شفا مگ

دمنوش برای درد قاعدگی و سندرم پیش قاعدگی

دمنوش برای درد قاعدگی و سندرم پیش قاعدگی به عنوان یک داروی جایگزین در طب سنتی استفاده می شود که می تواند علائم را به خوبی کنترل و تسکین دهد. این دمنوش ها مانند دمنوش زنجبیل، دمنوش نعنا و ... علاوه بر کاهش علائم درد قاعدگی، عوارض جانبی داروها را نیز به همراه ندارند. در ادامه با تاثیرات و طرز تهیه دمنوش زنجبیل، دمنوش نعنا، دمنوش بابونه و سایر دمنوش هایی که برای کاهش علائم قاعدگی موثر هستند آشنا می شوید

دمنوش برای درد قاعدگی
  1. درد قاعدگی چیست
  2. دمنوش برای درد قاعدگی
  3. دمنوش ترکیبی برای درد قاعدگی
  4. درمان طبیعی درد قاعدگی

قاعدگی ممکن است در برخی زنان بسیار دردناک باشد و می تواند باعث ایجاد گرفتگی عضلات زیر شکم یا علائم ناراحت کننده دیگر سندرم پیش قاعدگی مانند حالت تهوع، نفخ، سردرد، تحریک پذیری و سایر علائم باشد.بساری از زنان از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای کاهش و تسکین درد استفاده می کنند. دمنوش های گیاهی می توانند به کاهش دردهای قاعدگی و سندرم پیش قاعدگی مانند داروهای مسکن، البته بدون عوارض دارویی کمک کنند.

درد قاعدگی چیست

دردهای قاعدگی که با نام دیسمنوره اولیه شناخته می شود، دردهایی هستند که به علت گرفتگی و درد در قسمت تحتانی شکم مرتبط با دوره های قاعدگی ایجاد می شوند. این گرفتگی ها ممکن است روزهای قبل از پریود یا در طول دوره پریودی رخ دهند.

درد های قاعدگی ناشی از یک بیماری زمینه ای مانند اندومتریوز نیست و با افزایش سن یا پس از زایمان کاهش می یابد یا از بین می رود.

علائم درد قاعدگی

شدت و طول مدت دردهای قاعدگی در زنان متفاوت است، اما برخی علائم معمولی آن عبارتند از:

  • درد گرفتگی شدید یا ناتوان کننده در قسمت تحتانی شکم
  • درد مداوم و آزاردهنده
  • گرفتگی و درد که 1 تا 3 روز قبل از قاعدگی شروع می شود
  • دردی که به قسمت پایین کمر و ران می رسد

درد گرفتگی که در روز اول پریودی بدتر خواهد شد و تا روز 2 تا 3 فروکش می کند

برخی از زنان علائم را شدیدتر دارند که ممکن است باعث اختلال در فعالیت های روزانه آنها شود. برخی از زنان همچنین علائم فیزیکی و روانی دیگر قاعدگی را تجربه می کنند از جمله:

  • سردرد یا سرگیجه
  • حالت تهوع، ناراحتی معده یا نفخ
  • حساسیت سینه
  • خستگی، تحریک پذیری یا تغییرات خلقی
  • هراس، اضطراب یا افسردگی

چه دلایلی باعث درد قاعدگی می شود

پزشکان بر این باور هستند که گرفتگی و درد قاعدگی ناشی از پروستاگلاندین ها که مواد شبه هورمونی هستند مرتبط هستند.

این مواد باعث انقباظات دردناک ماهیچه های رحم می شوند، زیرا رحم هر ماه سعی می کند پوشش داخلی خود را از بین ببرد. هر چه سطح پروستاگلاندین ها بیشتر باشد درد شدیدتر می شود. برخی از زنان همچنین دیسمنوره ثانویه یا دردهای قاعدگی شدیدی را تجربه می کنند که ممکن است به علت موارد زیر باشد:

  • اندومتریوز
  • فیبروم های رحمی
  • بیماری التهاب لگن
  • اندومیوز
  • تنگی دهانه رحم

عواملی افزایش دهنده درد قاعدگی

برخی عوامل هستند که ممکن است باعث تشدید درد قاعدگی و سندرم پیش قاعدگی شوند. این عوامل عبارتند از

  • سن کمتر از 30 سال
  • سن بلوغ
  • دردهای قاعدگی خانوادگی
  • خونریزی شدید در طول قاعدگی
  • پریودهای نامنظم
  • سیگار کشیدن

بهترین دمنوش برای درد قاعدگی

حدودا 8 درصد از زنان درد قاعدگی را در اوایل نوجوانی تا یائسگی تجربه می کنند و حدودا 5 تا 10 درصد از زنان که آنقدر شدید است که زندگی آنها را مختل می کند.

داروهای ضد درد، داروهای ضد بارداری، ماساژ و تغییر شیوه زندگی روش های درمانی برای کمک به کاهش گرفتگی قاعدگی و سایر علائم قاعدگی می باشند. البته دمنوش های گیاهی از رایج ترین روش ها برای درمان طبیعی و جایگزین دارو می باشد.

دمنوش زنجبیل داروی گیاهی ضد التهاب

دمنوش زنجبیل به عنوان یک درمان کننده طبیعی طیف وسیعی از بیماری ها می باشد و با خواص ضد التهابی و ضد اسپاسمی که دارد می تواند به شل شدن عضلات و تسکین التهاب و درد مرتبط با گرفتگی دیواره های رحم در طول قاعدگی کمک کند.

با توجه به تحقیقاتی که بر روی دمنوش زنجبیل انجام شده است، این دمنوش یکی از بهترین درمان ها برای دردهای قاعدگی می باشد.

مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد، اثرات مصرف روزانه دمنوش زنجبیل را بر ناراحتی های پریودی در دختران جوان آزمایش کردند. در این مطالعه محققان دریافتند که زنجبیل درد و ناراحتی قاعدگی را کاهش می دهد. این یافته ها مطالعات قبلی را درباره زنجبیل تقویت می کند.

اثرات ریزوم زنجبیل بر درد قاعدگی دوباره در یک کارآزمایی بالینی دیگر مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج نشان داد که اگر دمنوش زنجبیل در شروع یا در طول 3 روز قبل از قاعدگی مصرف شود. می تواند یک درمان موثر برای کاهش درد های قاعدگی و گرفتگی شکم باشد.

نکته جالب اینجاست که دمنوش زنجبیل در کاهش درد به همان اندازه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا حتی بهتر از آنها عمل می کند.

دمنوش نعناع فلفلی برای تسکین دردهای شکمی

دمنوش نعناع، این چای با طراوت و خوش طعم می تواند به تسکین ناراحتی معده و تسکین سوء هاضمه کمک کند. اثر درمانی این دمنوش به علت ترکیبات دارویی است که در نعناع وجود دارد. دمنوش نعناع فلفلی دارای ماده ای فعال به نام منتول است که به همراه با سایر ترکیبات طبیعی می تواند اثرات شل کننده عضلات و ضد درد داشته باشد و برای زنانی که دردهای قاعدگی را تجربه می کنند مفید است.

آزمایش بر روی دمنوش نعناع در درمان دیسمنوره اولیه در مقایسه با مفنامیک اسید انجام شده است. مفنامیک اسید یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که برای درمان درد پریود و کاهش از دست دادن خون استفاده می شود. زنانی که در این کارآزمایی دمنوش نعناع مصرف کردند، تسکین درد را به خوبی تجربه کردند و شدت درد آنها کمتر بود.

همچنین نعناع باعث بهبود حالت تهوع و اسهال در آنها شد.بر اساس این یافته ها، محققان نعناع را برای درمان دردهای قاعدگی و سایر علائم توصیه می کنند، به خصوص که عوارض جانبی داروهای گیاهی کمتر از داروهای دارویی است.

دمنوش بادرنجبویه برای سندرم پیش قاعدگی

بادرنجبویه گیاهی با رایحه لیمو که در سراسر جهان رشد می کند و از همان خانواده نعناع به حساب می آید و به طور سنتی برای بهبود خلق و خو و عملکردهای شناختی استفاده می شود.این گیاه همچنین از دیرباز به عنوان یک داروی شفابخش برای خونریزی قاعدگی استفاده می شده است.

با توجه به مشخصات دارویی آن، محققان اثرات بادرنجبویه را بر علائم مرتبط با گرفتگی دوره پریود آزمایش کردند. نتایج یک مطالعه خاص نشان داد که بادرنجبویه شدت علائم قاعدگی مانند خستگی، بی حالی و تغییرات خلقی را کاهش می دهد.

با توجه به اثرات آرام بخش بادرنجبویه، گروهی از محققان تصمیم گرفتند دمنوش بادرنجبویه را برای درمان علائم PMS آزمایش کنند . این مطالعه بر روی دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شد که به مدت سه ماه متوالی از دمنوش بادرنجبویه استفاده کردند.در این آزمایش محققان به این نتیجه رسیدند که این گیاه در واقع شدت علائم PMS را کاهش می دهد.

دمنوش دارچین برای کاهش تهوع و درد قاعدگی

دمنوش دارچین می تواند به روش های مختلفی در دوران قاعدگی به شما کمک کند. معمولا حالت تهوع در دوران قاعدگی ممکن است در برخی افراد احساس شود. این به دلیل تغییرات هورمونی و گاهی به دلیل شرایطی مانند دیسمنوره یا بیماری التهابی لگن رخ می دهد.

زنان اغلب گرفتگی و درد در ناحیه شکم را تجربه می کنند. درد دوره قاعدگی به نام دیسمنوره معروف است و می تواند قبل یا در طول چرخه قاعدگی ایجاد شود.پروستاگلاندین ها باعث انقباضات رحم می شوند تا به پوشش داخلی رحم کمک کنند و در نتیجه درد ایجاد می شود.دارچین یک ضد اسپاسم طبیعی است که به کاهش گرفتگی و درد قاعدگی کمک می کند. دارچین می تواند باعث گشاد شدن عروق خونی شود و افزایش جریان خون در ناحیه رحم را بالا ببرد که به طور موثر می تواند در تنظیم قاعدگی نامنظم و درد در دوران قاعدگی موثر باشد.

دمنوش بابونه برای کاهش درد قاعدگی

دمنوش بابونه از دیرباز تا به امروز برای آرامش بخشی بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته است و اما آیا می دانستید که یک فنجان دمنوش بابونه می تواند به کاهش دردهای پریودی، کاهش درد و ناراحتی های روحی همراه با قاعدگی کمک زیادی کند؟

در آزمایشی که در ایران انجام شد، از 80 زن خواسته شد که یک هفته قبل از قاعدگی و در پنج روز اول چرخه قاعدگی خود، روزی دو فنجان دمنوش بابونه بنوشند. آنها این کار را به مدت 3 ماه انجام دادند.درد، اضطراب و ناراحتی زنان پس از یک ماه کاهش یافت. به این ترتیب، دمنوش بابونه یک درمان موثر در تسکین درد و علائم روانی مرتبط با دیسمنوره باشد.

اثرات مثبت دمنوش بابونه بر دردهای قاعدگی و علائم روانی به دلیل خاصیت ضد اسپاسم، ضد درد و آرام بخش این گیاه است. اثرات ترکیب آپیژنین موجود در بابونه بر دوپامین و سروتونین در مغز کمک می کند تا علائم اضطراب و افسردگی برخی از زنان را به حداقل برسد. جالب است بدانید که دمنوش بابونه به اندازه مفنامیک اسید در تسکین درد و تنظیم احساسات مربوط به سندرم پیش قاعدگی موثر است.

دمنوش رازیانه برای شل شدن عضلات رحمی

رازیانه به طور سنتی عمدتاً به دلیل خواص ضد التهابی و توانایی مهار اسپاسم عضلانی در دستگاه گوارش برای تسکین سوء هاضمه استفاده می شود. همین اثر ضد اسپاسم به شل شدن عضلات دیواره رحم در زنانی که دمنوش رازیانه یا عصاره رازیانه را برای دردهای قاعدگی مصرف می کنند، کمک می کند.

مانند زنجبیل، نعناع، ​​بادرنجبویه و بابونه، رازیانه نیز یک داروی گیاهی موثر برای دردهای پریود است و موثرتر از داروهای مسکن استاندارد است که برای درمان علائم PMS استفاده می شود.

اثر بالینی رازیانه بر دیسمنوره اولیه بر روی دو گروه از زنان مورد آزمایش قرار گرفت . به یک گروه از 3 روز قبل از قاعدگی، دمنوش رازیانه و گروه دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی داده شد.در این آزمایش به این نتیجه رسیدند که درد در زنانی که رازیانه مصرف کرده، بیشتر از زنانی که دارو مصرف کرده بودند تسکین یافته بود.

مطالعه دیگری پس از مقایسه اثرات رازیانه در گروهی از زنان در مقایسه با دو گروه دیگر از زنان که به ترتیب ویتامین E و دارو دریافت کرده بودند، به نتیجه مشابهی رسید. یک آزمایش قبلی اثرات اسانس رازیانه را بر انقباضات رحمی در موش ها ارزیابی کرده بود و دریافته بود که شدت و دفعات انقباضات را کاهش می دهد.

دمنوش شنبلیله برای کاهش شدت درد قاعدگی

دمنوش شنبلیله یک نوشیدنی گیاهی است که به دلیل خواص دارویی متنوعش شناخته شده است.در طب سنتی از این دمنوش برای بهبود هضم، افزایش شیر مادران، کنترل اسپاسم عضلانی و تسکین سندرم پیش قاعدگی استفاده می شود.
دمنوش شنبلیله یک درمان جایگزین برای دردهای قاعدگی و ناراحتی های قاعدگی در زنان و دختران جوان است. این به دلیل وجود ترکیبات ضد التهابی، ضد درد و ضد اسپاسمی است که در گیاه و دانه های شنبلیله وجود دارد.

در مطالعه ای نتایج مثبتی در زنانی مشاهده شد که دمنوش شنبلیله را برای 3 روز اول قاعدگی و به مدت دو ماه متوالی مصرف کردند. شنبلیله هم شدت و هم طول مدت درد قاعدگی را کاهش داد. همچنین باعث کاهش علائمی مانند خستگی، بی حالی ، سردرد، تهوع و استفراغ شد.محققان نتایج را با گروه دومی از زنان در این مطالعه مقایسه کردند که پس از مصرف دارو برای مدت مشابه، هیچ بهبود معنی داری در درد و سایر علائم مشاهده نکردند.

دمنوش ترکیبی برای درد قاعدگی

از آنجایی که همه این 6 دمنوش گیاهی به تنهایی داروهای قدرتمندی هستند، می توانید برخی از آنها را با هم ترکیب کنید و یک طعم خوب با خواص عالی بسازید. می توانید برای این کار دمنوش را با زنجبیل، نعناع و بابونه درست کنید و مقداری آب لیمو ترش و کمی عسل اضافه کنید.این ترکیب گیاهی نه تنها یک درمان خانگی عالی برای درد قاعدگی است بلکه طعم لذیذی خواهد داشت.

دمنوش زنجبیل و دارچین

دمنوش زنجبیل و دارچین می تواند به کاهش درد قاعدگی و همچنین تنظیم دوره های قاعدگی کمک زیادی کند و یک دمنوش خوش طعم و محبوب است. این دمنوشمی تواند به کاهش انقباض رگ های خونی و انقباض های رحمی شود. شما می توانید طرز تهیه دمنوش زنجبیل و دارچین را در این صفحه بخوانید

دمنوش رازیانه و زنجبیل

در طور سنتی از دانه های رازیانه برای تسکین درد قاعدگی استفاده می شود و ترکیب آن با زنجبیل می تواند جایگزین ایبوپروفن و مفنامیک اسید شود. فنل ها، گلیکوزیدهای فنلی و ترکیبات معطر فرار مانند انتول، استراگل به عنوان مهمترین ترکیبات رازیانه می باشد. شما می توانید بیشتر درباره دمنوش رازیانه و زنجبیل و همچنین طرز تهیه آن را بخوانید

درمان طبیعی درد قاعدگی

آیا آماده اید که مسکن ها را دور ریخته و بهترین دمنوش های گیاهی را برای دردهای قاعدگی بنوشید؟

شواهدی وجود دارد که از استفاده از نعناع، ​​زنجبیل، شنبلیله، رازیانه، بادرنجبویه و چای بابونه به عنوان یک نوشیدنی طبیعی برای دردهای قاعدگی و علائم PMS حمایت می کند. این گیاهان به ویژه زمانی موثر هستند که قبل از شروع قاعدگی مصرف شوند.

یافته های علمی نشان دهنده هیچ گونه عوارض جانبی جدی در استفاده از این گیاهان در مقایسه با عوارض جانبی داروهای دارویی نیست. در حالی که به طور کلی نوشیدن دمنوش های گیاهی برای دردهای قاعدگی بی خطر در نظر گرفته می شود، ممکن است ایده خوبی باشد که قبل از امتحان با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.