شفا مگ

کمبود کدام ویتامین باعث گرفتگی عضلات می شود

شاید بارها برایتان پیش آمده باشه که دچار گرفتگی عضلات و درد مفاصل شده باشید. اگر به طور مداوم دچار گرفتگی عضلات پا می شوید ، ممکن است به علت کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی باشد. گرفتگی های غیر ارادی عضلانی اغلب در پاها ایجاد می شود، این اسپاسم ها ناخوشایند به دلیل غیر منتظره و دردناک شناخته می شود و می توانند به طیف وسیعی از مسائل مختلف سلامتی از جمله کمبود برخی مواد مغذی مرتبط باشند. اما دقیقا کمبود چه ویتامینی باعث گرفتگی عضلات می شود.

کمبود کدام ویتامین باعث گرفتگی عضلات می شود

 چه کمبودهایی باعث گرفتگی عضلات می شود؟

دانستن اینکه کمبود ویتامین ها باعث گرفتگی عضلات پا، پا یا سایر عضله می شود ممکن است به شما کمک کند تا ریشه درد خود را پیدا کنید.

1. کمبود ویتامین B

کمبود ویتامین B ممکن است به مشکلات عضلانی کمک کند. به عنوان مثال، بر اساس تحقیقات اکتبر 2014 در کلینیک های عصبی ، عدم دریافت ویتامین B1 کافی می تواند منجر به گرفتگی در ساق پا شود. همچنین بر اساس تحقیقات گرفتگی عضلات نیز نشانه کمبود ویتامین B12 است.

2. کمبود ویتامین D

بر اساس تحقیقات، اگرچه شواهد قطعی نیستند، اما ممکن است کمبود ویتامین D منجر به درد عضلانی شود .تحقیقات نشان داده شده که بیش از 60 درصد از مردم شهرها کمبود ویتامین D دارند و این افراد اغلب گرفتگی عضلات پا داشتند. این یافته نشان می دهد که درمان کمبود زمینه ای ممکن است گرفتگی عضلات را تسکین دهد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای ایجاد این ارتباط مورد نیاز است.

3. عدم تعادل الکترولیت

عدم تعادل الکترولیت ها نیز می تواند علت گرفتگی عضلات شما باشد.این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که به دلیل تعریق زیاد، ننوشیدن آب کافی ، استفراغ یا اسهال، مایعات زیادی از دست بدهید .

کمبود سدیم اغلب مقصر گرفتگی های ناشی از الکترولیت است، نداشتن نمک کافی در سیستم شما می تواند باعث مشکلاتی مانند ضعف عضلانی، اسپاسم و گرفتگی شود .

منیزیم می تواند اثر مشابهی داشته باشد - عدم دریافت کافی این الکترولیت می تواند به طور موقت عملکرد ماهیچه های شما را مختل کند و منجر به اسپاسم، ضعف یا سفتی شود . همین امر در مورد سایر الکترولیت ها مانند پتاسیم و کلسیم نیز صدق می کند،هر دو می توانند منجر به گرفتگی عضلانی شوند.

اکثر عدم تعادل الکترولیت ها موقتی هستند و با هیدراته کردن و خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی قابل حل هستند. اما اگر متوجه علائمی مانند تهوع، استفراغ، گیجی، تشنج یا از دست دادن هوشیاری شدید، فوراً به مراقبت های پزشکی مراجعه کنید، زیرا ممکن است کمبود شدید سدیم را تجربه کنید.

چگونه گرفتگی عضلات را درمان کنیم

اکنون که می دانید کمبود چه ویتامین هایی باعث گرفتگی عضلات می شود، در اینجا اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری یا فرونشاندن درد انجام دهید.

1. غذاهای غنی از ویتامین بخورید

از آنجایی که کمبود ویتامین می تواند باعث گرفتگی عضلات شود، مکمل رژیم غذایی با غذاهای مغذی می تواند کمک کننده باشد.به عنوان مثال، برای جلوگیری از گرفتگی عضلات و اسپاسم ، این منابع ویتامین B را مصرف کنید:

  • ماهی سالمون
  • اسفناج
  • عدس
  • مرغ
  • پرتقال
  • آووکادو

خوردن غذاهای غنی از ویتامین D نیز ممکن است به شما کمک کند از درد عضلانی دور شوید، از جمله:

  • قزل آلا، سالمون و ماهی سفید
  • قارچ
  • محصولات سویا

شما همچنین می توانید با خوردن غذاهای حاوی الکترولیت از عدم تعادل الکترولیت (و گرفتگی عضلانی که می تواند ایجاد کند) جلوگیری کنید :

  • ماهی با استخوان، مانند ساردین
  • محصولات لبنی مانند شیر و پنیر
  • زیتون
  • سبزی هایی مانند اسفناج، سبزی شلغم، کلم سبز و کلم پیچ
  • سیب زمینی و سیب زمینی شیرین
  • میوه هایی مانند موز، پرتقال، آووکادو و خربزه
  • حبوبات مانند عدس، نخود و لوبیا
  • آجیل

2. هیدراته بمانید

اگر ورزش می کنید، عرق می کنید، مریض هستید و یا مقدار زیادی مایعات بدن خود را از دست می دهید، حتما آب کافی بنوشید تا سطح الکترولیت خود - به خصوص سدیم - را کنترل کنید. پر کردن الکترولیت ها به سلول های عضلانی شما کمک می کند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشند تا بتوانید از گرفتگی ناراحت کننده جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: علائم کمبود ویتامین ها در بدن

بهترین ویتامین برای گرفتگی عضلات پا چیست؟

اگر گرفتگی عضلات پای شما به دلیل کمبود مواد مغذی است و روش های پیشگیری و درمان باعث کاهش آن نمی شود، در اینجا برخی از بهترین ویتامین ها و مکمل ها برای گرفتگی عضلات آورده شده است. با این حال مهم است بدانید که مصرف خودسرانه مکمل ها ممکن است باعث عوارض جانبی شود، پس حتما قبل از استفاده از ویتامین ها و مکمل ها با پزشک مشورت کنید.اگر دچار اسپاسم مکرر می شوید، با پزشک خود صحبت کنید تا بهترین ویتامین هایی را که به گرفتگی عضلات کمک می کنند، تعیین کنید.

1. ویتامین B1

مصرف ویتامین های B برای گرفتگی عضلات ممکن است به کاهش درد شما کمک کند . به عنوان مثال، اگر کمبود ویتامین B1 باعث ایجاد گرفتگی می شود، استفاده از مکمل ویتامین B1 می تواند به جلوگیری از گرفتگی کمک کند. اما باید حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید ، زیرا مصرف B1 در صورت عدم کمبود می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

2. ویتامین B12

ویتامین B12 یکی دیگر از مکمل های عالی برای گرفتگی عضلات پا است - به خصوص اگر رژیم گیاهخواری را دنبال کنید، زیرا بیشتر منابع B12 از محصولات حیوانی می آیند.همچنین بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا بهترین مکمل و دوز را برای شما تعیین کند.

3. ویتامین D

اگر نگران هستید که ویتامین D کافی دریافت نمی کنید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا یک مکمل ممکن است به شما در جلوگیری از مشکلات مرتبط مانند درد عضلانی کمک کند، صحبت کنید .بنابراین قبل از روی آوردن به مکمل های ویتامین D ، سعی کنید منابع طبیعی بیشتری از ویتامین را مصرف کنید. مصرف خودسرانه ویتامین D میتواند عوارض شدیدی به همراه داشته باشد. پس حتما قبل از مصرف ویتامین D آزمایشات لازم را انجام دهید و با پزشک خود مشورت کنید.

4. منیزیم

مصرف منیزیم برای گرفتگی عضلات پا در شب یا در حین ورزش ممکن است به پیشگیری یا کاهش درد شما کمک کند. به طور معمول، پر کردن الکترولیت ها از طریق هیدراتاسیون و تغذیه مناسب کافی است، اما گاهی اوقات اگر کمبود کامل دارید، مصرف مکمل مفید باشد.

5. پتاسیم

به طور مشابه، دریافت پتاسیم کافی از هیدراتاسیون خوب، تغذیه و به طور بالقوه یک مکمل می تواند به حفظ تعادل الکترولیت شما کمک کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.