شفا مگ

سیر سیاه: خواص، طریقه مصرف و عوارض

این روز ها نام برخی مواد غذایی های خاصی را می شنوید که تا حالا نشنیده اید و برایتان جالب است، اما هیچ کدام به اندازه سیر سیاه جالب و غیر عادی نیست. سیر سیاه مدتی است که محبوبیت زیادی بین افراد بدست آورده است، زیرا سیر سیاه خواص زیادی برای سلامتی و همچنین کاهش وزن و لاغری دارد. در ادامه درباره خواص ، طریقه مصرف و همچنین عوارض سیر سیاه بیشتر توضیح خواهیم داد.

سیر سیاه
  1. سیر سیاه چیست
  2. طعم سیر سیاه چگونه است
  3. تفاوت سیر سیاه با سیر سفید
  4. خواص بینظیر سیر سیاه
  5. عوارض جانبی سیر سیاه
  6. طریقه مصرف سیر سیاه
  7. سیر سیاه را از کجا بخریم

سیر سیاه چیست

سیر سیاه با وجود ظاهرش، عضو متفاوت از خانوده سیر سفید نیست.این سیر ابتدا در کشور کره کشف شد و حدود پنج سال پیش به بازار بهداشت و مواد غذایی معرفی شد. زمانی که سیر سفید را به مدت 40 روز در معرض گرما و رطوبت با دقت کنترل شده قرار می دهند سیر سیاه تهیه می شود.

این حرارت و رطوبت باعث شده سیر به رنگ سیاه و ژله ای مانند تبدیل شود. طعم سیر سیاه به اندازه ظاهر آن غیر معمول است. سیر سیاه طعم شیرینی نزدیک به بالزامیک دارد.

جالب است بدانید که سیر سیاه تمام خواص سیر سفید را 3 برابر بیشتر دارد. این سیر به کاهش کلسترول خون و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد و همچنین بدن را در برابر عفونت ها و ویروس ها مقوام تر می سازد. همچنین در مقایسه با سیر سفید 3 برابر انتی اکسیدان بیشتری دارد.

سیر سیاه دارای ترکیبات فوق العاده ای است که 2 ترکیب مهم آن SAC و SAMC است و بر اساس مطالعات علمی نشان داده شده است که تاثیرات بسیار قوی دارند و به عنوان یک عامل مهم در کاهش دهنده کلسترول خون می باشد.

همچنین سیر سیاه دارای ترکیبات محلول در چربی مهمی می باشد که شامل:

  • دی آلیل سولفید
  • تریالیل سولفید
  • دی آلیل دی سولفید
  • دی آلیل پلی سولفید

پلی فنول ها ریز مغذی هایی هستند که در برخی از غذاهای گیاهی یافت می شوند. این ریز مغذی ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند و سطح پلی فنل سیر سیاه حداقل دو برابر سطح موجود در سیر تازه هستند. در یک مطالعه نشان داده شده است که سطح پلی فنول ها در سیر تازه پس از انجام فرایند سیر سیاه در واقع سه برابر افزایش می یابد. پلی فنول ها به دلیل تاثیرات آنها بر مدیریت دیابت، کاهش وزن و موارد دیگر مورد مطالعه قرار می گیرند.

طعم سیر سیاه چگونه است

سیر سیاه دارای بافت نرم و ژله ای مانند است و طعم شیرینی دارد.گفته می شود که طعم شیرین آن شبیه به طعم بالزامیک است. همچنین از نکات خوب سیر سیاه این است که دهان و تنفس مانند سیر سفید بو نمی گیرد، زیرا آلیسین موجود در سیر سفید پس از فرآوری ،شکسته می شود.

سیر سیاه بوی تندی ندارد، حتی اگر سیر در طول فرآوری بوی نامطبوعی از خود منتشر کند، محصول نهایی رایحه بسیار خوبی خواهد داشت. پس از خوردن سیر سیاه نباید نگران تنفس بد بوی سیر باشید.

تفاوت سیر سیاه با سیر سفید

در سیر سیاه طعم تند سیر از بین رفته و طعم آن مانند میوه های خشک شیرین است و بافت ژله مانندی دارد. به طور کل سیر سیاه هیچ بویی ندارد. مواد مغذی سیر سیاه چند برابر بیشتر از سیر سفید است.این محصول را می توان به راحتی خام مصرف کرد.

سیر سفید طعم قوی و تندی دارد و این باعث می شود دهان و تنفس بوی تندی بگیرد. اگر سیر سفید را خام مصرف کنید ممکن است برای برخی افراد ناخوشایند باشد و بیشتر از آن به عنوان یک ماده آشپزی عالی استفاده می شود.

خواص بینظیر سیر سیاه

همانطور که گفته شد سیر سیاه طی یک فرایند چند هفته ای که بر روی سیر سفید انجام می شود بدست می آید و این فرایند باعث می شود خواص و فواید سیر چند برابر بشود.در ادامه به برخی از خواص سیر سیاه اشاره ای می کنیم.

خطر لخته شدن خون را کاهش می دهد

سیر سیاه به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند.استاتین ها، کومارین ها و آسپرین به اندازه سیر سیاه قوی نیستند سیر سیاه یک رقیق کننده خون موثر است. سیر حاوی "آدنوزین" است، ماده ای که فیبرین، پروتئین لخته کننده خون را مهار می کند. می تواند چسبیدن خون به دیواره سرخرگ ها را تا 50٪ کاهش دهد و تجمع پلاکت ها را تا 25٪ کاهش دهد. در نتیجه احتمال ترومبوز و آترواسکلروز کاهش می یابد.

آنتی اکسیدان بیشتر

فرایند تخمیر سیر سفید باعث می شود سیر سیاه به طور قابل ملاحظه ای آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سیر سفید داشته باشد. زمانی که سیر سفید فرآوری می شود ماده اصلی سیر به نام آلیسین به ترکیبات دیگری مانند آلکالوئید ها و فلاونوئیدها تبدیل شده که اینها آنتی اکسیدان های بسیار مفیدی هستند.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی می باشند که بدن را در برابر آسیب های اکسیداتیو محافظت کرده و این باعث می شود که دچار بیماری های مختلف نشویم. آنتی اکسیدان ها بیشتر در مواد غذایی وجود دارند که سیر یکی از مواد غذایی است که آنتی اکسیدان زیادی دارد.

جالب است بدانید که در مطالعه ای که دانشمندان انجام دادند به این نتیجه رسیدند که فعالیت آنتی اکسیدانی سیر سیاه پس از تبدیل چند برابر می شود. در این مطالعه سیر در فرایند 21 روزه به حداکثر محتوای آنتی اکسیدانی خود رسید.

بیشتر بخوانید: خواص خوردن سیر در ناشتا چیست

کاهش دهنده فشار خون

داروهای کاهش دهنده فشار خون به اندازه سیر سیاه قوی نیستند سیر سیاه فشار خون بالا را بیشتر از سیر معمولی کاهش می دهد. در واقع، این دارو به اندازه بسیاری از داروهای کاهش دهنده فشار خون موثر است.

قند خون را در دیابتی ها کنترل می کند

سیر سیاه با توجه به مطالعات انجام شده توسط دانشمندان، ممکن است به تنظیم قند خون و خطر ابتلا به دیابت و حتی پیشگیری از آسیب دیابت کنترل نشده کمک کند.قند خون در افراد دیابتی زمانی که کنترل نشود می تواند خطر عوارض جانبی از جمله آسیب کلیوی، عفونت و بیماری های قلبی را افزایش دهد.

سیر سیاه می تواند چربی و قند خون را به خوبی کنترل کند و باعث کاهش کلسترول و همچنین کاهش التهاب و تنظیم اشتها شود. این سیر می تواند باعث جلوگیری از عوارض ناشی از قند خون بالا شود.

کاهش خطر بیماری قلبی

سیر سیاه می تواند شاخص های مهم برای ابتلا به بیماری های قلبی را کنترل کند. این شاخص ها شامل سطح کلسترول خون، تری گلیسیرین و HDL خوب می باشد و همچنین ممکن است به کاهش کلسترول های بدن نیز کمک کند.

محققان دریافته اند که سیر خام و سیر سیاه به باز کردن گردش خون برای محافظت از قلب در برابر اسیب کمک می کند. در مطالعات حیوانی که انجام شده است نشان داده که عصاره سیر سیاه می تواند به کاهش چربی خون، تری گلیسیرید و کلسترول در موش هایی که رژیم غذایی پرچرب دارند کمک می کند.

پیشگیری از ابتلا به الزایمر

سیر سیاه به جلوگیری از التهاب در بدن کمک می کند و این می تواند باعث بهبود وضعیت حافظه در افراد شود. التهاب می تواند عملکرد مغز را در طول زمان کاهش دهد.

برخی التهاب ها مانند بتا آمیلوئید می تواند باعث التهاب در مغز شود که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد. سیر سیاه می تواند التهاب مغز ناشی از بتا آمیلوئید را کاهش داده و حتی حافظه کوتاه مدت را بهبود بخشد.در مطالعه دیگری محققان دریافتند که سیر سیاه می تواند از استرس اکسیدایو در مغز جلوگیری کند.

خواص ضد سرطانی

سیر سیاه در تعدادی از مطالعات مرتبط با سرطان، فعالیت های تقویت کننده سیستم ایمنی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی قوی تری نسبت به سیر خام نشان داده است.

خواص ضد سرطانی سیر سیاه و همچنین افزایش آنتی اکسیدانی و ایمنی آن چند برابر بیشتر از سیر خام است. در واقع محققان دریافتند که سیر سیاه می تواند باعث محافظت از ریه، سینه، معده و کبد در برابر سرطان شود.

محافظت و سم زدایی کبد

سیر سیاه به محافظت از کبد در برابر اسیب های ناشی از قرار گرفتن مداوم در معرض مواد شیمیایی داروها، الکل و میکروب ها کمک زیادی می کند.سیر سیاه ممکن است در شرایط مزمن کبدی مانند کبد چرب و آسیب های کبدی نیز مفید باشد.

عوارض جانبی سیر سیاه برای لاغری

سیر خام و سیر سیاه به نظر نمی رسد عوارض جانبی خاصی داشته باشد، اما با این حال سیر سیاه ممکن در برخی موارد عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

خوردن سیر سیاه در مقادیر زیاد ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. به همین دلیل افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، نباید سیر سیاه مصرف کنند و یا حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

ممکن است برخی افراد با خوردن سیر خام یا سیر سیاه دچار واکنش آلرژیک شوند. این افراد باید از مصرف سیر سیاه و سیر خام خودداری کنند.

طریقه مصرف سیر سیاه

همانطور که از سیر سفید در مواد غذایی خود استفاده می کنید، سیر سیاه هم یک افزودنی خوشمزه به رژیم غذایی می باشد. سیر سیاه طعم شیرین و قوام ژلاتینی دارد که می تواند با برخی غذاها سازگار باشد.

سیر سیاه را می توانید بدون اضافه کردن به هیچ مواد غذایی به تنهایی مصرف کنید، زیرا طعم و شدت تندی سیر سفید را ندارد و همچنین دهانتان بوی نامطبوعی نمی گیرد.

اما روش های دیگری نیز می توانید از سیر سیاه استفاده کنید که شامل:

  • استفاده در سس سویا
  • به عنوان چاشنی سوپ
  • استفاده در سس مایونز یا هوموس
  • استفاده از آن به صورت خام در سالاد یا غذاهایی مانند پاستا
  • استفاده از سیر سیاه در پیتزا
  • مخلوط با روغن زیتون به عنوان سس سالاد

با توجه به وضعیت بدن شما، مصرف توصیه شده حدود 1 تا 3 حبه سیر سیاه در روز است اما ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد.

سیر سیاه را از کجا بخریم

فروشگاه ها و محصولات ارگانیک زیادی هستند که سیر سیاه را به فروش می رسانند، اما توصیه می شود از محصولات معتبر استفاده کنید تا مطمئن باشید که فرایند تخمیر سیر سیاه به خوبی انجام شده باشد. یکی از این محصولات، سیر سیاه دکتر بیز است که می توانید از اینجا خریداری کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.