شفا مگ

لووفلوکساسین برای عفونت ادراری

عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) یکی از شایع ترین عفونت های باکتریایی است که هم در جامعه و هم در بیمارستان ایجاد می شود. فلوروکینولون ها که توسط لووفلوکساسین نشان داده می شود، به طور گسترده برای درمان عفونت های ادراری استفاده می شود.لووفلوکساسین یک فلوروکینولون پرمصرف است که برای درمان عفونت های پیچیده دستگاه ادراری و پیلونفریت حاد تایید شده است. لووفلوکساسین را حتما باید توسط پزشک تجویز شود و مصرف خودسرانه آن عوارض جانبی جدی به همراه خواهد داشت.

لووفلوکساسین برای عفونت ادراری
  1. قرص لووفلوکساسین برای عفونت ادراری
  2.  نحوه مصرف قرص لووفلوکساسین
  3. نکات مهم و احتیاط های مصرف
  4. مصرف بیش از حد لووفلوکساسین
  5. دوز فراموش شده لووفلوکساسین
  6. عوارض لووفلوکساسین
  7. تداخل دارویی لووفلوکساسین
  8. سوالات متداول

قرص لووفلوکساسین برای عفونت ادراری

عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) یکی از شایع ترین عفونت های باکتریایی است که هم در جامعه و هم در بیمارستان ایجاد می شود. فلوروکینولون ها که توسط لووفلوکساسین و سیپروفلوکساسین نشان داده می شوند، به طور گسترده برای درمان عفونت های ادراری استفاده می شوند.لووفلوکساسین یک فلوروکینولون پرمصرف است که برای درمان عفونت های پیچیده دستگاه ادراری و پیلونفریت حاد تایید شده است.

قرص لووفلوکساسین یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود و عملکرد آن متوقف کردن رشد باکتری ها می باشد.این دارو عملکردی برای درمان عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا ندارد.

قرص لووفلوکساسین برای درمان برخی بیماری های ناشی از عفونت های باکتریایی از قبیل اسهال مسافرتی، عفونت پوستی، سل، عفونت ریه، عفونت های پوستی، عفونت پای دیابتی، عفونت های باکتریایی، عفونت حاد سینوسی، عفونت ادراری، پنومونی باتریایی، برونشیت مزمن، عفونت و التهاب کلیه، التهاب لگن تجویز می شود.

قرص لووفلوکساسین در اشکال 500 و 750 میلی گرم در داروخانه ها موجود می باشد که با توجه به شرایط و شدت بیماری پزشک دوز دارو را تجویز می کند. این دارو

 نحوه مصرف قرص لووفلوکساسین چگونه است

قبل از استفاده از قرص لووفلوکساسین باید به این نکته توجه کنید که به هیچ عنوان نباید سرخود از این دارو استفاده کنید، زیرا می تواند مقاومت آنتی بیوتیک در بدن ایجاد کند که این باعث می شود در عفونت های بعدی کارایی آنتی بیوتیک ها پایین بیاید.

این دارو طبق دستور پزشک و با توجه به شرایط بیماری و شرایط سنی تجویز می شود، معمولا یک بار در روز توصیه می شود. این دارو را می توانید به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید، اما توجه داشته باشید که در زمان مصرف این دارو حتما مایعات زیاد بنوشید، مگر اینکه پزشک دستور دیگری داده باشد.

مقدار دوز مصرفی و طول درمان با لووفلوکساسین بر اساس وضعیت پزشکی ، سن بیمار و پاسخ به درمان تجویز می شود. مقدار مصرف لووفلوکساسین برای کودکان بر اساس وزن و سن تجویز می شود.

اگر داروی دیگری پزشک برای شما تجویز کرده و یا دارویی خاصی نظیر محصولات حاوی منیزیم، آلومینیوم یا کلسیم، آنتی اسیدها، ویتامین ها حتما این دارو را 2 ساعت قبل یا 2 ساعت پس از مصرف این داروها مصرف کنید. برخی داروها می توانند عملکرد این دارو را کاهش دهند.

نکات مهم و احتیاط های مصرف لووفلوکساسین

یکی از نکات مهمی که باید قبل از مصرف لووفلوکساسین باید توجه داشته باشید حساسیت شما به این دارو است. اگر به این دارو یا سایر آنتی بیوتیک های دیگر حساسیت دارید حتما باید به پزشک خود بگویید تا پزشک بتواند بهترین دارو را برایتان تجویز کند.

افرادی که بیماری زمینه ای خاصی مانند دیابت، مشکلات مفصلی، تاندونی، مشکلات کلیوی، اختلالات خلقی مانند افسردگی، بیماری خاص عضلانی و مشکلات عصبی نوروپاتی محیطی، مشکلات عروق خونی، فشار خون بالا و شرایط ژنتیکی دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

لووفلوکساسین ممکن است باعث ایجاد شرایطی شود که بر ریتم قلب تاثیر بذارد و در موارد نادر ممکن است باعث ضربان قلب سریع و نامنظم شود. در صورت مشاهده این علائم سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

سطوح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز ممکن است خطر طولانی شدن QT را افزایش دهد. این خطر ممکن است در صورت استفاده از داروهای خاص (مانند دیورتیک ها /" قرص های آب ") یا شرایطی مانند تعریق شدید ، اسهال یا استفراغ افزایش یابد. در مورد استفاده ایمن از لووفلوکساسین با پزشک خود مشورت کنید.

لووفلوکساسین به ندرت ممکن است باعث تغییرات جدی در قند خون شود ، به خصوص اگر دیابت دارید . قند خون خود را به طور منظم طبق دستور بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. مراقب علائم قند خون بالا مانند افزایش تشنگی/ادرار باشید. همچنین مراقب علائم قند خون پایین مانند تعریق ناگهانی ، لرزش، ضربان قلب سریع، گرسنگی ، تاری دید ، سرگیجه، یا سوزن سوزن شدن دست/پا باشید. حمل قرص یا ژل گلوکز برای درمان افت قند خون عادت خوبی است. اگر این اشکال قابل اعتماد گلوکز را ندارید، با خوردن یک منبع سریع قند مانند قند، عسل یا آب نبات، یا با نوشیدن آب میوه یا نوشابه غیر رژیمی، قند خون خود را به سرعت بالا ببرید. فوراً در مورد واکنش و استفاده از این محصول به پزشک خود اطلاع دهید. برای کمک به جلوگیری از افت قند خون ، وعده های غذایی را طبق برنامه منظم بخورید و وعده های غذایی را حذف نکنید. در صورت بروز هرگونه واکنش ممکن است پزشک شما نیاز داشته باشد که شما را به آنتی بیوتیک دیگری تغییر دهد یا داروهای دیابت شما را تنظیم کند.

لووفلوکساسین ممکن است باعث شود واکسن های باکتریایی زنده ( مانند واکسن تیفوئید ) به خوبی کار نکنند. در حین استفاده از این دارو هیچ گونه ایمن سازی / واکسیناسیون انجام ندهید مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

لووفلوکساسین به ندرت ممکن است باعث التهاب (تاندونیت) یا پارگی تاندون (طناب متصل کننده عضلات به استخوان ها) شود. این ممکن است در حین مصرف دارو یا پس از پایان مصرف آن رخ دهد

اگر بعد از ورزش دچار درد یا تورم ناگهانی در تاندون شدید (مثلاً در مچ پا، پشت زانو یا ساق پا، شانه، آرنج یا مچ دست)، کبودی راحت تر پس از آسیب دیدگی یا ناتوانی در تاندون، فوراً با پزشک خود مشورت کنید. برای تحمل وزن یا حرکت دادن ناحیه آسیب دیده تا زمانی که پزشک خلاف این را نگوید از ورزش خودداری کنید.

 قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

اگر لووفلوکساسین را بیش از حد مصرف کردید چه باید کنید

اگر فردی بیش از حد از قرص لووفلوکساسین استفاده کرد و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی پیدا کردید سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.. علائم مصرف بیش از حد شامل سرگیجه شدید و مشکل تنفسی می باشد.

اگر دوز مصرف را فراموش کردم چه کنم

اگر یک نوبت دارو را فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر به نوبت بعدی دارو 8 ساعت مانده است دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و دوز بعدی را در زمان خود مصرف کنید. هرگز دوز را برای جبران دوبرابر نکنید، این می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

قرص لووفلوکساسین می تواند چه عوارض جانبی ایجاد کند

عوارض جانبی رایج و شایع قرص لووفلوکساسین شامل حالت تهوع، اسهال، سردرد، سرگیجه، سبکی سر و یا مشکل در خواب است که در صورت ماندگار بودن یا شدید بودن باید به پزشک اطلاع دهید.

بدن هر فرد در واکنش به هر دارو متفاوت است و ممکن است در برخی افراد، داروها عوارض جانبی ای ایجاد کند که این عوارض باز می تواند خفیف یا شدید باشد. اگر عوارض جانبی خفیف بود، طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود، اما برخی عوارض ممکن است شدید باشد یا از بین نرود، در این مواقع باید فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

برخی عوارض قرص لووفلوکساسین ممکن است شدید باشد و در صورت مشاهده این علائم و بدتر شدن آن باید حتما به پزشک مراجعه کنید

  • کبدی یا خونریزی غیر معمول
  • علائم مشکلات کلیوی از قبیل تغییر در مقدار ادرار
  • علائم مشکلات کبدی
  • از دست دادن اشتها
  • درد معده یا شکم
  • زردی چشم یا پوست
  • ادرار تیره

اگر در زمان مصرف قرص لووفلوکساسین دچار درد قفسه سینه ، سرگیجه شدید، غش، ضربان قلب سریع یا نامنظم، علائم پارگی رک شدید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در زمان مصرف قرص لووفلوکساسین اگر دچار اسهال، درد معده یا شکم، کرامپ، مخاط در مدفوع شدید فورا پزشک خود را در جریان این علائم قرار دهید. همچنین توجه کنید اگر این علائم را داشتین هرگز از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید مگر اینکه پزشک برایتان تجویز کرده باشد. زیرا ممکن است علائم شما بدتر شود.

علائم عفونت قارچی واژن یا ترشحات غیر معمول واژن از عوارض جانبی شایع قرص لووفلوکساسین در زنان است و اگر این علائم را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر شما یا فرزندتان دچار بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد سوزش در دست ها، بازوها، پاها یا پاها شد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. اینها ممکن است علائم بیماری به نام نوروپاتی محیطی باشند.

 واکنش الرژیک به قرص لووفلوکساسین با اینکه نادر است، اما ممکن است رخ دهد و در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش، تورم زبان یا گلو، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس سریعا مصرف دارو را متوقف کرده و به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی لووفلوکساسین نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

قرص لووفلوکساسین با چه داروهایی تداخل دارد

برخی از داروها با مصرف همزمان لووفلوکساسین می تواند اثر بخشی بسیار کمتری داشته باشند. اگر هر یک از داروهای زیر را مصرف می کنید حتما باید دوز لووفلوکساسین خود را 2 ساعت قبل یا 2 ساعت پس از مصرف استفاده کنید.

  • داروهای آنتی اسید حاوی منیزیم یا آلومینیوم
  • مکمل های ویتامین یا مواد معدنی که حاوی آهن، منیزیم یا روی هستند.

اگر داروهای خاصی مانند تئوفیلین، قرص آب، داروهای ریتم قلب، انسولین، داروهای ضد افسردگی، داروهای استروئیدی و داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین مصرف می کنید حتما قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

این لیست کاملی از داروهایی که با لووفلوکساسین تداخل دارد نمی باشد، پس اگر داروی خاصی مصرف میکنید حتما قبل ازت جویز با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول درباره قرص لووفلوکساسین

آیا لووفلوکساسین یک آنتی بیوتیک قوی است: لووفلوکساسین به عنوان یک آنتی بیوتیک نسبتا قوی شناخته می شود و در عرض چند ساعت شروع به کار می کند، اما ممکن است علائم 2 تا 3 روز طول بکشد تا بهبود یابند.

مصرف لووفلوکساسین در صبح بهتر است یا شب: می توانید لووفلوکساسین را قبل یا بعد از غذا، همچنین بهتر است آن را صبح مصرف کنید. اما بهتر است با پزشک خود در این باره مشورت نمایید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.