسازی روده و معده باشد. رازیانه سرشار از پروتئین و مواد مغذی است و همچنین باعث افزایش حرکات روده می شود. رازیانه خواص زیادی برای دستگاه گوارش دارد و می تواند به رفع سوء هاضمه، گاز، نفخ و مشکلات روده و معده کمک کند.

سیب زمینی بخورید

سیب زمینی معمولا یک غذای جانبی خوب و یک سبزی پر فیبر است. سیب زمینی به شما کمک می کند تا حجم روده خود را افزایش دهید تا بتوانید صبح روز بعد اجابت مزاج داشته باشید. علاوه بر این، سیب زمینی یک عامل سم زدایی خوب است زیرا اغلب برای لایه برداری و سم زدایی استفاده می شود. سیب زمینی را می توانید آب بگیرید و مصرف کنید یا می توانید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اما توجه داشته باشید که سیب زمینی سرخ کرده نباشد و به صورت آب پز یا استفاده در غذا و خورشت هایتان باشد.

تربچه بخورید

تربچه یک سبزی است که در اکثر سبد های سبزی خوردن در خانه ها یافت می شود و این سبزی قرمز می تواند به هضم غذا کمک کند و باعث رفع سموم از بدن می شود. این سبزی باعث بهبود سیستم گوارشی شده و می تواند به سلامت روده و معده کمک کند.

روزانه سالاد بخورید

اگر می خواهید روده خود را پاکسازی کنید می توانید سالاد را در برنامه غذایی خود بگنجانید. سالاد می تواند علاوه رساندن ویتامین ها و مواد معدنی به بدن در پاکسازی روده و معده نقش بسیار موثری داشته باشند. در سالاد خود می توانید از کاهو، برگ کلم و میوه های دیگر استفاده کنید.

سیر در غذایتان بریزید

سیر یک گیاهی با خواص متعدد است که می تواند به سم زدایی و پاکسازی بدن کمک زیادی کند. سیر می تواند هضم غذا را با سرعت بیشتری افزایش دهد و همچنین یک تسریع کننده متابولیسم نیز می باشد. سعی کنید سیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

روغن زیتون استفاده کنید

روغن زیتون به غذا طعم می بخشد و می تواند تنوع خوبی ایجاد کند. با این حال، روغن زیتون به غیر از طعم دهنده بودن، به بخش فواید سلامتی نیز راه پیدا می کند که می تواند به تسریع حرکات روده و تقویت دستگاه گوارش کمک کند.

ماهی سالمون بخورید

ماهی هایی مانند سالمون منابع مغذی خوبی برای بدن شما هستند و می توانند سلامت از دست رفته را در بدن شما بیافزایند. یک مطالعه نشان داد که بیش از مرغ یا گوشت گوسفند یا هر فرآورده گوشتی دیگری، ماهی می تواند به طور کامل به هضم غذا کمک کند. ماهی ها یکی از بهترین داروهای خانگی برای پاکسازی روده بزرگ و همچنین سلامتی هستند.

برای پاکسازی روده و معده چه نوشیدنی هایی بنوشیم

آب فراوان بنوشید

وقتی صحبت از پاکسازی روده به میان می آید، هیچ چیز آسان تر، بی دردسر و موثر تر از داشتن مقادیر مناسب آب نیست. آب باعث تمیز کردن روده بزرگ می شود و کمک می کند سیستم بدن به خوبی کار کند. همچنین سموم و مواد زائد را از روده پاک می کند. پس همیشه سعی کنید بدن را هیدراته نگه دارید و از آب آشامیدنی تصویه شده و سالم استفاده کنید. بهتر از روزانه حداقل 8 لیوان تا 12 لیوان آب بنوشید.

شربت آلوئه ورا بنوشید

توانایی های سم زدایی آلوئه ورا همان چیزی است که به شما در دستیابی به اهداف صحیح پاکسازی روده و معده کمک می کند. ژل تازه را از برگ آلوئه ورا بگیرید و با یک لیوان آب یک شربت خوشمزه اماده کنید و آن را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید و آن را در مقادیر کم در طول روز مصرف کنید.

آب سیب بنوشید

مصرف منظم آب سیب یا یک عدد سیب کامل حداقل یک بار در روز به دفع سموم کمک می کند و همچنین حرکات روده را تنظیم می کند. همچنین سیستم گوارش و کبد را در شکل مناسب نگه می دارد . یک لیوان آب سیب بنوشید و بعد از 30 دقیقه یک لیوان آب بنوشید. آب آلو نیز می تواند جایگزین آب سیب شود. توجه کنید که آب سیب طبیعی و ارگانیک باید مصرف کنید.

در طول روز آب سبزیجات بنوشید

مصرف آب سبزیجات تازه چندین بار در روز یکی از روش های خوب برای افزودن فیبر به بدن است که می تواند به پاکسازی سیستم روده بزرگ کمک کند. این یکی از بهترین درمان های خانگی برای دستیابی به پاکسازی روده و معده است.

صبح ها شیر بنوشید

شیر منبع ثابتی از کلسیم است و جدا از تقویت استخوان ها و مقاوم سازی آن ها، شیر به عنوان یک سم زدای خوب شناخته می شود. سمومی که به صورت روزانه در بدن شما انباشته می شوند را می توان روز بعد با استفاده از کمی اسید لاکتیک در اوایل صبح شستشو داد. یک لیوان شیر تمام چیزی است که برای پاکسازی روده بزرگ در خانه نیاز دارید.

چای سبز بنوشید

چای سبز یک داروی گیاهی برای تمیز نگه داشتن سیستم بدن و عملکرد آن است. سلول ها را جوان می کند و مواد مغذی را به بدن شما اضافه می کند. این چای یک درمان کننده طبیعی است و به سادگی می تواند بدن شما را سم زدایی کند. قهوه صبح را با یک فنجان چای سبز جایگزین کنید و سیستم خود را سالم نگه دارید.

نوشیدنی عسل و لیمو بنوشید

نوشیدنی عسل و لیمو ترش در صبح ناشتا یک سم زدای بسیار خوب برای بدن است. یک لیوان آب گرم آماده کنید و لیمو ترش تازه و یک قاشق عسل طبیعی به آن اضافه کنید و صبح ناشتا بخورید. این نوشیدنی می تواند به پاکسازی روده و معده کمک زیادی کند.

پاکسازی روده و معده با گیاهان دارویی

زردچوبه و فلفل برای کاهش التهاب

زردچوبه و فلفل به کاهش التهاب روده کمک می کند. التهاب پایه هر مشکلی در روده است، منجر به عدم تعادل بیشتر می شود و محیطی را برای رشد باکتری ها، ویروس ها و مخمرهای بیماری زا ایجاد می کند. زردچوبه به عنوان یک ترکیب ضد التهابی قوی کمک می کند و مخاط روده بزرگ و مدفوع را کاهش می دهد. بنابراین، هرچه التهاب کمتر باشد، سلامت روده بیشتر است. فلفل به افزایش جذب ترکیب فعال کورکومین از زردچوبه کمک می کند. همچنین این ادویه ها به کاهش گاز و نفخ کمک می کند و حرکات خوب روده را تسهیل می کند.

دمنوش بابونه بنوشید

یک درمان گیاهی دیگر برای پاکسازی روده بزرگ، این است که بعد از وعده های غذایی سنگین خود یک فنجان دمنوش بابونه بشویید. غذای تند و سنگین اغلب باعث مشکلات روده ای می شود و زمانی که بابونه بنوشید سیستم شما به هضم سریع و جذب مواد مغذی غذا کمک می کند تا روده شما را بهبود بخشد.

روغن کرچک

این یک درمان خانگی خوب برای پاکسازی روده و سم زدایی بدن شما است. دستور العمل های روغن کرچک تا پاکسازی روده بزرگ می تواند از داروهای مناسب باشد. روغن کرچک مخلوط با آب پرتقال جدا از کمک به کاهش وزن، می تواند بدن شما را سم زدایی و تحریک کند. البته توجه داشته باشید روغن کرچک یک ملین است و مصرف آن بیش از 6 روز مجاز نمی باشد و می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

دارچین

دارچین خوشمزه است و خوشبختانه برای ما که به شیرینی گرم و تند آن معتاد هستیم، از جمله خواص درمانی قدرتمند آن، اثر ضد التهابی آن است.دارچین همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمندی مانند پلی فنول ها است که به اکسیداسیون و آسیب هایی که در بدن رخ می دهد کمک کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.