شفا مگ

بهترین میوه برای پاکسازی کبد

تغذیه سالم یک نکته کلیدی برای سلامت کبد است و باید در رژیم غذایی میوه ها و سبزیجات های مفید قرار دهید تا به پاکسازی و سم زدایی کبد کمک کنند. بهترین میوه ها برای پاکسازی کبد، میوه هایی هستند که بتوانند به کمک کبد آمده تا سرعت خروج سموم از بدن را افزایش دهند. در این مقاله به این می پردازیم که بهترین میوه ها برای پاکسازی کبد کدامند تا بتوانیم آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانیم

بهترین میوه برای پاکسازی کبد
  1. چرا پاکسازی کبد مهم است
  2. بهترین میوه ها برای پاکسازی کبد
  3. سبزیجات مفید برای پاکسازی کبد

پاکسازی کبد بسیار مهم است، اما چرا؟

همانطور که میدانید کبد یکی از مهمترین اندام های بدن است، زیرا وظیفه مهمی از جمله فیلتر کردن سموم را بر عهده دارد. پس باید از این عضو مهم بدن به خوبی مراقبت کنیم. کبد سموم طبیعی و محیطی و موجودات بیماری زا در بدن را تصفیه و سم زدایی می کند. همچنین مواد سمی را می شناسد و مواد سمی را به مواد خوش خیم تبدیل می کند که می توانند توسط کلیه ها یا کیسه صفرا خارج شوند.

کبد به عنوان یک اندام گوارشی عمل می کند و نقش اصلی در فرایند متابولیک بدن را به عهده دارد. این عضو مهم وظیفه سوخت و ساز چربی ها ، پروتئین ها و کربوهیدارت ها را به عهده دارد. همچنین ویتامین ها و مواد معدنی را ذخیره کرده و در صورت نیاز در خون آزاد می کند.

یکی دیگر از کارهای کبد آزاد سازی صفرا است که می تواند برای جذب چربی در رژیم غذایی ما ضروری باشد. صفرا توسط کبد ترشح می شود و در کیسه صفرا ذخیره می شود.صفرا به دفع سموم محلول در چربی و مواد اضافی مانند هورمون ها از بدن کمک می کند.

کبد کربوهیدرات ها را متابولیزه می کند و سطح قند را ثابت نگه می دارد.اگر سطح قند خون افزایش یابد قند را از خون خارج کرده و به عنوان گلیکوژن ذخیره می کند.کبد با تبدیل اسیدهای آمینه موجود در مواد غذایی که می تواند برای تولید انرژی مورد استفاده قرار گیرد به متابولیسم پروتئین ها کمک می کند. در طی این فرآیند آمونیاک تولید می شود که بسیار سمی است. کبد با تبدیل آمونیاک به ماده ای کمتر سمی به نام اوره، به سرعت آمونیاک را از بین می برد.

حال که متوجه اهمیت کبد برای سلامت بدن شدید، بهتر است کبد را روزانه پاکسازی کنید.یکی از روش های پاکسازی کبد مصرف میوه ها و سبزیجات هستند که می توانند علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد مغذی برای بدن، به دفع سموم از بدن کمک کنند.

بهترین میوه ها برای پاکسازی کبد

1- سیب

پلی فنول های موجود در سیب سطح سرم و چربی کبد را تحت کنترل نگه می دارد. آنها همچنین حاوی اسید مالیک هستند که به حذف سموم و مواد سرطان زا کمک می کند. سیب دارای خواص ضد التهابی است که از شما در برابر کبد چرب محافظت می کند و به پاکسازی کبد شما کمک می کند.

2- توت ها
زغال اخته و کرن بری حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین هستند که به توت ها رنگ های متمایز می بخشد. آنتوسیانین ها فعالیت بیولوژیکی آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد التهابی را نشان داده اند. توت ها می توانند پاسخ سلول های ایمنی را افزایش داده و التهاب را کاهش دهند

3- پرتقال
پرتقال یکی دیگر از میوه های مفید است که می توانید برای پاکسازی کبد در رژیم غذایی خود بگنجانید . پرتقال سرشار از پتاسیم و ویتامین C است که از سلول های کبد شما در برابر مواد سمی محافظت می کند.

4- هندوانه
هندوانه یک ادرارآور طبیعی است که به افزایش جریان ادرار کمک می کند، اما به کلیه ها فشار نمی آورد. هندوانه به کبد کمک می کند تا آمونیاک (ضایعات حاصل از هضم پروتئین) را پردازش کند که در عین خلاص شدن از شر مایعات اضافی، فشار بر کلیه ها را کاهش می دهد.

5-خیار
خیار باعث آبرسانی اضافی به بدن می شود که این می تواند به جلوگیری از پیری و لکه های روی پوست کمک کند. خیار برای پاکسازی کبد نیز بسیار مفید است . میان وعده خیار به بدن شما کمک می کند تا مواد زائد و سموم قدیمی را دفع کند. این باعث می شود خیار یک غذای سالم برای مثانه، کلیه ها، کبد و پانکراس باشد.

دمنوش برای سم زدایی کبد

6- گریپ فروت
فروت گریپ فروت سرشار از ویتامین C است و به پاکسازی کبد کمک زیادی می کند و همچنین کالری و کربوهیدرات کمی دارد. خوردن گریپ فروت قبل از غذا می تواند به کاهش اشتهای شما کمک کند که این می تواند به جلوگیری از پرخوری کمک کند. گریپ فروت سرشار از فیبر محلول است که به کاهش قند خون شما کمک می کند و همچنین باعث تنظیم حرکات روده نیز می شود.در مطاله ای که دانشمندان اروپایی انجام دادند نشان می دهد که نارینژنین استخراج شده از گریپ فروت می تواند مواد شیمیایی که مسئول تجزیه اسید چرب هستند را فعال کند. این ممکن است به پیشگیری از بیماری کبد چرب کمک کند. قبل از خوردن منظم گریپ فروت با پزشک خود مشورت کنید زیرا می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد.

7- انگور

انگور حاوی ویتامین C، منگنز و سرشار از آنتی اکسیدان است. در مطالعات نشان داده شده است که سه ماه رژیم غذایی غنی از انگور به طور قابل توجهی نشانگرهای التهابی را در کبد موش هایی که مستعد چاقی بودند کاهش داد. علاوه بر این، مصرف انگور وزن چربی کبد، کلیه و شکم را کاهش می دهد و علائم دفاع آنتی اکسیدانی را به طور عمده در کبد و کلیه ها افزایش خواهد داد.

8- زردآلو

زردآلو از شما در برابر بیماری کبد چرب و همچنین سایر انواع آسیب های کبدی محافظت می کند. یک مطالعه حیوانی نشان داد که زردآلو آسیب کبدی و همچنین خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می دهد.

سبزیجات مفید برای پاکسازی کبد

سبزیجات خواص زیادی برای بدن دارند که یکی از این خواص خاصیت سم زدایی بدن است. مواد غذایی حاوی فیبر بالا می توانند به دفع سموم از بدن کمک کنند. از جمله سبزیجات مفید می تواند به سبزیجات چلیپایی، چغندر، سبزیجات با برگ های سبز اشاره کرد

1- سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی شامل کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و سبزی خردل است. این سبزیجات حاوی فیتونوترینت ها، کاروتنوئیدها و فلاونوئید ها هستند که نقش بسیار مهمی در خنثی کردن سموم دارند.این مواد همچنین حاوی گلوکوزینولات هستند که ترکیبات حاوی گوگرد می باشند که به متابولیت هایی تجزیه می شوند که باعث واکنش های آنزیمی خاصی شده و از بدن در برابر سموم سرطان زا، فلزات سنگین محافظت می کنند.
مواد موجود در سبزیجات چلیپایی به هضم غذا کمک می کنند. کمل بروکلی حاوی ویتامین E است که یک انتی اکسیدان بسیار مهم برای کبد می باشد. ترکیب سبزیجات چلیپایی با چربی های سالم برای جذب بهتر ویتامین های محلول در چربی بسیار مهم هستند.

2- چغندر
چغندر یک سبزی ریشه ای است که سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی می باشد. چغندر دارای موادی مانند فولات پکتین، بتالین است و همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر می باشد. آنها فعالیت آنزیمی را بهبود می بخشند و جریا نصفرا را تحریک کرده تا بتواند سموم و مواد زائد سمی را از بدت خارج کند.

3- سبزیجات برگ سبز
برخی از سبزیجات برگ سبز عبارتند از اسفناج، کلم پیچ، آروگولا، کاهو می باشند. این سبزیجات منبع بسیار خوبی از پتاسیم، منگنز و منیزیم هستند. آنها حاوی کلروفیل می باشد که به خنثی کردن فلزات سنگین و مواد شیمیایی سمی در کبد کمک می کنند.

4- سیر
سیر سرشار از آلیسین، ویتامین C، ویتامین B6 و سلنیوم است که همگی در سم زدایی نقش دارند. آلیسین یک ترکیب گوگردی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی، آنتی بیوتیکی و ضد قارچی است. سلنیوم یک ماده معدنی سم زدایی طبیعی است که با افزایش عملکرد آنتی اکسیدان ها به کاهش بار کبد کمک می کند.

5- هویج
هویج سرشار از کاروتنوئیدها و بتاکاروتن است که بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می کند. مطالعه ای توسط Hsiang-Chi Peng در دانشکده داروسازی، دانشگاه پزشکی تایپه، تایوان با استفاده از موش نشان داد که بتاکاروتن ممکن است از آسیب کبدی ناشی از الکل جلوگیری کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.